Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen lihavat kaverit ihmetyttää

Vierailija
25.11.2019 |

Ala-asteikäisistä lapsista on kysymys, ja heistä moni on jo yllättävän lihavia. Välillä mietin, eivätkö vanhemmat ymmärrä pitää parempaa huolta ruokavaliosta?

Nämä lihavat on yleensä niitä joiden kotona ei ole ikinä kunnon ruokailuaikoja, vaan koko ajan syödään välipaloja. Eivätkö vanhemmat huolestu lapsen kiloista? Miksi annetaan välipalapatukkaa tai muuta makeaa joka välissä? En ymmärrä.

Kommentit (222)

Vierailija
141/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo on niitä, joilla on aina mehua kotona.

He ovat nitä lapsia ja nuoria, jotka ovat aina ruoka-aikaan kotona. Nähtävästi myös kaikenlainen suolainen ja sokerinen naposteltava maistuu niiden aterioiden välissä.

Vierailija
142/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitää rajottaa mehua ja välipaloja jos alkaa olla painoa liikaa mutta annetaan lasten olla lapsia näköön katsomatta muuten. Ei se tee lasta huonommaksi mutta lapsen parhaaksi kannattaa vähentää minimiin herkut, toivotaan, että vanhemmat ymmärtävät ettei turhaa sokeria ja hiilareita anneta. Sitten on nämä tikkulaihat taas asia erikseen mutta annetaan nyt kaikkien lasten olla onnellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo on niitä, joilla on aina mehua kotona.

Ei oo. Meillä on lihava lapsi joka ei tykkää muusta juomasta ku vedestä / satunnaisesti maidosta. Herkkuja saa mun mielestä liikaa vaikka karkit rajoitettu vloppuun/ erikoistapauksiin. Silti kyseessä 8v joka voi vetää yksin pussin sipsiä ja lempiruokaa on leipä, hampurilaiset ja nuudelit. Lastenateriasta Mäkkärillä jää nälkä, ei tule täyteen. Inhoaa liikuntaa ja ongelmia liikuntatunneilla koulussa.

Mutta mitäpäs teet ? Miten puuttua asiaan aiheuttamatta syömishäiriöitä? Esim yökylään meno kaverin luo. Kaikki muut kaverit saa ostaa sipsipussin, miten selittää omalle lapselle loukkaamatta /painoon puuttumatta että hän ei saa? Kun sisko saa ottaa karkkipussin miksi hän ei saa? Selitä sitten siskolle miksi sisko ei saa karkkia myöskään jos kaikilta on karkit aina kielletty? Ja kun lapsi ei suostu syömään samaa ruokaa kuin muut. Sitten on nälässä ja pakko suostua antamaan leipää jossain vaiheessa. Lapsella on myös omia kolikkosäästöjä joilla ostaa suklaata yms.

Mä olen sitä mieltä että ainoa keino puuttua olisi suora puhe: pidettäisiin keskustelu jossa käydään asia läpi lapselle että herkuttelu loppuu ja aletaan syömään terveellisesti koska hänen painonsa on nyt epäterveellistä ja tulee rasittamaan kehoa pitkällä tähtäimellä. Tytöstä kyse joten pituuskasvu saattaa pysähtyä nuorena jos lihavuus aiheuttaa aikaisen puberteetin.

Mutta jos tämä suora puhe pidettäisiin, pelkään että lapselle tulisi siitä sellainen olo ettei kelpaa, tai että se satuttaisi häntä. Ei se ole hänen vikansa että hän on lihava. Jo nyt lapsen kiukuttelu ruoasta on tosi vaikeaa. Entäs sitten kun joutuisi rajoittamaan? Lisäksi aikaisemmat rajoitusyritykset on päätynyt siihen että lapsi syö salaa. Esimerkiksi jos on viikonlopuksi ostettu keksejä joita minä tykkään syödä yhden teen kanssa aamulla. Lapsi löytää paketin ja syö sen.. masentaa tosi paljon.

Miten kukaan on koskaan onnistunut laihduttamaan lastaan ilman traumoja?

Vierailija
144/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää rajottaa mehua ja välipaloja jos alkaa olla painoa liikaa mutta annetaan lasten olla lapsia näköön katsomatta muuten. Ei se tee lasta huonommaksi mutta lapsen parhaaksi kannattaa vähentää minimiin herkut, toivotaan, että vanhemmat ymmärtävät ettei turhaa sokeria ja hiilareita anneta. Sitten on nämä tikkulaihat taas asia erikseen mutta annetaan nyt kaikkien lasten olla onnellisia.

Tässä näkökulmassa unohtuu se että nykyään lasten aikaistuva puberteetti etenkin tytöillä johtuu ylipainosta pikkulapsiaikana. Sitten ei tulekaan kasvupyrähdystä kun puberteetti katkaisee pituuskasvun, ja siinä sitä sitten ollaan kilojen kanssa loppuelämä.

Vierailija
145/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi lapsi lihava, muut laihoja. On vaan ihan eri ruokahalu. Syö vaikka 6 lautasellista kun muut puolikkaan tai yhden. Lihava valittaa nälkäänsä eikä viitsi kieltää syömästä. Ruoka terveellistä, kasvisruokaa.

Voisikohan tällaisesta olla apua? 

https://www.ruohonjuuri.fi/diet-food-spagetti-dietfo-5901549275056

Luonnollinen tuote, joka täyttää vatsaa ilman kaloreita. Mulla ei kyllä ole tästä kokemusta, mutta tuli tästä mieleen.

Vatsaa ei kannata täyttää jollain kalorittomalla sotkulla.

Vierailija
146/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat pieniä, erosimme ex mieheni kanssa.

Minulla oli vaikeuksia saada ruokaa pöytään, herkkuihin ei rahaa riittänyt.

Kun lapset tulevat koulusta, välipalana on tuorepuuroa ja porkkanoita.

Meillä kävi siskoni kylässä loppukesän ja toi kassillisen herkkuja, mm keksejä, sipsejä , karkkipusseja. Vkonloppuna söin sipsipussin, kun olin yksin kotona.

Lapset eivät oppineet syömään makeaa pienempinä , eivät syö nyt lainkaan. Vanhempi harrastaa jalkapalloa ja heillä kaverisynttärit pidetään esim raxissa. Pizzaa menee, mutta ei makeaa.

Vierailija
147/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkujen rajoittaminen on helppoa, mutta entäs jos lapsi ei herkuttele vaan vetää normiruokaa isot määrät? Tyttäreni syö aamulla lautasellisen puuroa mehukeitolla  ja pari palaa leipää, koulussa mitä siellä nyt onkaan hakee lisää ja kotona satsaa lämmintä ruokaa. Esim. eilen otti 3 lautasellista pinaattikeittoa ja kolme munaa.. On 146/52  ja tiedän että on lihava mutta pitäisikö minun kieltää lastani syömästä?!

Ei pidä kieltää syömästä, vaan tarjota ravintorikasta ruokaa. Puurot mehukeitolla on tyhjää ravintoa, samoin koulussa saatava ruoka.

Nää on ravintoasioissa hauskoja nää huutelijat, joille vaikka puuro, leipä, hedelmät, kurkku ja tomaatti, maito, milloin mikäkin on tyhjää, turhaa tai tarpeetonta.

Koskaan ei muuten vahingossakaan kerrota, mitä sitten kannattaisi syödä.

Ohis

Vierailija
148/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoinen lapsi = lapsi, joka jäkittää suurimman osan ajastaan älylaitteella/telkkarin edessä, viedään autolla joka paikkaan, syö epäsäännöllisesti/epäterveesi ja todennäköisesti myös lapsi, joka on oppinut vanhemmiltaan mallin, jossa ikäviä tunteita (suru, ahdistus ym.) piilotellaan itseltä ahmimalla herkkuja, eli kyseessä on pahimmillaan syömishäiriö, jossa henkistä pahoinvointia hoidetaan ahmimisella.

Ei kukaan liho, jos syö normaalisti ja arkiliikkuu. Peruskunnon ylläpito on helppoa, työlästä siitä tulee vasta jos joka paikkaan körötellään autolla, mätetään eineksiä, otetaan hissi rappusten sijaan ja ostetaan isommat housut kun vanhat alkavat kiristää - sen sijaan, että pienennettäisiin annoskokoja ja lisättäisiin päivään 30 minuuttia liikuntaa, jonka aikana hengästyy. (Jos joku on sellaiseen muka liian kiireinen, niin mitenhän ne isot yrityspomot sun muut löytävät aika salitreeniin? ;) )

Vanhempi joka antaa lapsen lihoa tekee lapselle ison karhunpalveluksen. Sopii jopa kysyä, onko kyse piilotajuisesta vihasta lasta kohtaan ja halusta tuhota lapsi: jos pilaa lapsensa terveyden jo kasvuiässä voi päästä oman lapsensa hautajaisiin vielä ennen omaa eläkeikäänsä.

Geenit eivät lihota. Elämäntavat lihottavat. Jos koko perse harrastaa aloillaan laiskottelua, rasvaisia eineksiä ja muuta mässytystä, niin siitä se paino kertyy, ei jostain mystisestä geeniperimästä jota pitää ymmärtää ja paapoa.

Vierailija
149/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni luokalla ei ole yhtään lihavaa lasta. Ja aika harvinaista näytti olevan koko koulussa, kun viimeksi oli yhteistyöpäivä. En mä näe paljonkaan lihavia lapsia missään. Ja me asutaan maalla pienehkössä kunnassa. Ei sitä lapsilihavuutta täällä ainakaan näy.

Ihmettelen ihan samaa! Ihmiset kilvan voivottelevat lihavia lapsia mutta itse en ole nähnyt lähestulkoon yhtäkään. Hyvin harvinaisia tuntuvat olevan ainakin täällä Helsingissäkin. 

Vierailija
150/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkujen rajoittaminen on helppoa, mutta entäs jos lapsi ei herkuttele vaan vetää normiruokaa isot määrät? Tyttäreni syö aamulla lautasellisen puuroa mehukeitolla  ja pari palaa leipää, koulussa mitä siellä nyt onkaan hakee lisää ja kotona satsaa lämmintä ruokaa. Esim. eilen otti 3 lautasellista pinaattikeittoa ja kolme munaa.. On 146/52  ja tiedän että on lihava mutta pitäisikö minun kieltää lastani syömästä?!

Ei pidä kieltää syömästä, vaan tarjota ravintorikasta ruokaa. Puurot mehukeitolla on tyhjää ravintoa, samoin koulussa saatava ruoka.

Nää on ravintoasioissa hauskoja nää huutelijat, joille vaikka puuro, leipä, hedelmät, kurkku ja tomaatti, maito, milloin mikäkin on tyhjää, turhaa tai tarpeetonta.

Koskaan ei muuten vahingossakaan kerrota, mitä sitten kannattaisi syödä.

Ohis

Siksi, koska ei teitä kiinnosta.

Vierailija
151/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on ollut lapsena ja teininä aina pyöreä tai ylipainoinen. Söi terveellisesti, mutta paljon. Lapsuuskuvia nähdessäni aluksi hämmästyin, sillä nyt reilu parikymppisenä on tosi urheilullinen ja hyväkroppanen. 🤷‍♀️

Lasten painoon ei saisi puuttua liikaa. Olin ala-asteella vähän pyöreä, vaikka liikuin paljon. Lähes joka päivä pyöräilin pitkiä matkoja, ratsastin ja tein tallitöitä ja leikin koirien kanssa. Kilpailin pituushypyssä ja juoksussa, lähes aina kolmen parhaan joukossa. Silti terveydenhoitaja piikitteli painosta, että on liikaa. Yhdessä syksyn terveystarkastuksessa tokaisi "jaaha, on tainnut kesällä jäätelö ja makkara maistua". Tämä ja muut kommentit aiheuttivat sen, että sairastuin syömishäiriöön 11-vuotiaana. Pahin aika sairautta kesti 7 vuotta, paraneminen monta lisää.

Nyt jälkikäteen mietin, kuinka erilaisen nuoruuden olisin voinut saada ilman turhia kommentteja.

Vierailija
152/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilla lapsillani ei ole kovin ylipainoisia luokkakavereita tai kavereita :/ Luokkakuvista kun katsoo niin joo, pari hieman pulleaa tapausta näen, mutta en sanoisi, että ovat LIHAVIA. Surullista kyllä, että vanhempien välinpitämättömyyden takia lapsen terveys kärsii.

Ymmärsinkö tämän tekstin jotenkin väärin? Onko mielestäsi surullista, että luokalla EI ole ylipainoisia? Eikö se ole vaan hyvä asia? Tai sitten mulla meni pointti ohi ja lujaa.

Vierailija
153/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa mehujen ravintoarvot, jos janoon juodaan ns tuorepuristettua appelsiini- tai omenamehua lasillinen, siinä on jo 5-6 hedelmän sokeri. Kun aikoinaan itse vähän pulleana vaihdoin kaikki juomat veteen, niin laihduin aika helposti normaalilukemiin. Monesti juomiset jää huomioimatta, vaikka lapsella on aika pieni energiankulutus, niin terveellinen syöminen voi tulla pilattu juomalla.

Vierailija
154/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni luokalla ei ole yhtään lihavaa lasta. Ja aika harvinaista näytti olevan koko koulussa, kun viimeksi oli yhteistyöpäivä. En mä näe paljonkaan lihavia lapsia missään. Ja me asutaan maalla pienehkössä kunnassa. Ei sitä lapsilihavuutta täällä ainakaan näy.

Ehkä silmäsi on tottunut lasten pyöreyteen. THL:n tilastojen mukaan kaikissa kunnissa, etenkin maalaiskunnissa on huomattava määrä lapsilihavuutta.

Kuntien tilastoja

http://www.terveytemme.fi/finlapset/

Aivan järkyttävä esim. Rautavaaran tilanne. 74% alle kouluikäisistä pojista ylipainoisia! Mitä ihmettä siellä lapsille syötetään?

75% suomalaisista on lihavia, joten eiköhän tuo lasten lihavuus vain mukaile yleistä kaavaa.

Vierailija
155/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta eräässä ketjussa moni sanoi etteivät voi syödä aamupalaa eikä lapsetkaan heillä syö. Ja asia ok.

Ihmettelin että miten lapset pärjää ruokailuun asti syömättä? Monella vanhemmallahan on kahvitauko jolloin puputtavat jotain kahvin kanssa mutta lapset odottavat nälissään lounaaseen.

Kyllähän se tuo aamupalan skippaaminen on aika huono homma, etenkin opettaa lapsille että se olisi ok.

Ei kaikille maistu aamupala, eikä siinä ole mitään huonoa.

Sellaiset lapset, jotka eivät syö aamupalaa, ovat lovottonia koulussa eivätkä jaksa keskittyä. Eli kyllä se aamiainen tarvitaan.

Vierailija
156/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut kolmenlaisia pulleita lapsia:

a)Ne joilla on tosi hyvä ruokahalu. Syövät vaan väkisin enemmän kuin muut ikäisensä, mielellään santsaavat ruokaa toisen ja kolmannenkin kerran jos vain saavat. Kotona voi olla hyvin terveellinen ruokavalio, mutta kyllä sekin liikaa syötynä lihottaa.

b)Ne joilla on omaa rahaa koulussa mukana, ja käyvät päivittäin ostamassa karkkia ja mehua.

c)Ne joiden kotona on surkea ruokavalio ja kaikki perheenjäsenet ovat huomattavan lihavia. Tällaiset ovat vähemmistössä ainakin keskiluokkaisilla asuinalueilla.

Kun olin lapsi, me kaikki 4 sisarusta syötiin samaa ruokaa, mutta vain minä lihoin. Geenilotossa olen hävinnyt tässä asiassa. Toisaalta, lihavuudesta huolimatta minulla taas ei ole esim. hammasongelmia kuten sisaruksilla, ei selkäongelmia kuten sisaruksilla jne. että joissakin asoissa geenilotossa olen myös selvinnyt voittajana.

Ristinsä jokaisella.

Vierailija
157/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta eräässä ketjussa moni sanoi etteivät voi syödä aamupalaa eikä lapsetkaan heillä syö. Ja asia ok.

Ihmettelin että miten lapset pärjää ruokailuun asti syömättä? Monella vanhemmallahan on kahvitauko jolloin puputtavat jotain kahvin kanssa mutta lapset odottavat nälissään lounaaseen.

Kyllähän se tuo aamupalan skippaaminen on aika huono homma, etenkin opettaa lapsille että se olisi ok.

Ei kaikille maistu aamupala, eikä siinä ole mitään huonoa.

Sellaiset lapset, jotka eivät syö aamupalaa, ovat lovottonia koulussa eivätkä jaksa keskittyä. Eli kyllä se aamiainen tarvitaan.

Älä nyt enää jaksa jankkaa.

Vierailija
158/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pulleiden lasten vanhemmat selittelevät, että kyllä se lapsenpyöreys sulaa viimeistään murkkuiässä. Kunpa sulaisikin ja ennen se yleensä sulikin, mutta nyt ei, sillä teini-ikäisissä on huomattavan paljon ylipainoisia. Kun on pienestä pitäen totuttu herkkuihin, niin niitä sitten mussutetaan joka päivä ainakin yksi megapussi, päälle limpparia ja pullia ja keksejä.

Vierailija
159/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lapset aiemmasta liitostaan ovat ylipainoisia molemmat, painoa varmaankin 15 kg liikaa. Lapset ovat alakouluikäisiä ja asuvat äitinsä kanssa. Äitinsä on myös ylipainoinen. Lapset viettävät lähes kaiken aikansa pelaten, liikuntaharrastukset ovat jääneet pois ja asiaan ei äidin tasolta juuri huomiota ole kiinnitetty. Jo kahden vuoden ajan käyneet kouluterveydenhoitajalla painoseurannassa ja asiasta keskusteltu vakavasti, mutta äidin kotona asiat eivät vaan muutu. Syövät lihapiirakoita iltapalaksi, välipalaksi saattavat syödä paketillisen välipalakeksejä ja äiti ei näe asiassa ongelmaa. Myöskään rahasta ei pitäisi olla kiinni terveellisemmän ruoan tarjoaminen.

Kun lapset ovat meidän luonamme, panostamme ulkoiluun ja syömme tavallista kotiruokaa kuten normaalistikin. Olemme molemmat normaalipainoisia, mieheni jopa hoikka. Omat lapseni ovat hoikkia ja liikkuvat arjessa paljon. Mieheni lapset hengästyvät tavallisessa kävelyvauhdissa ja selkeästi välttelevät minkäänlaista liikkumista. Mieheni lasten annoskoot ovat valtavia; aamupuurolautasen kanssa saattaa mennä kolme leipäviipaletta, vaikka leipää ei sinänsä olisi katettu pöytään, osaavat ottaa kaapista itse. Syömme yhdessä säännöllisin väliajoin, karkkipäivänä riittää esim. 1 suklaapatukka ja lapset eivät tästä mieltään osoita. Äitinsä luokse palatessaan, ovat lapset ilmeisesti sanoneet etteivät ole saaneet koko meidän luonamme viettämänään aikana tarpeeksi ruokaa ja vihaisia viestejä äidiltä satelee perään.

Tuntuu täysin uskomattomalta kuinka äidin on niin vaikeaa muuttaa asioita omassa kodissaan. Tilanne on raskas ja selvästi mieheni huolehtii paljon itsekseen lastensa terveydentilasta. Lapset haluavat kuitenkin asua äitinsä luona, jossa epäterveelliset elämäntavat, rajoittamattomat välipalat ja autolla jokapaikkaan kuljettelu ovat arkipäivää.

Vierailija
160/222 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äsken n. 10-vuotiaan lihavan tytön kaupan ulkopuolella. Oli ostanut kaupasta kokonaisen mutakakun ja kermavaahto pullon kaverinsa kanssa.

Miten tällaista järjetöntä mässäilyä voi estää?

En itse haluaisi rajoittaa rahaa lapselta ettei tule varastelua yms. Oma lapsi vasta pieni vauva mutta hirvittää jos lapsesta tulee tuollainen lihava mässäilijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän