Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virsiä hautajaisiin, kun vainaja ei ole ollut kirkon jäsen?

Vierailija
25.11.2019 |

Hei,

järjestän hautajaisia isälleni, joka ei loppuaikanaan kuulunut kirkkoon - lähinnä siis taloudellisista syistä, kirkko ei ollut vastenmielinen vaikkei isä hengellinen ollutkaan. Halusimme kuitenkin kappelin ja papin siunauksen isälle. Nyt mietin virsiä. Sain kanttorilta muutamia ehdotuksia ja olen googlannut, mutta melko "jumalaisia" oli moni juuri kanttorinkin ehdotuksista. Tuleeko palstalaisille mieleen mitään neutraalimpaa, tilaisuuteen sopivaa virttä?

Nyt mielessä on lähinnä itselle tutut Herra kädelläsi tai Jumalan kämmenellä sekä Maa on niin kaunis.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepultura -beneath the remains

Vierailija
2/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen laulu kuin hiljainen tienoo voisi sopia, ainakin 2 ekaa säkeistöä. Päivä vain ja hetki kerrallansa on myös kaunis, joskin hengellisempi sanoiltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisikö Highway to Hell ?

Vierailija
4/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Violetta Parra suom. Elämälle kiitos

Vierailija
5/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset Humppaa taikka kuole

Vierailija
6/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni hautajaisissa päädyttiin ainakin Jumalan kämmenellä -virteen ja johonkin toiseen tuttuun koska suvussamme ei ole laulajatyyppejä. Valittiin siis mahdollisimman helpot virret vaikka vainaja ei ollutkaan uskonnollinen, toinen vaihtoehto olisi ollut se ettei kukaan uskalla laulaa kun virret on ihan tuntemattomia. Kannattaa tätäkin ajatella jos suvussa ei ole laulutaitoisia. Muistaakseni 2 piti olla vähintään, meillä siunaus oli suoraan hautausmaalla ja mahdollisimman lyhyen kaavan mukaan.

Muistotilaisuudessa kanttori esitti pari laulua, muistaakseni Pekka Simojoen tuotantoa vaikka eivät kovin uskonnollisia olleetkaan. Nämä eivät olleet pakollisia ja näissä ei odotettu kenenkään muun laulavan.

Vierailija
7/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriö  -muovipussi päähän ja ruumis suohon

Vierailija
8/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virret kuuluu hautajaisiin, ei sillä ole väliä kuuluuko kirkkoon vai ei, varsinkin jos syy on ollut talous, eli valitse nyt joku niistä mitä jo mainitsit.

Vierailija
9/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä ole merkitystä. Valitse sellaiset virret mistä itse pidät. Olen tavallinen uskova ,rukoilen jne, uskon siis Jumalaan , mutta en ole kuulunut kirkkoon kolmeenkymmeneen vuoteen. On paljon muitakin ns yhdistyksiä mihin en kuulu.

Käytän ne eurot minulle mielukkaammin.

On monia uskontoja jotka eivät maksa siitä , että uskovat.

Vierailija
10/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vainaja ei kuulunut kirkkoon lähinnä rahan vuoksi, miksi hänellä ei voi olla tavallisia hautajaisvirsiä? Katso virsikirjasta kohdasta ” kuolema ja iankaikkisuus”. Voit toki laulaa isällesi joululaulun Maa on niin kaunis, aika tavallinen laulu hautajaisissa tuokin.

Jos sinulle virret ovat liian jumalallisia, niin miksi ihmeessä järjestät siunaustilaisuuden? Pappeineen ja kanttoreineen? Pitäsikö sinun googlettaa, mitä tekstiä kuuluu hautaan siunaamiseen, koska sekin on aika jumalallista.

Siis se ristiriita: haluttiin kuitenkin kappeli ja pappi, mutta emme halua jumalallista.

Vierailija
11/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän hautajaisissa laulettiin virsi 558, Maa on niin kaunis ja soitettiin Adagio

Vierailija
12/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti ja tykkään Päivä vain ja hetki kerrallansa virrestä.

Vierailija
13/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni hautajaisissa päädyttiin ainakin Jumalan kämmenellä -virteen ja johonkin toiseen tuttuun koska suvussamme ei ole laulajatyyppejä. Valittiin siis mahdollisimman helpot virret vaikka vainaja ei ollutkaan uskonnollinen, toinen vaihtoehto olisi ollut se ettei kukaan uskalla laulaa kun virret on ihan tuntemattomia. Kannattaa tätäkin ajatella jos suvussa ei ole laulutaitoisia. Muistaakseni 2 piti olla vähintään, meillä siunaus oli suoraan hautausmaalla ja mahdollisimman lyhyen kaavan mukaan.

Muistotilaisuudessa kanttori esitti pari laulua, muistaakseni Pekka Simojoen tuotantoa vaikka eivät kovin uskonnollisia olleetkaan. Nämä eivät olleet pakollisia ja näissä ei odotettu kenenkään muun laulavan.

Joo mietinkin juuri tuotakin, että helpoin olisi tietty valita jokin tuttu virsi, jonka voi olettaa ainakin muutaman osaavan. Meillä on siis tulossa mun ystävä laulamaan pari kappaletta, ja saattomusiikiksi on valittu isälle tuttu Queenin kappale jonka kanttori soittaa uruilla mutta mun annettiin ymmärtää, että jokin virsi olisi ihan sopivaa laulaa.

En itsekään kovasti virsiä tunne, mutta nuo aloituksessa mainitsemani ovat tuttuja ja minusta kauniita. Puntaroin siksi niiden välillä, vaikka niissä uskonnollista sanomaa onkin.

Itseäni (ja tuskin isääkään) Herrasta ja uskosta laulaminen ei häiritse, mutta hautajaisten taustapiruna kuittailee setäni, joka on tuominnut kaikki tekemäni valinnat alkaen kappelitilaisuudesta ("Miksi kappeli, eikö voida mennä suoraan haudalle?"), papin läsnäoloon ("Miksi pappi? Ai jonkun täytyy vetää hautajaiset läpi, no etkö sinä voisi itse?") sekä siihen, että muistotilaisuus järjestetään seurakunnan vuokraamassa, joskin ihan neutraalissa tilassa ("Minusta pitäisi mennä ravintolaan, lähellä on kiva thaikkupaikka jossa alkaa lounasaika sopivasti, eikö mennä sinne?"). Kaikki rutina on siis perusteltu sillä, ettei isäni kuulunut kirkkoon. Kuitenkin valtaosa kuitenkin siunataan kappelissa papin toimesta, mutta sedän mielestä minä olen nyt sitten vaan paska tytär :)

Itsehän setä siis alunperin ilmoitti ettei osallistu järjestelyihin, pyysi minua hoitamaan ja totesi, ettei myöskään voi osallistua kuluihin. Niinpä. Puolitoista viikkoa hän jaksoi olla hiljaa, nyt on viikon syyllistänyt ja haukkunut kaiken. Tulee hautajaisiin, mutta ei muistotilaisuuteen, vaan menee sinne thaikkuraflaan.

Tulipa tästä avautuminen vaikkei pitänyt, mutta osin sedän kritiikin takia puntaroin nyt niin tarkasti noita virsiäkin ja siksi kyselin vaihtoehtoja :) Loppujen lopuksi minä kuitenkin tunsin isäni parhaiten ja virrenkin valitsen isän parasta ajatellen, mutta.....

-AP

Vierailija
14/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa vaan

Vierailija
15/26 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vainaja ei kuulunut kirkkoon lähinnä rahan vuoksi, miksi hänellä ei voi olla tavallisia hautajaisvirsiä? Katso virsikirjasta kohdasta ” kuolema ja iankaikkisuus”. Voit toki laulaa isällesi joululaulun Maa on niin kaunis, aika tavallinen laulu hautajaisissa tuokin.

Jos sinulle virret ovat liian jumalallisia, niin miksi ihmeessä järjestät siunaustilaisuuden? Pappeineen ja kanttoreineen? Pitäsikö sinun googlettaa, mitä tekstiä kuuluu hautaan siunaamiseen, koska sekin on aika jumalallista.

Siis se ristiriita: haluttiin kuitenkin kappeli ja pappi, mutta emme halua jumalallista.

Avasinkin tätä hautajaisiin liittyvää kiistaa aiemmassa viestissäni jo hieman. Hyvän pointin kyllä totesit! Juuri tänään siis kävin papin kanssa kaavaa läpi, joten se on tuttu - siihen verrattuna toki virsi on kyllä varmaan viimeinen asia, josta setäni jaksaa rutista. Näen kyllä tuon ristiriidan, josta sinäkin huomautit!

Ja kyllä, haluan järjestää isäni näköisen mutta samalla arvokkaan tilaisuuden. Sedän mielipide ei kiinnosta, olen häntä vuosia sietänyt kohteliaan etäisissä väleissä vain isäni takia ja hautajaisten jälkeen tuskin olemme tekemisissä. On kuitenkin ollut todella raskaat 2 vkoa isän menehtymisen jälkeen, ja tuo sedän kanssa vääntö vain kuluttaa lisää kaiken muun surun keskellä. Siksi mietin, josko virresta olisi löytynyt jotain hieman ns. "neutraalimpaa". En tiedä saako kukaan tästä tajunnanvirrasta nyt kiinni..........

-AP

Vierailija
16/26 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo edelläkin ehdotettu Päivä vain ja hetki kerrallansa. Laulettiin myös oman isäni hautajaisissa, on juuri "riittävän neutraali" virsi.

Vierailija
17/26 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn tähän mielipiteeseen täysin.

Ihmetyttää tämä kirkosta eroilu ja kirkon palveluiden vonkaaminen samaan aikaan.

Kirkon jäsenet kauhistelevat sitten jos pappi puhuu vahingossa Raamatun tekstiä....

Jps haluaa viettää perinteisiä hautajaisia, eikö niihin käy perinteinen musiikki?

Kuljettavat tilaisuuden tunnelmaa siunaustilaisuuden ja hautaan laskun musertavasta surusta muistotilaisuuden vapautumeempaan fiilikseen?

Vierailija
18/26 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, tulipa tylyä tekstiä.

Osanottoni, ap.

Vierailija
19/26 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaa virsikirjan aluetta:

Tuska - Ahdistus - Avioliitto

Vierailija
20/26 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, että setäsi kuittailee joka tapauksessa, teit miten vaan. Joten sedästä huolimatta teet nyt niinkuin itse haluat. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ääliöille ei aina vaan voi mitään, joten niistä pitää olla välittämättä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi