IBS, ärtyvä suoli yleistyy NUORILLA. Mistä tämä voi johtua?
Ikävää jos tulee tuollainen vaiva siinä ikävaiheessa kun kuuluisi opiskella, matkustella ym ja sitten ei uskalla poistua kotoaan.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Eikös autoimmuunisairaudet yleensä puhkea nimenomaan lapsille ja niille joiden immuunijärjestelmä on vahvin eli parhaassa iässä oleville aikuisille?
Ibs=ärtyvän suolen oireyhtymä ei ole autoimmuunitauti, vaan toiminnallinen vaiva.
Ibd=tulehdukselliset suolistosairaudet (chron ja CU) ovat autoimmuunitauteja.
Vierailija kirjoitti:
Karppaus. Kuitujen puute näkyy valitettavana lopputuloksena suoliston mikrobifloorassa.
Ja jostain kumman syystä näitä IBSejä on tullut valtavasti lisää karppauksen yleistymisen jälkeen. Katsokaapa vain, kun alkaa tutkimustuloksia tulla.
Minä taas parannuin IBS:stä karppauksella ja sen vahvistaa myös tutkimukset vuodelta 2009 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2693479/
... hyss hyss... paha sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaus. Kuitujen puute näkyy valitettavana lopputuloksena suoliston mikrobifloorassa.
Ja jostain kumman syystä näitä IBSejä on tullut valtavasti lisää karppauksen yleistymisen jälkeen. Katsokaapa vain, kun alkaa tutkimustuloksia tulla.
Minä taas parannuin IBS:stä karppauksella ja sen vahvistaa myös tutkimukset vuodelta 2009 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2693479/
... hyss hyss... paha sana.
Tarkoitatko että IBS parani pysyvästi (palasit normaaliksi) karppaamalla, vai että joudut karppaamaan elinikäisesti että se pysyy kurissa? Ihan oikeasti siis kysyn, koska olisin valmis kokeilemaan, vaikka en ole millään lailla ylipainoinen vaan päin vastoin...
Vierailija kirjoitti:
Suoli rakastaa lihaa sen kaikissa muodoissa.
Miksiköhän tätä on miinustettu?
Totuus on se että lihaa syövillä ei ole ongelmia suoliston kanssa vaan uloste on liukasta ja sopivan kiinteää.
Vegaaneiden suolisto on aivan kuralla kun se ei kestä niin runsasta kasvisruokaa.
vegestä, lesepusseista, härkiksistä ja muista humputuksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fazer laittaa karkkeihinsa kaikenlaisia aineita jotka takuulla aiheuttaa ibsää, syöpää ja diabetestä. Menisi kyllä yhteen kaiken sen paskan kanssa jota se yhtiö tekee.
Voi olla tottakin.
Ostin rasiallisen Fazerin suklaakonvehteja. Mulla on laktoosi-intoleranssi ja yleensä liiasta suklaasta tulee vatsavaivoja. Siis turvotusta, ilmavaivoja ja sellaista. No, mä söin noita konvehteja ja vatsa menikin ihan ummelle. Ei ole vielä koskaan käynyt suklaan kanssa niin. Erittäin kummallista. En osta niitä enää.
Palmuöljy tukkii taatusti suolen!
Itse olen joutunut jättämään ruokavaliosta kokonaan pois ruisleivän, kaalit, sipulit, sienet ja maustetut ruuat. Oikeastaan ainut vilja, jota voin syödä ilman oireita, on kaura.
Oluthiiva auttaa. Siis ei olut, vaan se hiiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se että lihaa syövillä ei ole ongelmia suoliston kanssa vaan uloste on liukasta ja sopivan kiinteää.
Vegaaneiden suolisto on aivan kuralla kun se ei kestä niin runsasta kasvisruokaa.
Koska siinä on kaksimielinen läppä. Lihaa kannattaa laittaa vain yhdestä suunnasta. Toinen on ulostamiseen.
Energiajuomat, limsat, irtokarkit. Glukoosifruktoosisiirappi. Karrageeni, emulgointiaineet. Rypsi,rapsi,auringonkukkaöljyt.
Nämä kun minimoi on hyvin epätodennäköistä sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut jättämään ruokavaliosta kokonaan pois ruisleivän, kaalit, sipulit, sienet ja maustetut ruuat. Oikeastaan ainut vilja, jota voin syödä ilman oireita, on kaura.
Kaurakin on haitallista, mutta vähemmässä määrin. Kannattaa pitää sekin minimissä.
Vierailija kirjoitti:
Stressin lisäksi välttäisin epäterveellistä ruokavaliota, kahvin juontia, liiallista alkoholinkäyttöä ja tupakan polttoa jos haluaa pitää suolistontoiminnan mahdollisimman hyvänä. Kannattaa harrastaa myös päivittäin liikuntaa ja nukkua 8h yöunet. Maitohappobakteereja sisältäviä tuotteita suosittelen myös syömään silloin tällöin tukemaan suoliston hyvää bakteerikantaa, esim gefilus mehut on hyviä.
Tupakan poltto ja humalahakuinen juominen kyllä ovat nimenomaan vähentyneet muutaman vuosikymmenen takaisesta tilanteesta nuorilla.
Huono ruoka, vähäinen liikunta, istutaan paljon sisällä eikä ulkoilla, jatkuvasti korkeat stressitasot... noita nyt ensimmäisenä syyttäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi myytti. Olen itsekin elävä esimerkki siitä, että asia on täysin päinvastoin.
Useimmilla runsaasti lihaa syövillä on oikeasti paljon ummetusta. Ihmisen suolisto ei ole kehittynyt prosessoimaam niin suurta määrää lihaa mitä nykyään syömme.
Runsas määrä papuja yms fodmap-ruokia voi todellakin aiheuttaa suolistovauvoja, mutta sen varjolla on turha väittää, että liha olisi hyväksi suolistolle.
Olen 44-vuotias ja ibs todettiin vatsa- ja paksusuolitähystyksen jälkeen kun olin 14-vuotias. En käynyt grilleillä, kioskeilla ja karkkipäiväkin meillä oli 80-luvulla, yksi pussi lauantaisin. Kotiruokaa syötiin, ei eineksiä. Olen syönyt noin viisi ab-kuuria elämäni aikana. Stressiä on ollut kuitenkin kaiken tämän edestä, lisäksi koliikki ja refluksitauti vauvasta asti. Uskon että herkemmillä ihmisillä näitä vaivoja löytyy. Tulen toimeen sekä ibsn ja refluksin kanssa, olen oppinut syömään ja elämään niin ettei nämä ärry, mutta joskus edelleen valitettavasti niin käy.
Jos syöt pelkkää lihaa, niin kakka tulee kerran päivässä, eikä tarvitse edes pyyhkiä, kun on pinnaltaan liukas ja tulee siististi ulos. Ripulit ja ummetukset ovat vegaanien vaivoja.
Kasvisten ja hedelmien syönti on lisääntynyt räjähdysmäisesti 70-luvulta. Siinä syy suolistovaivoille.
Minulla stressi syynä, helppo tietysti kaikki "lopeta stressaaminen" jne. Tässä maailmassa jossa kaikki on epävarmaa ja kaikesta syytetään tavallista ihmistä, lisäksi kiusaaminen jne.
Virallisissa tutkimuksissa ei ole voitu osoittaa yhtä sairastuttavaa syytä ja vaikeaksi menee, kun ei ole olemassa biologista markeria tai patologista löydöstä, jolla taudin voi varmistaa. Kyseessä on siis ns. toiminnallinen vaiva, koska sitä miksi toiminta on häiriintynyt, ei pystytä nykytiedon valossa osoittamaan.
IBS:ssä yleisesti ottaen suolen peristaltiikka on häiriintynyt (ravinto kulkee liian nopeasti tai hitaasti) , ja viskeraalinen kiputuntemus on ylikirostunut.
Koska IBS ja IBD esiintyy eniten pohjoisissa kehittyneissä maissa, tutkijoiden spekuloimia syitä ovat tosiaan ravinnon prosessointitavat ja varhaislapsuuden antibioottikuurit. Paikkakuntani gastroenterologian ylilääkäri liputti itse antibioottikuurien nimeen. Tästä on jonkinverran saatu jo tutkimusnäyttöäkin ainakin IBD:n kohdalla.
Viimeaikoina on saatu myös viitteitä ns leaky gut syndrome- mekanismista (vuotava suoli), jossa suolen limakalvon läpäisevyys on ylikorostunut. Tällöin suolesta imeytyy verenkiertoon myös ruuassa olevia haitta-aineita, jotka ylläpitävät pientä tulehdustilaa kehossa, joka taas aikaansaa oireet. Etenkin oli saatu näyttöä tähkäviljojen vaikutuksesta kehon tulehdustilaa provosoivasti. Viimeaikoina markkinoille on tullut itsehoitolääkkeitä, jotka pyrkivät vaikuttamaan suolen läpäisevyyteen. Alustavissa tutkimuksissa oli saatu ihan lupaavia tuloksia näistä IBS:n hoidossa, lumelääkkeisiin verrattuna.
Usein IBS:n kanssa käsi kädessä kulkee myös masentuneisuutta, ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriötä. Kyseessä on vähän "kumpi oli ensin muna vai kana"- asetelma, koska nämä voivat olla myös seurausta IBS:n elämänlaatua heikentävästä vaikutuksesta, eikä niinkään toisinpäin. Stressi tiedetään kuitenkin oireita provosoivaksi tekijäksi.
Mitä puhkeamisikään tulee, autoimmuunisairaudet johtuvat kehon immuunipuolustuksen hyökkäämisestä itseään vastaan. Kuten joku sanoikin, siksi ne usein puhkeavat nuorena / nuorella aikuisiällä kun immuunipuolustus on huipussaan ja alkaa sitten mättää köniin omiaan. Ja kyllä, kuten joku toinen mainitsi, IBS virallisesti luokitellaan toiminnalliseksi - siitä huolimatta sairauden alkamiskuvio on autoimmuunisairauksia jäljittelevä. Ja kuten sanottu, vaiva on toiminnallinen, virallisen diagnostiikan puuttuessa.
Ketodieetin, sokerin, makeutusaineiden, energiajuomien, huonojen elämäntapojen ja istumisen osuudesta asiaan ei ole näyttöä, eli nämä ovat vaan ihmisten omaa mutuilua. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että IBS:ää aiheuttaa älypuhelimet.
Häh?