Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiini 24, hyvä vai huono arvo?

Vierailija
27.11.2019 |

Tein jo aikaisemmin aloituksen tänne jossa kyselin niiden oireita, joilla on raudanpuute todettu mutta en löytänyt tuota aloitusta enää. Kävin verikokeissa ja ferritiini oli 24. Sanotaan että arvon pitäisi olla välillä 10-150 ollakseen viitearvojen sisällä. Kuitenkin olen lukenut ja kuullut että jos arvo on alle 30, puhutaan raudanpuutteesta ja jopa tuota kolmeakymmentä korkeampikin arvo voi olla raudanpuutteinen.

Millaisia arvoja teillä oli kun saitte rautalisää tai muuta hoitoa raudanpuutteeseen? Ottavatkohan edes julkisella puolella tosissaan, kun arvoni on kuitenkin "viitteen sisällä"..? Olo on kamala, sen vuoksi halusin ferritiinin mittauttaa. On huimausta, voimattomuutta, elohiiriä, lihaskramppeja, rytmihäiriöitä, aivosumua, jatkuva hirveä väsymys, palan tunne kurkussa, kylmät jalat ja kädet ja listaa voisi jatkaa loputtomiin. Muissa verikokeissa ei ollut mitään kummallista. Ainiin ja kai kuulun riskiryhmään, kun kuukautiset olleet 10 vuotta aina runsaat, on taustalla anoreksiaa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli 7 1,5 vuoden tehotankkauksella noussut 27. Ei nouse enempää, syy kuukautiset.

Ei voi olla.

Mulla oli erittäin runsaat menkat, kävin luovuttamassa verta niin usein kuin sai ja harrastin liikuntaa.

hb = 145-155.

Refluksitauti ts happosalpaajat on pilannut terveyteni.

Nyt anemia väijyy koko ajan, vaikka tankkaan rautaa. Terveenä en tarvinnut mitään muuta kuin ruokaa.

Vierailija
22/30 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 30 on matala, voinee sanoa, että vakava raudanpuutos. Arvojen nosto ja syiden selvittely pitää tehdä lääkärin kanssa, mikä on kyllä joskus helpommin sanottu kuin tehty: rauta liikana on myös haitallista/vaarallista. Toisaalta lisätankkaus ei auta, jos syytä menetykselle ei ole selvitetty ja hoidettu (eli ne runsaat menkat pitää saada aisoihin). Ja syyn selvitys myös siksi, ettei jokin muu, vakavampi asia jää huomaamatta (esim. suolistoverenvuoto, keliakia tms.).

Omat arvot alle 12, ja nosto on aloitettu. Syynä todennäköisesti menkkojen, verenluovutusten ja raudansaannin kannalta riittämättömän ruokavalion yhdistelmä pitkältä ajalta.

Satuin juuri kuuntelemaan tätä (ehkä apua sinullekin):

https://soundcloud.com/maria-terttu-lindfors/x-markku-partinen-2632018

Tsemppiä!

Kiitos! Tsemppiä myös sinulle, toivottavasti vointi lähtee parempaan suuntaan! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ummetusta vaivannut?

Vierailija
24/30 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ummetusta vaivannut?

Kyllä sitäkin välillä, mutta pääosin vatsa toimii normaalisti. Kuinka niin? Ap

Vierailija
25/30 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samaa. Mun hemis oli 123 ja ferritiini 13. Muistan kyllä, että nuorena olin virkeä ja jaksoin tehdä, mutta yläasteikäisenä kuukautisten alettua usein koulupäivän jälkeen saatoin nukkua koko päivän ja jos piti lukea kokeisiin, heräsin aina kirja nenällä.

Nykyään työelämässä aamuvuoron jälkeen olen aivan raato, saatan maata vaikka 8h putkeen ilman mitään virikettä tai tv:tä. Jos aloitin katsoa mielisarjaani, nukahdin.

Aloin käymään salilla, ja jos menin työpäivän jälkeen sinne, nukahdin heti salilta päästyä, vaikka söin runsaasti. Samoten talvisin ihmettelin, jos kävin pienellä hiihtolenkillä, saatoin nukahtaa sen jälkeen sohvalle ja koko päivä meni nukkuessa. Ajattelin sen olevan huonoa kuntoa mutta siitä huolimatta hiihtolenkit tuntuivat joka kerta yhtä raskailta, samoin salikerrat eikä tulokset noussut.

Ja vaikka väkisin työpäivän jälkeen laahustan vaikka ystävälle tai kaupungille, olen niin järkyttävän väsynyt ja se vaan vie voimat. Senkin olen kuitannut sillä, että ehkä olen vain niin erakko tai vaan luonteeltani todella sohvaperuna.

Joka viikko vähintään joku kysyy, ootko kipeä, miten olet kalpea.

Noh en tiedä, alan nyt syömään rautaa ja katsotaan auttaako yhtään.

Vierailija
26/30 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 ferritiini on aika huono, vaikka onkin viitearvojen sisällä

Vierailija
27/30 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole vielä mitään, itsellä ferritiiniarvo oli vain 6 :o nyt otan rautalisää joka toinen päivä. 

Vierailija
28/30 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan surkea arvo!

Vierailija
29/30 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Z