SPR soittaa sinulle keskellä yötä ja sanoo että juuri sinulla on harvinainen veri, mitä tarvitaan juuri nyt. Lähtisitkö luovuttamaan?
Nimenomaan per heti sillä aamulla se olisi myöhäistä.
Kommentit (84)
En vastaa yöllä puhelimeen, enkä näkymättömiin tai tuntemattomiin numeroihin ollenkaan.
Olen tuota kaksi kertaa tehnyt. Soittivat, soitin taksin, luovutin, taksilla kotiin.
SPRllä on töissä ihmisiä, joten siellä tehdään myös virheitä. Mutta aivan valtaosin he tekevät hyvää ja paljon.
Menisin, mutta mulla on jatkuva lääkitys niin ei ne soita koska ei mun veri oikeasti kelpaa :-(
En lähtisi. Jos todella vereri olisi niin harvinaista sorttia, SPR olisi järjestänyt minulle säännöllisen ja asialliseen korvaukseen perustuvan luovutusohjelman aikatauluineen.
No en todellakaan lähtisi luovuttamaan verta, en edes päiväaikaan. Miksi luovuttaisin omaa kallisarvoista vertani, joka pitää minun ruumiini terveenä ja käynnissä? Verenluovutuksesta seuraa aina heikotusta, pahaa oloa ja väsymystä, eikä siitä saa edes rahallista korvausta. Vielä pitäisi yöunensa pilata ja mennä töihin samoilla silmillä ties millaisen ihmisen hengen pelastamisen vuoksi. Hullujen hommaa.
Sanoisin että olen hiv+ että haistakoot paskan ja jatkaisin unia.
Onhan muitakin veriryhmäjärjestelmiä, kuin ABO. Ja verestä voi myös puuttua antigeeni, jota kohtaan jollakulla on vasta-aineita, ja voi olla harvinainenkin. Tämä vaan niille, jotka sanovat että heillä on yleinen ryhmä eikä sitä varmasti tarvita.
En lähtisi, koska paino ei riitä.
Muuten mielelläni, mutta vereni ei kelpaa koska olen asunut Briteissä hullun lehmän taudin vuosina.
Olen O- ja voisin lähteä mutta ainoa ongelma on se että minulla on ollut uusi kumppani 4kk sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmäni on O Rh - eli se kaikkein yleisin Suomessa ,joten ei pelkoa moisesta soitosta edes keskellä päivää.
Suomen yleisin veriryhmä on kyllä A+ (35%:lla kansasta on se), toiseksi yleisin on O+ (28%). Sitten tulee B+ (16%), AB+ (7%), A- (6%), O- (5%), B- (2%), AB- (1%).
Jep. O- on harvinainen ja vieläpä se ainoa, jota voi antaa aivan kaikille. Eli hätäveri. O- on varmaan juuri se veriryhmä, jota hädässä hälytetään luovuttamaan.
Lähtisin, jos vereni edelleen kelpaisi. Sairastamani verisyövän jälkeen en saa luovuttaa verta.
Kiitos kaikille teille, joiden B+-veri pelasti minut elokuussa 2012 ja pääsin kotiin eristyshuoneesta syöpähoitojen jälkeen. :)
Minä olen yleisluovuttaja (eli tuo hätäveri O-) ja luovuttanutkin verta useampaan otteeseen nuorempana, mutta en enää aikoihin anemiataipumuksen vuoksi. Sinällään jos nyt tuollainen kutsu tulisi, niin ehkä miettisin kaksi kertaa. Periaatteessa voisin luovuttaa hätätilanteessa vaikka keskellä yötä, käytännössä lähin luovutuspiste on niin kaukana nykyään, että sinne kulkemiseen menisi mitä, pari tuntia? Siinä ajassa todennäköisesti löytäisivät jonkun muun.
Käyn säännöllisesti luovuttamassa 90 pv välein. Kukaan ei kerkeä soittamaan siinä välillä.
Vierailija kirjoitti:
SPR:lle en luovuta yhtään mitään.
Järkevää. Jos sairastut syöpään tai olet onnettomuudessa, niin tietenkin kieltäydyt vastaanottamasta verta.
Siinäpähän soittaa. Puhelimeni on automaattisesti hiljaisena yöllä. Vain erikseen merkityt kontaktit hälyttää.
En. En lähtisi muutenkaan. Alle 50 -kiloinen ei saa luovuttaa verta. (Ja itse olen n. 148.5cm "pitkä" ja paino 45kg)
Minulla on maailman yleisin veriryhmä niin tuskin tulisi omalle kohdalle. Luovutan kyllä verta säännöllisesti, kun se mahdollista (itsellä sairaus, joka ei estä verenluovutusta, mutta oman terveyden takia saattaa välistä aiheuttaa väliaikaisia luovutuskieltoja.) Kuitenkin jos sattuisi olemaan harvinainen veriryhmä, kyllä lähtisin luovuttamaan. Tilannehan voisi sattua myös omalle kohdalle, ollut vaikka onnettomuudessa ja jos verta ei saa pian niin kuolee. Aiheesta poiketen tahtoisin myös liittyä kantasolujen luovuttajaksi, mutta sairauteni takia en siihen kelpaa.