Työni siivoojana, miten psyykata itseäni kiinnostuneeksi?
En saa oman alani töitä ja ilokseni sain paikan siivoojana. Olin ensin tyytyväinen ja kaikin puolin työni tuntui ihan mielekkäältä. Mutta nyt kuukauden kuluttua alkaa tuntua, etten jaksa oikeasti ja tosissani kiinnostua siitä, otanko nyt varmasti oikeanvärisen liinan mihinkin ja kuinka usein ja miten putsaan lattialistat ja miten ripustan moppiliinat kuivumaan ja miten jaksan keskusteluja esimieheni kanssa näistä aiheista. Viimeksi hän näytti, miten laittaa roskiksen muovipussi paikoilleen paremmalla tyylillä kuin minä teen. Miten jaksaa tällaista? Luulin jaksavani, mutta nyt tällainen turha saa minut tympääntymään.
Siivoojia paikalla ja miksei muitakin, pyydän tsemppausta!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on naiset kuka muuten tekisi nämä puuduttavat työt.Onko teillä aivoissa joku ominaisuus joka saa tuhlaamaan ainutkertaisen elämän tälläiseen?
Miksi se olisi tuhlaamista sen enempää kuin joku muukaan työ, vaikka insinöörin työ?
Elämään nyt eliöillä kuuluu tällä planeetalla, että ruoan ja suojan ja muiden perustarpeiden hankkimiseen pitää vähän nähdä vaivaa. Niin ne luonnoneläimetkin metsästää ja tekee pesiä jne. Miettiikö ne, voi ei, minun ainutkertainen elämäni tuhlaantuu tähän rutiinipaskaan, joka ei erityisesti tunnu kiinnostavalta mutta joka täytyy tehdä että säilyy hengissä? Tuskinpa. Ne vaan tekevät sen mitä pitää tehdä ilman sisäisiä kitinöitä. Se on sitä elämää, oikeaa elämää, ei vain joku nautiskelu tai itsensä toteuttaminen.
Siivoaminen on kauheaa, mutta huumaantuneena sen kestää. Ota siis piriä tai jotain muuta vastaavaa. Työn tehokkuuskin nousee.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on naiset kuka muuten tekisi nämä puuduttavat työt.Onko teillä aivoissa joku ominaisuus joka saa tuhlaamaan ainutkertaisen elämän tälläiseen?
Jos esim. sinulla on toimistossa oma työhuone, millainen itku tulisi, jos joutuisit muiden hienojen duuniesi lisäksi myös siivoamaan sen päivän päätteeksi tai ensimmäiseksi aamulla? Tai vaikkapa työpisteesi olisi maisemakonttorissa ja sun vuorosi olisi mopata se esim. 200 neliötä joka keskiviikko - siis ennen virallisen työajan alkua tai työpajan jälkeen, jottet häiritsisi ihmisten työskentelyä. Muilta pinnoilta tietysti pölyjen poistaminen ja roskisten tyhjennys.
Bonuksena vessat.
Sama juttu täällä, teen huomattavasti yksinkertaisempaa työtä kuin mihin olen koulutettu. Työhön riittää kohtalainen ruumiillinen kunto ja normaali älykkyys. Turhauttavaa on. Vinkkinä voi sanoa, että ajattele positiivisia puolia työssäsi. Minä muistutan itseäni aina kun työ ei huvita, että onpa hienoa kun olen saanut työpaikan, jossa töitä riittää. Muistutan itseäni myös työni tarpeellisuudesta, oma tekemiseni vaikuttaa siihen, että muiden työt jatkuvat sujuvasti ja kauppa käy. Yritä kehittää ammattiylpeyttä siivoustyöstäsi: sinä olet tärkeä tekijä viihtyvyyden ja muiden hommien sujuvuuden kannalta. Ja kannattaa katsella muita töitä samalla eikä asennoitua niin, että loppuelämä on tuota, sekin tuo motivaatiota tylsään työhön kun sen ei usko jatkuvan ikuisesti.
Olen tehnyt tätä vuosia, tykkään vapaudesta, liikunnasta ja itsenäisyydestä, mutta muuten aika tylsää. Sekin vaikuttaa, kun olen ollut kauan samassa kohteessa.
T. Akateeminen siivooja
Ajattelin hyviä puolia, joita oli verrattuna edelliseen.
Pilkun viilaus ärsytti.
Työilmapiiri oli parempi kuin vuorotyössä.
Saatko pitää kuulokkeita? Jos saa, niin täyttäisin pääni esim. podcasteilla tai äänikirjoilla ja suorittaisin mekaanisesti ohjeiden mukaan siivouksen.
Kuuntele äänikirjaa siivotessa niin aika kuluu nopeammin ja ei tunnu että aika menee niin hukkaan.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae sairaalaan laitoshuoltajaksi! Siellä työnkuvaan kuuluu siivouksen lisäksi paljon muutakin, joten työ ei ole niin yksitoikkoista puurtamista.
Mua rupesi nyt kiinnostamaan :) Mita muuta siihen tyonkuvaan kuuluu?
Riippuu sairaalasta, mutta esimerkiksi ateriapalvelu ja muutakin keittiötyötä, välipalojen tekemistä, ruoanjakelu, tiskaamista jne. Ja vuodehuolto kuuluu varmasti kaikissa sairaaloissa laikkareille. Lisäksi muuta tekstiilihuoltoa, tilausten tekemistä ym.
Parasta on se että isossa yksikössä pystyy halutessaan vaihtelemaan työkohdetta, poliklinikoilla tai leikkaussaleissa työ on aivan erilaista kuin vuodeosastoilla.Saako kysya etta paljonko tuosta saa palkkaa?
Tuo kuulostaa itseasiassa aika hyvalta - konkreettista tyota.
Olen toimistotoissa ja lopen kyllastynyt vain istumaan koneen aaressa.
Onko monivuorotyota?
Löytyy sekä päivätyötä (monet polit), 2-vuoroa (vuodeosastot) ja 3 vuoroa (esim. ensiapu, synnäri, leikkaussalit). Oma peruspalkka 1914, ikälisillä päivätyössä 2100, 2-vuorossa 2200-2709 vuorolisistä riippuen (KVTES). Käytössä TVA (työn vaativuuden arviointi), henkkoht lisillä saa hilattua vielä ylemmäs. - sahu
Vierailija kirjoitti:
Älä enää uudelleen kerro, jos et jaksa kiinnostua siivousliinojen värikoodeista.
Ällöttää ajatus että samalla liinalla on ensin siivottu jotain paskasta pönttöä ja sen jälkeen käytät sitä jonkin työtason siivoamiseen. Ei lisää tällaista tietoa tänne kiitos.
Älähän nyt.
Ei, vaan jos joltain työntekijältä on läikähtänyt kahvia lattialle, miettiä, minkä värisen liinan otan sen pyyhkimiseen ja minkä värisellä liinalla pyyhin ruokasalin tuolit. Puhtailla pyyhkeillä, vain siihen käyttöön, jonka jälkeen ne menevät pesuun. Ei todellakaan samalla rätillä sinne tänne, se nyt on ihan itsestäänselvää, ettei niin tehdä. Wc-tiloissa on muutenkin ihan oma tarkka systeeminsä, eikä siellä tietenkään pyyhitä miten sattuu! Taidat olla just näitä roskapussin kiinnitystä neuvovia, jotka tekevät päivistäni raskaita. Ap
Itse myöskin siivoojana isossa toimistorakennuksessa. Tykkään työstäni ja asiakkaat on mukavia, joskus harvoin kuitenkin tulee sellaisia päiviä ettei kiinnosta tehdä kunnolla ja silloin pitää vaan tsempata itseä paremmalle tuulelle.
Kohde ja millaiset asiakkaat on vaikuttaa todella paljon työn kiinnostavuuteen.
Tuttavani on siivooja vai siistijäksi kaiketi heitä nykyisin sanotaan. Hän on myös kova kirjoittamaan ylös asioita, joita kohtaa. Kommentit ja huomiot ovat mielenkiintoisia, paljastavia ja osin hauskoja. Olen ehdottanut blogia tai kirjaa tyyliin Siivoojan päiväkirja.
Olet sellainen, millainen on elon jälkesi ja siivooja kyllä huomaa sen.Siivoojat voisivat varmaan aika nopeasti tehdä osaltaan analyysin yrityksestä tai organisaatiosta. Jo se tervehditäänkö siivoojaa työpaikalla, kertoo paljon.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae sairaalaan laitoshuoltajaksi! Siellä työnkuvaan kuuluu siivouksen lisäksi paljon muutakin, joten työ ei ole niin yksitoikkoista puurtamista.
Mua rupesi nyt kiinnostamaan :) Mita muuta siihen tyonkuvaan kuuluu?
Riippuu sairaalasta, mutta esimerkiksi ateriapalvelu ja muutakin keittiötyötä, välipalojen tekemistä, ruoanjakelu, tiskaamista jne. Ja vuodehuolto kuuluu varmasti kaikissa sairaaloissa laikkareille. Lisäksi muuta tekstiilihuoltoa, tilausten tekemistä ym.
Parasta on se että isossa yksikössä pystyy halutessaan vaihtelemaan työkohdetta, poliklinikoilla tai leikkaussaleissa työ on aivan erilaista kuin vuodeosastoilla.Saako kysya etta paljonko tuosta saa palkkaa?
Tuo kuulostaa itseasiassa aika hyvalta - konkreettista tyota.
Olen toimistotoissa ja lopen kyllastynyt vain istumaan koneen aaressa.
Onko monivuorotyota?
Löytyy sekä päivätyötä (monet polit), 2-vuoroa (vuodeosastot) ja 3 vuoroa (esim. ensiapu, synnäri, leikkaussalit). Oma peruspalkka 1914, ikälisillä päivätyössä 2100, 2-vuorossa 2200-2709 vuorolisistä riippuen (KVTES). Käytössä TVA (työn vaativuuden arviointi), henkkoht lisillä saa hilattua vielä ylemmäs. - sahu
Toinen sahu lisää, että joskus pyhien jälkeen on brutto ollut yli 3000e(2-vuorotyössä). Siihen on tietysti pitänyt tehdä jo vähän ylitöitäkin.
Koulutus vaaditaan monessa sairaalassa, mutta sen usein työnantaja tarjoaa palkallisena, koska alalla on pulaa työvoimasta.
Minulla se meni siivoojana siihen että aloin hutiloimaan ja sitten siitä tavasta oli vaikea päästä eroon (joten älä edes aloita sitä). Enää en ole siivooja onneksi
Olin aiemmin siivoamassa ja itselleni se tapa päästä pois siitä tilanteesta ja osin typerien ohjeistusten tai ikuisen valituksen kuuntelusta oli rooli. Otin joka aamu työroolin mukaani ja jätin kotiminäni kotiin. Työminälle sai puhua ihan mitä tahansa ja valittaa ja ohjeistaa: se vain hymyili ja unohti kaiken sen sonnan mitä päälle kipattiin.
Mielestäni se eri väristen siivousliinojen käyttö on typerää silmänlumetta; annetaan asiakkaalle kuva, että tässä nyt tehdään puhdasta jälkeä, kun eri liinoilla eri kohteita pyyhitään. Päivän päätteeksi nuo kaikki sateenkaaren eri värejä edustavat liinat sulassa sovussa pyörivät pesukoneen uumenissa.
Aivan niin, pyyhkeiden värillä on väliä vain silloin jos ne pestään eri koneellisissa.
Mutta jos pesulämpötila on tarpeeksi korkea, ei ole tarvetta käyttää eri pyyhkeitä eri tiloissa, sairaaloissakaan(tai ei ainakaan kaikissa) ei ole käytössä värikoodeja, koska kaikki pyyhkeet täytyy pestä tarpeeksi kuumassa. Samoilla pyyhkeillä siivotaan kaikki toimistoista keittiöihin ja vessoihin.
Eritteitä ei tietysti näillä pyyhkeillä siivota koskaan, vaan ne poistetaan kertakäyttöpyyhkeillä.
:D
Katsos kun joillekin ihmisille tyo ei ole se elaman kiinnostavin asia, vaan vapaa-aikaan panostetaan enemman.
Ma voisin heitella vaikka lentokentalla matkalaukkuja hihnalle, mikali asuisin lahempana kenttaa. Ei stressia, vakituiset tyoajat eika tyo seuraa kotiin.
Haasteita elamaani otan mieluummin harrastusten kuin tyon kautta.