Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joissain työpaikoissa ei saa tehdä etätöitä, vaikka työtehtävien puolesta ei ole merkitystä istuuko toimistolla vai kotona?

Vierailija
04.12.2019 |

Johtuuko luottamuspulasta, ei luoteta että työntekijä tekee täydet tunnit kotona, vai ettei haluta investoida läppäreihin, joilla etätyö on mahdollista?

Joku muu syy?

Ja siis tarkoitan työtehtäviä, joita olisi mahdollista tehdä etänä.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiesten auktoriteetin ja vallan näyttäminen, epäluottamus työntekijöitä kohtaan, ylipäänsä huono johtaminen. Muuta perusteltua syytähän ei ole, tutkitusti etätyö on työhyvinvointia lisäävä asia. 

Vierailija
2/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt insinööritoimistot ovat tästä kyllä kuuluisia. Kävin taannoin Swecolla työhaastiksessa eikä yllättänyt yhtään, että työsuhteen keskimääräinen kesto alle 2 vuotta. Itse olen kuullut paljon huonosta johtamisesta. Asioista ei keskustella työntekijöiden kanssa, kaikki määräykset tulevat ylhäältä kuin keisarilta. Monesti pienemmissä inssitoimistoissa on rennompi meno.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyt insinööritoimistot ovat tästä kyllä kuuluisia. Kävin taannoin Swecolla työhaastiksessa eikä yllättänyt yhtään, että työsuhteen keskimääräinen kesto alle 2 vuotta. Itse olen kuullut paljon huonosta johtamisesta. Asioista ei keskustella työntekijöiden kanssa, kaikki määräykset tulevat ylhäältä kuin keisarilta. Monesti pienemmissä inssitoimistoissa on rennompi meno.

Tuo ei nyt ollut mikään vastaus aiheeseen.

Vierailija
4/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, työntekijöiden vaihtuvuus yleensä kertoo paikan johtamisesta paljon... Itse irtisanouduin myös samanlaisesta työpaikasta, julkisella puolella tosin. Epäpätevät esimiehet ja hyvin hierarkinen toimintamalli. Ei hyvä yhdistelmä...

Vierailija
5/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua myös käytetystä projektityömenetelmästä + esimiesten arvostuksista. Esim. meillä on käytössä scrum, jossa asiaan kuuluu päivittäiset aamupalaverit. Jossain firmoissa tällaiset voidaan hoitaa esim. Skypellä, mutta meillä on pomo, joka on sitä mieltä että ryhmätyö nenät vastatusten on välttämätöntä, joten meidän pitää olla klo 9 konttorilla joka aamu siinä aamupalaverissa. Ja istua töissä muutenkin paikalla. Tosiasiassa useimmat täällä koodaa eikä tee ollenkaan ryhmätyötä, mutta pomo on niin ekstrovertti ja ryhmätyöintoinen, ettei usko millään, että ei näissä töissä juuri tarvita ryhmätyötä joten kotona voisi yhtä hyvin tehdä.

Vierailija
6/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä saa tehdä etätöitä, mutta esimies yrittää saada meidät aina toimistolle milloin minkin syyn varjolla. Varmaa jotain vallan halun käyttöä tai sitä, että esimies haluaa päättää.. Muuta en keksi. Meillä toimisto kaiken lisäksi ylibuukattu niin en ymmärrä miksi ei voisi olla etänä.

Vierailija
7/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäluottamushan se varmasti on. En kyllä ymmärrä miksi firmaan palkataan tai siellä pidetään epäluotettavia ihmisiä. Meidän talossa kaikilla muilla osastoilla etätyö on OK paitsi omallani. Työmme on yksinäistä puurtamista koneella, ei pitäisi olla mitenkään paikkaan sidottua. Silti pomo vaatii läsnäoloa vaikka tuottavuus kärsii avokonttorissa.

Vierailija
8/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun pilipali organisaatiokonsultit ovat tuputtaneet yritysjohdolle uskomuksen siitä että vain paikan päällä olemalla organisaatio saa "lisäarvoa" kun jaetaan "hiljaista tietoa" ja samalla toteutetaan "toimintaprosesseja", mielellään "läpileikkaavassa" ja "monidimensionaalisessa" matriisiorganisaatiossa.

Vierailija
9/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarille jämähtänyt firma. Olin juuri sellaisessa. Vain isot pomot saivat pitää etäpäiviä ja toki hädän tullen muutkin, jos esim.lapsi sairastui. Olen ollut modernimmissakin paikoissa joissa etätyö oli mahdollista.

Vierailija
10/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jännä tuo kohta "ettei haluta investoida läppäreihin, joilla etätyö on mahdollista". Koska useimmissa firmoissa ei saa pyytämälläkään muuta kuin läppärin. Ja nykyään firmat säästää juuri sillä, että kellään ei ole edes omia työpisteitä vaan joka aamu on tuolileikki kuka saa minkäkin paikan, ja osan odotetaan olevan etänä niin että kaikille riittää paikkoja vaikka niitä onkin paljon vähenmmän kuin työntekijöitä. Tuohonhan on pakko olla läppäri että voi joka päivä tyhjentää pöytänsä ja seuraavana tulla ihan eri paikkaan. Säästävät toimitilakustannuksissa tuolla tavalla, että työpisteitä on ehkä vain 2/3 työntekijöiden määrästä.

Vierailija
11/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäluottamushan se varmasti on. En kyllä ymmärrä miksi firmaan palkataan tai siellä pidetään epäluotettavia ihmisiä. Meidän talossa kaikilla muilla osastoilla etätyö on OK paitsi omallani. Työmme on yksinäistä puurtamista koneella, ei pitäisi olla mitenkään paikkaan sidottua. Silti pomo vaatii läsnäoloa vaikka tuottavuus kärsii avokonttorissa.

Voi olla epäluottamus, mutta joissain tapauksissa myös päättävässä asemassa olevan henkilön omat käsitykset ja mieltymykset. Esim. jos hän itse tykkää tehdä ryhmätyötä ja käydä juttelemassa paikan päällä työpisteillä kun pitää kysyä jotain, niin voi olla ihan mahdotonta ymmärtää, että osa ihmisistä on ihan erilaisia ja tekevät työtään mieluiten yksin ja kysyvät kysyttävätkin mieluummin jossain firman pikaviestimessä tai sähköpostilla kun häiritsemällä koko avokonttoria ääneen kysymällä.

Vierailija
12/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
13/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työskentelyyn kuuluu pitkin päivää virtuaalipalavereja, kommunikointi hoituu paljolti chatin kautta eri puolille maailmaa. Miksi pitäisi istua toimistolla luurit päässä kun saman voi tehdä mukavammin kotona? Pitkälti kiinni esimiehestä, onneksi itsellä esimies joka ei ole kiinnostunut siitä kulutanko penkkiä toimistolla, kotona vai vaikka mökillä kunhan hommani hoidan. Naapuritiimissä esimies vaatii kaikki paikalle jotta voi valvoa työntekoa... Aika selvää ettei kyseisessä tiimissä viihdytä pitkään. 

Pitää myös erottaa etätyösopimus ja esimiehen hyväksyntä tehdä töitä kotoota tarvittaessa. Edellinen vaatii työnantajan ja työntekijän välisen erillisen sopimuksen jonka lisäksi työnantaja on velvollinen tarkastamaan työntekijän kotona työympäristön mm. ergonomian osalta. 

Vierailija
14/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti tekee ahkerasti töitä koko "etätyöpäivän"? Kysynpä vain ;)

Vierailija
15/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse esimies ja etätyö on sallittua ja jopa suotavaa tilanahtauden vuoksi. Yksi alaisistani tuli kerran juttelemaan, että minun olisi kiellettävä meidän osastolla etätyö. Kyseinen henkilö koki, että hän ei saa ryhmän tukea kun ei voi mennä kenenkään ovenpieleen roikkumaan ja juttelemaan asiasta. Skype tai teams palaveri ei kuulemma aja samaa asiaa. Eli osittain nuo etätyön kieltämisen voivat olla vain sopivasti päättävässä asemassa olevan mieltymyksiä tai omiakin kokemuksia. Itse saan etäpäivinä projekteja yms. vauhdilla eteenpäin ja koen ne todella tehokkaiksi päiviksi.

Ja en todellakaan kieltänyt etätyötä, mutta sovittiin että yhtenä päivänä viikossa koko tiimi pyrkii olemaan yhtäaikaa toimistolla ja pidetään tiimipalaveri sekä projektipalavereita silloin nenät vastatusten.

Vierailija
16/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti tekee ahkerasti töitä koko "etätyöpäivän"? Kysynpä vain ;)

No varmaan kaikki joilla on ihan oikeita laskutettavia töitä joiden etenemistä seurataan. Esim. minun työtunnistani konsulttina työnantajani laskuttaa 130 euroa / tunti eikä asiakkaat maksa sellaisia hintoja ellen pysty hyvin tarkkaan tuntitasolla selvittämään mitä olen tehnyt milloinkin. Ei sinne todellakaan mahdu päiväunia, kauppareissuja tms koska jokainen tunti on raportoitava tarkkaan.

Vierailija
17/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kymmenen hengen erikoisasiantuntijatiimiltä uusi pomo ihmetteli ja vihjaili, että tuleekohan siellä kotisohvalla töitä tehtyä. Kyllä palaverihuoneessa leuat loksahtivat.

Vierailija
18/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitäkin onko työ paperiton, ts. arkaluontoisia papereita ei saa viedä pois toimistolta.9

Vierailija
19/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa onneksi tehdä etäpäiviä ja itselleni ne on kuin lomapäiviä. Makaan soffalla ja katson Netflixiä. Mukavasti säästyy varsinaisia lomapäiviä.

N30

Vierailija
20/59 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitäkin onko työ paperiton, ts. arkaluontoisia papereita ei saa viedä pois toimistolta.9

Papereita? Käytetäänkö niitä vielä oikeasti jossain?