Silitätkö lakanat?
Vai mankeloitko? Vai petaatko ryppyisenä sänkyyn?
Kommentit (65)
Ei ole suoraan sanottuna tullut ikinä mieleenkään että lakanat pitäisi silittää. Miksi ihmeessä, eihän niitä näe kuin itse,ja yhden nukutun yön jälkeen ne on joka tapauksessa rytyssä.
En silitä vaan käytän tällaista kikkaa: pesen lakanat ja kuivaan telineellä nopeasti tuulettimen avulla. Siitä suoraan sänkyyn ja jos muotoon ommeltu aluslakana on jäänyt vähän ryppyiseksi, laitan sen ensin paikalleen ja sen jälkeen sumutan kevyesti sumutinpullolla. Lakana oikenee ihan silmissä eikä tarvitse sählätä silittämisen kanssa. Toimii tarvittaessa myös pussilakanaan.118
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sileä/rypytön lakana ei ole se mikä on kuivunut narulla tai kuivausrummussa. Sileän lakanan saa vain silitysraudalla tai mankelilla aikaiseksi. Siinä on sellainen kiilto. Mun kaapista löytyy kaikenlaisia, sileitä silitettyjä, narukuivattuja ja huippuryppyisiä kuivausrummulla kuivattuja. Ap
Sileä lakana ei kylläkään käytössä eroa ryppyisestä mitenkään. Miksi nähdä vaiva sen sileyden tähden?
Jos mahdollista niin lakanat kuivataan ulkona. Sopivan kosteina mankeliin. Lopuksi kuivattava narulla etteivät homehdu kaapissa. Ja se ihana tunne kun menee sänkyyn. Sileät lakanat ja puhdas tuoksu.
Mankeleissa on sellainen suojalevy rullien edessä niin, että tavallinen ihminen ei saa sormiaan tungetuksi sinne.