Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Pekka Haavisto painosti virkamiestä rikokseen

Vierailija
02.12.2019 |

Tiettävästi Haavisto yritti taivutella ulkoministeriön konsulipäällikköä Tuomista siihen, että lapset kotiutettaisiin nopeasti niin sanotulla konsulikyydillä ja Tuominen tekisi päätöksen omissa nimissään.

Kun Tuominen ilmoitti, ettei hän vastuullisena yksittäisenä virkamiehenä voi toteuttaa lakeja ja kansainvälisiä sopimuksia rikkovaa operaatiota, se ei kelvannut Haavistolle, vaan hänen kerrotaan närkästyneen vastarinnasta.

Juuri al-Holin tapauksesta Haavisto sai IS:n tietojen mukaan ”kilarit”, eli hän hermostui ja siirsi Tuomisen pois tehtävistään.

Tiivistettynä kyse oli siitä, että yksittäinen virkamies olisi Haaviston käskytyksen perusteella joutunut yksin kantamaan kotiutuspäätöksestä vastuun, kun poliittista päätöstä ei saatu aikaan.

Haavisto ei antanut myöskään omissa nimissä asiasta minkäänlaista toimeksiantoa.

Kyse olisi ollut suuresta, kohun taatusti synnyttävästä niin sanotusta ”elämän ja kuoleman” päätöksestä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006328005.html

Kommentit (376)

Vierailija
101/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä lasten palautuksia ole mun mielestä salassa valmisteltu. Itsekin seurasin IPU:n syyskokousta, jossa mainittiin Suomen ja Iso-Britannian valmisteluista. Ranska, Australia ja Hollanti ovat hakeneet lapsia pois, USA naisiakin. Lapsethan ovat kohtaloonsa syyttömiä. Olen ymmärtänyt, että siellä on orpojakin leirillä. Hesarin mukaan omaiset olisivat Suomessa valmiit maksamaan kustannukset.

Tähän sivuun siirrettyyn virkamieheen en luota lainkaan.

Vierailija
102/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Sanna-äiti kertoi kannattavansa Sharia-lakia, jonka mukaan vääräiskoisilta katkaistaan kaula. Sanna sanoi sen olevan oikein. Tämän lain mukaisesti on tietysti lapsensakin kasvattanut. Että semmosiako Suomeen???

No miksei Sanna sitten pysy tuolla, jossa lakia noudatetaan. Suomi on huono maa sekopäille.

Eikä ne kaikki edes tänne halua.

En ymmärrä, mikä vimma niitä väkisin on tänne hakea...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä tuleeko poliisitutkinta yllyttämisestä rikokseen???

Vierailija
104/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näitä lasten palautuksia ole mun mielestä salassa valmisteltu. Itsekin seurasin IPU:n syyskokousta, jossa mainittiin Suomen ja Iso-Britannian valmisteluista. Ranska, Australia ja Hollanti ovat hakeneet lapsia pois, USA naisiakin. Lapsethan ovat kohtaloonsa syyttömiä. Olen ymmärtänyt, että siellä on orpojakin leirillä. Hesarin mukaan omaiset olisivat Suomessa valmiit maksamaan kustannukset.

Se on eriasia valmistella sitä julkisesti kuin pakottaa virkamiestä rikokseen. Nyt asia voi olla vielä vaikeammin hoidettavissa. Ja lapset kärsii.

Vierailija
105/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Sanna-äiti kertoi kannattavansa Sharia-lakia, jonka mukaan vääräiskoisilta katkaistaan kaula. Sanna sanoi sen olevan oikein. Tämän lain mukaisesti on tietysti lapsensakin kasvattanut. Että semmosiako Suomeen???

No miksei Sanna sitten pysy tuolla, jossa lakia noudatetaan. Suomi on huono maa sekopäille.

Eikä ne kaikki edes tänne halua.

En ymmärrä, mikä vimma niitä väkisin on tänne hakea...

Pienet lapset jo taistelee ja osaa koota aseet. Antaa heidän sotia tuolla. Ei Suomi tarvitse sotaa.

Vierailija
106/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä nyt ihan suoriltaan tätä edes usko, ellei lähteistä ole mitään enempää tietoa tai Haavisto itse myönnä. Varmasti Haavistolla on myös vihamiehiä siellä ministeriöissä, koska on ilmeisesti pyrkinyt järkyttämään ikiaikaisias virkamiesten työtapoja, ja on sekin mahdollista että joku on päättänyt valehdella saadakseen ei-toivotun tyypin pois virastaan.

Poliisitutkinta niin nähdään kuka valehtelee. Eipä taida tulla.

Vierailija
107/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjä on hakenut isis-lapsensa pois. Mutta ne onkin tottuneet teroihinsa.

Vierailija
108/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa jonka mielestä ne lapset (ilman vanhempia) pitäisi saada sieltä Suomeen keinolla millä hyvänsä?

Vierailija
109/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en jaksa uskoa että Haavisto olisi niin tyhmä että painostaisi virkamiestä laittomuuksiin, suuttuisi tämän kieltäydyttyä ja antaisi potkut. Ei pienintäkään mahdollisuutta selvitä moisesta kuivin jaloin.

Helposti luulee olevansa Selviytyjä, kun selvisi Carunastakin noin vaan...

Koko Suomi maksaa itsensä näännyksiin sähköstä.

Vierailija
110/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haavisto paljastuikin suhmuroivaksi kusipääksi, ja Rinne ja SDP ajavat duunareiden työehtoja alas. Entä saako Postin hallitus tosiaan jatkaa pestissään? Herätys, suomalaiset.

Johan tuo paljastui Carunan myynnin yhteydessä.

Vierailija
111/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa jonka mielestä ne lapset (ilman vanhempia) pitäisi saada sieltä Suomeen keinolla millä hyvänsä?

Olet. He eivät ole lapsia, kuten me nää me lapset.

Vierailija
112/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Eikö lapset ole ensisijaisesti vanhempiensa vastuulla? Itse ne äipät on sinne lähteneet ja sitä hommaa kannattaneet. Minusta he ovat hylänneet Suomen ja suomalaiset arvot sinne mennessään. Ne on olleet ihan aikuisia kaikki.

Vierailija
113/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tuossa jutussa on vielä bonuksena Haaviston suomettumisesta (vieraan valtion vaikutus yhteiskuntaan) kertova halu mielistellä venäläisiä EU-viisumeissa. Miksi Haavisto haluaa, että venäläiset saavat Suomesta viisumeita löysemmin perustein kuin muut EU-maat niitä myöntävät?

Näkyykö tässä vihreitten stallarisiiven (Hassi & kump.) vaikutus puolueen ajamaan politiikkaan? Vielä vanhat stallarit vannovat uskollisuutta Moskovaan?

Halla-aho viittasi jo tähän twiitillään. Vihreät=SKP.

Vierailija
114/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjältä Suomeen tulee tur. Pai. Hakijoita paljon. Mm. Jehovantodistajia. Kaipa nuo pikku Terot koulutetaan armeijaan sielä🤔?

Vierailija
115/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi epämääräinen uutinen "useat tahot on kertoneet", mutta sitten itse syrjäteytetty ei kommentoi asiaa mitenkään. Eli mitä me oikeasti tiedämme? Huhupuheita joita iltasanomat laittaa liikkeelle.

Vakava juttu, JOS tuo on totta, jään odottamaan lisätodisteita, mielestäni tämä on vähän hätäisesti kasaan kyhätty "uutinen", jossa asianomaiset eivät sano mitään. Viranomaiset tutkimaan asiaa, niin selviää onko jotain oikeasti tapahtunut.

Vierailija
116/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjältä Suomeen tulee tur. Pai. Hakijoita paljon. Mm. Jehovantodistajia. Kaipa nuo pikku Terot koulutetaan armeijaan sielä🤔?

Jehovat ei mene armeijaan.

Vierailija
117/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska nähdä se Iltalehden otsikointi jos yritettäisiin pelastaa ihan kantasuomalaisia lapsia kauheista oloista jostain päin maailmaa ja homma jumiutuisi yhden virkamiehen byrokraattiseen asenteeseen. Kyllä siinä otsikot kiljuisivat sitä miten virkamies vaarantaa lasten hengen kun ei voi joustaa yhtään. Nyt sitten sama toiminta on hienoa ja sankarillista kun lapset eivät ole pellavatukkaisia. 

Olet hakoteillä täysin.

Ei virkamiehen pidä toimia vastoin lakia, vaikka mikä olisi.

Poliitikkojen pitää ensin asia päättää ja sitten vasta saa virkamies toimia.

Olisi vaarallista, jos virkamiehet alkaisivat toimia omin päin tai yhden poliitikon käskyn mukaan. Miettikää nyt, mihin se johtaisi.

Olen ihan samaa mieltä. Mutta ongelmahan on se että ihmiset vaativat lain noudattamaista ja sitten taas joustavuutta ihan riippuen siitä miten he itse kyseisesn asian näkevät. Jos he vastustavat sitä (kuten näiden lasten tapauksessa) lakien tiukka noudattaminen nähdään hyveenä. Mutta jos tarvitsisi itse joustoa jossain asiassa, manataan byrokratiaa ja sitä miten Suomessa ei osata joustaa ja mennään aina pilkulleen lakien mukaan.

Se mitä arvostelin, oli siis kaksinaismoraali asiassa, ei se että lakia noudatetaan.

Vierailija
118/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo huono ilmapiiri. Haluaisin tietää ketkä edustajat ovat siitäkin iltasanomille sanoneet, ettei vain olisi tietyn populistisen puolueen tarkoituksellista mustamaalaamista. Anteeksi nyt, mutta olen erittäin kriittinen näiden väitteiden hyvin epämääräisistä lähteistä.

Vierailija
119/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa, mitä Haavisto sanoo, kun siitä varmaan pian lehdet kysyy!

Miettikää nyt. Poliittista päätöstä ei ole saatu syntymään ja sitten Haavisto pakottaa virkamiestä toimimaan sen virkamiehen vastuulla siten kuin Haavisto haluaa.

Virkamiehelle pitää saada virka takaisin. Erottaminen pitää perua. Siinä oli suoraselkäinen ja rehti virkamies.

Virkamies Tuominen pitää ylentää! Uusi Eila Kännö!

Vierailija
120/376 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten tuossa jutussa on vielä bonuksena Haaviston suomettumisesta (vieraan valtion vaikutus yhteiskuntaan) kertova halu mielistellä venäläisiä EU-viisumeissa. Miksi Haavisto haluaa, että venäläiset saavat Suomesta viisumeita löysemmin perustein kuin muut EU-maat niitä myöntävät?

Näkyykö tässä vihreitten stallarisiiven (Hassi & kump.) vaikutus puolueen ajamaan politiikkaan? Vielä vanhat stallarit vannovat uskollisuutta Moskovaan?

Halla-aho viittasi jo tähän twiitillään. Vihreät=SKP.

No monet Persut ovat kritisoineet sitä miten Suomi on mukana EU:n venäjälle asettamissa pakotteissa ja talouden takia haluttaisiin niitä purkaa. Eikä se ole Suomettumista ihan yhtä lailla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi