Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IBS, ärtyvä suoli yleistyy NUORILLA. Mistä tämä voi johtua?

Vierailija
03.12.2019 |

Ikävää jos tulee tuollainen vaiva siinä ikävaiheessa kun kuuluisi opiskella, matkustella ym ja sitten ei uskalla poistua kotoaan.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut IBS:ää jo kauan ja tiedän siitä jonkin verran.

Tutkimus ei ole vielä löytänyt syytä oireyhtymälle, mutta epäillään vahvasti, että jonkinlainen autoimmuunikuvio siihen liittyy. On nimittäin havaittu että IBS on yleistä henkilöillä, joilla on sellaisia autoimmuunitauteja kuten psoriaasi ja niverlreuma, ja myös astmaa ja allergioita sekä ehkä fibromyalgia.

Itse veikkaan että taustalla voi olla kudostyyppi HLA-B27. Se on yleinen Suomessa.

Vaikuttaa siis siltä että alttius IBS:ään olisi geneettinen ominaisuus, ja sitten pitää olla jonkin laukaiseva tekijä: trauma, stressi, virus, antibiootit, tms. joka heikentää suoliston bakteerkantaa ja ehkäpä lisää suoliston seinämän läpäisevyyttä. (ns. vuotava suoli).

Mutta olen itse 50+ ikäinen joten olen nuoruudessani elänyt hyvin terveellistä elämää, syönyt villikalaakin runsaasti, en saanut karkkeja ja roskaruokaa, ei ollut palmuöljyä eikä härkistä, meillä ei ollut tiskikonetta, en saanut lapsena valtavasti antibioottikuurejakaan, enkä edes syntynyt sektiolla. Mutta joo, on autoimmuunisairaus. Myös äitini sairasti IBS:ää eikä mitkään yllä myöskään voineet aiheuttaa hänen sairauttaan. Ja maailmassa 15% ihmisistä kärsii ärtyneestä suolesta, joten tuskin suomalainen härkis tai rypsiöljy on syynä :D

Yksi asia, joka edelleen ärsyttää vuosien jälkeen, on se kun lääkäritkin julkisesti väheksyvät IBS:ää ja sanovat "ettei se ole vaarallista". Ehkäpä jos olisin saanut jo vuosikymmeniä sitten parempaa hoitoa, ehkä nyt ei olisi autoimmuunisairauksia, ken tietää? Ehkä nyt en oireilisi ruoka-allergian tapaisista oireista? Lisäksi kun ajattelee miten paljon monella sairaus rajoittaa normaalia elämää, niin eihän IBS:ää voi pitää minään pikkuvaivana. Ihan sydämeen pisti, että joku yllä kertoi jopa harkinneensa ns. lopullista ratkaisua. Lisäksi en usko että koskaan on tehty yhtään kattavaa ja pitkäkestoista tutkimusta, joka todistaisi IBS:n olevan vaaraton, niin ettei se johda mihinkään muuhun - minunkin äitini kuoli lopulta suolistosyöpään.

Vierailija
62/64 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on aina vain heikompilaatuista. Lihallekin puuhataan korvikkeita, kun ovat halvempia valmistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin ruokaremontin n. 3 vuotta sitten. Nyt on puolisen vuotta vatsa ollut tosi löysällä, vaikka syön ihan normaalia ruokaa, en karppaa ja vältän lisättyä sokeria arjessa. Liikunnan aloitin 3kk sitten ja se vain pahensi suolistovaivoja. Tai siis kakka kulkee entistä liukkaammin aamuisin. Minulla on nyt lääkäriaika tämän takia. Elämä ei ole mitenkään stressaavaa, joten olen melko hämmentynyt. Harmittaa, jos terveellisten elämäntapojen takia sainkin nyt vaivaläkseni ärtyneen suolen. Tutkin tuota FODMAPia ja sieltä löytyi paljon niitä raaka-aineita, joita käytän monen muun ohella. Harmittaa, kun en haluaisi luopua esimerkiksi kasvisproteiinista, viljojen skippaaminen ei niin haittaa. Ja rakastan sipulia.

Vierailija
64/64 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeutusaineet, energiajuomat jne.