Olen tajunnut, miten lapset sidotaan kiinni itseen (vanhempaan)!
Minulla itsellänikin on lapsia ja olen pitkään sivusta seurannut kahta eri perhettä, jossa teinit ovat kylki kyljessä vanhempien kanssa. Olen ihmetellyt, miten on mahdollista, että perheen kaikki kolme teiniä käyttäytyvät samalla tavalla. Meidän teinit kun eivät ole kiinnostuneita lähtemään meidän kanssamme minnekään, eivätkä katsomaan yhdessä netflixiä.
Olen nyt löytänyt selityksen: etuudet sidotaan kiinni siihen, että lapsi on vanhemman kanssa.
Toisessa perheessä yli parikymppiset lapset haluaisivat muuttaa pois, mutta vanhemmat sanovat, että kotona saa asua ilmaiseksi ja kaiken muunkin saa. Mutta jos muuttaa, ei kotoa tipu enää yhtään rahaa.
Toisessa perheessä esim. lomamatkoille pääsee vain, jos osallistuu muuhun koko perheen ohjelmaa. Perusteluina on, ettei pelkkiä rusinoita saa pullasta.
Oletteko huomanneet saman?
Kommentit (12)
En ole huomannut. On perheitä, joissa teineillä ja vanhemmilla on oikeasti kivaa yhdessä. En ymmärrä, miksi teini ei haluaisi ulkomaille tai katsoa leffaa yhdessä vanhempiensa kanssa, jos matkakohde ja leffa valitaan yhdessä niin, että kaikki siitä pitävät.
Tuota, ettei parikymppisiä aikuisia "päästetä" kotoa, en ymmärrä.
Ap linjoilla.
Varsinkin tässä Toisessa perheessä kyse on siitä, että teinit seuraavat vanhempiaan kuin hai laivaa. Äiti aina huokaisee, että taas ne ovat tuossa. Eivät hetken rauhaa saa heistä. Ei voi koskaan olla miehen kanssa kahdestaan. Hän ei osaa itse sanoa, miksi näin on, ja siksi olen itse alkanut etsiä syytä.
Mun mielestä asia ei ole noin yksinkertainen. Sidonta voi tapahtua mullakin tavoin ilman etuuksia. Jotkut on esimerkiksi todella riippuvaisia vanhemman antamasta hyväksynnystä. Eilenkin täällä oli 28-vuotias, joka valitti latistavista sukulaisista (lähinnä äidistä), jotka eivät hyväksy hänen suunnitelmiaan esim. kesätöistä. Jäi kyllä kysymyttä, onko hän taloudellisesti riippuvainen vanhemmistaan.
Epäilenpä, että olet halunnut ymmärtää syyt väärin. Miettisit enemmin sitä, mitä itse teet väärin, etteivät lapsesi kaipaa seuraasi.
En ole huomannut ainakaan meidän perheessä. Meillä ei edes ole Netflixiä. Kasvatamme lapsille taitoja, jotta uskaltavat muuttaa pois kotoa, mutta kiirettä ei tarvitse pitää. Jos hankkii opintopaikan läheltä kotia, voi meidän puolesta jatkaa kotona asumista. Ei ole pakko, tukea saavat myös jos muuttavat.
Koskaan ei ole tarvinnut olla huolissaan teinien kotiintuloajoista, tai että maistaisivat alkoholia, tupakkaa, irrallisia suhteita. Ihan riittää, kun päivittelevät meille, miten joillekin heidän kavereilleen ei ole kotona opetettu itsesuojeluvaistoa ja perheen kanssa ei ole valmistauduttu, vaan jotkut ovat oman ikäistensä kanssa joutuneet ensi kertaa kohtaamaan asioita. Nuoruus on meidän mielestä melkolailla samanlaista kuin aikuisuuskin, ei mikään erillinen elämänvaihe, jossa kuuluisi töpeksiä oikein urakalla. Vahva itsetunto on tärkeä!
Kesälomamatkat ovat rentouttavia ja virkistäviä irtiottoja arjesta!
Jos sanotaan, että kotona saa asua ilmaiseksi, mutta itsenäistymistä ei tueta taloudellisesti nin uskon teinin tulevan jo kotona kalliiksi ja tuhlanneen viikkorahansa ja olevan työtön, jolloin kotoa muuttaminen vasta kalliiksi tulisikin jos vanhempien tai avopuolison tulot vaikuttaisivat opintotukeen. Näin olettaisin parikymppisenä naisena. Siksi parempi asua kotona kuin muuttaa ja bilettää ja kupata porukoiden lompakko.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut. On perheitä, joissa teineillä ja vanhemmilla on oikeasti kivaa yhdessä. En ymmärrä, miksi teini ei haluaisi ulkomaille tai katsoa leffaa yhdessä vanhempiensa kanssa, jos matkakohde ja leffa valitaan yhdessä niin, että kaikki siitä pitävät.
Tuota, ettei parikymppisiä aikuisia "päästetä" kotoa, en ymmärrä.
Mitä olen huomannut, niin normiteini ei ulkomailla haluaisi muuta kuin istua hotellihuoneessa tms. ja selata kännykkää. Kotipaikkakunnalla taas ei haluttaisi edes kävellä vanhempien kanssa samalla jalkakäytävällä koska vanhempi on niin nolo, vaan vaihdetaan kadun toiselle puolelle ja teeskennellään, ettei tunnettaisikaan. Vanhempien suosimat elokuvat taas ovat tylsiä ja/tai vanhanaikaisia.
Jos lapsia on kuritettu pieninä niin en yhtään ihmettele, että haluavat irtisanoutua vanhemmistaan niin pitkälle kuin mahdollista. Plus eivät teineinäkään tottele muuta kuin rangaistuksen uhalla ja pitkin hampain.
No mä olen yrittänyt potkia tuota pian teiniä kauemmas ja omatoimisemmaksi (antanut vastuuta ja päätösvaltaa omiin asioihin), niin tarraa vaan tiukempaan ja roikkuu nilkassa ja kyselee joka helkatin ilta että pitääkö hampaat pestä ja muita vastaavai itsestäänselvyyksiä. Mitä mä teen väärin?
Miksi ihmeessä maksaisin lapsen asumisen ja elämisen kodin ulkopuolella? Maksan asumisesta ihan saman summan, asui lapsi täällä tai ei, joten siitä ei synny lisäkuluja. Ruokakuluja yhdestä tulee noin 120 e/kk, joten sen verran voin kotona asuvaa (ja täällä oman osuutensa kotitöistä tekevää) lasta paapoa.
Ja jos lapsi haluaa muuttaa pois kotoa, hän varmasti tajuaa mennä töihin ja hankkia itse taskurahansa. Miksi lapsen sitomista itseen olisi se, että ei vaadi tältä vuokraa ja ruokarahaa? Tai miksi aikuiselle lapselle pitää maksaa ulkomaanmatkoja, maksakoot itse. Jos perhereissulle vanhempien rahalla lähtee, niin sietää sen, että on perheen kanssa.
Eikö kukaan muu ole ihmetellyt samaa?