Miksi joissain työpaikoissa ei saa tehdä etätöitä, vaikka työtehtävien puolesta ei ole merkitystä istuuko toimistolla vai kotona?
Johtuuko luottamuspulasta, ei luoteta että työntekijä tekee täydet tunnit kotona, vai ettei haluta investoida läppäreihin, joilla etätyö on mahdollista?
Joku muu syy?
Ja siis tarkoitan työtehtäviä, joita olisi mahdollista tehdä etänä.
Kommentit (59)
Riippuu varmaan myös siitä, miten helposti työpanos on mitattavissa. Esimerkiksi minä saan urakkapalkkaa tekemäni laskutuksen mukaan. Kaikki saavat tehdä työnsä etänä, jotka laskuttavat peruspalkkansa edellyttävän summan. Ne, jotka eivät siihen pysty, joutuvat tekemään työnsä konttorilla, jossa ajankäyttöä voi valvoa.
Edellisessä työpaikassani fyysinen läsnäolo oli työn edellytys, joten kukaan ei voinut tehdä etätöitä.
Edellisessä työpaikassani todettiin että "meillä on sellainen periaate, että työ tehdään työpaikalla". Kyseessä oli asiantuntijalaitokseksi kutsuttu organisaatio ja tehtävät, joissa etätyö olisi monissa tilanteissa ollut mitä loistavin työmuoto.
Itselläni on pomona huonoja kokemuksia joidenkin työntekijöiden etätöistä (ei toki kaikkien). Työt eivät tunnu edistyvän, työntekijä ei vastaa sähköposteihin jne. Kyllä siinä tulee vähän mieleen, tekeekö se työntekijä oikeasti töitä. Sitten on taas hankala ruveta vaatimaan suurempaa läsnäoloa, kun on jo antanut luvan etätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti tekee ahkerasti töitä koko "etätyöpäivän"? Kysynpä vain ;)
No varmaan kaikki joilla on ihan oikeita laskutettavia töitä joiden etenemistä seurataan. Esim. minun työtunnistani konsulttina työnantajani laskuttaa 130 euroa / tunti eikä asiakkaat maksa sellaisia hintoja ellen pysty hyvin tarkkaan tuntitasolla selvittämään mitä olen tehnyt milloinkin. Ei sinne todellakaan mahdu päiväunia, kauppareissuja tms koska jokainen tunti on raportoitava tarkkaan.
Ja AV on täynnä 130e/h laskuttavia konsultteja.
Itse siirryin keväällä ison firman sisällä organisaatioon, jossa lähimmät työkaverit ovat 700 km päässä, muut vielä kauempana. Vain tulosta mitataan, ei tunteja eikä missä tekee. Esimies Hollannissa. Työmäärä on iso ja matkustuspäiviä paljon. Suomi-päivinä rakennan päiväni niin että se palvelee sekä tehokkuutta että minun jaksamistani parhaiten. Saatan tehdä 7-9 kotoa, mennä aamupäivällä lenkille, saadakseni päivänvaloa, sitten konttorille, tai mennä ulkoilemaan iltapäivällä kotitoimistolta. Minulle tulee usein ”lounaskooma” iltapäivällä, miksi minun pitäisi väkisin tehdä töitä konttorilla juuri silloin, kun olen tehoton?
Tämä tyyli ei tietenkään sopisi sellaiselle henkilölle, joka haluaa tai täytyy tehdä työpäivä tiettyyn aikaa, esim. päiväkodin aikataulujen takia (ollut tuttua minullekin). Kerron vain esimerkkinä siitä, miten työn ei tarvitse olla aikaan tai paikkaan sidottua. Minulla oli juuri vuosipalaute ja esimies oli oikein tyytyväinen panokseeni.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun pilipali organisaatiokonsultit ovat tuputtaneet yritysjohdolle uskomuksen siitä että vain paikan päällä olemalla organisaatio saa "lisäarvoa" kun jaetaan "hiljaista tietoa" ja samalla toteutetaan "toimintaprosesseja", mielellään "läpileikkaavassa" ja "monidimensionaalisessa" matriisiorganisaatiossa.
Paitsi, että osittain ovat tuossa ihan oikeassa. Helpommin se tieto leviää kun työskennellään samassa paikassa. Ei siihen tarvita mitään buzzwordeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan kaikki joilla on ihan oikeita laskutettavia töitä joiden etenemistä seurataan. Esim. minun työtunnistani konsulttina työnantajani laskuttaa 130 euroa / tunti eikä asiakkaat maksa sellaisia hintoja ellen pysty hyvin tarkkaan tuntitasolla selvittämään mitä olen tehnyt milloinkin. Ei sinne todellakaan mahdu päiväunia, kauppareissuja tms koska jokainen tunti on raportoitava tarkkaan.
Saattaa niitä olla, vaikkei sentään täynnä olisi. Minunkin tuntihintani on yli 100€/h. Puhumattakaan paljonko on laskutus kokonaishinnalla tehtävistä projekteista.
Ei käytetä, meilläkin on toimistolla vessassa virtuaalinen paperiteline. Tosi kätsy
Totuus on se, että suurin osa ei suoriudu työtehtävistään kun tekee niitä etänä.
Meillä pitää mennä työpaikalle min. 2 pv viikko.
Siellä kuulee kyllä tarpeellista, mutta myös hyödytöntä, kuten mökkeily asioita.
Älyttömän kovaäänistystä höpötystä.
Ja skypessä pidetään palavereita.
Jos haluaa keskittyä, niin etätyö on parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan konsultteja, mutta aika monella työpaikalla on käytössä tarkka ajankäytön kirjaus, joka mittaa jokaisen työntekijän tuottavuutta ja jonka perusteella asiakasta laskutetaan.
Itse esim. mainostoimistossa töissä ja meillä pitää raportoida 15 min tarkkuudella järjestelmään mihin on työajan käyttänyt. Ja se menee suoraan sen projektin tuntikirjanpitoon, jolla seurataan projektin katetta. Vaikka projekti olisi myyty (kuten alallamme usein tehdään) johonkin kokonaishintaan, niin jos jollekin 2000 € työlle alkaa kertyä tunteja (120 €/h) vaikka tuplat siihen nähden mihin hintaan se on myyty, joutuu tiimi kyllä tarkkaan selvittämään, että mikä meni pieleen a)hinnoittelussa b) työn toteutuksessa.
Jos taa ei saa työpäivää täytettyä tuntikirjaukseen, joutuu asiaa selvittämään ja tietynlaisille "hallinnollisille töille" (= ei asiakkailta laskutettavaa työtä) on maksimiaika mitä saa viikossa tehdä. Ja näitä todellakin seurataan ja tuottavuuslistat on julkisia - kuka on siis esim. marraskuussa ollut eniten tuottava työntekija ja kuka vähiten.
Ei se tarkoita, että minulle maksettaisiin 120 €/h, vaan firma laskuttaa minun tekemästäni työstä asiakkaalta tuon verran ja sen tulee kattaa kaikki minusta aiheutuneet kulut palkan lisäksi.
Tätä on varmasti julkisella sektorilla työskentelevien hyvin vaikea käsittää.
Aika moni työtehtävistä pitää kuitenkin tehdä normaaliin työaikaan ihan it-alalla myös. Hommat ja projektit pitää olla aikataulussa ja pomo tarvitsee tuloksia ennen kello yhtä. Silloin ei ehdi lenkille ottamaan aurinkoa kesken kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Juuri sinun kaltaistesi takia monet pomot eivät anna tehdä töitä etänä. En minäkään antaisi etätöihin lusmuille lupaa. Aika nopeasti näkee työtuloksista, kuka käyttää etätyöetua väärin. Ne samat tyypit eivät tosin tahdo saada mitään tuloksia aikaan, vaikka heidät pulttaisi firman työtuoliin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että suurin osa ei suoriudu työtehtävistään kun tekee niitä etänä.
Tähän mun kommnettiin tuli heti monta alapeukkua vaikka minulla on tästä ihan kokemusta tiiminvetäjänä. Miehellä myös oma tiimi ja usein näistä asioista jutellaan. Varsinkin naisilla tuntuu olevan omituinen käsitys siitä mitä työaikana pitää tehdä. Ja ne etätyöt pitää useimmiten tehdä ihan normaaliin toimistotyöaikaan varsinkin isoissa kansainvälisissä firmoissa joissa tuloksia on tultava nopeasti. Sitä eivät kaikki ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
No nämä tyypit eivät ole sen tehokkaampia työpaikallakaan yleensä... Itse teen etänä tuplasti töitä, kun ei kukaan häiritse. Keskittymistä vaativat työt teen etäpäivinä. Kukaan ei ole kyttäämässä mitä teen, itse olen vastuussa töistäni. Julkinen sektori kyseessä.
Meillä esteenä ovat tietoliikenneyhteydet. 6 kk ajan kokeiltiin ja sitten tehtiin päätös, että koska kotoa ei saatu yhteyksiä toimimaan kunnolla, niin kaikki tulee toimistolle. Etätöissä meillä työntekijä vastaa yhteyksistä, työnantajan ei tarvitse niitä hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan konsultteja, mutta aika monella työpaikalla on käytössä tarkka ajankäytön kirjaus, joka mittaa jokaisen työntekijän tuottavuutta ja jonka perusteella asiakasta laskutetaan.
Itse esim. mainostoimistossa töissä ja meillä pitää raportoida 15 min tarkkuudella järjestelmään mihin on työajan käyttänyt. Ja se menee suoraan sen projektin tuntikirjanpitoon, jolla seurataan projektin katetta. Vaikka projekti olisi myyty (kuten alallamme usein tehdään) johonkin kokonaishintaan, niin jos jollekin 2000 € työlle alkaa kertyä tunteja (120 €/h) vaikka tuplat siihen nähden mihin hintaan se on myyty, joutuu tiimi kyllä tarkkaan selvittämään, että mikä meni pieleen a)hinnoittelussa b) työn toteutuksessa.
Jos taa ei saa työpäivää täytettyä tuntikirjaukseen, joutuu asiaa selvittämään ja tietynlaisille "hallinnollisille töille" (= ei asiakkailta laskutettavaa työtä) on maksimiaika mitä saa viikossa tehdä. Ja näitä todellakin seurataan ja tuottavuuslistat on julkisia - kuka on siis esim. marraskuussa ollut eniten tuottava työntekija ja kuka vähiten.
Ei se tarkoita, että minulle maksettaisiin 120 €/h, vaan firma laskuttaa minun tekemästäni työstä asiakkaalta tuon verran ja sen tulee kattaa kaikki minusta aiheutuneet kulut palkan lisäksi.
Tätä on varmasti julkisella sektorilla työskentelevien hyvin vaikea käsittää.
Hirveän tehokkaita yritetään olla, mutta päivässä menee puoli tuntia pelkkään raportointiin. 842
Vierailija kirjoitti:
Aika moni työtehtävistä pitää kuitenkin tehdä normaaliin työaikaan ihan it-alalla myös. Hommat ja projektit pitää olla aikataulussa ja pomo tarvitsee tuloksia ennen kello yhtä. Silloin ei ehdi lenkille ottamaan aurinkoa kesken kaiken.
Palaverit joo tietty siihen aikaan, kun muutkin ovat tavoitettavissa, mutta valtaosa hommista on tehtävissä vaikkapa 22:29. Tässä nimittäin projektihommia par'aikaa teen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekee ahkerasti töitä koko toimistotyöpäivän? Siinä tulee naapuripöydän Pirjo kertomaan kissansa kuulumisia, joku jakaa jotain sukkatilaus kuvastoja ja pari tyyppiä käy kovaan ääneen läpi viikonlopun baarireissua, kahvitunnilla lorvitaan rupattelemassa. Kotona saa keskittyä rauhassa työntekoon seurustelun sijaan, kahvikuppi vaan haetaan siihen työpöydälle hommat jatkuu. Jos kahvin tippumista odotellessa laittaa tiskikoneen päälle niin ei siinä paljon työaikaa mene hukkaan :)
Epävarmat esimiehet vastustavat etätöitä, koska silloin he eivät voi koko ajan kontrolloida työntekijää. Myös työntekijä, joka ei osaa yksin tehdä mitään, tarvitsee viereen toisen työntekijän tuekseen.
Vanhanaikaiset ajattelutavat ja autoritäärisyys ovat varmaan tärkeimmät syyt.