Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Havaintojani noustuani eräittäin hyvätuloisten joukkoon

Vierailija
29.11.2019 |

Vuosia sitten nuorena aikuisena toimin mm. siivoojana ja vakavan sairauden vuoksi jouduin työkokeiluunkin. Silloin minua kohdeltiin kuin roskaa ja muun muassa eräät vanhat opiskelukaverit yliopistosta pilkkasivat avoimesti tilannettani.

Viimeaikoina tilanteeni on kohentunut nopeasti toivottuani, kouluttauduttuani ja tehtyäni kovasti töitä.

Minulle puhutaan kuin älykkäälle ihmiselle. Kukaan ei avoimesti toivo minun katoamistani työpaikalta. Verotoimistossa ollaan paljon ystävällisempiä. Toisaalta aiemmin mainitut vanhat yliopistokaverit jaksavat yhä jankuttaa työkokeilusta ja siivoamisesta, sekä kuulemma levittävät huhuja, että olen velkaantunut. Uusien tuttavien kanssa en kannaa stigmaa, vanhoille olen epäihminen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, minusta tuo on vain hyvä juttu miten ihmiset paljastavat oikean karvansa. Sellaiset voi heivata välittömästi ulos elämästä. Sivistynyt ihminen kohtelee kaikkia yhtä kohteliaasti.

Vierailija
2/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi olla provo mutta on tää nähty kun lääkiksen opiskeluaikana olin hesellä töissä. Itseänsä fiksuksi luulevat ihmiset nostaa nokkaa matalapalkka-alan työntekijälle.

Vierailija
4/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, joillekin kihahtaa hattuun "normalisoituminen". Vähän epävakaata.

Vierailija
5/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse huomannut sen että mitä paremmin on pukeutunut sitä parempaa kohtelua saa esim. asiakaspalvelussa.

Huonosti pukeutunut = epämaireaa palvelua lähes kuin äänettömästi sanoen että menehän siitä jo, peasant.

Hyvin pukeutuneena taas hymyillään ja kohdellaan kuin mitäkin tärkeää ihmistä, jota ei saa kohdella huonosti.

Vierailija
6/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et ole henkisesti normaali, ap. Mut ei ole ne dissaajatkaan. Ihminen stigmatisoi itse itsensä. Itsetunnon rakentaminen ammatin ja tulotason varaan on melkoinen sudenkuoppa.

Vierailija
7/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voi olla provo mutta on tää nähty kun lääkiksen opiskeluaikana olin hesellä töissä. Itseänsä fiksuksi luulevat ihmiset nostaa nokkaa matalapalkka-alan työntekijälle.

Millä tavoin ehtii nokkaansa nostaa tehdessään tilausta? Suurin osa tiskin toisella puolella olevista on opiskelijoita... hyvä itsetunto auttaa aina.

Vierailija
8/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman vuosikurssini vahvuus oli 80 opiskelijaa. Ei aavistustakaan suurimman osan työhistoriasta, saati siitä mitä heille jatkossa kuuluu valmistumisen jälkeen.

Vierailija
9/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 tonnin kuukausipalkka ei tee erittäin hyvätuloiseksi, kukaan ei toivo siivoojan katoamista työpaikalta.

Vierailija
10/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä nyt kun olet lääkäri? Miten itse kohtelet muita?

Vierailija
11/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta yhtään ylläolevat provo- ja lääkityskommentit. Ap pistä jakoon: miten teit sen??

Vierailija
12/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin itse piireihin miehen siivellä ihan valtakunnan politiikkaan saakka.koko meidän ryysyranta perhettä kohdeltiin kuin parasta kermaa kotikylillä ja esim isoisän hautajaisiin änkesi kirkko täyteen porukkaa. Ihan kaukaisimmatkin sukulaiset.Oli heillä myös paljon asiaa Helsingin vävylle.

Vierailija
13/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huomannut sen että mitä paremmin on pukeutunut sitä parempaa kohtelua saa esim. asiakaspalvelussa.

Huonosti pukeutunut = epämaireaa palvelua lähes kuin äänettömästi sanoen että menehän siitä jo, peasant.

Hyvin pukeutuneena taas hymyillään ja kohdellaan kuin mitäkin tärkeää ihmistä, jota ei saa kohdella huonosti.

Juuri näin. Tilaat taksin ja olet ykköset päällä ja kampaus tip-top. Taksikuski nousee autosta ja avaa sinulle oven, sekä tullessaan paikalle että lähtiessä :D ... olin hämmästynyt.

Normitilanne, farkut ja perustalvitakki... saat ihan itse avata oven.

Vierailija
14/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin mene. Olemus ratkaisee. Itse saan aina hyvää palvelua, oli päällä mammaverkkarit tai jakkupuku. Olennaista on se miten kohtaat sen asiakaspalveluhenkilön, ääni, ilme, eleet. Toki monella se parempi pukeutuminen saa käyttäytymään itsevarmemmin.

Vierailija
15/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä nyt kun olet lääkäri? Miten itse kohtelet muita?

Kaikkia aina asiallisesti. Itsetunto on kohdallaan. Ja ei kaikki tietenkin dissaa mutta kyllä jotkut näyttää sen ylemmyydentunteen ihan avoimesti. En mä tästä ole traumatisoitunut, kunhan kommentoin.

Vierailija
16/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet edelleen yhteydessä noihin vanhoihin kavereihin? Kun paljastuu se todellinen puoli, niin tuollaiset heivataan pois elämästä.

Vierailija
17/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta yhtään ylläolevat provo- ja lääkityskommentit. Ap pistä jakoon: miten teit sen??

Hoidin sairauttani aktiivisesti. Vähitellen sain parempia töitä ja lopulta pääsin opiskelemaan lääketiedettä. En olisi selvinnyt lääkikseen niin kivuttomasti ilman sukulaissedän pientä perintöä, jolla sai juuri ja juuri maksettua valmennuskurssit, viiden vuoden psykoterapian ja yksityislääkärikulut.

Joku kysyi, miksi olen tekemisissä vanhojen kavereiden kanssa. No en tietenkään vapaaehtoisesti, vaan olosuhteiden pakosta. Yritän kylläkin minimoida kohtaamiset.

Pidän nykyisin tarkoin huolta, että tervehdin jokaista vastaantulevaa laitoshuoltajaa.

-ap

Vierailija
18/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin  loppu työvuoteni tuurailla hanttihommissa. Helppoa ja kivaa. Aiemmat ja vastuullisemmat ammattini, joissa ns nousin hyvään asemaan, tietenkin pinnallisesti saattaa vaikuttaa ihmisten käytökseen ja asenteisiin.

Hanttihommissa kohtaan myös sellaisia, jotka suhtautuvat toimenkuvaani alentuvasti. En mene siihen pelleilyyn mukaan ja minusta tehdään valituksia, koska en ole tarpeeksi varovainen ja kunnioittava. Kuuntelin suorastaan lumoutuneena yhden asiakkaan päpättämistä ja ehdotin,että jos hän  nyt vain viitsisi tehdä minusta valituksen ylempään johtoon niin päästään tekemään tässä muutakin. Tyrkytin yhteystietojakin, mutta ei suostunut ottamaan. Miksi siis valittaa? Minä en tästä muutu ja sanon asiasta, mutta en rumasti. Se, että minun pitäisi toimenkuvani vuoksi muuttaa persoonaani lähentelee jo kiusaamista. 

En siis ottaisi vakavasti sellaisia ihmisiä, joiden maailmankuva on suppea ja perustuu kokemattomuuteen ihmisistä. Aikaa mynten itse kullekin tulee vastaan tilanteita, joissa on punnittava elämänarvonsa .

Vierailija
19/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidin sairauttani aktiivisesti. Vähitellen sain parempia töitä ja lopulta pääsin opiskelemaan lääketiedettä. En olisi selvinnyt lääkikseen niin kivuttomasti ilman sukulaissedän pientä perintöä, jolla sai juuri ja juuri maksettua valmennuskurssit, viiden vuoden psykoterapian ja yksityislääkärikulut.

Joku kysyi, miksi olen tekemisissä vanhojen kavereiden kanssa. No en tietenkään vapaaehtoisesti, vaan olosuhteiden pakosta. Yritän kylläkin minimoida kohtaamiset.

Pidän nykyisin tarkoin huolta, että tervehdin jokaista vastaantulevaa laitoshuoltajaa.

-ap

Eli jos tulkitsen sinua oikein: teit kovasti töitä etkä kohtele ihmisiä huonosti? No onpa ylläri resepti menestykselle. Hei ap kaikkea hyvää. Aion tehdä täsmälleen saman, ja kun menestyn ja saan kovaa tuloa toivottavasti pian, en tunne pätkänkään vertaa huonoa omatuntoa. Olen niin kaiken nähnyt.

Vierailija
20/23 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Eli jos tulkitsen sinua oikein: teit kovasti töitä etkä kohtele ihmisiä huonosti? No onpa ylläri resepti menestykselle. Hei ap kaikkea hyvää. Aion tehdä täsmälleen saman, ja kun menestyn ja saan kovaa tuloa toivottavasti pian, en tunne pätkänkään vertaa huonoa omatuntoa. Olen niin kaiken nähnyt.

No hyvä. Aloitukseni pointti tosin oli se, kuinka ihmiset kohtelevat toisiaan (oletetun) sosiaalisen statuksen perusteella. Eräskään tuttu ei uskonut minun päässeen lääkikseen ennen kuin tulin terveyskeskuksen käytävällä valkotakkisena opiskelijana vastaan. Sitä ennen luuli minun valehdelleen ja keksineen koko lääkisjutun. Olinhan hänen mielestään alempiarvoista väkeä -ap