15-vuotias tyttö ei suostu lähtemään lääkäriin, vaikka on selvästi sairas.
Teini oksensi seitsemän kertaa viime yönä. On koko päivän lipittänyt vain vettä, siemaus aija vartin välein. Ei ole oksentanut enää aamuviiden jälkeen, aamulla vointi oli suht hyvä.
Nyt kun tulin töistä kotiin, tyttö kertoo pyörtyneensä kahdesti ja lyöneensä päänsä vessan käsienpesualtaaseen toisella kertaa "mutta nyt on ihan hyvä olo". Mittasin kuumeen, jota oli yli 40°c. Olen ollut kotona nyt kaksi tuntia, ja koko sen ajan tyttö on nukkunut, heräsi pari kertaa kun kävin katsomassa, onko kaikki ok.
Tyttö ei ole syönyt mitään, eikä haluakaan syödä, koska se "triggeröi oksennusrefleksin". Olen sitä mieltä, että tyttö pitäisi viedä lääkärille jo korkean kuumeen ja mahdollisen aivotärähdyksen takia, mutta hän ei suostu nousemaan sängystä eikä lähtemään lääkäriin. Mikä neuvoksi?
Kommentit (80)
Seuraat vointia, tuot juotavaa ja särkylääkettä. Tuollainen kuume ja mahatauti ovat influenssan alkuoireet. Juuri mitään ei ole tehtävissä taudin estämiseksi. Se pitää vain sairastaa. Lääkäriin ei ole mitään tarvetta mennä sairauden alkuvaiheessa. Tuskin suostuvat ottamaan vastaan. Aivotärähdyksessä on sitten kyllä muita oireita, jos niitä ilmenee soitat päivystykseen ja kysyt neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tytär 16v ei suostunut lähtemään polvijutun takia lääkäriin, kun ne vaan kuitenkin iskee kipulääkettä ja lepoa. "tulkaa sitten takasin, jos menee pahemmaksi".
Satutti treeneissä polvensa, eikä ollenkaan pystynyt varaamaan ja tekemään yhtään mitään. Vuorokauden kateltiin touhua ja sitten isänsä kantoi autoon. Tytär oli oikeessa. Ortopedi määräsi kipulääkettä ja lepoa. + magneettikuvaan lähete.
Sitten meni taas pari päivää ja pahemmaksi vaan meni. Ei suostunut taaskaan lähtemään.. mitä ne nyt voi, kun niitä kuviakaan ei ole saatu vielä otettua. Mies oli työreissussa, joten olinhan mä vähän hätä kädessä sen kanssa täällä.
Uhkailin lanssin soitolla. Jos et könkkää autoon, niin sitten mun on pakko soittaa ambulanssi. Se jos mikä on resurssien väärin käyttöä, mutta mitään muutakaan en keksi, kun sanaa et usko. Kyllä se sitten pitkin hampain pikku hiljaa raahasi persiinsä autoon ja eikun päivystykseen tällä kertaa. Sieltä sitten Meilahteen lähes samantien ja leikkuriin.
Tämä on nyt kyllä vähän eri tilanne kuin vatsatauti.
Ei vatsatauti tässä ole se kysymysmerkki vaan sattuiko päähän pahasti kun pyörtyi ja löi pään lavuaariin.
Tuliko lyönnistä edes kuhmua? Ei nyt ainakaan kuulosta kovin vakavalta aivotärähdykseltä.
Panadolia ja Buranaa painon mukaan, ei omilla mutuannoksilla.
Kuulostaa, että terveysneuvontaan voisi soittaa uudelleen ja kysyä ainakin kuumeen alentamisohjeet, kun tuntuu olevan hukassa.
Oksennnustauti kestää 4-72h. Ei 15-vuotias päivässä mihinkään kuivu.
Riittävän vahvaa buranaa ja ambulanssia ei tilata siksi että äiti ei saa lasta lääkäriin, siitä tulee kyllä seuraukset. Kyllä lääkäri katsoo että valta on lapsella.
Mulla kaksi pitkää teini poikaa ja jos minä sanon että lääkäriin lähdetään niin sinne silloin mennään.
Teidän tapauksessa oma auto tai taksi.
Teidän tapauksessa seuraisin tilannetta ja palkaton vapaa huomenna ettei jää yksin.
Tuntuu vähän että ote ja tuntemus sulla hukassa.
Buranaa po ainon mukaan??? Tuo ohje on alle 12-vuotiaille. 15v tyttö on fyysisesti täysin aikuinen.
Siis painon mukaan, mut ei todellakaan mitään lasten ohjeita teinitytölle.
Johan ap sai ohjeet lääkäriltä. Tuuthan huomenna päivittämään kuinka siellä voidaan!
Anna lisäksi buranaa tmv. sitä voi antaa panadolin kanssa.
Eikö sulla ole nesteytysjuomajauhetta kotona? Luulin, että kaikissa lapsiperheissä olisi varuulta. Siis osmosal tai floridral jauhe. Käy huomenna apteekista floridralia jos ei ruoka vieläkään maistu.
Ei päivystykseen eikä lanssia kotiin!!! Nyt jäitä hattuun ja sairastatte oksennustaudin kotona. Päivystykseen reissaaminen vain rasittaisi tyttöä lisää ja tartutatte siellä tautia eteenpäin. Oksennustautiin ei ole lääkettä (päivystyksessä, lanssissa tai muuallakaan), se on vain sairastettava pois, niin kurjaa kuin se onkin. Tauti voi kestää 2-3 vuorokautta, eikä perusterve ihminen siihen kuole (vaikka siltä tuntuukin) . Siinä tapauksessa vasta päivystykseen jos tyttö on niin heikossa kunnossa ettei jalat kanna yhtään, tajunnantaso laskee, mikään ei pysy sisällä pariin päivään, kuume ei laske tai nousee 42C, vatsakivut sietämättömiä tai muuta hälyttävää voinnissa jne. Panadolia voi antaa ohjeen mukaan 1g kolmesti päivässä. Juotavaa (vissyä, mehua, osmosalia) pieniä siemauksia usein ja varovasti esim. banaania ruoaksi. Aivoverenvuoto on erittäin epätodennäköinen, mutta voithan herättää tytön kerran-pari yön aikana ja tarkistaa että vastailee järkeviä kysymyksiin. Näillä ohjeilla eteenpäin ja tsemppiä paranemiseen! :)
T. Ensihoitaja
Se on vetäny essoo ja on paksuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei päivystykseen eikä lanssia kotiin!!! Nyt jäitä hattuun ja sairastatte oksennustaudin kotona. Päivystykseen reissaaminen vain rasittaisi tyttöä lisää ja tartutatte siellä tautia eteenpäin. Oksennustautiin ei ole lääkettä (päivystyksessä, lanssissa tai muuallakaan), se on vain sairastettava pois, niin kurjaa kuin se onkin. Tauti voi kestää 2-3 vuorokautta, eikä perusterve ihminen siihen kuole (vaikka siltä tuntuukin) . Siinä tapauksessa vasta päivystykseen jos tyttö on niin heikossa kunnossa ettei jalat kanna yhtään, tajunnantaso laskee, mikään ei pysy sisällä pariin päivään, kuume ei laske tai nousee 42C, vatsakivut sietämättömiä tai muuta hälyttävää voinnissa jne. Panadolia voi antaa ohjeen mukaan 1g kolmesti päivässä. Juotavaa (vissyä, mehua, osmosalia) pieniä siemauksia usein ja varovasti esim. banaania ruoaksi. Aivoverenvuoto on erittäin epätodennäköinen, mutta voithan herättää tytön kerran-pari yön aikana ja tarkistaa että vastailee järkeviä kysymyksiin. Näillä ohjeilla eteenpäin ja tsemppiä paranemiseen! :)
T. Ensihoitaja
Korjaus, Panadolia 15mg/kg jos kerran on pienikokoinen tyttö kyseessä.
T. 51
Tuossahan voi olla AIVOKALVONTULEHDUS kyseessä. Tuon ikäiset ovat suurimmassa riskissä sen suhteen.
Älä jää odottelemaan,heti päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokin neste vaan pysyy sisällä, niin ei ole tarvetta syödä ennen kuin oksetusolo on mennyt. Ihminen ei parissa päivässä nälkään kuole. 40 kuumekaan ei ole automaattisesti mikään syy mennä lääkäriin jos potilas kuitenkin tolkuissaan pysyy ja pystyy juomaan.
Tuon lukemani perusteella suosittelisin aivan ehdottomasti menemään lääkäriin.
Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Soita lanssi. Ne tekee sitten sen päätöksen ottaako kyytiin vai ei.
Ei ole tarvetta soittaa ambulanssia!
- se sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jokin neste vaan pysyy sisällä, niin ei ole tarvetta syödä ennen kuin oksetusolo on mennyt. Ihminen ei parissa päivässä nälkään kuole. 40 kuumekaan ei ole automaattisesti mikään syy mennä lääkäriin jos potilas kuitenkin tolkuissaan pysyy ja pystyy juomaan.
Tuon lukemani perusteella suosittelisin aivan ehdottomasti menemään lääkäriin.
Sairaanhoitaja
Samoin. Heti lääkäriin. Aamulla voi olla liian myöhäistä. Noin vakavat oireet vaativat heti hoitoon hakeutumista.
Up. Mikä tilanne nyt?
Vatsataudista, jos aiheuttajana on rajumpi pöpö, voi lähteä henki. Läheiseki kuoli siihen ja itsekin meinasin.
Kerronpa nyt taman vaikka onkin kasittaakseni tassa tapauksessa ohis. Ihan vaan silta varalta etta tamankin voi joku joskus ottaa huomioon...
Mulla oli 15-vuotiaana samankaltaisia oireita, eli oksentelua, pyortymista ja kuumetta. Jain vaan koulusta pois ja salasin mutsilta, silla tiesin mista se johtuu: olin syonyt kaverin kanssa useita kokonaisia muskottipahkinoita, kun oltiin kuultu etta niista tulee hallusinogeenisia vaikutuksia (vrt. LSD) ja haluttiin kokeilla onko se totta.
No hallut jai aika miedoiksi, mutta keho meni ilmeisesti jonkinasteiseen myrkytystilaan.
Kesti mulla n. vuorokauden, sen jalkeen taysin normaali olo. Menin jo seuraavana paivana kouluun taas.
Ja by the way - oltiin molemmat kirjaimellisesti kympin oppilaita, ei ns. pahiksia.
Itse sairastin kuusi vuotta sitten niin pahan vatsataudin, että olin yön jälkeen aivan voimaton ja haaveilin koko ajan vain jääpaloista. Tautiin liittyi myös kuume, joka kuihdutti entisestään. Kun yritin hakea itselleni vettä keittiöstä pyörryin ekaa kertaa eläissäni ja löin pääni oveen. Siinä sitten heräsin lattialta verta valuvana ja päätin lähteä lääkäriin. Lääkäristä minut lähetettiin päivystykseen, jossa jouduin magneettikuvaukseen mahdollisen aivotärähdyksen myötä ja haava paikattiin. Siitä jäi arpi. Olin oikeasti kuumeinen ja niin huonossa kunnossa, että hourailin siellä päivystyspolin käytävällä sängyssä ja palelin tuntikausia, kun odotin että minut otetaan osastolle. Vatsataudin syy ei koskaan selvinnyt, mutta kuume ja se yhdessä saivat minut 12 tunnissa nestehukkaan ja siksi pyörryin ja päädyin tiputukseen. Siinä sitten lepäiltiinkin sairaalassa yksi päivä tipassa kiinni ja eristyksissä siltä varalta, että tauti on jotain eksoottista ja tarttuvaa.
Sen jälkeen olen suhtautunut aina vakavuudella siihen mahdollisuuteen, että rajussa vatsataudissa voi syntyä nestehukkaa. Ei ole normaalia pyörtyillä ja ei ole hyväksi jättää juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Veisin vaikka pakolla, ihan jo pyörtyilyn ja pään kolauksen takia.
Miksi? Pyörtyily on odotettavissa olevaa jos on nestehukka (kuume ja oksentaminen). Pieniä nestekulauksia vaan kotioloissa, aina aiitä jokunen tippa pysyy sisällä. Aivotärähdyks3n seurantaa voi tehdä kotonaki, parin tunnin välein jutellaan/herätellään ja seurataan ovatko vastaukset järkeviä. Korkeakaan kuume ei tuonikäiselle ole kuolemaksi ellei useita päiviä jatku.
Tämä on nyt kyllä vähän eri tilanne kuin vatsatauti.