Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joissain työpaikoissa ei saa tehdä etätöitä, vaikka työtehtävien puolesta ei ole merkitystä istuuko toimistolla vai kotona?

Vierailija
04.12.2019 |

Johtuuko luottamuspulasta, ei luoteta että työntekijä tekee täydet tunnit kotona, vai ettei haluta investoida läppäreihin, joilla etätyö on mahdollista?

Joku muu syy?

Ja siis tarkoitan työtehtäviä, joita olisi mahdollista tehdä etänä.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni työtehtävistä pitää kuitenkin tehdä normaaliin työaikaan ihan it-alalla myös. Hommat ja projektit pitää olla aikataulussa ja pomo tarvitsee tuloksia ennen kello yhtä. Silloin ei ehdi lenkille ottamaan aurinkoa kesken kaiken. 

Oletan että tämä oli vastaus minulle työmatkustajalle joka käy joskus lenkillä keskellä päivää. Totta kai minulla on myös aikataulut ja tulostavoitteet, kuten tekstissäni sanoin, tulosta mitataan. En mene lenkille ”kesken kaiken”, vaan jos on mahdollisuus ja jos esim. totean, että nyt on on työnantajalleni hyödyllisempää, että menen päivällä urheilemaan ja jatkan työpäivää illasta.

Vastaaja ei pysty ymmärtämään, että jollain työn tekemisen tapa voi rakentua eri lailla kun toisilla, vaan ajattelee, että ainoastaan takamus penkissä konttorilla = oikeata työntekoa. Ajattele, joskus jopa kuuntelen ja puhun palavereita samalla kun olen lenkillä!

Vierailija
42/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua myös käytetystä projektityömenetelmästä + esimiesten arvostuksista. Esim. meillä on käytössä scrum, jossa asiaan kuuluu päivittäiset aamupalaverit. Jossain firmoissa tällaiset voidaan hoitaa esim. Skypellä, mutta meillä on pomo, joka on sitä mieltä että ryhmätyö nenät vastatusten on välttämätöntä, joten meidän pitää olla klo 9 konttorilla joka aamu siinä aamupalaverissa. Ja istua töissä muutenkin paikalla. Tosiasiassa useimmat täällä koodaa eikä tee ollenkaan ryhmätyötä, mutta pomo on niin ekstrovertti ja ryhmätyöintoinen, ettei usko millään, että ei näissä töissä juuri tarvita ryhmätyötä joten kotona voisi yhtä hyvin tehdä.

En tiedä minkälaisia hommia sinä teet mutta aika paljon riippuu projektista kuinka paljon etätöitä voi tehdä niin että se on plussaa eikä miinusta. Hyvin speksatut rutiinihommat voi (ja kannattaa) tehdä vaikka 100% etänä mutta aika monta sellaistakin projektia on urani varrelle mahtunut, joissa se toinenkin etäpäivä viikossa on  alkanut olla rasite. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti tekee ahkerasti töitä koko "etätyöpäivän"? Kysynpä vain ;)

No varmaan kaikki joilla on ihan oikeita laskutettavia töitä joiden etenemistä seurataan. Esim. minun työtunnistani konsulttina työnantajani laskuttaa 130 euroa / tunti eikä asiakkaat maksa sellaisia hintoja ellen pysty hyvin tarkkaan tuntitasolla selvittämään mitä olen tehnyt milloinkin. Ei sinne todellakaan mahdu päiväunia, kauppareissuja tms koska jokainen tunti on raportoitava tarkkaan.

Ja AV on täynnä 130e/h laskuttavia konsultteja. 

No ei varmaan konsultteja, mutta aika monella työpaikalla on käytössä tarkka ajankäytön kirjaus, joka mittaa jokaisen työntekijän tuottavuutta ja jonka perusteella asiakasta laskutetaan. 

Itse esim. mainostoimistossa töissä ja meillä pitää raportoida 15 min tarkkuudella järjestelmään mihin on työajan käyttänyt.  Ja se menee suoraan sen projektin tuntikirjanpitoon, jolla seurataan projektin katetta. Vaikka projekti olisi myyty (kuten alallamme usein tehdään) johonkin kokonaishintaan, niin jos jollekin 2000 € työlle alkaa kertyä tunteja (120 €/h) vaikka tuplat siihen nähden mihin hintaan se on myyty, joutuu tiimi kyllä tarkkaan selvittämään, että mikä meni pieleen a)hinnoittelussa b) työn toteutuksessa.

Jos taa ei saa työpäivää täytettyä tuntikirjaukseen, joutuu asiaa selvittämään ja tietynlaisille "hallinnollisille töille" (= ei asiakkailta laskutettavaa työtä) on maksimiaika mitä saa viikossa tehdä. Ja näitä todellakin seurataan ja tuottavuuslistat on julkisia - kuka on siis esim. marraskuussa ollut eniten tuottava työntekija ja kuka vähiten.

Ei se tarkoita, että minulle maksettaisiin 120 €/h, vaan firma laskuttaa minun tekemästäni työstä asiakkaalta tuon verran ja sen tulee kattaa kaikki minusta aiheutuneet kulut palkan lisäksi.

Tätä on varmasti julkisella sektorilla työskentelevien hyvin vaikea käsittää.

Hirveän tehokkaita yritetään olla, mutta päivässä menee puoli tuntia pelkkään raportointiin. 842

Niin. Kyllä se sama raportointi on hoidettava, vaikka istuisi työpaikalla.

Vierailija
44/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni työtehtävistä pitää kuitenkin tehdä normaaliin työaikaan ihan it-alalla myös. Hommat ja projektit pitää olla aikataulussa ja pomo tarvitsee tuloksia ennen kello yhtä. Silloin ei ehdi lenkille ottamaan aurinkoa kesken kaiken. 

Monesti se 8-16 puurtaminen heikentää tuottavuutta verrattuna siihen että ihmiset tekevät hommia joustavasti itselleen sopivalla aikataululla. Jos tuloksia tarvitaan ennen kello yhtä niin voin hoitaa hommani puoliltaöin, sen sijaan että herään aamulla ne hoitamaan. Jää lisää pelivaraakin siltä varalta että tulee yllätyksiä.

Itse olen pyrkinyt rytmittämään hommani niin että palaverit ym hoidan päivällä ja "oikeat työt" yöllä kun muu perhe nukkuu ja olen tehokkaimmillani. Aamulla nukun yleensä pitkään, aamu-uninen kun olen.

Vierailija
45/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee ahkerasti töitä koko toimistotyöpäivän? Siinä tulee naapuripöydän Pirjo kertomaan kissansa kuulumisia, joku jakaa jotain sukkatilaus kuvastoja ja pari tyyppiä käy kovaan ääneen läpi viikonlopun baarireissua, kahvitunnilla lorvitaan rupattelemassa. Kotona saa keskittyä rauhassa työntekoon seurustelun sijaan, kahvikuppi vaan haetaan siihen työpöydälle hommat jatkuu. Jos kahvin tippumista odotellessa laittaa tiskikoneen päälle niin ei siinä paljon työaikaa mene hukkaan :)

Juuri tuo on etätyön etu. Toimistolla on liikaa turhan lörpöttäjiä, joiden takia ei saa töitään tehtyä.

Vierailija
46/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen etänä töitä selkeästi tehokkaammin kuin avokonttorissa jossa on hälinää, hölinää, pulinaa, tavarantoimittajia, vesiautomaatinhuoltajia, postimiehiä, työnhakijoita ja ties ketä päivät pitkät.

Vierailija
47/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pomot on sitä mieltä että työ on aikuiselle ihmiselle rangaistus joka pitää kärsiä. Kärsimisestä maksetaan rahaa. Tulokset on toisarvoisia. Pääasia että kaikilla on kurjaa.

Vierailija
48/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäävät että jengi lintsaa eikä pysty tarkistamaan montako tuntia töitä on tehty.

Mun mielestä äärimmäisen alentavaa ja noloa. Mikäli päivän työt tulee tehtyä se riittää.

Itse olen huomattavasti tuotteliaampi kotona omassa rauhassa kuin toimiston hälyssä. Avaan koneen 07, katson ensimmäiset postit samalla kun syön aamupalan. Lopetan klo 16 eli olen tehnyt 9h töitä. Jos siinä välissä laitan pyykit pyörimään ja kuivamaan siihen menee  max vartti eli kahvitunnin verran. 

Usein tulee vielä illalla kurkattua posteja ja kuitattua joku pikkujuttu pois. 

Juttelin tästä juuri mieheni kanssa - hänen ruotsalaisessa firmassaan ei konttorissa ole läppäreitä vaan pöytäkoneet. Syy on se ettei näin voi tehdä etäpäiviä!!

Vierailija
49/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän töissä se on aina ollut ihan kiinni pomosta ja työntekijän pärstäkertoimesta. Onneksi se on vähän lähtenyt parempaan suuntaan - tosin voi olla, että tämä mielikuvani johtuu siitä, että pomoni vaihtui vastikään sellaiseen, jolla liikkuu päässä muutakin kuin ureaa.

Mutta perinteisesti meillä on ollut niin, että ne, joista pomot tykkäävät, voivat pitää etäpäiviä mielin määrin. Ilmoitusluontoinen juttu. Meillä yksi hyväkäs voi ilmoittaa olevansa etäpäivällä, kun lähtee puolilta päivin risteilylle - hänellä on kuitenkin työpäivä ihan "normaalisti". Ja kyllä, pomo tietää sen. Tai pitää viedä äiti lääkäriin, siihen voi oivasti ottaa etäpäivän. Merkitseekö tämä puudeli työaikaansa tauon lääkärikäynnin ajaksi? Ei tietenkään, onhan hänellä työkännykkä mukana :D

Sitten on näitä, jotka kyllä voivat pitää etäpäiviä, mutta silloin täytyy tehdä tarkat suunnitelmat ja sopimukset, työajat pitää kirjata tismalleen (niin kun sääntöjen mukaan täytyykin) ja suoritettavista työtehtävistä pidetään tarkkaa kirjaa. Työn äärestä ei voi poistua ollenkaan paitsi lakisääteisille tauoille. Työaika on tehtävä tismalleen, ei yli- eikä alitunteja.

Yksi porukka on taas niitä, joiden etäpäivien teko on noiden kahden väliltä. Voi sopia pomon kanssa etäpäivästä, jos on vaikka sellainen tilanne, että työntekijällä on lääkärissäkäynti omalla kotipaikkakunnallaan keskellä päivää, ja työmatka on pitkä(hkö). Silloin sovitaan, että pidetään etäpäivä, lääkärissäkäynti merkitään vaikka pitkänä ruokatuntina tai kuten tavallisesti - lääkärissäkäynti omalla ajalla. Tämä on ihan järkevä tapa - aikaa kuluu lääkärissäkäyntiin maksimissaan tunti sen sijaan, että työaikaa tärvääntyisi kolme tuntia tai enemmänkin. Tai siis omaa aikaa. Työpäivä pitää kuitenkin tehdä asianmukaisesti. Kunpa kaikki pomot olisivatkin tällaisia.

Ja kauniiksi lopuksi ovat he, joille ei millään voi antaa etäpäiviä, vaikka työtehtävien puolesta se sopisi, ja työntekijä sitä toivoisi esimerkiksi pitkän työmatkan takia - puhutaan siis säännöllisestä etätyöstä. Mutta ei, se vaan ei nyt käy. Kelvollista perustetta ei koskaan tarjota, sanotaan vaan, että se nyt ei ole sääntöjen mukaista - samaan aikaan joku toinen samaa työtä tekevä voi tehdä säännöllistä etätyötä suurimman osan työajastaan.

Kaiken kaikkiaan olen tullut siihen tulokseen, että etätyön tekeminen on suurimmaksi osaksi pomon kengän asennosta kiinni.

Vierailija
50/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Teen huomattavasti intensiivisemmin ja ahkerammin töitäni etänä kuin konttorilla. Kotona ei ole häiriöitä, kukaan ei ramppaa huoneessani kyselemässä milloin mitäkin tai kahvihuoneesta ei kuulu ihmisten pulinaa ja naurua (huono äänieristys). Kaikki isommat raportit pyrin aina tekemään etänä, koska saan ne paljon sujuvammin tehtyä ja ajatus juoksee paremmin ilman turhia keskeytyksiä. Lisäksi minussa asuu joku pieni nuoleskelija, joka haluaa osoittaa, että tekee työnsä tunnollisesti, vaikka ei olekaan konttorilla.

Vierailija
51/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuspula, esimiehen auktoriteettinälkä ja sitten nämä pakkoajatukset että se avotoimisto on niin "loistava" paikka jakaa ideoita ja keskustella työkavereiden kanssa, muka tehostaa toimintaa. Itse olen ehkä 2-3 kertaa tämän vuoden aikana jutellut jostain työasiasta toimistolla ja nekin olisi voinut hoitaa skype-puhelulla.

Entä ilmasto? Saastutan 1200 kg CO2 vuodessa pelkkien työmatkojen takia. Miksei työmatkojen ilmastovaikutuksista puhuta tapauksissa missä voisi yhtä hyvin tehdä etätöitä? Työmatkoissa voisi mielelläni vähentää ja tehdä enemmän etätöitä, ilmastokin kiittäisi. Mutta kun työnantajat ei luota työntekijöihin...

Vierailija
52/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä julkiselta sektorilta, jossa myös tehdään töitä projekteissa ja joka minuutti allokoidaan jollekin projektille. Tietenkin etänä on tehokkaampi, koska aikaa ei mene työmatkoihin, turhaan jorinaan ja ruokalassa jonottamiseen. Projekteilla on tavoitteet ja aikataulut ja jos ne eivät pidä, on ongelmissa. Ei se liity siihen, tekeekö kotona vai toimistolla - joka tapauksessa on tehtävä.

Vierailija
53/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä etätöitä vastustavat eniten ne, jotka eivät tee etätöitä. Toimistolla ei yksinkertaisesti pysty tekemään samaa määrää töitä kuin rauhassa ja ilman keskeytyksiä kotona. Meillä on peruspalkka ja sen päälle suoritteista maksettavat erilliset korvaukset. Toimistolla saa aikaiseksi ehkä 50-70% siitä suoritteiden määrästä, mitä etätyöläiset tekevät. Ja tämä näkyy tietysti palkassa. Osa työntekijöistä ei kuitenkaan pysty tekemään etätöitä esim siksi, ettei kotona ole sopivaa työtilaa tai työntekijällä on lapsia, jotka pääsevät aikaisin koulusta kotiin eli ei kotona ole työrauhaa. 

Vierailija
54/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla etätöihin ei ole mahdollisuutta, vaikka 99% tehtävistä on päivittäistä rutiinia ja tehtävissä paikasta riippumatta tietokoneella ja puhelimella. Työn seuranta olisi todella helppoa, jos jokin rutiini jää tekemättä, on lusmuttu. 

Konttorilla työaikaa vahditaan sekunnin tarkkuudella, jos kirjaat itsesi sisään 08:00:07, työaikasi loppuu 16:00:07. 

Samassa yhteydessä meillä on työntekijöitä jotka siirtyvät pisin kaupunkia eri keikoille, ja vaikka projekti olisi naapurirakennuksessa kotoa, täytyy ensin käydä aina toisella puolella kaupunkia kirjautumassa sisään (= hukaten työaikaa valtavasti). Täyskielto ettei keikalle saa lähteä suoraan kotoa. Eikä päivän päätteeksi että lähtisi sitten keikalta suoraan kotiin, eheeeeei, ajellaan taas konttorille kirjautumaan ulos

Vierailija
55/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa yhteydessä meillä on työntekijöitä jotka siirtyvät pisin kaupunkia eri keikoille, ja vaikka projekti olisi naapurirakennuksessa kotoa, täytyy ensin käydä aina toisella puolella kaupunkia kirjautumassa sisään (= hukaten työaikaa valtavasti). Täyskielto ettei keikalle saa lähteä suoraan kotoa. Eikä päivän päätteeksi että lähtisi sitten keikalta suoraan kotiin, eheeeeei, ajellaan taas konttorille kirjautumaan ulos

Huhhuh. Otan osaa. Kuulostaa todella järjenvastaiselta.

Vierailija
56/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla etätöihin ei ole mahdollisuutta, vaikka 99% tehtävistä on päivittäistä rutiinia ja tehtävissä paikasta riippumatta tietokoneella ja puhelimella. Työn seuranta olisi todella helppoa, jos jokin rutiini jää tekemättä, on lusmuttu. 

Konttorilla työaikaa vahditaan sekunnin tarkkuudella, jos kirjaat itsesi sisään 08:00:07, työaikasi loppuu 16:00:07. 

Ei niin mitään järkeä. Nykyaikaisissa firmoissa joissa kaikkea työtä ei tehdä fyysisellä työpaikalla yleensä "kellokorttikone" eli töihin sisään ja töistä ulos kirjaus onnistuu myös netissä tai jopa kännykällä. Ei siis tarvi etä- tai asiakkaan tiloissa olopäivänä käydä missään omalla konttorilla leimaamassa.

Vierailija
57/59 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun pilipali organisaatiokonsultit ovat tuputtaneet yritysjohdolle uskomuksen siitä että vain paikan päällä olemalla organisaatio saa "lisäarvoa" kun jaetaan "hiljaista tietoa" ja samalla toteutetaan "toimintaprosesseja", mielellään "läpileikkaavassa" ja "monidimensionaalisessa" matriisiorganisaatiossa.

Paitsi, että osittain ovat tuossa ihan oikeassa. Helpommin se tieto leviää kun työskennellään samassa paikassa. Ei siihen tarvita mitään buzzwordeja. 

No ei tieto konttorilla paremmin leviä. Siellä jutellaan yksityisasioita kahvihuoneissa tai toisen pöydän vieressä. En pitkään aikaan ole saanut työpaikalla mitään hyödyllistä tietoa. Palavereissa pitää juosta talon ympäri kokoushuoneesta toiseen. Sähköisissä Palavereissa etänä ei tarvitse kuin klikata toiseen kokoukseen. Aikaa säästyy.

Vierailija
58/59 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuulla mahtuu :D

Vierailija
59/59 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla epäluottamus, mutta joissain tapauksissa myös päättävässä asemassa olevan henkilön omat käsitykset ja mieltymykset. Esim. jos hän itse tykkää tehdä ryhmätyötä ja käydä juttelemassa paikan päällä työpisteillä kun pitää kysyä jotain, niin voi olla ihan mahdotonta ymmärtää, että osa ihmisistä on ihan erilaisia ja tekevät työtään mieluiten yksin ja kysyvät kysyttävätkin mieluummin jossain firman pikaviestimessä tai sähköpostilla kun häiritsemällä koko avokonttoria ääneen kysymällä.

Keskustelee menee täysin raiteilta siinäkin tapauksessa, jos kuvitellaan, että etätyön pitäisi olla ainoa oikea tapa. Itse teen etätöitä ja tykkään siitä, mutta ei minulla ole tarve dissata niitä, jotka pitävät toisesta tavasta. 

Ihan yhtä hyvin sinun esimerkissäsi voisi lukea (jos siis kykenisit ajattelemaan muutakin kuin minäminäminä) esimies saattaisi rakastaa etätyötä, eikä hän yhtään haluaisi ymmärtää niitä, joille sopii nähdä kasvokkain kollegoitaan. Ei sekään olisi oikea tapa johtaa, vaikka se sinulle henkilökohtaisesti sopisikin.

Mutta sehän on nyt tullut selväksi näitä ketjuja lukiessa, että sinun kaltaisesi ihmiset haluavat kostaa sen kauhean vääryyden, että jouduitte ennen lähitöihin.