Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinäkin menettänyt kiinnostuksen kuluttamiseen?

Vierailija
29.11.2019 |

Viime vuosina varmasti kaikki ovat edes hiukan miettineet omaa kuluttamista, kun ilmastoteema on noussut. En ole mikään vastuullisen kuluttamisen äänitorvi, mutta olen tehnyt osaltani muutoksia. Pikkuhiljaa oma pää on kääntynyt niin, että eipä oikein mitään 'turhaa' tee mieli ostella. Hassua ajatella, että shoppailusta on joskus saanut jotain kicksejä.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailu on tämän päivän junttiutta. Tarkoitan siis sellaisten lyhytikäisten, huonolaatuisen tuotteiden, kuten pintamuotirätit, ostoa.

Vierailija
42/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ostelen, ja kulutan. Mihinkään ilmasto ym. Hömppään en lähde. Olen vanha ihminen ja nautin kybällä kaikesta. Kiva kun on massia, millä mällätä. Kaikki täytyy käyttää, ettei ahneelle miniälle jää mitään. Terveisiä vaan leenalle.

Ok, boomer. Lapsenlapsillekaan on turha jättää elinkelpoista planeettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tavaroiden ja ylipäätään minkään ostaminen aiheuttaa ihan naurettavan suurta stressiä, joten ei, en todellakaan ostele mitään turhaa.

Prosessi on aina se, että alan tarvita esim. uusia kenkiä, koska vanhat kuluu puhki. Pidän kenkiä sitkeästi kunnes ne ovat käyttökelvottomat ja heitän roskiin. Sitten kuljen pari viikkoa joissain kumppareissa uskotellen itselleni, etten oikeastaan edes tarvitse kenkiä. Lopulta kuitenkin ja tietenkin tulen siihen tulokseen, että pakkohan ne kengät on hommata. Alan kytätä tarjouksia ja kiertää kirppareita. Lopulta kenkäliikkeessä on ale ja saan pitkällisen miettimisen ja sovittamisen jälkeen ostettua ne uudet kengät puoleen hintaan. Ne on hyvät ja sopivat, mutta silti mulkoilen niitä epäluuloisena miettien, maksoinko niistä nyt sitten kuitenkin ylihintaa, onko ne nyt varmasti hyvät ja olisinko löytänyt jostain paremmat. Entä jos kirpparille tulee just huomenna yhtä hyvät tai paremmat muutamalla eurolla?

Lopulta pääsen yli asiasta ja alan rakastaa kenkiäni ja käytän niitä kunnes ne alkavat kulua puhki ja kierros alkaa alusta...

Onpahan rahaa säästötilillä kun olen tällainen ostosvammainen :D

Vierailija
44/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni mielenkiinto turhaan kulutukseen siinä kohtaa kun aloin pitää kirjanpitoa selvittääkseni mihin meidän rahat menee. Lapselle oltiin säästetty koko ajan mutta itselle ei mitään. Siinä kohtaa kun lapsella oli 15000€ potti, suoraan sanottuna kateus iski. Kirjanpito avasi silmät ja alkoi tulla rahankäyttöön järkeä. 

Tykkään vieläkin shoppailla, mutta se into suuntautuu nyt pörssiin. Ostan toki pakolliset, mutta en koe siitä mitään iloa. Välillä menee turhuuksiinkin, mutta ne on enempi palveluita kuin tavaroita. Ravintolaan mennyt raha ei tunnu koskaan turhalta. 

Vierailija
45/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo menettänyt, nyt vihdoin monen vuoden uurastuksen ja kituuttelun jälkeen on tilanne et on varaa ostaa ja voi vitsi miten se on ihanaa!

Vierailija
46/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että monella sama mikä minulla, shoppailu ei kiinnosta, mutta on tullut ostettua koska hyviä ei ole löytynyt.

Jos etsii villapaitaa, mutta ei löydä, on pakko sortua halpaan akryylineuleeseen. Parin pesun jälkeen se on sähköinen, nyppyinen, pakko ostaa taas uusi.

Nyt koitan panostaa laatuun, mutta sitä on vaikea löytää kohtuuhintaisena.

Hyvin istuvia vaatteita, klassissia malleja, aitoja materiaaleja, niitä kaipaan!

Hassua on se, että ulkomailla kyllä myydään tuollaisia vaatteita kohtuu hinnalla, Suomessa H&M tekokuituja, tai sitten ovat todella kalliita.

Eikä aina hintakaan korreloi laadun kanssa, akryylineuleita myydään ja hintaa pari sataa euroa, kuka ostaa noita?!

Sama täällä mutta olen löytänyt Lidlin vaatteet,ne ovat hyvälaatuisia eivätkä maksa maltaita👍

Vierailija
47/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös vähentänyt ostamista. Käytännössä eniten olen shoppaillut vaatteita. Nyt yritän 'suomettaa, " vaatekaappini. Ostan vain ja ainoastaan tarpeeseen ja silloin maksan laadusta. 8

Minä olen laihtunut 25kg ja vasta hiljattain sain aikaiseksi siivota vaatekaapista kaikki suuriksi jääneet vaatteet kiertoon. Kaksi vaatetta oli, joista en raaskinut luopua, kun ne olivat niin laadukkaan tuntuisia ja olin maksanut niistä 300€ ja 260€. Ei niistä myymällä olisi mitään saanut ja olisi ottanut aivoon luopua melkein ilmaiseksi laatuvaatteista, joista olin pulittanut pitkän pennin. Näissä molemmissa luki Made in Turku ja vein ne ompelijalle pienennettäväksi. Hinta-arvio oli 150€ mutta parempi sekin kuin ostaa uudet.

Olen ollut nihkeä ostamaan uusia vaatteita kun en niitä paljonkaan tarvitse. Viime keväänä havahduin, että en selviä yhdellä teepaidalla neljän päivän ulkomaanmatkasta ja pakko oli mennä kauppaan ostamaan pari paitaa lisää. Reilut 1,5 vuotta minulla oli vain yhdet farkut, kunnes sain lopulta ostettua toiset. Nyt voin milloin tahansa pestä farkut, kun tiedän että kaapista löytyy toisetkin. Helpottaa elämää tosi paljon, mutta kolmansista farkuista ei ole juuri mitään iloa/lisäarvoa, joten tuskin hairahdun kolmansia ostamaan. Teepaitoja minulla on kolme ja pitkähihaisia kaksi. Välillä mietin pitäisikö olla enemmän, mutta en ole keksinyt syytä. Töissä käytän työvaatteita, joten tuollaisille ihmistenilmoillemenovaatteille ei ole paljonkaan tarvetta. 

Vierailija
48/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen miettinyt sitä ja tätä ja korjannut tottumuksiani koska ilmasto..."

"...mutta matkustelusta en luovu! Se on intohimoni"

- naiset

(Eli pikku näpertely käy, mutta eniten saastuttavasta harrastuksesta ei tingitä.)

Vierailija
49/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, mä rakastan shoppailua. Shop 'til you drop 👍😁

Amen to that, sister!!

Vierailija
50/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut holtiton shoppailija, ostokäyttäytyminen on vaihdellut tulojen vaihtelun myötä. Nyt on tullut halu palata minimalistisempaan suuntaan. Muutamme pian isompaan asuntoon ja olen päättänyt hankkia tarvittavat uudet kalusteet käytettynä.

Vaateostoksilla olen kriittinen. Pyykkään lähes kaiken perheemme pyykin ja nykyään kieltäydyn ostamasta akryyli-polyester-moskaa. Olen tarkka vaatteiden materiaalista, jotta ne säilyvät hyvinä pitkään. Omia vaatteitani en osta käytettynä, mutta ostan harkiten ja maksan mielelläni hyvästä laadusta. Ostan vaatteita vain tarpeeseen. Olen siirtänyt kuluttamista tavaroiden ostamisesta ravintolassa syömiseen. En halua kotiini yhtään turhaa tavaraa. Onnekseni meille ei enää tule lelukrääsää ja tavaravuorta jouluna, koska lapset ovat jo teinejä. Toinen hankkii lähes kaikki vaatteensa kirpparilta.

Vierailija
51/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti käytän rahani laadukkaaseen ruokaan ja viineihin.

Vierailija
52/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen miettinyt sitä ja tätä ja korjannut tottumuksiani koska ilmasto..."

"...mutta matkustelusta en luovu! Se on intohimoni"

- naiset

(Eli pikku näpertely käy, mutta eniten saastuttavasta harrastuksesta ei tingitä.)

Pikamuoti on myös erittäin haitallista ilmastolle. Eikö ole hyvä, että kirjoittaja on luopunut edes toisesta haitallisesta harrastuksestaan? Matkustella voi sitä paitsi myös maata pitkin. Myös voi lentää lyhyempiä lentoja. Ihan lähistölle pääsee jopa porkurikoneella.

Vierailija
53/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole. Ilmastovouhotus ei vois vähempää kiinnostaa.

Vierailija
54/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä suuntaus. Jospa naisetkin lopettaisivat varakkaiden miesten perässä juoksemisen, mitä en tosin usko.

Vierailija
55/56 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä suuntaus. Jospa naisetkin lopettaisivat varakkaiden miesten perässä juoksemisen, mitä en tosin usko.

Miehet voisi lopettaa elättäjänaisten etsimisen. Kokeilisi miltä tuntuu olla ihan kuin oikea aikuinen.

Vierailija
56/56 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi