Ikea uusin joulumainos, olenko ainoa jolle jäi tosi huono fiilis siitä?
Siis se joulumainos jossa vanhempi herttainen pariskunta istuu yhdessä sohvalla ja rouva vastaa tyttärensä puheluun joulutoivotuksista, rouva ei vastaa toivotuksiin. Kun tytär kysyy pikaisesti jotain rosollista rouvan miesystävä tai soittajan isä 'lyö luurin' soittajan korvaan. Ja sen jälkeen vanhempi pariskunta nostaa glögilasia toisilleen juhlistaen.
Siis mainos oli niin ilkeä. Ja onhan ilkeät mainokset lisääntynyt muutenkin, mutta tässä oli perheenjäsenet tosi ilkeitä toisilleen, jotenkin soti niin joulunkenkeä, kotia ja perheyhteisöä vastaan koko mainos että vaikea ymmärtää miksi Ikea tekee tätä.
Kommentit (584)
No en mä varsinaisesti mieltäni siitä pahoittanut, mutta onhan se todella mauton ja ikävä mainos.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten glögi nousee päähän, että se on kännäämistä?
Ja toisekseen, so what jos 2 aikuista ihmistä kahdelleen kännää?
KAHDELLEEN?
Vaikka ei olisi nähnytkään sitä vastaajatekstiä, niin kai nyt sen verran täytyy hoksottimien pelata että huomaa kuinka puhelimen toisessa päässä vaan paasataan koko ajan, eikä esitetä mitään suoria kysymyksiä eikä toinen niihin vastaa. Rosollikysymyskin nyt oli sellainen, että se esitetään lopuksi ja siihenkin voi toinen sitten jättää vaikka oman ääniviestin tai tekstarin, että "joo laita kilo".
En tietenkään yrittänyt vihjata, että alkoholin käyttö jouluna on vain alempien yhteiskuntaluokkien ongelma.
Kyllähän me kaikki tiedetään, että se ei ole.
Mietin vaan, millaisen mainoksen olisi voinut tehdä. Nythän tuossa näytettiin hyväosaisia, jopa varakasta perhettä. Sellainen realistisen karhea asetelma olisi saanut koko mainoksen näyttämään ihan erilaiselta.
Eli kontekstinvaihdos muuttaa koko mainoksen idean. Ihan vaan näin ajatusleikkinä.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsytti mainoksessa lähinnä se, että miksi ne ihmiset eivät olleet uskaltaneet sanoa lapselleen, että haluavat olla jouluna rauhassa. Miksi piti kehittää joku valhe matkalle lähdöstä.
Itse tulkitsin että rivien välissä oli vihjaus siitä kuinka on ehkä yritetty jo aiempina jouluina sanoa, mutta puhetta ei uskota ja nyt on todellakin haluttu olla kaksin, siksi keksitty matkatarina.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsytti mainoksessa lähinnä se, että miksi ne ihmiset eivät olleet uskaltaneet sanoa lapselleen, että haluavat olla jouluna rauhassa. Miksi piti kehittää joku valhe matkalle lähdöstä.
Sen takia, kun toiset ei vaan usko, vaan tuppautuvat väkisin ja loukkaantuvat, kun kielletään. Juuri ne ihmiset, jotka ovat pahoittaneet mielensä tästä mainoksesta.
Ihan paras mainos pitkään aikaan!
Mä kyllä tykkäsin tuosta mainoksesta. Ja eihän siinä luuria lyöty kenenkään korvaan vaan lopetettiin vastaajaan jätetyn viesti.ulinan kuuntelu (tosin..onko kenelläkään eneää vastaajaa??). Ihan aiheestakin vielä, jossei se lapsia tehtaillut jälkikasvu osaa käyttää nettiä rosollin ohjeen tekoon niin tsiis....
Missä tuon mainoksen voi nähdä? En löytänyt netistä, tai sitten en vaan keksinyt oikeaa hakusanaa?
Inhottava mainos, perhearvoja alentava, ilkeä, kylmä ja kova. Ei tunnu kovin uskottavalta, että 6-kymppiset vanhemmat haluavat viettää joulun kahdestaan valehdellen viettävänsä sen lämpimässä. Tästä mainoksesta huomaa miten arvomaailma on muuttunut ja romahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Missä tuon mainoksen voi nähdä? En löytänyt netistä, tai sitten en vaan keksinyt oikeaa hakusanaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin lapset olleet kokoamassa ne huonekalut ja jatkuvasti päivystävänä IT-tukena, käännösapuna jne. tuolle ikäpolvelle.
Ja nämä vanhemmat ovat taas opettaneet lapsensa syömään ja ovat olleet madollisesti suurin syy siihen miksi nämä ovat myös oppineet puhumaan ja kävelemään, maksaneet elämiset, kuskanneet harrastuksiin jne. Eikö heillä olisi mahdollisuus ottaa yksi joulu yhdessä rauhassa? Vastaavatkoon siihen vastaajaviestiin sitten myöhemmin tai tytär etsiköön netistä rosolliohjeita.
Minä teen juuri nyt tuota kasvatustyötä, eikä koskaan ole käynyt mielessäkään, että vanhempana haluan sitten olla lapsiltani rauhassa. Tämä on niin suomalaista tämä itsekeskeisyys. Ajatellaan, että muut ihmiset ovat taakkoja, omat lapsetkin. Todella surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin lapset olleet kokoamassa ne huonekalut ja jatkuvasti päivystävänä IT-tukena, käännösapuna jne. tuolle ikäpolvelle.
Ja nämä vanhemmat ovat taas opettaneet lapsensa syömään ja ovat olleet madollisesti suurin syy siihen miksi nämä ovat myös oppineet puhumaan ja kävelemään, maksaneet elämiset, kuskanneet harrastuksiin jne. Eikö heillä olisi mahdollisuus ottaa yksi joulu yhdessä rauhassa? Vastaavatkoon siihen vastaajaviestiin sitten myöhemmin tai tytär etsiköön netistä rosolliohjeita.
Minä teen juuri nyt tuota kasvatustyötä, eikä koskaan ole käynyt mielessäkään, että vanhempana haluan sitten olla lapsiltani rauhassa. Tämä on niin suomalaista tämä itsekeskeisyys. Ajatellaan, että muut ihmiset ovat taakkoja, omat lapsetkin. Todella surullista.
Minä taas olen omani tehnyt, en vielä isovanhempi, mutta en yhtään innostunut ajatuksesta, että seuraavatkin parikymmentä vuotta pitäisi mennä lapsiperheen ehdoilla, koska isovanhemmuus (mainoksen aiemmat joulut). No, joulu on onneksi kerran vuodessa.
Vaikka oli vastaaja niin äiti ei kyllä välittänyt edes vastata kysymykseen. Yksi viestikin lapselta häiritsi omaa aikaa eikä sitä jaksettu edes kuunnella loppuun asti. Ihana joulu.
Niin kiva mainos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos linkistä!
Epäuskottava mainos, koska mainoksenämmä näyttää vähintään 75-vuotiaalta. Mies voisi olla hänen poikansa. Tuon ikäisen tytärtin on jo tukevasti keski-iässä, joten luulisi siihen mennessä jouluruokien tekemisen tulleen tutuksi.
Ikeallahan on mm. myös se mainos, jossa nainen heittää sormuksen roskiin ja kaikki on hemmetin hienoa. Mitä lie Ikea näillä mainoksilla haluaakaan viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Ikeallahan on mm. myös se mainos, jossa nainen heittää sormuksen roskiin ja kaikki on hemmetin hienoa. Mitä lie Ikea näillä mainoksilla haluaakaan viestiä.
Ikean slogan on "Ihanaa olla kotona". Ehkä sitä, elämäntilanteesta riippumatta.
Näin mainoksen vihdoin.
Ei mun mielestä käynyt ilmi, että kyse olisi vastaajaviestistä. Pikemminkin näytti siltä, että oli videopuhelu, kun valoa heijastui naisen paidalle.
Aika tylyltä näytti.
Lue nyt edes edeltäviä viestejä niin tiedät missä mennään.