Ferritiini 24, hyvä vai huono arvo?
Tein jo aikaisemmin aloituksen tänne jossa kyselin niiden oireita, joilla on raudanpuute todettu mutta en löytänyt tuota aloitusta enää. Kävin verikokeissa ja ferritiini oli 24. Sanotaan että arvon pitäisi olla välillä 10-150 ollakseen viitearvojen sisällä. Kuitenkin olen lukenut ja kuullut että jos arvo on alle 30, puhutaan raudanpuutteesta ja jopa tuota kolmeakymmentä korkeampikin arvo voi olla raudanpuutteinen.
Millaisia arvoja teillä oli kun saitte rautalisää tai muuta hoitoa raudanpuutteeseen? Ottavatkohan edes julkisella puolella tosissaan, kun arvoni on kuitenkin "viitteen sisällä"..? Olo on kamala, sen vuoksi halusin ferritiinin mittauttaa. On huimausta, voimattomuutta, elohiiriä, lihaskramppeja, rytmihäiriöitä, aivosumua, jatkuva hirveä väsymys, palan tunne kurkussa, kylmät jalat ja kädet ja listaa voisi jatkaa loputtomiin. Muissa verikokeissa ei ollut mitään kummallista. Ainiin ja kai kuulun riskiryhmään, kun kuukautiset olleet 10 vuotta aina runsaat, on taustalla anoreksiaa.
Kommentit (30)
Itsellä arvo oli 36. Olen nyt syönyt rautaa viime helmikuusta ja nyt arvo on 88. Jatkan vielä kunnes yli 100. Oli samoja oireita kun nuo luettelemasi, nyt lähes kaikki oireet hävinneet.
Viitearvot ei kerro totuutta, raudanpuute on jos ferritiini on alle 30. Viitearvot on aikanaan otettu myös raudanpuutteisilta, joten se niistä.
Ferritiini nousee myös tulehduksessa, joten tulehdusarvot kannattaisi ottaa samalla.
Mulla oli mitattaessa 24, oireita pitkä liuta. Lääkäri totesi että viitteissä on, eikä tarvi toimenpiteitä. Kun kysyin rautalisästä kun henki ei tahtonut edes kävellessä kulkea, kynnet kupruilivat ja jatkuva väsy käänsi ryhdinkin kieroon, lääkäri naurahti jotenkin halveksuen ja totesi että "voihan sitä talvella vaikka lyhyen kuurin syödä..."
Oon ottanut tavaksi aloittaa vuoden rautakuurilla, ihan vaan suun kautta otettavaa sorttia. Olo on normalisoitunut. Vieläkään en ymmärrä miksi lääkäri puhui rautalisästä kuin se olisi jokin c-vitamiinin kaltainen valmiste. Ainoa logiikka minkä keksin, on että c-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä ja sitä usein talven pimeimpinä aikoina nappaillaan?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä arvo oli 36. Olen nyt syönyt rautaa viime helmikuusta ja nyt arvo on 88. Jatkan vielä kunnes yli 100. Oli samoja oireita kun nuo luettelemasi, nyt lähes kaikki oireet hävinneet.
Viitearvot ei kerro totuutta, raudanpuute on jos ferritiini on alle 30. Viitearvot on aikanaan otettu myös raudanpuutteisilta, joten se niistä.
Ferritiini nousee myös tulehduksessa, joten tulehdusarvot kannattaisi ottaa samalla.
Hyvä että sulla olo helpottaa! Hyvä pointti tuo tulehdusarvo, pientä flunssaa oli kun ferritiini mitattiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mitattaessa 24, oireita pitkä liuta. Lääkäri totesi että viitteissä on, eikä tarvi toimenpiteitä. Kun kysyin rautalisästä kun henki ei tahtonut edes kävellessä kulkea, kynnet kupruilivat ja jatkuva väsy käänsi ryhdinkin kieroon, lääkäri naurahti jotenkin halveksuen ja totesi että "voihan sitä talvella vaikka lyhyen kuurin syödä..."
Oon ottanut tavaksi aloittaa vuoden rautakuurilla, ihan vaan suun kautta otettavaa sorttia. Olo on normalisoitunut. Vieläkään en ymmärrä miksi lääkäri puhui rautalisästä kuin se olisi jokin c-vitamiinin kaltainen valmiste. Ainoa logiikka minkä keksin, on että c-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä ja sitä usein talven pimeimpinä aikoina nappaillaan?
Juuri tuo itseänikin pelottaa, että lääkäri vaan nauraa pihalle. Kun kävin viimeksi lääkärillä, sanoi hymyillen ettei voi olla raudanpuutetta kun hemoglobiini oli ok. Kävitkö yksityisellä vai julkisen puolen lääkärillä? En tiedä minkä määrän rautaa uskallan itse itselleni aloittaa, joku joskus sanoi ettei sitä kannattaisi itse alkaa ottamaan ilman lääkärin ohjeistusta. Aika kokematon olen itse tässä asiassa joten e ole varma mitä uskoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ainiin tuon hengästymisen unohdin mainita. Hengästyn aivan tyhjästä, ottaa koville vaikkapa sängyn petaaminenkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo itseänikin pelottaa, että lääkäri vaan nauraa pihalle. Kun kävin viimeksi lääkärillä, sanoi hymyillen ettei voi olla raudanpuutetta kun hemoglobiini oli ok. Kävitkö yksityisellä vai julkisen puolen lääkärillä? En tiedä minkä määrän rautaa uskallan itse itselleni aloittaa, joku joskus sanoi ettei sitä kannattaisi itse alkaa ottamaan ilman lääkärin ohjeistusta. Aika kokematon olen itse tässä asiassa joten e ole varma mitä uskoa. Ap
Yksityisellä. En ollut silloin erityisesti ferritiiniarvon perässä, multa tarkistettiin kilpirauhasarvot, ja lääkäri päätti sitten testata varalta ferritiininkin.
Mun 8-vuotiaalla tytöllä on ferritiini 9, syö rautaa jo toista vuotta putkeen. Ei nouse luku ja enempää ei voi antaa. Kaikki kokeet tehty, kasvaa normaalisti, mitään syytä ei löydy. Rauta ei vaan varastoidu (ruokavalio lääkärin tekemä, paljon vitamiineja, vähän maitotuotteita).
Maito muuten estää rautaa imeytymästä joten pitäkää tunnin parin tauko rautapitoisen ruoan / rautalisän ottamisen ja maitotuotteiden käytön välillä.
Raudanpuutoksen syy pitäisi aina selvittää. Monella naisella alhainen ferritiini johtuu kuukautisista. Runsaisiin vuotoihin voi pyytää lääkäriltä Cyklokapronia, joka vähentää vuodon määrää
Ei ole järkeä syödä rautaa ja vuotaa joka kk kuin seula. Ferritiini ei nouse.
Oireista ärsyttävimmät ovat lamaannuttava väsymys, hiustenlähtö, aivosumu ja yleinen heikkous. Samoja oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Nämä sekoitetaan helposti.
Joka viides nainen kärsii raudanpuutteessa eikä tilannetta helpota lääkäreiden vähättelevät asenne.
Ferritiini 24 on huono arvo.
Facebookin raudanpuutos-ryhmässä saa paljon tietoa.
Rauta on tärkeä kilpirauhaselle myös ja jos se ei toimi kunnolla, koko keho voi huonosti.
Yksityiselle sisätautilääkärille kannattaa mennä. TK: saa saa vähättelyä ja ferritiini 10 on oikein hyvä arvo. Just joo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä. En ollut silloin erityisesti ferritiiniarvon perässä, multa tarkistettiin kilpirauhasarvot, ja lääkäri päätti sitten testata varalta ferritiininkin.
Joo itsekin ensin epäilin että kilpirauhasessa olisi häikkää mutta ne arvot olivat ok joten seuraava mitä epäilin oli tuo alhainen rauta. Luulisi että yksityisellä nämä asiat otettaisiin edes pikkuisen vakavammin kuin julkisella puolella, mutta ei ilmeisesti aina ole niin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Facebookin raudanpuutos-ryhmässä saa paljon tietoa.
Rauta on tärkeä kilpirauhaselle myös ja jos se ei toimi kunnolla, koko keho voi huonosti.
Yksityiselle sisätautilääkärille kannattaa mennä. TK: saa saa vähättelyä ja ferritiini 10 on oikein hyvä arvo. Just joo
Itsellä tosiaan kilppariarvot olivat viiterajojen sisässä, kun ne ensin tarkistettiin. Maksaa varmaan jonkin verran käydä yksityisellä sisätautilääkärillä mutta kyllä sitä valmis on siitä maksamaan, niin väsynyt olen näihin oireisiin ja siihen ettei oteta vakavasti. Ap
Mulla todettiin 7/19 anemia ja ferr. 10.
Olen tankannut fe nyt kohta 5kk.
Hb viimeksi 127, ferr 15.
Välillä arvot ovat laskeneet tankkauksesta huolimatta.
Jatkan tankkausta kunnes ferr on 50.
Sit kuulostelen oloa ja jatkan ehkä edelleen.
Raudanpuutteen syyt on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Välillä arvot ovat laskeneet tankkauksesta huolimatta.Jatkan tankkausta kunnes ferr on 50.
Tuo 10 on jo tosi matala. Toki kaikki reagoivat eri tavalla, mutta luulisi että noilla arvoilla olisi vaikea edes pysyä pystyssä enää, kun monella on ihan hirveä olo vaikka ferritiini olisi jotain 50.
Alle 30 on matala, voinee sanoa, että vakava raudanpuutos. Arvojen nosto ja syiden selvittely pitää tehdä lääkärin kanssa, mikä on kyllä joskus helpommin sanottu kuin tehty: rauta liikana on myös haitallista/vaarallista. Toisaalta lisätankkaus ei auta, jos syytä menetykselle ei ole selvitetty ja hoidettu (eli ne runsaat menkat pitää saada aisoihin). Ja syyn selvitys myös siksi, ettei jokin muu, vakavampi asia jää huomaamatta (esim. suolistoverenvuoto, keliakia tms.).
Omat arvot alle 12, ja nosto on aloitettu. Syynä todennäköisesti menkkojen, verenluovutusten ja raudansaannin kannalta riittämättömän ruokavalion yhdistelmä pitkältä ajalta.
Satuin juuri kuuntelemaan tätä (ehkä apua sinullekin):
https://soundcloud.com/maria-terttu-lindfors/x-markku-partinen-2632018
Tsemppiä!
Minkä hintainen on ferroiini koe?
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintainen on ferroiini koe?
Minä kävin Terveystalon labrassa, hintaa tuli nelisenkymppiä. Lähettävät tulokset OmaTerveys-palveluun johon pääsee kirjautumaan verkkopankkitunnuksilla. Kävin perjantaina illasta ja tulokset sain tänään. Ap
Ferritiini oli 7 1,5 vuoden tehotankkauksella noussut 27. Ei nouse enempää, syy kuukautiset.
Ferritiini oli 19, taustalla verisyöpä. Söin Obsidania kolme kuukautta ja luku nousi, mutta putosi jälleen. Nyt 29 ja uusi rautakuuri. Minulle on tehty molemmat tähystykset, mutta syy huonoon ferritiinilukuun jäi epäselväksi.
Yksityisen lääkäriaseman lääkäri naureskeli ferritiinilukua, mitä hieman hämmästelin, koska hän tiesi verisyövästäni. Ehkä lääkärit ovat kyllästyneitä, kun aiheesta keskustellaan koko ajan?
Hematologinen poliklinikka seuraa edelleen ferritiiniäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä arvot ovat laskeneet tankkauksesta huolimatta.Jatkan tankkausta kunnes ferr on 50.
Tuo 10 on jo tosi matala. Toki kaikki reagoivat eri tavalla, mutta luulisi että noilla arvoilla olisi vaikea edes pysyä pystyssä enää, kun monella on ihan hirveä olo vaikka ferritiini olisi jotain 50.
Huonossa kunnossa olinkin, alimmillaan ferr oli 6.
Yritin vain sanoa, että fe-arvojen nostaminen vie aikaa.
Jos jollain on ferr 50 ja kamala olo, niin ei se raudanpuutteesta johdu.
PS. Rautavalmisteita saa ilman reseptiä, eli lääkärin nauru ei potilasta tässä asiassa liikuta.
Kärsin aika pitkälti samoista oireista, erityisesti väsymys alkoi nakertaa. Kävin verikokeissa yksityisellä, ja mulla oli ferritiini 56, mutta D-vitamiiniarvot selvästi viitearvojen alla. Sain D-vitamiinikuurin ja syön nyt myös rautakuurin. Naisille kuulemma 75-100 olisi hyvä ferritiiniarvo, varsinkin meillä, joilla on runsaat kuukautiset niin on mistä ottaa.