Vierailija

Ärsyttäisikö teitä, jos selviäisi, että mummo on jaellut kysymättä teettämiään kuvia lapsesta itsellenne tuntemattomille ihmisille?

Selvisi, että vauvamme mummo on tehnyt noin...en tiedä mitä kaikkia kuvia on jaellut. Toivottavasti ei mitään kovin intiimiä, kuten kuvia synnäriltä. Ei osattu erikseen tällaista kieltää. Musta on ok näyttää meidän lähettämiä kuvia, mutta tämä menee vähän ehkä yli. Ottaa itse myös jatkuvasti kuvia koko perheestämme aina kun nähdään. Argh.

Sivut

Kommentit (54)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja jälleen väärä paikka avautua.

Keskustele asiasta mummon kanssa.

Ap näyttäisi kysyvän mielipidettä. Vastaus: Minua ärsyttäisi suunnattomasti. Ihan luonnollista, jos sinuakin ap.

Vierailija

Häiritsisi ja on häirinnyt. Meidän lasten mummo jopa teetti minun ottaman ja lähettämän kuvan, ja laittoi sukulaisille joulukorttiin. Ärsytti koska 1) ei toisen ottamasta kuvasta saa teettää kuvaa ilman lupaa 2) ylipäätään toisten lapsista ei lähetellä kuvia muille ilman lupaa ja 3) eikö joulukortteihin laiteta kuva max omista lapsista, mielestäni joku raja tässä vaan nyt ylittyi.

Koska olen kuitenkin kiltti nössö niin jätin asian sikseen. Ei ollut voimia sanoa asiasta kaikkien yöheräilyjen ym. kanssa. Ja muutenkin olen sellainen ihminen etten halua nolata toista. Minua tavallaan ahdistaa se ajatus siitä että toisella alkaa hävittämään oma toiminta.

Vierailija

Ärsyttäisi. Onko kyseessä eka lapsenlapsi mummolle? Mummot voi mennä vähän sekaisin joskus varsinkin ekan lapsenlapsen kohdalla.

Vierailija

Luulisi nyky kuusikymppisille olevan selvää, ettei toisten ottamia kuvia saa teettää kysymättä. Siis jos joku lähettää sinulle kuvan, niin ihan lain mukaan et saa mennä siitä teettämään kopiota ilman lupaa. Saati sitten se, että lapsen kuvia olisi oikeus jaella tuon tuosta.

Ehkä ap kannattaa ensin hyvässä hengessä sanoa, ettette halua näin toimivan ja pyydätte nähdä kaikki kuvat mitä ovat teettäneet lapsesta. Jos ei hyvällä mene perille niin sanotte, että sitten teillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla lähettämättä kuvia ja teidän lapsesta niitä ei myöskään saa vastaedes ottaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Häiritsisi ja on häirinnyt. Meidän lasten mummo jopa teetti minun ottaman ja lähettämän kuvan, ja laittoi sukulaisille joulukorttiin. Ärsytti koska 1) ei toisen ottamasta kuvasta saa teettää kuvaa ilman lupaa 2) ylipäätään toisten lapsista ei lähetellä kuvia muille ilman lupaa ja 3) eikö joulukortteihin laiteta kuva max omista lapsista, mielestäni joku raja tässä vaan nyt ylittyi.

Koska olen kuitenkin kiltti nössö niin jätin asian sikseen. Ei ollut voimia sanoa asiasta kaikkien yöheräilyjen ym. kanssa. Ja muutenkin olen sellainen ihminen etten halua nolata toista. Minua tavallaan ahdistaa se ajatus siitä että toisella alkaa hävittämään oma toiminta.

Kääk. Joulua odotellessa. Minäkään en tästä ole vielä ainakaan toistaiseksi mitään sanonut. Halusinkin lähinnä varmistaa, että miten muut tämän kokee. Ap.

Vierailija

On ärsyttävää, äitini oli laittanut faceen kuvia. Pitkän keskustelun jälkeen sain hänet ymmärtämään, ettei lastenlasten kuvia sinne laiteta. Söpöjä pikkutyttöjä saunan jälkeen alasti uimassa, voi tsiisus.Ymmärsikyölä, ihan viisasihminen. Mummous sokaisi järjen. :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On ärsyttävää, äitini oli laittanut faceen kuvia. Pitkän keskustelun jälkeen sain hänet ymmärtämään, ettei lastenlasten kuvia sinne laiteta. Söpöjä pikkutyttöjä saunan jälkeen alasti uimassa, voi tsiisus.Ymmärsikyölä, ihan viisasihminen. Mummous sokaisi järjen. :D

Siis ymmärsi kyllä.

Vierailija

[quote=Vierailija]On ärsyttävää, äitini oli laittanut faceen kuvia. Pitkän keskustelun jälkeen sain hänet ymmärtämään, ettei lastenlasten kuvia sinne laiteta. Söpöjä pikkutyttöjä saunan jälkeen alasti uimassa, voi tsiisus.Ymmärsikyölä, ihan viisasihminen. Mummous sokaisi järjen. :D[/quote

Voi kamalaa :/ Ehkä täytyy meidänkin ottaa asia puheeksi ennen kuin jotain tällaista tapahtuu vauvan kasvaessa...Ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis jos joku lähettää sinulle kuvan, niin ihan lain mukaan et saa mennä siitä teettämään kopiota ilman lupaa.

.

Tämä väite ei pidä paikkaansa. Ei ole olemassa lakia, joka kieltäisi kopioimasta omaan käyttöön mitään, mitä joku lähettää sinulle. Missään oloissa. Ei vaikka, ja etenkään, jos se esim sisältää lähiotoksia ahdistelijoiden sukuelimistä tms. Saat tehdä kopion ja saat vaikka julkaistakin sen. Samoin kirjeen muun sisällön. Lain mukaan tähän on saatu lupa sillä nimenomaisella sekunnilla, kun se kuvan ottaja/tilaaja on päättänyt lähettää lähettää kuvan sinulle.

Se on eri asia, että itse otettuja kuvia toisista ihmisistä ei levitellä.

Vierailija

Mulle jäi vaan vielä hämärän peittoon että kenelle se niitä kuvia on jaellut. Siis kun itse en halua edes läheisemmistä sukulaisista valokuvia itselleni kun ei ole paikkaa mihin niitä laittaa, saatika mielenkiintoa niitä tuijotella. Tökerö temppu siis mummolta, mutta ihan yhtälailla ihmettelen niitä vastaanottajia, kuka haluaisi/tarvitsisi valokuvia mummosi lapsenlapsista?

Vierailija

Parempi niin päin, että kuin Rummo olisi itseään jakanut. Miettikää nyt saatana niitä psykooseja ja traumoja mitkä siitä näystä tulisi.

Vierailija

Meillä sama juttu. Ei ole onneksi kuvia tuntemattomille jaellut tietääkseni, mutta pyytelee jatkuvasti kuvia ja on laittanut niitä facebookiin kysymättä meiltä lupaa.
Ilen sanonut asiasta, mutta siitä seurasi mököttäminen.
En voi ymmärtää, miksi tällaisestä pitää ottaa nokkiinsa. Mielestäni on ihan perusteltua sanoa asiasta, jossei itse ymmärrä mummona asiaa. Tiedän ap, miltä sinusta tuntuu! ❤️

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi vaan vielä hämärän peittoon että kenelle se niitä kuvia on jaellut. Siis kun itse en halua edes läheisemmistä sukulaisista valokuvia itselleni kun ei ole paikkaa mihin niitä laittaa, saatika mielenkiintoa niitä tuijotella. Tökerö temppu siis mummolta, mutta ihan yhtälailla ihmettelen niitä vastaanottajia, kuka haluaisi/tarvitsisi valokuvia mummosi lapsenlapsista?

Nykyään kuvia jaellaan lähinnä netissä tms, joten aika huonosti menee, jos niille ei ole paikkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos joku lähettää sinulle kuvan, niin ihan lain mukaan et saa mennä siitä teettämään kopiota ilman lupaa.

.

Tämä väite ei pidä paikkaansa. Ei ole olemassa lakia, joka kieltäisi kopioimasta omaan käyttöön mitään, mitä joku lähettää sinulle. Missään oloissa. Ei vaikka, ja etenkään, jos se esim sisältää lähiotoksia ahdistelijoiden sukuelimistä tms. Saat tehdä kopion ja saat vaikka julkaistakin sen. Samoin kirjeen muun sisällön. Lain mukaan tähän on saatu lupa sillä nimenomaisella sekunnilla, kun se kuvan ottaja/tilaaja on päättänyt lähettää lähettää kuvan sinulle.

Se on eri asia, että itse otettuja kuvia toisista ihmisistä ei levitellä.

Tässä on semmoinen rajaus, että yksityiseen käyttöön sallittu muutaman kappaleen valmistus käsittää vain julkistetut teokset tai valokuvat, jolloin tulisi arvoida, että onko valokuvan lähettäminen jo em. julkistamista.  Sehän on laissa poikkeuksena sallittu, ei erikseen kielletty. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä sama juttu. Ei ole onneksi kuvia tuntemattomille jaellut tietääkseni, mutta pyytelee jatkuvasti kuvia ja on laittanut niitä facebookiin kysymättä meiltä lupaa.
Ilen sanonut asiasta, mutta siitä seurasi mököttäminen.
En voi ymmärtää, miksi tällaisestä pitää ottaa nokkiinsa. Mielestäni on ihan perusteltua sanoa asiasta, jossei itse ymmärrä mummona asiaa. Tiedän ap, miltä sinusta tuntuu! ❤️

Onhan se jakanut niitä tuntemattomille.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat