Heitättekö tyhjät piimäpurkit sekäjätteeseen?
Vai jaksatteko nähdä vaivaa niiden huuhtomiseen ja kartonkikeräykseen viemiseen? Itseä ärsyttää niin paljon huuhdella niitä että tekisi mieli viedä vaan sekajätteeseen.
Kommentit (22)
En. Huuhdon ne ja laitan pahvinkeräykseen. Saman teen maito-, mehu- ja jugurttipurkeille. Ei se niin kauhean vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Laita biojätteeseen. Itse kyllä yleensä huuhtelen.
Ööö millä perusteella biojätteeseen? Ei todellakaan muovilla pinnoitetta kartonkia biojätteeseen.
Juon niin vähän piimää niinpä silloin jos tai kun juon ja olen tölkin hankkinut niin en koe erityistä vaivaa saati yönä siä, että huuhtaisen purkin ja lajittelen ja kierrään samoin kuin muu nestekartonki pakkaukset.
Juon tyhjäksi vesihuuhtelun avulla. (Palstalta opittua😊). Sitten sekajätteeseen, eihän ne puhdistu huuhtelulla kunnolla.
sekajätteeseen kuten kefiri purkitkin. muutenkin tursutan ne ulos niin että se menee pieneen tilaan se purkki sitten.
muutenkin niissä on muovia yleensä, se korkki.
Ymmärrättehän, että se veden tuhlaaminen roskien huuhteluun on ympäristölle moninkertaisesti tuhoisampaa kuin pahvin polttaminen energiaksi kierrättämisen sijaan? Eli miksi näette vaivaa tuhotaksenne ympäristöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö millä perusteella biojätteeseen? Ei todellakaan muovilla pinnoitetta kartonkia biojätteeseen.
Parempi se on kuin sekajäte. Maatuva kartonkiosa piimän rippeineen maatuu, ja muoviosa poistetaan biojätteestä. Nyt tietysti riippuu missä päin Suomea ap asuu, mutta ainakin suurimpien kaupunkien biojätteeseen voi laittaa "hätätapauksissa" myös muovikääreissä biojätettä. Muovijäte poistetaan koneellisesti maatuneesta aineksesta.
https://kiertokaari.fi/biojatteen-laittaa-tavalliseen-leipapussiin/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi se on kuin sekajäte. Maatuva kartonkiosa piimän rippeineen maatuu, ja muoviosa poistetaan biojätteestä. Nyt tietysti riippuu missä päin Suomea ap asuu, mutta ainakin suurimpien kaupunkien biojätteeseen voi laittaa "hätätapauksissa" myös muovikääreissä biojätettä. Muovijäte poistetaan koneellisesti maatuneesta aineksesta.
https://kiertokaari.fi/biojatteen-laittaa-tavalliseen-leipapussiin/
Tuota saa tehdä vaan hyvin harvoissa kaupungeissa, joissa biojätteestä tehdään biokaasua tms. Jos taas biojäte menee mullaksi, bioon ei saa missään nimessä laittaa muovia. Tosi vahingollista jakaa tuollaista tietoa netissä jonain yleisenä totuutena. Lajitteluohjeet tulee aina katsoa ensisijaisesti oman jätelaitoksen sivuilta eikä ihan mistä tahansa.
Suurella jätteenpolttoasemalla vieraillessani (Stormössan), esittelijä kertoi, että piimä- ja jogurttitötsät menevät useimmiten polttoon kun niitä on niin vaikea huuhtoa riittävän puhtaiksi. Tämän ohjeen mukaan olen taitellut suppuun sekajätteeseen.
Siinä on tooodella suuri vaiva, että laskee purkkiin vettä, ravistaa ja kaataa vedet pois. Täysin epäinhimillistä vaatia keneltäkään noin rankkaa suoritusta.
Heitän parvekkeelta pihalle, kyllä ne siellä aikanaan maatuu.