SPR soittaa sinulle keskellä yötä ja sanoo että juuri sinulla on harvinainen veri, mitä tarvitaan juuri nyt. Lähtisitkö luovuttamaan?
Nimenomaan per heti sillä aamulla se olisi myöhäistä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle tonnista en edes keskustele...
T. Trueblood
Ei tietenkään makseta mitään. Saat korkeintaan kuivan sämpylän ja lasillisen appelsiinimehua jos sitä sattuu olemaan kaapissa siihen aikaan.
Ei varmaan sitten hirveästi tarvita sitä vertakaan, eli en todellakaan lähtisi. Jos on harvinainen veri ja keskellä yötä hirveä kiire sitä saada niin onhan sillä silloin ihan markkinatalouden oppien mukaan korkea hintakin.
Verituotteiden turvallisuuden, sekä luovuttajien ja vastaaottajien terveyden kannalta on todella tärkeää että luovuttaminen on vapaaehtoista ja siitä ei missään tilanteessa makseta rahaa. Jossain maissa jossa luovuttajalle maksetaan ongelmaksi on muodostunut se että syrjäytyneet myyvät verta rahasta. Tästä seuraa aika laajasti erilaisia riskejä ja ongelmia.
Käyn muutenkin luovuttamassa niin todennäköisesti lähtisin. Tai pyytäisin että tulevat noutamaan ja luovutuksen jälkeen palauttaisivat takaisin.
Lähtisin ilman muuta. Ei tulisi todellakaan miettimään rahaa, jos toisen henki olisi kyseessä. Jäisin iäkseni miettimään, että mitä jos kyseessä olisikin ollut vaikka pienten lasten isä tai äiti.
En vastaisi yöllä tuntemattomaan numeroon eli en menisi. Päivällä voisikin sitten olla toinen juttu.
En ole käynyt koskaan luovuttamassa verta, mutta jos yhtäkkiä soittaisivat ja pyytäisivät ja olisin luovuttajaprofiililtani korvaamaton, niin joo. Voisivat järjestää kyydin vain niin että minun tarvitsee vain kävellä pihalla odottavaan autoon tiettyyn aikaan.
Minulla on se harvinainen veriryhmä, jolla voi ottaa vastaan kaikilta veriryhmiltä mutta jota ei voi antaa muille kuin omalleen. Kehottaisin SPR:ää soittamaan jollekulle muulle.
t. AB+
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se harvinainen veriryhmä, jolla voi ottaa vastaan kaikilta veriryhmiltä mutta jota ei voi antaa muille kuin omalleen. Kehottaisin SPR:ää soittamaan jollekulle muulle.
t. AB+
Älä sitten ota vastaankaan mitään niistä muista veriryhmistä, kun olet niin ainutlaatuinen ja korvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Ne vois imeä verta omilta pomoiltaan joilla on yli sadantonnin liksa verenmyynnistä.
Unohdit mainita veri- ja imusyöpähoitojen kehittelystä ja hoitotuotteiden valmistuksesta, verituotteiden säilytyksen, valmistuksen ja logistiikan järjestämisestä. Veripalvelussa tehdään myös esimerkiksi kaikkien Suomessa raskaana olevien äitien veriryhmävasta-ainetutkimukset. Veripalvelussa toimii lisäksi Kantasolurekisteri.
Pitäiskö nämä siirtää valtion tehtäväksi, jotta varmasti menisi homma perseelleen? Ihme ulinaa siitä, että homma toimii. Luuletko ettei siitä tarvitse maksaa niille, jotka sen varmistaa?
Kohdunsisäistä verensiirtoa varten tarvittavaan verenluovutukseen lähden, kun sillä on voitu pelastaa vielä syntymättömän vauvan henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AB+
Älä sitten ota vastaankaan mitään niistä muista veriryhmistä, kun olet niin ainutlaatuinen ja korvaamaton.
Totta kai otan, jos tarvetta tulee. Jos SPR soittelisi minulle keskellä yötä, kysymys olisi valehtelusta: tätä veriryhmää ei tarvita hätätapauksessa, koska verta tarvitsevalle samanlaisellekin voisi antaa kenen tahansa verta. Jos minun vertani tarvittaisiin vaikka tutkimustarkoituksiin, sitä osattaisiin pyytää päiväsaikaankin.
Teoreettistahan tämä kuitenkin on. Vuosia Britanniassa asuneena en edes saa luovuttaa verta kuin korkeintaan juuri tutkimukseen.
Tietenkin. Siksihän olen soittoluvan antanut.
No mulla on se veriryhmä mikä on kaikista yleisin, joten ei tarvitse moisia pelätä.
Puhelimeni on aina yöllä äänettömällä joten siinähän soittelisivat. Sitä paitsi eivät ota alle 50-kiloisten verta.
En tiedä, lähtisinkö yksin kävelemään yöhön, mutta voisivat hakea tai maksaa taksin.
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmäni on O Rh - eli se kaikkein yleisin Suomessa ,joten ei pelkoa moisesta soitosta edes keskellä päivää.
Suomen yleisin veriryhmä on kyllä A+ (35%:lla kansasta on se), toiseksi yleisin on O+ (28%). Sitten tulee B+ (16%), AB+ (7%), A- (6%), O- (5%), B- (2%), AB- (1%).
En, koska painan nykyään alle 50kg, niin en ilmeisesti saa luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, lähtisinkö yksin kävelemään yöhön, mutta voisivat hakea tai maksaa taksin.
Mikset lähtisi yksin kävelemään yöhön?
Entä jos se olisit sinä, joka verta tarvitsee ja kuulisit, ettei kukaan viitsi tulla. Tuntuisi varmaan mageelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mulla on oikeastikin harvinainen veri ja osaan kuvitella itseni myös sinne verensaajan rooliin.
Ja oikeassa elämässä ne ei soita kenelle sattuu, vaan ihmiset on suostuneet kyseiselle 'listalle' Korvaavat taksimatkan ja tarjoavat kahvilalipukkeen.
Mikä sellainen veri on? Siis veriryhmä ja rhesus?
SPR:lle en luovuta yhtään mitään.