Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainajan tuhkan sirottelu mereen, mitä tehdään uurnalle?

Leski
04.12.2019 |

Hei, olisiko jollain tietoa tai kokemusta miten toimitaan kun vainajan tuhka sirotellaanko veteen, niin mitä sille uurnalle tehdään? Heitetään roskiin vai tuodaan kotiin kirjahyllyyn vai mitä?

Mun mies kuoli pari viikkoa sitten ja kysyin hautaustoimistossa asiaa, niin siellä oltiin vähän tiedottomia ja rouva sanoi, että "ei sillä uurnalla enää sitten mitään tee, että roskiin kai se laitetaan". Katsoin siinä sitten hintoja, niin 250-500€ purnukoita näytti olevan, että melko hinnakas ja tunteita sisältävä roska.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä itseäsi varten

Vierailija
2/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ne tuhkat, tuhkauksen jälkeen pakko pistää sinne purkkiin? Eikö se on niin että tuhkat tuodaan pussissa tms ja sen jälkeen vasta hautaustoimisto yms henkilö kaataa ne uurnaan? Jospa vaan kysyy että antaa pahvilaatikossa tuhkat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ei kyllä vastata hautauststossa...

Vierailija
4/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy huuto.netissä tms.

Vierailija
5/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä tuhkia saa edes ripotella mereen.

Vierailija
6/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Kotkassa on Katariinan puistossa oikein virallinen tuhkien sirotteluun tarkoitettu paikka niemen kärjessä.

Vierailija
7/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se vaan vastasi, valitan

Vierailija
8/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta uurnaa. Ota kotoa muutaman litran kokoinen peltipurkki ja käske kipata tuhkat siihen.

Vierailija
9/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se vaan vastasi, valitan

Ei ollut tehtäviensä tasalla sitten.

Vierailija
10/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko ne tuhkat, tuhkauksen jälkeen pakko pistää sinne purkkiin? Eikö se on niin että tuhkat tuodaan pussissa tms ja sen jälkeen vasta hautaustoimisto yms henkilö kaataa ne uurnaan? Jospa vaan kysyy että antaa pahvilaatikossa tuhkat.

Eli onko se uurna ihan vaan rahastusta? Sitäkö ei ole pakko olla? Mutta toisaalta samainen hautaustoimiston rouva sanoi, että krematorio tarvitsee tiedon mihin tuhka sijoitetaan, eli haudataan vai siroitellaanko. Koska "ne sulkee uurnan eri tavalla jos omaiset haluaa sen avata, ehkä...luulisin"

Vierailija
11/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös uurnasta saa pantin takaisin, kun sen laittaa pullonpalautukseen...?

Vierailija
12/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuhkaa viedään vesistölle, tarvitaan veneen lisäksi muutakin välineistöä. Tuhkaa kuljetetaan usein kuljetus- tai lainauurnassa, jonka avaamiseen tarvitaan työkaluja, kuten ruuvimeisseliä.

Vaihtoehtona tuhkan sirottelulle vesistöön hautaamiseen on kehitetty nopeasti maatuvia vesistöuurnia. Vesistöuurnan pohjassa ja kannessa on ilma-aukot ja välissä suodatinkangas, joiden avulla vesi tulee sisään ja ilma pääsee ulos. Siten uurna uppoaa ja pysyy veden pohjassa.

– Uurna hajoaa pikkuhiljaa ja sulaa veteen häviten ajan kanssa kokonaan, Sini Israel sanoo

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/yha-useampi-vainaja-tuhkataan-ja-yha…

Vierailija
13/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä tuhka pahvirasiaan ja pistä lopuksi rasia takansytykkeiksi.

Vierailija
14/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hautaustoimistot tai seurakunnat lainaavat uurnia.Näin olen jostain lukenut

Vierailija
15/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää pahvi/paperimassauurnan, joka maksaa kai pari kymppiä. Joissakin paikoissa on myös lainattavia uurnia, jotka palautetaan, kun tuhka on siroteltu.

Vierailija
16/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, täytyypä kysellä noita paperi- tai vesiuurnia.

Mä olen lukenut aaveetä noin 20 vuotta, joten tämä ei tullut yllätyksenä. Mutta jostain syystä ihmettelen silti ihmisten idioottimaisuutta. Mä kerron, että mun mies on kuollut, niin sitten jengillä on pokkaa tulla vitsailemaan tähän ketjuun. Mä toivon, että kun teitä kohtaa suru tai suuri epäonni, niin teille naureskellaan ja teidän kokemuksia vähätellään. Mielellään päin naamaa tietenkin. En osaa asiasta varsinaisesti palstan tason huomioon ottaen loukkaantua, mutta voisi silti hieman miettiä mitä sanoo ja kirjoittaa. Jollekin toiselle voi olla tosi kova paikka lukea pilkkaamista vakavasta asiasta.

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista.

Vierailija
17/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä itseäsi varten

Tämäkin voisi olla hyvä idea, kiitos!

Vierailija
18/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisi sitä mieltä, etta sen uurnan saa, ja pitääkin vipata sinne mereen. Mutta mitään ristiä en siihen kaipaa. Saa se toisaalta jäädä sinne merenpohjaan. Siellä se sitten on.

Näen sen.

Vierailija
19/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni tuhkat siroteltiin viljapellolle. Seurakunnasta sai lainata uurnan, jonka palautin sitten kun en enää tarvinnut sitä. Nykyään on käsittääkseni myös pahviuurnia.

Vierailija
20/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Kotkassa on Katariinan puistossa oikein virallinen tuhkien sirotteluun tarkoitettu paikka niemen kärjessä.

Se onkin jännä kun paikkaa mainostetaan turisteille mahtavana ulkoilu-alueena ja sitten oletkin keskellä surevia ihmisiä tietämättä tuosta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi