Mies aikoo tehdä tulevalle lapselle isyystestin vaikkei edes epäile mitään, sanoo että vain varmuudeksi että tietää ennen kuin investoi koko...
Onko tällainen tilanne epäluottamuslause vai pitäisikö tätä ymmärtää miehen kantilta ja astua miehen saappaisiin ennen kuin reagoi ikävästi?
Naisenahan tietää aina, että se on oma lapsi kun se itsestä pullahtaa ulos. Mies kuitenkaan ei koskaan voi olla varma, ei koskaan. Pitääkö miehen kantaa ymmärtää tässä ja antaa hänen tehdä se testi, että hän voi olla sitten hyvillä mielin ja investoida loppuelämänsä VARMUUDELLA omaan lapseen?
Kommentit (7876)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset teettää laboratorioiden mukaan 4000-5000 isyystestiä vuodessa. Luvussa on mukana naisten ja miesten teettämät testit. Ei tuo nyt kovin yleistä ole, ainakaan vielä. Vuonna 2023 Suomeen syntyi reilut 43 000 vauvaa, joten karkeasti joka kymmenennen vauvan kohdalla testataan isyys.
Suomessa syntyy vuosittain myös noin 1200 vauvaa, joiden biologisen isän tietoja ei ole väestörekisterissä.
Eli VÄHINTÄÄN 1200 yhden yön juttujen seurauksia.
Mistäs sinä oikein ne suhdemuodot tiedät minkä vuoksi noin tapahtuu? Kaverin lapsen isä ei ole rekisterissä, koska kaveri tuli raskaaksi erovaiheessa eikä halunnut rekisteriin pahasti väkivaltaista exäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset teettää laboratorioiden mukaan 4000-5000 isyystestiä vuodessa. Luvussa on mukana naisten ja miesten teettämät testit. Ei tuo nyt kovin yleistä ole, ainakaan vielä. Vuonna 2023 Suomeen syntyi reilut 43 000 vauvaa, joten karkeasti joka kymmenennen vauvan kohdalla testataan isyys.
Suomessa syntyy vuosittain myös noin 1200 vauvaa, joiden biologisen isän tietoja ei ole väestörekisterissä.
Tulkintakysymys. Minusta vaikuttaa todella holtittomalta, että vuodessa syntyy 4000-5000 lasta, joiden isästä ei ole varmuutta. Tai äidin ja isän välillä ei ole minkäänlaista luottamusta ja sidettä.
Lisäksi 1200 lasta, joiden isästä ei ole tietoa tai se on salattu.
Joka kymmenes lapsi on vuosittain tässä tilanteessa. Mikä ihmisiä oikein vaivaa?
Mikä naisia vaivaa? Naisella se on päätäntävalta mitä hänen kehollaan tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä testin tekemisessä itsessään mitään pahaa ole, mutta niinkuin joku jo kirjoittikin, testin syy on se oleellinen asia. Ja se syy loukkaa. Eli jos mies vaatii testiä, koska epäilee vaimon pettäneen. Jos testi tehtäisiin terveydenhuollossa automaattisesti, ei asia olisi niin paha.
Joidenkin miesten (ja miksei naistenkin) mielessä tuntuu kalvavan se jatkuva pelko ja epäilys, että kumppani pettää. Näiden ihmisten puheita kuunnellessa tulee mieleen, minkälainen heidän oma moraalinsa on, kun pettäminen on heidän mielestään niin yleistä ja tavallista. Pettämistä toki tapahtuu, mutta tiedän itse oman elämäni ajalta vain pari tapausta (ja tiedän kyllä ystävieni asiat aika kattavasti). Yhden pettämistapauksen tiedän sellaisilta ajoilta, kun pariskunta on ollut hankkimassa lasta ja siinäkin pettäjä oli mies. Naisena tuntuisi aivan älyttömältä lähteä pettämään ja erityisesti ilman ehkäisyä tilanteessa, jossa yritetään han
Se on miehille vain periaatekysymys. Ei tarvi montaa tapausta tietää, että niin viattoman oloinen nainen on pullauttanut käenpoikasen, niin kyllä siinä voi tulla mieleen testauttaa ihan kaiken varalta. Yksi nainen jakoi ahkerasti tuheroaan eikä ressukka kuulemma tajunnut kuin vasta 1kk ennen laskettua aikaa että on paksuna.
Vierailija kirjoitti:
Jos isäni haluaisi isyystestin, sanoisin: ei tartte, heippa ja hyvää loppuelämää!
Juuri tämän takia testi on paras tehdä heti vauvana. Ei tarvitse ottaa sitä lasta vielä ylimääräiseksi draaman osapuoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monessakin tilanteessa varmasti järkevää mutta hyvässä parisuhteessa kokisin todella loukkaavana.Ihan kuin epäilisi pettämisestä...
Moni luulee olevansa hyvässä suhteessa kunnes pilvilinnat romahtaa.
Ja ne romahtaa esim. siinä kohtaa, kun tajuaa olevansa miehen mielestä hirviö, joka paneskelee ympäriinsä ja on valmis jallittamaan miehensä kasvattamaan toisen miehen lapsen. Todella ei voi kuin ihmetellä näitä miehiä täällä, joiden mielestä suhteella olisi tuossa vaiheessa enää minkäänlaista tulevaisuutta.
Olen mies, joka on teettänyt DNA-testin kertomatta lapseni äidille. Olemme edelleen yhdessä, ja onnellisia. En missään vaiheessa ajatellut, että vaimoni paneskel
Et missään vaiheessa ajatellut vaimosi paneskelevan ympäriinsä, mutta et voinut olla varma isyydestä, ja pettävää puolisoa et olisi jäänyt katselemaan?
Niin, olin 99,95% varma, ettei vaimoni ollut tullut raskaaksi paneskeltuaan muita. Mutta halusin 100% varmuuden. Jos testitulos olisi ollut negatiivinen, olisin ottanut eron. Mikä tässä oli vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Mutta jännä juttu kun vaikkapa 2000€ sellon hankintaan pyydetään 2000€. Tai sen 500€ matkaan 500€.
Haluatkos kuulla jotain vielä jännempää? Suomen kielessä on sellainen sana kuin ei. Voit sanoa, että rahoitat sellosta puolet tai et mitään. Mutta et uskalla, kun tähänkään saakka et ole uskaltanut kieltää naiselta mitään.
Sellon myynnin olisit voinut hoitaa itse. Mutta kun se sujuu naiselta helpommin.
Olen vela, joten isyystestit ei mua kiinnosta, mutta luoja että olen kypsä teitä ex-rouvan narussa edelleen kulkevia puudeleita, jotka ruikutatte, kun ette pysty missään kohtaa pitämään puolianne.
Noin äkäisestä mahosta ei ikinä voisi tulla sellistiä.
Tämä on hauska ketju. Miehet sanovat, että naisen pitää ilman muuta suostua isyystutkimuksiin. Jos taas nainen sanoo miehelle, että lapsesta pitää tehdä isyystutkimus niin saadaan selville onko se sinun, alkaa hirveä märinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei ole lapsia siunaantunut, vaikka halua olisi ollut. Jos olisin raskaaksi tullut ja kumppani olisi halunnut tehdä isyystestin, niin kaikin mokomin. Kysehän olisi ollut kuitenkin siitä, että mies saisi varmuuden isyydestään ja oikeusturvan. Vaikka siis itse olisin 100% varma, kuka lapsen isä olisi. Se sama varmuus kuuluisi todistetusti (eli testaten) myös kumppanille.
Mielestäni moni suhtautuu nyt tähän asiaan liian tunteella, kun tätä pitäisi enemmänkin katsoa pragmaattisesti. Itse vertaan tätä avioehtoon. Avioehtokin tehdään, vaikka toista rakastetaankin.
No, minulle nyt ei olisi ok jatkaa suhdetta, jossa toinen pitäisi mahdollisena ajatusta, että olisin hankkiutunut raskaaksi toiselle miehelle.
Kun luottamus katoaa, on suhdetta ihan turha jatkaa. Onneksi nykyään voi hyvin elellä itsekseen ilman parisuhteita.
Elämä on opettanut, että kuka tahansa voi tehdä ihan mitä tahansa. On todella naiivia ajatella, ettei olisi mahdollista, että joku voi olla uskoton.
Vierailija kirjoitti:
Odotusaikanani mies petti minua kahdenkin naisen kanssa. Sain hänet siitä kiinni ja laitoin hänet selkä seinää vasten ja sain tunnustuksen. Itse en ole milloinkaan pettänyt miestä. Kun lapsi syntyi, mies vaati isyystestiä. Ihan kuin kostoksi siitä, että olin saanut hänet kiinni pettämisestä. Kun lääkäri selitti, että verikoe isyystestiä varten voi aiheuttaa lapselle kipua ja kun lastenvalvojakin ihmetteli asiaa, niin mies luopui vaatimuksestaan. Lastenvalvoja nimittäin tiesi mieheni juonittelut hänen edellisen avioliittonsa ajoilta. Ei ihme, että suhde kyseiseen mieheen loppui ja hyvä niin.
Ja kuitenkin päätit lisääntyä tuollaisen kultamunan kanssa??
Niin, olin 99,95% varma, ettei vaimoni ollut tullut raskaaksi paneskeltuaan muita. Mutta halusin 100% varmuuden. Jos testitulos olisi ollut negatiivinen, olisin ottanut eron. Mikä tässä oli vaikea ymmärtää?
Millä tavalla sinä todistat uskollisuutesi vaimollesi? Millä tavoin hän voi varmistua ettei sinulla ole lapsia, joista hän ei tiedä mitään? Oletko esittänyt hänelle virkatodistuksesi? Miten sinun suvussa kulkevat sairaudet, onko selvitetty, että olet biologista sukua vanhemmillesi? Älä pidä rouvaa epätietoisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotusaikanani mies petti minua kahdenkin naisen kanssa. Sain hänet siitä kiinni ja laitoin hänet selkä seinää vasten ja sain tunnustuksen. Itse en ole milloinkaan pettänyt miestä. Kun lapsi syntyi, mies vaati isyystestiä. Ihan kuin kostoksi siitä, että olin saanut hänet kiinni pettämisestä. Kun lääkäri selitti, että verikoe isyystestiä varten voi aiheuttaa lapselle kipua ja kun lastenvalvojakin ihmetteli asiaa, niin mies luopui vaatimuksestaan. Lastenvalvoja nimittäin tiesi mieheni juonittelut hänen edellisen avioliittonsa ajoilta. Ei ihme, että suhde kyseiseen mieheen loppui ja hyvä niin.
Millä tavalla hän olisi nähnyt tulevaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Se voi myös olla yleinen epäluottamus, joka on syntynyt siitä, kun niitä tapauksia on niin paljon, joissa sitten joskus käy ilmi, että lapsi ei ollutkaan isän biologinen ja nainen jopa silloinkin esittää ihmettyneenä, että ei voi olla mahdollista, olen aina ollut uskollinen jne... itkua pillittäen....
Tämä juuri on se normisuhteiden juttu. Eli niissä elää kaksi ihmistä, jotka eivät mietiskele sitä, että on niin paljon tapauksia joissa. Niissä ei ajatella, että mulla on ollut yksi pska ex, se tarkoittaa, että sinäkin. Niissä ajatellaan ja tunnetaan se toinen ihminen, tämä yksi. Hän on oma itsensä, ei tilastollinen määre.
Kas kun niin paljon tapahtuu tuolla ulkomaailmassa. Jollain on rikosrekisteri, joku on r-aiskannut jonkun, joku on tappanut jonkun, joku on kavaltanut rahaa, joku hakkaa puolisoaan, joku hakkaa lapsiaan, joku valehtelee kaikesta, joku on ilkeä, joku on sadistinen, joku on...joku on...joku on..joku...
Pitäisikö siis koko ajan puolisoa testata näiden kaikkien asioiden suhteen, koska NIIN PALJON ON. Lukea iltista ja suunnitella, mikä testi takaa, että puolisoni ei ole tuota, kun niin monet on.
Jos vastaus on ei, voisiko joku nyt kertoa, miksi ei? Jos kerran isyysepäilykin tälle voi perustua, miksi muut epäilyt eivät?
Jos nainen ei suostu sopimaan ensitreffejä kotiini, onko minun ok loukkaantua, koska minua epäillään raiskariksi/tappajaksi/tms.??
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hauska ketju. Miehet sanovat, että naisen pitää ilman muuta suostua isyystutkimuksiin. Jos taas nainen sanoo miehelle, että lapsesta pitää tehdä isyystutkimus niin saadaan selville onko se sinun, alkaa hirveä märinä.
Höpöhöpö. Keksit taas omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkaanutteko naiset samalla tavalla, kun pankki vaatii lainan ehdoksi stressitestiä? Siinähän pankki epäilee teitä ja lainanmaksukykyä? Tai loukkaannutteko avioehdosta? Siinähän epäillään toisen aikeita toista vastaan ja suojaudutaan.
Miksi se isyystesti loukkaa? Siinähän on kyse vain ja ainostaan toisen oikeusturvasta.
En loukkaannu pankin vaatimuksista, sillä ei ole mitään erityistä syytä luottaa minuun ilman todisteita. Emme ole pankin kanssa keskenämme rakkaussuhteessa.
Avioehto ei loukkaa, sillä on järkevää tiedostaa että kumpi tahansa meistä saattaa joskus haluta eron. Minä tai mies. Siksi turvaamme omaisuutemme puolin ja toisin kun naimisiin menemme.
No ihan yhtä lailla on hyvä tiedostaa, että kumpi tahansa voi joskus hairahtua vieraaseen punkkaan. Sehän itse asiassa on aika monien erojen syykin. Ja oman lapsen paljastuminen vieraan miehen jälkeläiseksi on ehkä pahinta mitä kuvitella voi. Siksi turvaamme omat, ja lastemme oikeudet tekemällä testin.
Vierailija kirjoitti:
Loukkaanutteko naiset samalla tavalla, kun pankki vaatii lainan ehdoksi stressitestiä? Siinähän pankki epäilee teitä ja lainanmaksukykyä? Tai loukkaannutteko avioehdosta? Siinähän epäillään toisen aikeita toista vastaan ja suojaudutaan.
Miksi se isyystesti loukkaa? Siinähän on kyse vain ja ainostaan toisen oikeusturvasta.
Erinomaisia kysymyksiä! Kas, pankin kanssa minä neuvottelen, minkälaista lainaa otan, mitä sovitaan ehdoksi stressitestistä, jne. Pankki ei ilmoita minulle lainanoton jälkeen, kun olen jo ostanut sen, mitä lainalla aioin ostaa, että ehdot muuten ovatkin nämä. Avioehdossa sama juttu, minä pääsen neuvottelemaan ehdoista ja siitä, mihin haluan sitoutua.
Isyystesti taasen tulee yleensä miesten taholta puheeksi vasta siinä vaiheessa, kun ollaan jo raskaana tai tehdään salaa selän takana. Ja tämä on loukkaavaa, jos et ole aiemmista viesteistä onnistunut asiaa bongaamaan.
Että kun minulla ei enää ole mahdollista perääntyä, minulle kerrotaan, että olen ainakin tilastollisesti epäluotettava ihminen, joka on valmis erittäin inhottaviin tekoihin.
Kuis itelläs panis tossa kohtaa?
Ketjussa on ollut myös useita viestejä, joiden mukaan jo lapsenteon suunnitteluvaiheessa ilmituotu toive isyystestauksesta johtaisi saman tien eroon.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kukaan näistä isyystestihulluista ymmärtää sitä asiaa, että asia ei ongelma, jos kolme asiaa toteutuu:
1) Isyystesti otetaan puheeksi reilusti hyvissä ajoin ennen kuin nainen raskautuu
2) Ymmmärretään, että nainen kokee loukkaavana sen, että hänen luotettavuuttaan epäillään
3) Testi perustellaan omallla epävarmuuden tunteella, ei sillä kuinka moni muu nainen pettää tai on tehnyt käenpojan, ks. kohta 2
Jos nämä toteutuvat, väitän, että suurin osa naisista suhtautuu myönteisesti isyystestiin.
Väitän että ei todellakaan suhtaudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla hän olisi nähnyt tulevaisuuteen?
No, palstamammoilla on tapana tutustua miehiinsä niin kauan ettei ainakaan isyystestejä tarvita ja he näkevät kaikista maailman lapsista yhdellä vilkaisulla, että onko naisen mukana kulkeva mies lapsen biologinen isä!
"Elämä on opettanut, että kuka tahansa voi tehdä ihan mitä tahansa. On todella naiivia ajatella, ettei olisi mahdollista, että joku voi olla uskoton."
Onneksi tällaisten kanssa ei tarvitse ryhtyä suhteeseen, jotka ovat jo valmiiksi tuominneet sen oman kumppanin toisten tekemisten perusteella. En minäkään jaksaisi jatkuvasti olla kyttäämässä ja varmistelemassa, pettääkö mies, vaikka tiedänkin, että monet miehet pettävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa voiskin olla aika hyvä juttu, jos isyystesti tehtäisiin automaatisesti. Tällöin asemastaan epävarma mies ei joutuisi siihen kiusalliseen tilanteeseen, että täytyy tätä pyytää ja samalla esittää toiselle epäluottamuslause.
Minä 50+ vela en ole valmis maksamaan penniäkään enää veroissa näiden miesten epävarmuuksien vuoksi. Riittää, kun makselen jo kaikennäkölstä erityisapua milloin mistäkin syystä lähes jokaisen lapsen ongelmista, kun vanhemmat eivät keskenään kykene minkäänlaiseen aikuiseen kommunikaatioon, vaan tappelevat näistäkin itsestään selvyyksistä.
Minäkään en kostu penniäkään jostain tissisyöpäseulonnoista.
No ne tissisyöpäseulonnat tulevat halvemmaksi, kuin syöpäsairaiden hoito.
Kylä-Harakan oikeustaistelujen hinnalla olisi saanut aika läjän testejä.
Eli VÄHINTÄÄN 1200 yhden yön juttujen seurauksia.