OP:n korttiuudistus ja postilakko.... Kortti lakkaa toimimasta kesken Aasian reissun; kiva.
Uusi kortti ei ehdi tulla postilakon takia. Vanha kortti on laitettu sulkeutumaan vuoden vaihteessa, eikä sitä voi enää mitenkään estää. Nyt pitää sitten SOITTAA! Vietnamin syrjäseuduilta pankkiin, että avaavat kortin uudelleen...
Kommentit (83)
Näkeekö jostain, minä päivänä kortti sulkeutuu? Olisi kiva tietää etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelun mukaan ei. Kuulemma he eivät sitä nää tai voi tehdä asialle mitään eikä asiakaskaan. Eivät syyksi osanneet kertoa muuta kuin että heidän järjestelmänsä on tällainen. Että pitää sitten vaan soittaa pankkiin kun huomaa ettei kortti yhtäkkiä toimikaan ja sitten se voidaan avata uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa nyt jotain, mistä ap saa uuden paskahalvauksen. Mulle on tullut osa postista ja osa ei. Kuun puolivälissä olisi pitänyt tulla postitse palkkanauha työnantajalta, ei ole koskaan saapunut. Yhden laskun sain kuitenkin toissapäivänä. Eli osa postista ilmeisesti jaetaan, ja osa on hukattu ikiajoiksi jonnekin, oisko johonkin etelän jakelukeskukseen (?).
Postia jakaa muutkin firmat kuin Posti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi OP:n korttiuudistus oli kyllä ihan hanurista. Sitä ei mielestäni kunnolla perusteltu asiakkaille. Lähinnä vaan nyppi vaihtaa kesällä saadun uuden kortin kaikki tiedot verkkopankkeihin ja suoratoistopalveluihin. Mulla tais mennä siihen reilu pari tuntia ja joiduin tietty samalla vaihtaan salasanojakin, kun en enää muistanut kaikkien palvelujen kirjautumistunnuksia.
Just tätä kohtaa mä en tajunnut. En mä vaan vaihtanut uuden kortin tietoja mihinkään. Maksan kaikki tietyltä tililtä tilinumerolla, en mä laita korttinumeroa kuin kertaluonteisiin ostotapahtumiin netistä joskus. Mun Paypalkaan ei oo enää käytössä. Eikä mulla oo mitään suoratoistopalveluita ostettuna, ei edes mitään kk-maksuisia tietsikkaohjelmia nykyään. Eli mä en vaan kertakaikkiaan keksinyt mitään, minne mun olisi pitänyt vaihtaa sitä korttinumeroa. Visaa en oo käyttänyt pitkään aikaan, mutta kai ne silti osaisi sen uudenkin kortin Visalla ostetut pankista velottaa oikein? Ja ajat sitten solmitut automaattiset laskut/maksut on kyllä menneet mun tililtä automaattisesti muutoksen jälkeenkin, tai ei oo ainakaan mitään sähköjä tms katkaistu.
Se että sulla ei ole käytössä paypal tai suoratoistopalveluita ei tarkoita, etteikö monella muulla olisi. Eli koita tajuta nyt vaan.
Jos uusi kortti on postitettu 22.10.2019 jälkeen, sulkeutuu vanha kortti vasta 14.1.2020.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä sinäänsä OP:lta ettei heillä ole ollut enemmän pelisilmää kun lakko ja lakon vaara sitä ennen on ollut tiedossa.
Nämä kortithan eivät ole edes menossa päivämäärän osalta umpeen (kortissa voi lukea esim. 04/20) mutta OP on päättänyt että kortit uusitaan uuden tekniikan vuoksi jo ennenaikaisesti ja suuressa viisaudessaan valinnut että muutos tapahtuu 1.1.2020. Päivänä jolloin pankkipalvelut eivät ole edes auki eli sinne ei saa yhteyttä jos uusi kortti ei toimi (ja vanha ei enää toimi koska ovat manuaalisesti laittaneet korttien voimassaolon loppumaan 31.12.2019).
Täysin kukkua ettei korttien voimassaoloaikaa voisi vielä pidentää ja muuttaa. Siellä ei vaan haluta tehdä sitä koska se on tuplatyötä jo tehdyn työn päälle. Sillähän ei toki ole väliä että uudet kortit makaavat postin uumenissa odottelemassa että lakko loppuu ja ihmiset saavat uudet korttinsa. Sitten joskus. Postihan on jo kertonut että menee minimissään kuukausi ennen kuin kirjepostin jonot saadaan purettua sen jälkeen kun lakko loppuu.
Ei kai niitä kortteja vielä ole mihinkään lähetetty, jos vaihtuvat kuukauden päästä? Todennäköisesti lähettifirma toimittaa ne konttoreihin ja asiakkaat hakee sieltä. Tietysti odottavat viimeiseen asti että voivat pidättäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa, eikä rumbasta tule lisäkuluja.
No just ennen lakon alkua sain op:lta viestin, että korttini on postissa, matkalla minulle. Siellä se nyt on. Kuinka kauan, sitä ei tiedä varmaan kukaan. Ja postiahan meille ei ole jaettu kertaakaan lakon alkamisen jälkeen. Ei voi kuin toivoa, ettei kortti sulkeudu ennen, kuin uusi kortti joskus sieltä jakelukeskuksesta lähtee eteenpäin. Olen kyllä varautunut tilanteeseen nostamalla käteistä ensihätään, ettei ostokset jää kaupan kassahihnalle jonain päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain Vietnamin syrjäseudulla yleensäkään paikkoja, joissa kortti kelpaisi?
Eipä juuri, joissain kylissä saattaa olla. Ison käteisvaran kanssa en lähtisi Vietnamiin, yleensäkään Aasiaan. Halvemmissa hotelleissa tai bungaloweissa ei ole safeboxeja eikä kadulla kulkiessa kannata kuljettaa mukanaan setelitukkua.
Rahalla selviää Vietnamissakin! Ei elämä lopu vaikka yksi muoviläpyskä puuttuukin matkalta. Olen aina matkustanut ilman pankkikorttia ja puhelinta. Njet proplem.
Tässä lakon aikana tulleita posteja lähdetään selvittämään vasta ensi vuonna. On hyvin todennäköistä, etteivät kortit ehdi tulla ennen vanhan kortin kuoleentumista :(
Tämä viesti OP aspan Twitter tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Jos uusi kortti on postitettu 22.10.2019 jälkeen, sulkeutuu vanha kortti vasta 14.1.2020.
Visa prepaid ja Mastercardin paysafacard ovat hyvä vaihtoehto normaalien korttien rinnalle esim. juuri matkoille. Näille korteille ladataan raha etukäteen. Aikoinaan esim. Visa prepaid-kortin sai ostaa mm. R-kioskista, mutta eivät ilmeisesti myy niitä enää. En tiedä saako näitä muualta kuin pankin kautta ja jos ei saa, niin sitten joutuvat kortin ehkä tilaamaan ja toimitus on postitse. Silloin ei tosin auta tässä tapauksessa yhtään.
Itselleni ja miehelle tuli lokakuussa ilmoitus, että saatte pian uudet pankkikortit. Miehelle tuli ajoissa, minulle ei.
Siitä kun minulle tuli tekstiviestillä ilmoitus, että kortti tulee viikon sisällä, meni yli 2 viikkoa postin lakkoon eli kortti ei lupauksesta huolimatta tullut luvattuna aikana eikä tällöin siis vielä lakkoa.
Sinänsä ei haittaa onneksi. Tarvittaessa voin siirtää rahat miehen tilille tai vaikka s-tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä sinäänsä OP:lta ettei heillä ole ollut enemmän pelisilmää kun lakko ja lakon vaara sitä ennen on ollut tiedossa.
Nämä kortithan eivät ole edes menossa päivämäärän osalta umpeen (kortissa voi lukea esim. 04/20) mutta OP on päättänyt että kortit uusitaan uuden tekniikan vuoksi jo ennenaikaisesti ja suuressa viisaudessaan valinnut että muutos tapahtuu 1.1.2020. Päivänä jolloin pankkipalvelut eivät ole edes auki eli sinne ei saa yhteyttä jos uusi kortti ei toimi (ja vanha ei enää toimi koska ovat manuaalisesti laittaneet korttien voimassaolon loppumaan 31.12.2019).
Täysin kukkua ettei korttien voimassaoloaikaa voisi vielä pidentää ja muuttaa. Siellä ei vaan haluta tehdä sitä koska se on tuplatyötä jo tehdyn työn päälle. Sillähän ei toki ole väliä että uudet kortit makaavat postin uumenissa odottelemassa että lakko loppuu ja ihmiset saavat uudet korttinsa. Sitten joskus. Postihan on jo kertonut että menee minimissään kuukausi ennen kuin kirjepostin jonot saadaan purettua sen jälkeen kun lakko loppuu.
Ei kai niitä kortteja vielä ole mihinkään lähetetty, jos vaihtuvat kuukauden päästä? Todennäköisesti lähettifirma toimittaa ne konttoreihin ja asiakkaat hakee sieltä. Tietysti odottavat viimeiseen asti että voivat pidättäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa, eikä rumbasta tule lisäkuluja.
No just ennen lakon alkua sain op:lta viestin, että korttini on postissa, matkalla minulle. Siellä se nyt on. Kuinka kauan, sitä ei tiedä varmaan kukaan. Ja postiahan meille ei ole jaettu kertaakaan lakon alkamisen jälkeen. Ei voi kuin toivoa, ettei kortti sulkeudu ennen, kuin uusi kortti joskus sieltä jakelukeskuksesta lähtee eteenpäin. Olen kyllä varautunut tilanteeseen nostamalla käteistä ensihätään, ettei ostokset jää kaupan kassahihnalle jonain päivänä.
Muistathan, että vanhentuneella kortilla ei myöskään pysty nostamaan käteistä, joten kannattaa varautua kunnolla ja hyvissä ajoin.
Hain uuden kortin konttorista.
Ei se uudistettu kortti vaan uuden tilin kortti.
Jätän mahd vähän postin hoitoon mitään, näin jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti OP aspan Twitter tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän skarppausta OP. Tämä on jo kolmas eri tieto joka itselleni on tullut vastaan (on kokeiltu niin OP:n chattia, soittamista kuin twitterin lukemistakin). Ensin sanottiin että kortti ei sulkeudu ennen kuin uusi tulee koska lakon takia korttien sulkeutuminen on estetty. Sitten sanottiin että kortti sulkeutuukin jossain vaiheessa ehkä kk sisällä mutta sitä ajankohtaa ei voi etukäteen kukaan tietää. Ja nyt yhtäkkiä se on sulkeutumassa 14.1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin, eli pankki tietää että sä et ole saanut uutta korttia, koska lakko. Eivätkä täten laita vanhaa kiinni. Aika järkevän kuuloista toimintaa. Uskoisin että voit rauhoittua ja nauttia elämästä entiseen malliin :)
Minulle taas sanottiin, että vanhat kortit on ajastettu sulkeutumaan samalla kun uusi kortti on tilattu. Ja tätä sammumista ei voi ennalta estää.
Siis että sulkevat kortin, vaikka tietävät että uusi ei ole saapunut perille?
Siinä kyllä ruuhkautuisi asiakaspalvelu totaalisesti, enkä usko että näin tapahtuu...
(Sinänsä varmaan totta, että normaalissa tilanteessa vanha kortti menee jossain vaiheessa kiinni)
Jos taas kortista loppuu voimassaoloaika ihan oikeasti niin sille ei pankkikaan voi mitään. Ja jos uutta korttia ei ole saatu asiakkaan käteen ennenkuin näin käy, niin sitten maksaminen vaan loppuu. Et sinänsä OP kannalta hyvä tilanne jos niissä vanhoissa korteissa on voimassaoloaikaa vielä jäljellä niin ne käyvät sen aikaa että lakko menee ohi ja saadaan uudet kortit tilalle...
Minulla on lompakossa Op:n kortti, joka on voimassa 05/22. Sattumalta huomasin pankin nettisivuilta viestin tästä kortin uusimisesta. Viestissä luki, että uusi kortti on lähetetty minulle lokakuussa. No eipä ole näkynyt. Soitin pankkiin, sieltä sanottiin että vanha kortti lakkaa toimimasta vaikka uusi ei olisi saapunut ja se siitä. Sanoin, että jos todellakin tämän tempun tekevät, lähtee saman tien OP: sta meidän perheen pankkitilit 4 kpl, kaikki vakuutukset, yrityksemme tili ja yrityksemme vakuutukset. Käsittämättömän törppöä toimintaa.
Ja mitään et voi tehdä, uutta korttia EI toimiteta pankkikonttoriin, josta voisit itse sen hakea. Ja pankkikorttiin EI laiteta lisäaikaa vaikka mikä poikkeustilanne olisi. Sanoin, että eikö olisi ollut yksinkertaisinta, että vanha kortti olisi kuolettunut kun ensimmäisen kerran käytät uutta korttia - varmaan liian asiakasystävällinen keino.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään. Pankki haluaa jostain syystä laittaa asiakkaansa noloon tilanteeseen, kun yht äkkiä et saakaan ostettua viikonlopun ruokia kun kortti ei toimi kassalla.
Mitenköhän monta asiakaspalvelijaa on varattu nykyisten tilalle, että tuo vuodenvaihteen puhelusuma saadaan hoidettua? Tämä korttiongelma voi olla tuhansilla ihmisillä.