Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinusta rahat olisi oikeudenmukaista jakaa?

Vierailija
02.12.2019 |

Tilanne on sellainen, että isoäiti antaa lastenlapsilleen rahaa lahjaksi. Hänellä on kaksi lasta, joista ensimmäisellä on yksi lapsi ja toisella kaksi lasta.
Valitse mielestäsi oikeudenmukaisin jakotapa, ja jos viitsit niin laita vielä perustelut kommentteihin, kiitos!

Miten sinusta rahat olisi oikeudenmukaista jakaa?

Vaihtoehdot

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytön toi toinen vaihtoehto, ei kai kukaan voi oikeasti ajatella noin? (toinen saa tonnin, toinen 500 per nuppi)

Vierailija
2/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sillätavalla, kuin isovanhemmat itse haluavat menetellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne lapsenlapset kokonaisia lapsia vai puolikkaita?

Vierailija
4/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos antaa rahaa lapsenlapsilleen, antaa saman summan jokaiselle. Jos taas antaa rahaa lastensa perheille, antaa saman summan kummallekin perheelle ja he sitten itse päättävät, miten rahan käyttävät eli jakavatko saamansa summan lapsilleen vai tekevätkö rahalla jotain muuta. 

Vierailija
5/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on oikeus antaa omat rahansa sille, kenelle itse haluaa, selittelemättä. Se on oikeudenmukaista.

Vierailija
6/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa jakaa rahat siten, kun itsestä tuntuu oikeudenmukaiselta.

Toinen perhe saattaa olla varakkaampi, joten heidän lapsensa eivät tarvitse isoäidin rahoja yhtä kipeästi, kuin varattomampi perhe.

Kullekin tarpeen mukaan. Jokainen saa päättää omista rahoistaan itse.

Vierailija
7/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on täysin hölmö. Ihminen saa antaa omia rahojaan kenelle haluaa ja kuinka paljon haluaa, eikä kukaan muu voi jaon oikeudenmukaisuudesta nillittää. 

Vierailija
8/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: sun lapset on nuo jotka sai 500 per nuppi?

Vierailija
9/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsen kannalta olisi tietenkin oikeudenmukaisinta, että saa saman verran kuin muutkin lapsenlapset.

Muistan itse lapsena, kuinka tärkeää oli, että isovanhemmat antoivat saman verran rahaa, karkkia tai tuliaisia, mitä nyt milloinkin antoivatkaan.

Vierailija
10/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on täysin hölmö. Ihminen saa antaa omia rahojaan kenelle haluaa ja kuinka paljon haluaa, eikä kukaan muu voi jaon oikeudenmukaisuudesta nillittää. 

No voihan. Kyllä se on oikeudenmukaista antaa kaikille sama summa. Eri asia on onko perheessä jotain eroja, riitoja, varallisuuksia, mieltymyksiä, tarpeita tms, mikä varmasti vaikuttaa, mutta silti oikeudenmukaisinta on eka vaihtoehto.

Vierailija
11/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat antaa mitä vain tai olla antamatta, mutta kyllä saa myös nillittää, jos sotii omaa oikeustaua vastaan. 

Aina on epäoikeudenmukaisia vanhempia ja isovanhempia, ja saa olla, mutta eihän se nyt mukavaa tai oikein ole.

Vierailija
12/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat haluaa jakaa per perhe, silloin antaa kahdelle omalle lapselleen saman summan. Jos haluaa antaa lapsenlapsille, heitä tulee kohdella tasapuolisesti eikä rangaista kahta siitä, että he kuuluvat samaan perheeseen.

Vierailija
13/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kysymyksess kärjistyy juuri se ongelma, mitä olen pitänyt vaarallisena kehityksenä.

Ihmiset olettavat helposti että heille kuuluu jotain toisen omaa. Esimerkiksi sukulaisuussuhteen tai muun syyn perusteella.

Perilliset kokevat, että jo vanhemman tai isovanhemman eläessä heille kuuluu tietty osuus tämän omaisuudesta.

Ihmiset ovat ahneita. Toisen omaa tai itsemääräämisoikeutta ei kunnioiteta. Silloin kun kyseessä on esimerkiksi vanhan ihmisen rahat, tämä omaisten ahneus ja tahan ennenaikainen jako voi kulminoitua vanhuksen syyttelyyn ja kiristämiseen.

Herätkää, ahneet! Jokaisella on oikeus antaa tai olla antamatta rahaa, ihan oman harkintansa mukaan.

Vierailija
14/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kysymyksess kärjistyy juuri se ongelma, mitä olen pitänyt vaarallisena kehityksenä.

Ihmiset olettavat helposti että heille kuuluu jotain toisen omaa. Esimerkiksi sukulaisuussuhteen tai muun syyn perusteella.

Perilliset kokevat, että jo vanhemman tai isovanhemman eläessä heille kuuluu tietty osuus tämän omaisuudesta.

Ihmiset ovat ahneita. Toisen omaa tai itsemääräämisoikeutta ei kunnioiteta. Silloin kun kyseessä on esimerkiksi vanhan ihmisen rahat, tämä omaisten ahneus ja tahan ennenaikainen jako voi kulminoitua vanhuksen syyttelyyn ja kiristämiseen.

Herätkää, ahneet! Jokaisella on oikeus antaa tai olla antamatta rahaa, ihan oman harkintansa mukaan.

En tiedä tuosta. Mutta mielestäni olisi ainakin reilua kertoa syy, jos meinaa suosia jotain lastenlasta yli toisten vaikka rahallisesti.

Vierailija
15/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ajattelin, että AP on se mummo, joka haluaa kitsastella ja antaa 3 tonnin sijasta vain kaksi. Se vähemmän saava perhe on valittanut ja AP haluaa täältä tukea tuohon päätökseensä.

Vierailija
16/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin jokainen saa antaa tai olla antamatta mitä vaan. Ap kuitenkin kysyi oikeudenmukaisuudesta ja koska oli kyse lapsenlapsille annettavasta rahasta, oletin ap:n tarkoittavan, miten näiden lastenlasten näkökulmasta olisi oikeudenmukaisinta. Kaikki kolme lastenlasta ovat kokonaisia yksilöitä eikä suinkaan niin, että olisi yksi kokonainen lapsenlapsi ja kaksi lapsenlapsen puolikasta. Jos taas ei annakaan rahaa lapsenlapsilleen vaan lastensa perheille, molemmille perheelle voi antaa saman summan ja tämä on myös perheiden näkökulmasta oikeudenmukaista. Perhe on yksi yksikkö ihan riippumatta siitä, montako ihmistä perheeseen kuuluu. 

Vierailija
17/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin jokainen saa antaa tai olla antamatta mitä vaan. Ap kuitenkin kysyi oikeudenmukaisuudesta ja koska oli kyse lapsenlapsille annettavasta rahasta, oletin ap:n tarkoittavan, miten näiden lastenlasten näkökulmasta olisi oikeudenmukaisinta. Kaikki kolme lastenlasta ovat kokonaisia yksilöitä eikä suinkaan niin, että olisi yksi kokonainen lapsenlapsi ja kaksi lapsenlapsen puolikasta. Jos taas ei annakaan rahaa lapsenlapsilleen vaan lastensa perheille, molemmille perheelle voi antaa saman summan ja tämä on myös perheiden näkökulmasta oikeudenmukaista. Perhe on yksi yksikkö ihan riippumatta siitä, montako ihmistä perheeseen kuuluu. 

Jos joku antaa lahjan, olisi kivaa jos lahjan saaja olisi siitä kiitollinen. Nyt sitä vaan verrataan tämän henkilön toiselle antamaan lahjaan ja ollaan tyytymättömiä. Se kertoo ahneudesta ja herkkähipiäisyydestä.

Vierailija
18/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietipä ap ihan itse. Olisiko sinusta kiva saada 500, kun serkkusi saisi tonnin? Niinpä.

Vierailija
19/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän vaarallisena kehityksenä että ihmiset ei ymmärrä lukemaansa. Jos laitetaan riviin kolme lastenlasta ja mummo jakaa rahojaan, ekalle tonni, toiselle ja kolmannelle 500, sinusta on ahneutta näiltä kahdelta vikalta kysyä miksi he saavat vähemmän? Kun että pitäs vaan olla hiljaa ja tyytyväinen? Jokaisella on tottakai oikeus antaa tai olla antamatta, mutta jos sen tekee, on ihan kohtuullista olettaa, että tekee sen oikeudenmukaisesti.

Meillä esimerkiksi vanhempani ovat muinoin auttaneet veljeäni aika paljon. Minulle on siitä aina kerrottu ja se on minulle ok, koska hän on ollut avun tarpeessa. Mutta jos ilman syytä veljeni lapsi saisi enemmän rahaa kuin minun lapsi, ottaisin asian esille.

Vierailija
20/55 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ajattelin, että AP on se mummo, joka haluaa kitsastella ja antaa 3 tonnin sijasta vain kaksi. Se vähemmän saava perhe on valittanut ja AP haluaa täältä tukea tuohon päätökseensä.

Siis mitä mä just luin? Kitsastelija ei antaisi kenellekään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi