Mies aikoo tehdä tulevalle lapselle isyystestin vaikkei edes epäile mitään, sanoo että vain varmuudeksi että tietää ennen kuin investoi koko...
Onko tällainen tilanne epäluottamuslause vai pitäisikö tätä ymmärtää miehen kantilta ja astua miehen saappaisiin ennen kuin reagoi ikävästi?
Naisenahan tietää aina, että se on oma lapsi kun se itsestä pullahtaa ulos. Mies kuitenkaan ei koskaan voi olla varma, ei koskaan. Pitääkö miehen kantaa ymmärtää tässä ja antaa hänen tehdä se testi, että hän voi olla sitten hyvillä mielin ja investoida loppuelämänsä VARMUUDELLA omaan lapseen?
Kommentit (7876)
Vierailija kirjoitti:
Kaverille tuli lapsi tai siis kaverin naiselle. Oli sellaista tapailua moneen suuntaan. No nainen raskaana ja sen jälkeen ihastuivat ja rakastuivat ja yhteistä kotia. Lspsi syntyi ja kaverini onnellinen. Oli rauhoittunut ja löytänyt paremman työn ja voi sanoa että hyvin kulki. Vaimoke ekan kerran omien kavereiden kanssa ulos synnytyksen jälkeen. Pari viikkoa myöhemmin kaverin munaan ilmestyi pieni rakkula. No työterveyteen ja herpes siellä kukki. Raskauden yhteydessä molemmat oli tutkittu ja mitään sukupuolitauteja ei löytynyt. Kaveri kertoi avolle että löytyi tällainen. No avo syyttämään että olet käynyt vieraissa. Aivan hillitön kohtaus. No avokilla sama tauti. Kaveri kuuli että avokki olikin ollut eri seurassa baarissa kuin piti ja lähtenyt vieraan matkaan. No viimein myönsi mutta syytti silti myös kaveriani asiasta. Kaverilta meni luotto ja teki salaa isyystestin. Tuli vastaus että et ole sukua. Kaveri pohti pari viikkoa tuloksen jälkeen mitä tehdä
Odottavien äitien sp-taudit tutkitaan sen syntyvän lapsen takia. Ei sen äidin. Ja jos tauteja löytyy, ne voi olla ihan sen isän tuomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on luottanut, ja myöhemmin katunut typeryyttään.
Minä en tunne ainuttakaan perhettä, jossa näin on käynyt. Missä päin sinä asut, kun se on kovinkin yleistä siellä?
Sinä vissiin olet melkoinen metropoliitta ja vanhurskas seuroinesi kanssa jos sinun tunnettujen perheiden määrällä pystyy vetään johtopäätöksen ettei käenpoikaisasiaa lainkaan tapahdu. Koska et tunne sellaisia.
Asunet jossain raamattualueella jossa eletään läpät silmillä.
Asun Helsingissä ja en ole ikinä tällaista tapausta tavannut. Kyllähän niitä on. Tutkimusten mukaan jopa 1-2% väestötasolla. Ei ole vaan sattunut kohdalle.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kerrotko vielä miksi suhteessa naisen täytyy luottaa mieheen, mutta naisen täytyy vain hymyillen niellä se fakta että mies epäilee häntä ehkä pahimmasta mahdollisesta petoksesta ja uskottomuudesta?"
No, millä logiikalla nainen mieluummin laittaa lusikat jakoon, kun voisi osoittaa DNA-testillä, että oma kumppani on lapsen biologinen isä? Johtuuko tuollainen älyttömyys kuuluisista tippaleipäaivoista? Ja pikku vinkkinä, että testillähän ei saada varmuutta siitä, onko nainen ollut uskoton, vaan ainoastaan yhden lapsen biologinen yhteys mieheen.
Sillä logiikalla, että luottamusta ei miehen puolelta ole. Montako kertaa asia pitää sanoa?
Sinä siis uskot aina toisten sanaan. Tätä keskustelua on siis turha jatkaa ainakin sinun kanssa.
Parisuhteessa luotan, kunnes tulee joku hyvä syy, miksi en enää luota. Sit ei ole enää parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on luottanut, ja myöhemmin katunut typeryyttään.
Minä en tunne ainuttakaan perhettä, jossa näin on käynyt. Missä päin sinä asut, kun se on kovinkin yleistä siellä?
On helppo uskoa, ettet sinä raukka tiedä etkä tunne paljon muutakaan.
Nää on kyl huvittavia nää kiukuttelu kommentit. Yhyy oot ihan tyhmä, yhyy et raukka tunne paljon muutakaan, yhyy sulla mitään miestä ole...kun ei mitään fiksua osaa enää sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkaanutteko naiset samalla tavalla, kun pankki vaatii lainan ehdoksi stressitestiä? Siinähän pankki epäilee teitä ja lainanmaksukykyä? Tai loukkaannutteko avioehdosta? Siinähän epäillään toisen aikeita toista vastaan ja suojaudutaan.
Miksi se isyystesti loukkaa? Siinähän on kyse vain ja ainostaan toisen oikeusturvasta.
Voihan sinun vaimosi sanoa sinulle, että tuo tuttavaperheen lapsi ei muistuta isäänsä vaan enemmän sinua. Sinä varmaan teetät isyystestin, että vaimosi pääsee epäilyksistään. Hän ei tietenkään epäile sinua pettämisestä, mutta hän haluaa itselleen mielenrauhan. Miksi se isyystesti sinua loukkaisi, jos vaimon epäilyssä ei ole mitään perää?
Eihän se loukkaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, miksi tämä nostattaa näin paljon tunteita. Itse olen parhaillaan hoitovapaalla oleva kolmekymppinen nainen. Jos mieheni olisi vaatinut isyystestiä, niin en olisi mitenkään vastustellut. Ehkä olisin vain vähän ihmetellyt. En kuitenkaan olisi kokenut sitä pahana loukkauksena tai niin massiivisena epäluottamuslauseena, kuin moni täällä antaa ymmärtää. Faktahan kuitenkin on, että mies saa täyden varmuuden isyydestään vain testin kautta.
Sinua ei haittaa yhtään, että miehesi epäilee sinun panneen jotain toista miestä samaan aikaan, kun te yrititte raskautta. Onko käynyt mielessä, että miehesi on voinut panna toista naista samaan aikaan ja epäilee sinua siksi?
No ei se haittaisi. Itsehän tiedän, etten näin ole tehnyt. Mieheni on tietysti voinut panna toista naista milloin tahansa
Sinua ei haittaisi, että miehesi epäilee sinun jakavan muille. Itse kuitenkin luotat mieheesi täysin. Kaikenlaisia kynnysmattoja sitä maailmassa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sinun vaimosi sanoa sinulle, että tuo tuttavaperheen lapsi ei muistuta isäänsä vaan enemmän sinua. Sinä varmaan teetät isyystestin, että vaimosi pääsee epäilyksistään. Hän ei tietenkään epäile sinua pettämisestä, mutta hän haluaa itselleen mielenrauhan. Miksi se isyystesti sinua loukkaisi, jos vaimon epäilyssä ei ole mitään perää?
Näin. Tai kateellinen naapurinakka voi valehdella vehdanneensa sinun kanssa ja vaimosi vaatii isyystestiä. Kenenkään oikeuksia ei loukata, kun sinä iloisesti ja hyvällä mielellä suostut testiin.
Sinua ei pätkääkään vaivaa se, että vaimosi on tosissaan ajatellut, että voisit sitä hullua, läskiä ja rumaa akkaa mennä metriä lähemmäs, kun näitähän sattuu niin usein.
Ei minua ainakaan. Voisin revetä nauramaan.
T. Mies
Vierailija kirjoitti:
"Siis sillä testillähän sitten osoitetaan että mies on isä, mutta millä logiikalla naisen pitäisi mukisematta ja hymyillen jäädä suhteeseen jossa häntä epäillään suuresta petoksesta?
Kyllä se vanhemmuus jatkuu vaikka suhde päättyisikin."
Eli oletat, että mies onnesta soikeana on onnellinen isukki, kun sinä eron uhalla kiellät testin? Ja että epäilyt lapsen isyydestä hälvenevät sen tien?
En todellakaan kieltäisi testiä, pyytäisin miestä hoitamaan asian viipymättä. Voisin vielä itsekin tehdä vaikka kolme testiä peräjälkeen, kehystää ne ja pakata ne miehen tavaroiden sekaan muuttolaatikkoon.
"Eiköhän se ole vain realismia ja omia kokemuksia."
Mulle "realismia ja omia kokemuksia" on se, että miehet ovat usein väkivaltaisia, alkoholisteja ja seksuaalisia ahdistelijoita. Mitenhän sen saisi testattua, ettei rakas kumppani vain ala jonain päivänä hakata, ryypätä eikä hyypiönä laahaa kylillä naisten kimpussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti testiin! Se ei ole epäluottamus lause, vaan oikeusturva.
Se on puhtaasti epäluottamuslause, vaikka miten täällä yritetään kierrellä ja kaarrella.
Täysin yhtä puhtaasti se on toiselle oikeusturva.
Vierailija kirjoitti:
"Eiköhän avain ole tuossa että oli tapailua moneen suuntaan. Vain hullu jättää testin tekemättä jos molemmat paneskelevat suhteessa ympäriinsä. Molemmat tietävät silloin ettei lapsi välttämättä ole sen jota eniten tapaillaan."
Miten tarkkaan tiedät ihmisten panotouhut? Ajattelin vaan ettei naiset koskaan ole kertoneet monenko kanssa seikkailevat samaan aikaan.
En tiedäkään, mutta jos suhteen alussa meininki on se että tapaillaan joka suuntaan, niin raskauden sattuessa lapsi kannattaa ehdottomasti testata.
Se on vähän eri asia kuin mussuttaa testistä pitkäaikaiselle kumppanille jonka kanssa lasta yhteisestä päätöksestä aktiivisesti yritetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti testiin! Se ei ole epäluottamus lause, vaan oikeusturva.
Se on puhtaasti epäluottamuslause, vaikka miten täällä yritetään kierrellä ja kaarrella.
Täysin yhtä puhtaasti se on toiselle oikeusturva.
Joka tietenkin täytyy hoitaa, kun kerran toista epäilyttää. Suurin osa täälläkään ei kieltäytyisi testistä, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
"Parisuhteet perustuvat länsimaissa valtaosin tunteisiin. Ei järkeen, kuten esim. järjestetyn avioliiton maissa. Mieheni ei ole minun kanssani koska se on järkevää, vaan koska hän rakastaa minua."
Sanoo vain rakastavansa ettei sulla mene suu mutruun.
Mitä hän siitä hyötyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, miksi tämä nostattaa näin paljon tunteita. Itse olen parhaillaan hoitovapaalla oleva kolmekymppinen nainen. Jos mieheni olisi vaatinut isyystestiä, niin en olisi mitenkään vastustellut. Ehkä olisin vain vähän ihmetellyt. En kuitenkaan olisi kokenut sitä pahana loukkauksena tai niin massiivisena epäluottamuslauseena, kuin moni täällä antaa ymmärtää. Faktahan kuitenkin on, että mies saa täyden varmuuden isyydestään vain testin kautta.
Sinua ei haittaa yhtään, että miehesi epäilee sinun panneen jotain toista miestä samaan aikaan, kun te yrititte raskautta. Onko käynyt mielessä, että miehesi on voinut panna toista naista samaan aikaan ja epäilee sinua siksi?
No ei se haittaisi. Itsehän tiedän, etten näin ole tehnyt. Mieheni on
Kuten jo monessa viestissä aiemmin kirjoitin, niin ei haittaisi. En ole kynnysmatto, vaan meillä on hyvä ja toimiva suhde, jossa työt ja vastuut jakautuu tasaisesti. Edelleen, mieheni ei ole koskaan mitään isyystestiä pyytänyt tehtäväksi. Kirjoitin mielipiteeni siitä, jos o l i s i pyytyänyt.
Ilmeisesti joillekin on mahdotonta käsittää, että me naisetkin voimme ajatella asiosta eri tavalla. Jopa tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkaanutteko naiset samalla tavalla, kun pankki vaatii lainan ehdoksi stressitestiä? Siinähän pankki epäilee teitä ja lainanmaksukykyä? Tai loukkaannutteko avioehdosta? Siinähän epäillään toisen aikeita toista vastaan ja suojaudutaan.
Miksi se isyystesti loukkaa? Siinähän on kyse vain ja ainostaan toisen oikeusturvasta.
Eihän se loukkaisikaan.
Epäilyksillä vaan voi olla sellainen jatkumo, etteivät ne lopu vaikka muuta todistettaisiin. Eli lopulta saisi olla liukuhihnalla pyytämässä saada tehdä isyystestejä naapureiden, työkavereiden, kavereiden, tuttavien yms yms lapsista, koska vaimo haluaa olla varma.
Kun itse olin mustasukkaisessa parisuhteessa, niin naiivina luulin voivani voittaa toisen luottamuksen. No, eihän se niin mennyt. Ne syyttelyt ja epäilykset ottivat vain koko ajan lisää kierroksia sitä mukaan, kun olin jälleen todistanut etten ollut pettänyt.
Joskus puhelintani tarkasti tutkiessaan tuntui olevan ennemminkin pettynyt kuin helpottunut siitä, ettei mitään raskauttavaa löytynyt. Siinä kohtaa tiesin, ettei mikään todistelu auta. Toinen on päättänyt minun olevan äärimmäisen epäluotettava, ja on pettynyt kun ei taaskaan löytänyt todisteita syytöksilleen ja epäilyilleen.
Siksi en jäisi suhteeseen, jossa esitettäisiin yksikin vakava epäluottamuslause.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Tai kateellinen naapurinakka voi valehdella vehdanneensa sinun kanssa ja vaimosi vaatii isyystestiä. Kenenkään oikeuksia ei loukata, kun sinä iloisesti ja hyvällä mielellä suostut testiin.
Sinua ei pätkääkään vaivaa se, että vaimosi on tosissaan ajatellut, että voisit sitä hullua, läskiä ja rumaa akkaa mennä metriä lähemmäs, kun näitähän sattuu niin usein.
Ei minua ainakaan. Voisin revetä nauramaan.
T. Mies
Niin, jos tosiaan se suhde on itselleen yhdentekevä, niin silloin toki voi vaan naurattaa kun se toinen pitää sinua niin epärehellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, näin velana vierestä seuranneena, että kyse on ei ole testistä per se (kuten moni on myös sanonut, jos olet lukenut), vaan niistä perusteluista, MIKSI testi halutaan tehdä.
Eli testin tekoa perustellaan ei sillä, että oma epävarmuus sitä vaatii, vaan sillä, että niin moni nainen pakottaa miehen elättämään käenpoikaa. Käytetään esimerkkeinä naisia, joilla on useita seksisuhteita samaan aikaan, lähtevät baarista tuntemattomien matkaan, jne. Haukutaan
Juuri näin. Jos testi olisi sellainen, että se tehdään kaikille, ei se miltään tuntuisi. Jos taas oma mies ryhtyisi selittämään, että naiset ovat yleisesti ottaen epäluotettavia ja varmistus on paikallaan, se olisi anteeksiantamatonta. Olisi aika törkeä vaatimus mieheltä vaatia, että luotan häneen ja hänen uskollisuuteensa, jos hän ei luottaisi minun uskollisuuteeni.
Olen lueskellut sivustoa haaveena vauva 2025 ja siellä naiset kertovat, kuinka vauvaa yritetään puolison kanssa. Kovasti siellä laskeskellaan, milloin olisi otollinen aika ja surraan, jos mies onkin työmatkalla ja harmitellaan hukkaan mennyttä yrityskohtaa jne. Sellaista on lasten hankkimisen todellisuus. Jos palstamiehet elelevät todellisuudessa, missä kännätään ja sekoillaan ja kaadutaan lähimpään sänkyyn, kannattaisi miettiä hiukan sitä omaa seuraa, missä viihtyy.
Jos puolisoni pyytäisi minua isyystestiin, kun epäilee naapurin muksun olevan kovin näköiseni, niin tietysti tekisin sen testin. Toki se näyte pitäisi saada siltä naapurin muksulta myös.
En kokisi puolison pyyntöä pätkääkään loukkaavana tai vaikeana asiana.
Vierailija kirjoitti:
Jos puolisoni pyytäisi minua isyystestiin, kun epäilee naapurin muksun olevan kovin näköiseni, niin tietysti tekisin sen testin. Toki se näyte pitäisi saada siltä naapurin muksulta myös.
En kokisi puolison pyyntöä pätkääkään loukkaavana tai vaikeana asiana.
Yhtään ei hävettäisi mennä rimpauttamaan naapurin ovikelloa, ja selostaa siellä naapurille ja mahdollisesti tämän puolisolle, että "vaimo pelkää minun olevan tämän teidän lapsen isä, niin sopiiko jos teen isyystestit?" ?