Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan hassua, kuinka valikoidun niin usein kiusatuksi ja inhotuksi ja nauretuksi

Vierailija
02.12.2019 |

Tuo ei enää vtavasti vaivaa minua, kun olen vanha. Mutta hassua, miten erilaiset ihmiset eri ympyröistä ovat tajunneet inhota juuri minua. Tätä on tapahtunut koulussa, monessa työpaikassa, yliopistossa, harrastuksissa, kaupunginosassamme... joo, kuulostaa vainoharhaiselta, mutta näin on.

Minulla on myös ihmisiä, jotka tavalla tai toisella pitävät minusta, mutta jotakin kuvottavaa minussa on. Olisi hauska tajuta ennen kuolemaa, mikä se oikeastaan on.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Olen alle kolmenkymmenen mutta ehkä tämä on kohtaloni.

Vierailija
2/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro konkreettinen esimerkki kiusaamisestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro konkreettinen esimerkki kiusaamisestasi.

Koulussa olin kaikissa eri luokissa naurettu kummajainen, jonka tyhmyyttä ilkuttiin. Työpaikoilla olen kuullut selän takana nauramista ja perättömien juorujen levittelyä jne.

Vierailija
4/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin tulee mieleen että todennäköisesti olet jollain tavalla sosiaalisilta taidoiltasi tai muuten vaan outo. Ulkonäkö itsessään ei riitä tuollaiseen kohteluun. Itse kyllä yritän olla mukava ja huomioida ne erikoisemmatkin tyypit.

Vierailija
5/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töksäytteletkö outoja asioita? Huomaatko että kommunikaatio ei suju sinun ja muiden kanssa ihan samanlailla kuin mitä näet että muilla sujuu?

Vierailija
6/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle luotiin kiusatun identiteetti koulussa, jonka myöhemmät kiusaajat aisitvat.

Vierailija
7/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensin tulee mieleen että todennäköisesti olet jollain tavalla sosiaalisilta taidoiltasi tai muuten vaan outo. Ulkonäkö itsessään ei riitä tuollaiseen kohteluun. Itse kyllä yritän olla mukava ja huomioida ne erikoisemmatkin tyypit.

Mistä myös kaupunginosan juopot tietävät erikseen tulla pilkkaamaan? En ole ollut heidän kanssaan tekemisissä. Ja miehellä on ollut useampikin tuttu, joka on tiennyt hyvin nopeasti inhota minua.

Ei tämä tosiaan varmaan ole ulkonäkökysymys. En ole missään nimessä kaunis, mutta en nyt niin erityisen ruma, että kiusaaminen ja inhoaminen siitä johtuisi.

Vierailija
8/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töksäytteletkö outoja asioita? Huomaatko että kommunikaatio ei suju sinun ja muiden kanssa ihan samanlailla kuin mitä näet että muilla sujuu?

No en mielestäni pahemmin :) Ja minulla on siis myös ystäviä ja puoliso ja itse asiassa tunnun olevan ihminen, johon helposti halutaan tutustua. Olen kai niin kiltin ja "helpon" näköinen. Luonteeltani olen kyllä "monimutkaisempi" kuin ulkonäkö antaa ymmärtää.

Vierailija
9/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle luotiin kiusatun identiteetti koulussa, jonka myöhemmät kiusaajat aisitvat.

Tuo lienee se totuus.

Ap

Vierailija
10/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule. Äläpä nyt vieritä syytä kiusatun harteille. Vika on AINA kiusaavassa, AINA. Kiusaaja etsii sellaisen, johon voi "iskeä", esim kiltit ja empaattiset ihmiset ovat hyviä kohteita. Itse olin lapsena koulukiusattu ja työoaikkakiusattu, koska olen kiltti ja empaattinen. Olen aikuisena oppinut pitämään puoleni ja enää ei kiusata. Ei ollut helppoa, mutta nykyään ei kukaan enää ed3s yritä tai jos erehtyy yrittämään lopettaa kyllä samantien. Täältä pesee takaisin. Suosittelen muillekin

Vierailija
11/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai juopotkin tulevat juuri sinua pilkkaamaan? Tässä tapauksessa kuulostaa nyt vähän ylitulkitsemiselta. Juopot lähtökohtaisesti huutelevat _kaikille_ törkeyksiä. Luultavasti sinä vain kiinnität siihen enemmän huomiota, koska olet joutunut kärsiä kiusaamisesta aikaisemminkin.

Jos ihminen esimerkiksi pelkää koiria, hän huomaa ne aina kaikkialla. Koiriin välinpitämättömästi suhtautuva ei edes huomaa niiden olemassaoloa.

Samoin kiusattu ja satutettu ihminen tunnistaa ilkeät äänensävyt, tympeät katseet ja sanat ja ajattelee, että ne kohdistuvat juuri häneen itseensä. Pidetyt ja sosiaaliset ihmiset eivät tulkitse muiden käyttäytymistä heistä itsestä johtuvaksi.

Jos henkilöllä X on huono päivä, ja hän tulee työpaikan kahvihuoneeseen naama happamana, kiusattu saattaa ajatella "tuo irvistää minulle eikä halua olla edes samassa huoneessa kanssani" kun taas suosittu henkilö ajattelee "onpas X pahalla tuulella tänään"

Vierailija
12/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mielestäni pahemmin :) Ja minulla on siis myös ystäviä ja puoliso ja itse asiassa tunnun olevan ihminen, johon helposti halutaan tutustua. Olen kai niin kiltin ja "helpon" näköinen. Luonteeltani olen kyllä "monimutkaisempi" kuin ulkonäkö antaa ymmärtää.

Oliko tämä aloitus minun?! Onnistun aina saamaan yhteisössä jonkun jonkinasteiseksi vihamieheksi. Toisaalta alussa moni koettaa ystävystyä kanssani. Ehkä ajan mittaan selviää, että en tosiasiassa ole mikään sosiaalinen tapaus enkä koe kaikissa tilanteissa olevani "minä", mikä saattaa tehdä minusta sosiaalisesti kömpelön...

Vierailija
13/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule. Äläpä nyt vieritä syytä kiusatun harteille. Vika on AINA kiusaavassa, AINA. Kiusaaja etsii sellaisen, johon voi "iskeä", esim kiltit ja empaattiset ihmiset ovat hyviä kohteita. Itse olin lapsena koulukiusattu ja työoaikkakiusattu, koska olen kiltti ja empaattinen. Olen aikuisena oppinut pitämään puoleni ja enää ei kiusata. Ei ollut helppoa, mutta nykyään ei kukaan enää ed3s yritä tai jos erehtyy yrittämään lopettaa kyllä samantien. Täältä pesee takaisin. Suosittelen muillekin

Tämähän on ihan ristiriitainen viesti.

Vierailija
14/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai juopotkin tulevat juuri sinua pilkkaamaan? Tässä tapauksessa kuulostaa nyt vähän ylitulkitsemiselta. Juopot lähtökohtaisesti huutelevat _kaikille_ törkeyksiä. Luultavasti sinä vain kiinnität siihen enemmän huomiota, koska olet joutunut kärsiä kiusaamisesta aikaisemminkin.

Jos ihminen esimerkiksi pelkää koiria, hän huomaa ne aina kaikkialla. Koiriin välinpitämättömästi suhtautuva ei edes huomaa niiden olemassaoloa.

Samoin kiusattu ja satutettu ihminen tunnistaa ilkeät äänensävyt, tympeät katseet ja sanat ja ajattelee, että ne kohdistuvat juuri häneen itseensä. Pidetyt ja sosiaaliset ihmiset eivät tulkitse muiden käyttäytymistä heistä itsestä johtuvaksi.

Jos henkilöllä X on huono päivä, ja hän tulee työpaikan kahvihuoneeseen naama happamana, kiusattu saattaa ajatella "tuo irvistää minulle eikä halua olla edes samassa huoneessa kanssani" kun taas suosittu henkilö ajattelee "onpas X pahalla tuulella tänään"

Noin sitä ajattelisi, mutta minulla on useampi tilanne, jossa joku enemmän vähemmän alkoholisoitunut ukko on tullut taakseme, kun olemme mieheni kanssa kävelleet ja toistanut ilkkuen meidän aiemmin puhumiamme juttuja.

Täytyy sanoa, että jos itse lukisin tuon yllä olevan, pitäisin kirjoittajaa jotenkin häiriintyneenä, mutta noin on tapahtunut, emmekä kyllä puolisoni kanssa mielestäni niin kummia tai niin kovaan ääneen puhu. Olen vain niin vastenmielinen. :D Onneksi edes vanha.

Vierailija
15/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samanlainen tilanne kuin aplla. Olen myös ihmetellyt, että mistä johtuu. Toisaalta minullakin on melko paljon kavereitakin ja laaja tuttavapiiri. Perhe yms ja ihan normaalin näköinen olen. Silti tunnun usein joutuvan määrätynlaisten ihmisten sylkykupeiksi. Olen kiltti ja empaattinen, vähän arkakin. Ehkä se on sitten se tekijä? Itse olen ajatellut, etteivät normaalit ihmiset lähde kiusaamiseen mukaan, vaan lähinnä nuo ovat sitten olleet jollain lailla luonnehäiriöisiä.

Vierailija
16/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa myös sanomaan, että ap taitaa ottaa helposti itseensä.

Luuleeko hän, ettei muille koskaan ole ilkeilty ja ilkuttu?

En ole suosittu, mutta en todellakaan pidä kiusaamisena, jos joku juoppo tulee mölisemään. Olen myös kohdannut sellaista että minulle on naureskeltu porukoissa, v*ttuiltu ilkeästi baarissa, entinen väliaikainen kämppis ja muutama työkaveri jäänyt kiinni pahan puhumisesta kun luulivat että en kuule. En pidä kiusaamisena, kun ei nuo ihmiset edes tunne mua yhtään, nuo ihmiset ovat jotenkin ilkeitä ja katkeria olleet ja olen ollut kohteena. Kiusaaminen on sitten systemaattista ja pitkään jatkuvaa toimintaa.

Vierailija
17/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä aloitus minun?! Onnistun aina saamaan yhteisössä jonkun jonkinasteiseksi vihamieheksi. Toisaalta alussa moni koettaa ystävystyä kanssani. Ehkä ajan mittaan selviää, että en tosiasiassa ole mikään sosiaalinen tapaus enkä koe kaikissa tilanteissa olevani "minä", mikä saattaa tehdä minusta sosiaalisesti kömpelön...

Kieltämättä kuulostaa täysin tutulta.

Ap

Vierailija
18/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan ristiriitainen viesti.

Miten niin?

Vierailija
19/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa myös sanomaan, että ap taitaa ottaa helposti itseensä.

Luuleeko hän, ettei muille koskaan ole ilkeilty ja ilkuttu?

En ole suosittu, mutta en todellakaan pidä kiusaamisena, jos joku juoppo tulee mölisemään. Olen myös kohdannut sellaista että minulle on naureskeltu porukoissa, v*ttuiltu ilkeästi baarissa, entinen väliaikainen kämppis ja muutama työkaveri jäänyt kiinni pahan puhumisesta kun luulivat että en kuule. En pidä kiusaamisena, kun ei nuo ihmiset edes tunne mua yhtään, nuo ihmiset ovat jotenkin ilkeitä ja katkeria olleet ja olen ollut kohteena. Kiusaaminen on sitten systemaattista ja pitkään jatkuvaa toimintaa.

Tämä oli rohkaiseva ja kiinnostava kommentti. Eihän kaikkia ilkuta niin usein. Eikö se häiritse sinua, että olet useammin ilkuttu?

Ap

Vierailija
20/53 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko selittää, mikä tuo kiusatun identiteetti on ja mistä muut sen aistivat? Näkyykö se käyttäytymisessä, kehonkielessä ym.? Minua kiusattiin lapsena ja nuorena paljon, ja uskoakseni minulle muodostui juuri tuo kiusatun identiteetti/persoonallisuus. En koe joutuneeni kiusatuksi aikuisiällä, mutta arkuudesta ja jonkinlaisesta sosiaalisesta kömpelyydestäni johtuen jotkut ovat suhtautuneet minuun vähän oudoksuen. Joskus tuntuu, että useimmilla muilla on jonkinlainen sosiaalinen tutka, jonka avulla he luovivat sosiaalisissa tilanteissa. Itseltäni tuo sitten ilmeisesti puuttuu.