Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako neuvolassa puhua parisuhde- ja jaksamisongelmista?

Vierailija
04.12.2019 |

Ystäväni kertoi, että hän erehtyi kerran vähän rivien välistä tai sivulauseessa sanomaan jotain parisuhteensa ristiriidoista. Ja kuulemma välittömästi terveydenhoitaja alkoi tenttaamaan siitä ja sanoi, että tekee lähetteen jollekin psykologille ja perhetyöhön ja perhetyöstä ne soittaa ja tulee sitten kotiin ja että pitää nyt mennä sinne psykologille puhumaan itse. Ystäväni yritti kuulemma sanoa, että ei kiitos en tarvitse nyt sellaista apua, mutta terkka vain teki ne lähetteet ja sanoi, että molemmat nyt pitää ottaa tähän avuksi.

Itselläni on nyt vähän jaksamisongelmaa myös, koska miestä ei tunnu kiinnostavan meidän parisuhde ollenkaan. Parin viikon päästä olisi lapsen neuvola ja haluaisin vain hetken puhua asiasta jonkun kanssa ilman, että siitä seuraa mitään muuta. Joten, uskaltaako neuvolassa puhua näistä asioista vai pakottaako ne aina heti jonkun valtavan "auttamisarmeijan" kohteeksi?

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikaisemmin olisin uskaltanut puhua ihan mistä tahansa ongelmasta.

Enää en uskaltaisi puhua mistään mikä voidaan tulkita ongelmaksi.

Meillä kävi niin, että yksi lapsi sairastui vakavasti eikä koulussa oikein ymmärretty että lapsi ei parane millään taikavoimalla heti kun kaikki sallitut sairauspäivät on käytetty. Koulu teki lastensuojeluilmoituksen. Ja vielä toisenkin kun ensimmäinen ei lasta parantanut.

Meidän piti perheenä alkaa todistelemaan että teemme kaiken oikein ja olemme täydellisiä vanhempia vaikeasta elämäntilanteesta huolimatta. Piti selvittää lapsen ruutuaikaa ja yöunien pituutta ja kaverisuhteita ja oikeastaan ihan kaikki perheen asiat. Se tuntui todella oudolta kun lapsi kärsi fyysisestä sairaudesta eikä masennuksesta tai jostain muusta mikä edes pystyisi aiheutumaan kaltoinkohtelusta.

Meillä oli hirveä huoli siitä selviääkö lapsi hengissä ja siinä sitten istuttiin koulussa laskemassa ruutuaikaa ja sitä kuinka paljon lapsi nukkuu. Oikein kaivamalla yrittivät kaivaa ongelmaa perheestä. Opettaja jopa uhkaili, että lapsi syrjäytyy jos on liian pitkään pois koulusta. Se oli niin absurdi tilanne, että en todellakaan uskalla puhua mistään oikeista ongelmista.

En halua edes arvailla millainen kuulustelu ja hiostaminen syntyisi jos olisi joku jaksamisongelma.

Ennen tuota kokemusta luotin sokeasti viranomaisiin ja kuvittelin että vaikeissa tilanteita perheitä autetaan eikä kiusata.

Voi apua, ihan kamala kokemus teillä. Jos oppilas sairastuu vakavasti, niin opettajanhan pitäisi neuvoa miten koulunkäynti silti onnistuu (ainakin onnistuu osittain) esim. kotiopetuksella tai kertoa vaikka sairaalakoulusta. Eikä uhkailla syrjäytymisellä! Apuahan te olisitte siltä opettajalta tarvinneet eikä painostusta!

Vierailija
102/203 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro mitään neuvolassa. Kirjataan ylös ja liitetään syytteeseen, kunhan ensin keksivät rikoksen. Jotain laiminlyöntejä lasta kohtaan.

Kerro meille mikä mieltä painaa.

Parisuhde on ihan karilla, koska miestä ei näytä kiinnostavan yhtään mikään yhteinen eikä minun kanssa edes välillä lyhyesti ajan yhdessä ajan viettäminen. Saisin meille ilmaisen lapsenvahdin, jotta päästäisiin vaikka leffaan yhdessä tai syömään, mutta mies ei halua. Eikä halua juuri minnekään lapsenkaan kanssa. Minua ahdistaa ja mietin eroa. Ap

Sinun pitää yrittää havahduttaa miehesi jotenkin. Ehdota hänelle että menette johonkin perheterapiaan. Kerro miltä sinusta tuntuu miehellesi.

Olen kertonut monta kertaa ihan suoraan, ei hän näytä välittävän asiasta. Eikä suostu terapiaan. Ap

Kerrotko nyt sitten vielä, että mitä haittaa siitä olisi jos puhuisit ongelmista siellä neuvolassa? Kuulostaa nimittäin siltä, että sun olisi pitänyt puhua jo aikaisemmin? Tämä nyt ystävällisenä potkuna persuuksiin, että osaisit tarttua apuun jos sitä tarjotaan.

Siksi, että en pysty nyt siihen, että minulle pakotetaan kaikki perhetyöt meille kotiin ja psykologikäynnit ja vaikka mitkä. Ne psykologit on keskellä päivää enkä saa lapselle hoitajaa keskellä päivää (olen hoitovapaalla kotona). Ja mies ei suostu olemaan kotona jos tänne tulee joku perhetyö, joten joudun sietämään niitä täällä yksin, eikä ongelmana ole minun oleminen lapsen kanssa eikä minun selviäminen arjessa niin en halua että täällä ramppaa ihmisiä jututtamassa minua kun ongelmana on mies. Haluaisin kyllä jonkun kanssa puhumalla selvittää ajatuksiani siitä että kannattaako minun ottaa ero, mutta en minkään perhetyöihmisten, ei se niiden asiantuntemusta ole. Ap

Meilläpäin ainakin perhetyöntekijä hoitaa lapsia sen ajan että vanhempi tai vanhemmat pääsevät yhdessä juuurikin tuonne psykologin juttusille tai perheneuvolaan ratkomaan ongelmiaan.

Ainakin minulle sanottiin ihan suoraan neuvolassa, että perhetyö ei hoida lasta eikä jää yksin lapsen kanssa äidin lähtiessä jonnekin. Vaan ainoastaan on äidin ollessa paikalla neuvomassa hyvää arkea. Että lapsiperheiden kotipalvelu on ainoa, josta voi saada jonkun hoitamaan lasta, mutta sekin vain harvoille ja vain lyhyeen tarpeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi viimeinen paikka mistä hakisin apua. En halua papereihini mitään ”riitoja parisuhteessa” ja ”äiti on väsynyt ja masentunut” merkintöjä.

Sellaset kääntyy sua vastaan likaisessa avioerossa tai jos joku tekee lasun.

Kannattaa vältellä. Puhu kaverin, vanhempien tai ihan kenen muun kanssa tahansa.

Vierailija
104/203 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap puhu neuvolassa. Trust me!!

Tässä sulle tahoja mihin voit kääntyä ilman että tarvitsee jossitella seuraamuksia:

-Täällä voi chata anonyymisti eropohdinnoista

https://apuaeroon.fi/palveluhaku/chat/

-Tässä koottua listaa auttavista puhelimista, jotka ovat myös anonyymejä

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/18/nain-saat-apua-kriisitilantees…

Vierailija
105/203 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa psykiatrinen sairaanhoitaja näitä keskusteluita varten.

Vierailija
106/203 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa psykiatrinen sairaanhoitaja näitä keskusteluita varten.

Lasuja nekin tekee. Ja kirjauksia.

Vierailija
107/203 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä neuvolassa voi puhua. Kirkon perhekeskuksesta saa myös parisuhdekeskusteluapua. Perhetyöntekijät on myös ammattilaisia. Apua saa, jos sitä pyytää. Julkinen terveydenhuolto toimii kyllä. Miksi etsit vastauksia keskustelu palstalla. Näille tulee kaikenlaisia komnentteja...

Vierailija
108/203 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin aina, että hyvin menee ja ongelmia ei ole. Välillä mies meni lapsen kanssa ja sanoi samoin. Minä en halua omiin ja lapsen tietoihin mitään viittausta siihen, että kotona ei kaikki ole kunnossa. En halua myöskään psykologille juttelemaan (kaupungin työntekijänä minulla olisi oikeus kolmeen maksuttomaan käyntiin vuosittain), koska en halua merkintää, että olen siellä käynyt. Se voi tulla jossain kohtaa vastaan, jos haen toista työpaikkaa. Selvitän korvieni välin kuntoon muutoin kuin virallisia teitä.

Vierailija
109/203 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta kirkon perheasiain neuvottelukeskukseen voi mennö puhumaan myös yksin parisuhteeseen liittyvistä asioista. Ilmaista ja vaikka on kirkon järjestämää, niin uskontoa ei siellä käsitellä/ tuputeta missään muodossa. Suosittelen!

Vierailija
110/203 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro mitään neuvolassa. Kirjataan ylös ja liitetään syytteeseen, kunhan ensin keksivät rikoksen. Jotain laiminlyöntejä lasta kohtaan.

Parisuhde on ihan karilla, koska miestä ei näytä kiinnostavan yhtään mikään yhteinen eikä minun kanssa edes välillä lyhyesti ajan yhdessä ajan viettäminen. Saisin meille ilmaisen lapsenvahdin, jotta päästäisiin vaikka leffaan yhdessä tai syömään, mutta mies ei halua. Eikä halua juuri minnekään lapsenkaan kanssa. Minua ahdistaa ja mietin eroa. Ap

Sinun pitää yrittää havahduttaa miehesi jotenkin. Ehdota hänelle että menette johonkin perheterapiaan. Kerro miltä sinusta tuntuu miehellesi.

Olen kertonut monta kertaa ihan suoraan, ei hän näytä välittävän asiasta. Eikä suostu terapiaan. Ap

Kerrotko nyt sitten vielä, että mitä haittaa siitä olisi jos puhuisit ongelmista siellä neuvolassa? Kuulostaa nimittäin siltä, että sun olisi pitänyt puhua jo aikaisemmin? Tämä nyt ystävällisenä potkuna persuuksiin, että osaisit tarttua apuun jos sitä tarjotaan.

Siksi, että en pysty nyt siihen, että minulle pakotetaan kaikki perhetyöt meille kotiin ja psykologikäynnit ja vaikka mitkä. Ne psykologit on keskellä päivää enkä saa lapselle hoitajaa keskellä päivää (olen hoitovapaalla kotona). Ja mies ei suostu olemaan kotona jos tänne tulee joku perhetyö, joten joudun sietämään niitä täällä yksin, eikä ongelmana ole minun oleminen lapsen kanssa eikä minun selviäminen arjessa niin en halua että täällä ramppaa ihmisiä jututtamassa minua kun ongelmana on mies. Haluaisin kyllä jonkun kanssa puhumalla selvittää ajatuksiani siitä että kannattaako minun ottaa ero, mutta en minkään perhetyöihmisten, ei se niiden asiantuntemusta ole. Ap

Jos siellä alkaa perhetyöntekijä käydä niin eipä siltä mieheltä kysytä onko paikalla vai ei. On oltava.

Sama homma muutenkin. Siinä sitten palaa miehen työaika ja se teidän parisuhde karahtaa lopullisesti karille

Olen 100% varma, että mies ei ole silloin kotona (eli että ei suostu olemaan vaikka olisi mikä). Järjestää itselleen aina työvuorot siihen päälle. Mitä ne tekee, jos mies ei ole kotona vaan töissä? Ap

No sitten teidät todetaan yhteistyökyvyttömiksi ja se lapsi lähtee parempaan kotiin.

Meidät? En minä ole mitenkään yhteistyökyvytön. Enkä voi olla vastuussa miehen päähänpistoista. Ap

Ohis. Oma mieheni suhtautuisi aivan samoin siihen, että meille kotiin tulisi joku perhetyöntekijä. Olemme keskiluokkainen perhe ja mies ja minä molemmat töissä.

Teillä on siis yksi lapsi. Esim. Seurakunnan kautta voisitte löytää pariterapeutin. Kyse on nyt miehen js sinun erilaisista odotuksista perhearjen suhteen. En ymmärrä miksi harkitset eroa, sillä elätte muutosta, johon molemmilla on oma suhtautumistapansa.

Ja miehen ärtyisyyskynnys on suoraan verrannollinen seksin määrään suhteessa.

Vierailija
111/203 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä teidän ensimmäinen lapsi? Mies on varmaankin järkyttynyt siitä, että sinä olet nyt äiti ja näkee sinut äitinä, ei kumppaninaan. Kannattaisi saada se mies ulos ja teidän jutella asiat selviksi.

Vierailija
112/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ollessa teini-iässä kävimme koko perhe perheneuvolassa. Vanhemmille oli oma työntekijä ja teinille omansa. Oli todellakin apua. Haimme ihan itse apua, on kovin vaikea käsittää näitä apua ei voi hakea avautumisia.

Vierailija
113/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ollessa teini-iässä kävimme koko perhe perheneuvolassa. Vanhemmille oli oma työntekijä ja teinille omansa. Oli todellakin apua. Haimme ihan itse apua, on kovin vaikea käsittää näitä apua ei voi hakea avautumisia.

Lisäyksenä meille ei tullut kukaan kotiin, keskustelut käytiin perheneuvolan tiloissa ja lapsi koulussa perheneuvolan työntekijän kanssa.

Vierailija
114/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikaisemmin olisin uskaltanut puhua ihan mistä tahansa ongelmasta.

Enää en uskaltaisi puhua mistään mikä voidaan tulkita ongelmaksi.

Meillä kävi niin, että yksi lapsi sairastui vakavasti eikä koulussa oikein ymmärretty että lapsi ei parane millään taikavoimalla heti kun kaikki sallitut sairauspäivät on käytetty. Koulu teki lastensuojeluilmoituksen. Ja vielä toisenkin kun ensimmäinen ei lasta parantanut.

Meidän piti perheenä alkaa todistelemaan että teemme kaiken oikein ja olemme täydellisiä vanhempia vaikeasta elämäntilanteesta huolimatta. Piti selvittää lapsen ruutuaikaa ja yöunien pituutta ja kaverisuhteita ja oikeastaan ihan kaikki perheen asiat. Se tuntui todella oudolta kun lapsi kärsi fyysisestä sairaudesta eikä masennuksesta tai jostain muusta mikä edes pystyisi aiheutumaan kaltoinkohtelusta.

Meillä oli hirveä huoli siitä selviääkö lapsi hengissä ja siinä sitten istuttiin koulussa laskemassa ruutuaikaa ja sitä kuinka paljon lapsi nukkuu. Oikein kaivamalla yrittivät kaivaa ongelmaa perheestä. Opettaja jopa uhkaili, että lapsi syrjäytyy jos on liian pitkään pois koulusta. Se oli niin absurdi tilanne, että en todellakaan uskalla puhua mistään oikeista ongelmista.

En halua edes arvailla millainen kuulustelu ja hiostaminen syntyisi jos olisi joku jaksamisongelma.

Ennen tuota kokemusta luotin sokeasti viranomaisiin ja kuvittelin että vaikeissa tilanteita perheitä autetaan eikä kiusata.

Fyysinen sairaus oli lääkärin diagnosoima ja poissaoloista lääkärintodistus? Asiasta oli informoitu koulua. Vai tuliko niitä jatkuvia poissaoloja äidin/isän kuittauksella jatkuvasti?

Kuulostaa lähinnä omituiselta.

Vierailija
115/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmatilanteissa kannattaa muistaa, että kunnalle lastensuojelu on edullisempi vaihtoehto kuin perheen tukeminen.

Lastensuojeluun saa rahat valtiolta, mutta muun tukemisen kunta maksaa omasta pussista.

Joissakin kunnissa autetaan perheitä ja joissakin turvaudutaan helpommin lastensuojeluun.

Kyllä lastensuojelun kustannukset on kunnalla eikä valtiolla.

Vierailija
116/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmatilanteissa kannattaa muistaa, että kunnalle lastensuojelu on edullisempi vaihtoehto kuin perheen tukeminen.

Lastensuojeluun saa rahat valtiolta, mutta muun tukemisen kunta maksaa omasta pussista.

Joissakin kunnissa autetaan perheitä ja joissakin turvaudutaan helpommin lastensuojeluun.

Huostaanotot maksaa kyllä valtio. Siksi ne onkin niin suosittuja.

Vierailija
117/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä meille ei tullut kukaan kotiin, keskustelut käytiin perheneuvolan tiloissa ja lapsi koulussa perheneuvolan työntekijän kanssa.

Se johtuu siitä, että perheneuvola on aivan eri paikka ja aivan eri asia kuin perhetyö. 

Perheneuvola on paikka, jonne mennään keskustelemaan perhe-elämään tai parisuhteeseen tai lasten kasvatukseen liittyvistä ongelmista, siellä on töissä esim. parisuhdepsykoterapeutteja ja psykologeja.

Perhetyö taas tarkoittaa sosiaalipuolen palvelua, jossa ns. perhetyöntekijä eli sosionomi tai lähihoitaja tulee kotiin neuvomaan miten arkea pyöritetään, miten pyykätään, miten kielletään lasta kiipeämään kirjahyllyyn, mikä päivärytmi pitää olla lapsen kanssa jne.

Nämä kaksi paikkaa menee ihmisillä sekaisin, kun niillä on vähän samanlainen nimi. Mutta ovat aivan eri paikat.

Vierailija
118/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa valtio vaan kunta.

Vierailija
119/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa valtio vaan kunta.

Valtio.

Vierailija
120/203 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/sijaishuolto…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi