Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön ja TE-toimiston virkailija kyseenalaisti terveydentilani

Vierailija
25.11.2019 |

En tiedä, oliko kyse henkisen, fyysisen vai molempien terveydentilojen kyseenalaistamisesta. No, sen voin kertoa, että flunssan olen kyllä kerran tämän syksyn aikana sairastanut, mutta muuten olen ollut ja olen täysin terve ja toimintakykyinen!

Mutta kyllä se vaan on nöyryyttävää, että ihmisen terveydentilaa aletaan sen perusteella kyseenalaistamaan, kun ihminen on työtön. Missä muussa normaalissa "asiakaspalvelusuhteessa" aletaan kyseenalaistamaan ihmisen terveydentilaa? Vai vieläkinkö, vaikka eletään jo vuotta 2019 ja puolentoista kuukauden kuluttua jo 2020-lukua, istuu syvässä ajatukset, että kaikki työttömät ovat jotenkin sairaita, joko sitten fyysisesti, psyykkisesti tai kumpiakin? Ilmeisesti on myös yleisesti hyväksyttyä olettaa työttömän olevan jotenkin sairas. Mutta oletapa samaa eräistä muiden ryhmien edustajista, niin olet välittömästi poliisitutkinnassa.

Muita, jotka joutuneet samanlaisen kohtelun kohteeksi?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseenalaisti vai kysyi vain asiasta? Ehkä kuuluu tehtäviin kartoittaa työnhakijan terveydentilaa ja ohjata terveydenhuollon palveluihin, jos tarvetta on.

Vierailija
22/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Kun olin työtön panostin täysillä omaan terveyteen, toisin kuin työssä käydessä. Laihdutin 20 kiloa, lenkkeilin=juoksin 10km kolmesti viikossa sen lisäksi että hyötykävelin kymmeniä kilometrejä viikossa. Lihasvoimaa tuli muutenkin kun pistin mökillä tuulemaan kun kerrankin oli aikaa. En ole ikinä ollut niin hyvässä kunnossa fyysisesti ja henkisesti kuin työttömyysjaksolla. Töissä taas... noh, työ on istumatyötä eikä aikaa jää harrastuksille.

Sama täällä. Työttömänä oli mahdollisuus kaikkeen sellaiseen hyvinvointia lisäävään, mitä töissä käydessä ei ehdi. Harvoin töissä käydessäni olen ollut yhtä pirtäessä ja hyvässä kunnossa sekä henkisesti että fyysisesti.

Näinpä. Kun edellinen työ loppui elimistö oli hälytystilassa, verenpaineet kaakossa, ekg-muutoksia, kilpparit koholla ja unirytmi sekaisin. Ei oikeastaan kiinnosta enää mikään oravanpyörä jossa kiskotaan kaikki irti ihmisistä. Vähempikin riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Kun olin työtön panostin täysillä omaan terveyteen, toisin kuin työssä käydessä. Laihdutin 20 kiloa, lenkkeilin=juoksin 10km kolmesti viikossa sen lisäksi että hyötykävelin kymmeniä kilometrejä viikossa. Lihasvoimaa tuli muutenkin kun pistin mökillä tuulemaan kun kerrankin oli aikaa. En ole ikinä ollut niin hyvässä kunnossa fyysisesti ja henkisesti kuin työttömyysjaksolla. Töissä taas... noh, työ on istumatyötä eikä aikaa jää harrastuksille.

Sama täällä. Työttömänä oli mahdollisuus kaikkeen sellaiseen hyvinvointia lisäävään, mitä töissä käydessä ei ehdi. Harvoin töissä käydessäni olen ollut yhtä pirtäessä ja hyvässä kunnossa sekä henkisesti että fyysisesti.

Näinpä. Kun edellinen työ loppui elimistö oli hälytystilassa, verenpaineet kaakossa, ekg-muutoksia, kilpparit koholla ja unirytmi sekaisin. Ei oikeastaan kiinnosta enää mikään oravanpyörä jossa kiskotaan kaikki irti ihmisistä. Vähempikin riittää.

Tuokin on totta ettei ihminen ole mikään suorittava robotti, joka jaksaa aina vain. Mutta oikeasti, ideologiset työttömät ovat niitä poikkeuksia enemmän kuin sääntöjä. Ainakin toivon että ovat.

Vierailija
24/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua raataa osakkeenomistajien orjana, niin täytyy olla sairas.... vai miten se oli

Vierailija
25/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on että hyvin monelle työttömällä on psykiatrisia ongelmia.

Vain ensin hoitamalla mielenterveys, voidaan olettaa että työtön pystyy kuntoutumaan

Sen virkailija tietää puhelimessa tapausta näkemättä ja ainoa parantava keino on kuntouttava työtoiminta...

Vierailija
26/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoitoa tulisi kokeilla yhä useammin mielenterveydellisten sairauksien hoidossa

Vierailija
27/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyden ja erityisesti sen pitkittymisen negatiivisesta vaikutuksesta terveyteen (ihan siitä lähtien että käytetään vähemmän terveyspalveluita päätyen ihan solutasolle) on runsaasti tutkimuksia.

Vierailija
28/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus on taas näitä nollajuttuja.

Vierailija
29/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas päinvastainen ongelma, kun työkkärin mielestä olen tarpeeksi terve töihin, vaikken ole. Olen saanut taisteltua itseni siihen tilanteeseen, että alettiin puhua kuntouttavasta työtoiminnasta, koska en välillä pääse edes itse sängystä ylös kipujen takia, en voi kävellä kun sattuu, lyyhistyn kivusta jne, joten pitää mennä testaamaan, pystynkö töihin vai en, kun arkikin on välillä vaikeaa.

Joka kerta kysyin miten mahdan päästä kulkeutumaan sinne, kun julkiset eivät ole varteenotettava vaihtoehto. Tähän aina kohauteltiin olkia ja sanottiin, että jaa'a. 

Menee vain yksi vuoro kuntouttavaan työtoimintaan toiseen suuntaan klo 14, kun silloin se jo loppuu, eikä takaisin tule vuoroa, matkaa on 20km suuntaansa, joten pyöräily tai kävely ei tule kyseeseen, kun kipuja tosiaan on. 

Toisessa suunnassa myös olisi kuntouttava työtoiminta (n.25km/suunta), mutta se ei käy, koska sinne menee vain yksi vuoro klo 6 (kuntouttava alkaisi vasta klo 10), ja minulla on IBS, joka on todella paha aamuisin, enkä pääse pois vessasta ennen klo 10-12. Ymmärrän kyllä, että voi kuulostaa siltä, etten jaksaisi herätä aiemmin, muttei todellakaan ole siitä kyse, kuinka mielelläni vaihtaisin tämän heti siihen, että voisin aamusti lähteä huolettomasti kotoa. 

Virkailijani oli sitä mieltä, että voisin syödä Imodiumia, kun tarvitsee mennä kuntouttavaan, monta päivää viikossa siis ja pitkän aikaa, ainakin sen 3kk miksi ajaksi kuntouttavaan aina tehdään sopimus. Onneksi mukana oli sosiaalityöntekijä joka sanoi, ettei sellaista voi tehdä ja sanoinkin ihan suoraan, että minä en aikuisena ihmisenä ala vaipoissa kulkea, kun aamua lukuun ottamatta mahani on ollut ihan hyvässä kunnossa reilun vuoden. Ainoastaan aamut ovat pahoja, eivät toki aina, mutta sen ennustaminen on täysin mahdotonta. Sen takia sopimusta ei ole tehty, koska vaikka on mahdollista että aamu olisi hyvä, se on harvinaista, eikä tästä kuulemma myönnetä sairaslomaa, joten poissaolot olisivat luvattomia ja hyvin nopeasti sopimus katkeaisi ja saisin karenssin. 

Virkailijani sitten vaati minua pyöräyttämään unirytmini, käymään lääkärillä kysymässä olisiko jotakin testivaiheessa olevaa lääkettä (aivan niinkuin haluaisin olla koekaniini, kun aamuja lukuunottamatta voin hyvin, ihan vain koska työkkäri haluaa, tilanteeni voisi pahentua todella paljon, en halua riskeerata sitä) ja käymään ravintoterapeutilla vai mikä olikaan. Hän totesi, että teen kaiken juuri kuten kuuluu, ei tälle oikein voi mitään tehdä, ei ole mitään apua tähän. Olen nyt 2kk ajan herännyt joka ikinen aamu klo 5 (ennen heräsin klo 7-8), mutta kivut, kouristukset ja vessassa ramppaaminen alkaa nyt vain jo aiemmin. 

Vierailija
30/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain ensin hoitamalla mielenterveys, voidaan olettaa että työtön pystyy kuntoutumaan

Vaarallista yleistämistä, itselläni ei ole minkäänlaisia ongelmia, päinvastoin nautin tästä elämästä ihan sata lasissa. Sen sijaan mitä työelämässä tullut oltua niin tuntuu että siellä niitä mielenterveysongelmaisia vasta olikin. Kummastelen puheita syrjäytyneistä/syrjäytymisestä,mitä se edes tarkoittaa kuka sen voi määritää ja miten entä jos haluaa olla vain yksin. Ihan yhtä "syrjäytynyt" voit olla jos olet työelämässä

Vierailija
31/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaarallista yleistämistä, itselläni ei ole minkäänlaisia ongelmia, päinvastoin nautin tästä elämästä ihan sata lasissa. Sen sijaan mitä työelämässä tullut oltua niin tuntuu että siellä niitä mielenterveysongelmaisia vasta olikin. Kummastelen puheita syrjäytyneistä/syrjäytymisestä,mitä se edes tarkoittaa kuka sen voi määritää ja miten entä jos haluaa olla vain yksin. Ihan yhtä "syrjäytynyt" voit olla jos olet työelämässä

Tuossa voi olla sekin että itse et ole tietoinen sairaudestasi, kun viestisi viittaa neuroosiin ja persoonallisuushäiriöön

Vierailija
32/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan sama onko jollakin työttömällä tai työttömillä yleensä terveysongelmia, te-virkailijalla ei ole oikeutta tehdä mitään arviota asiasta. Taudinmääritys on laissa määrätty pelkästään lääkärin tehtäväksi, ja hyvästä syystä.

Vierailija
33/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tieteellisesti osoitettu että työttömillä mielenterveydelliset ongelmat ovat hyvin yleisiä. Siksi sosiaalitoimen tavoite on työttömän sosiaalinen, psyykkinen ja terveydellinen kuntouttaminen ja hänen omien voimavarojensa tukeminen

Hahha, paskanmarjat! Sen yhden pitkäaikaistyöttömän mt-potilaan jonka tunnen ei ole missään vaiheessa saanut mitään apua muuta kuin lääkkeet kouraan. Sillä sitten pitäis pärjätä, kukaan ei pidä seurantaa toimiiko, mutta tämä työtön onkin jo ns yli-ikäinen eikä häntä muutenkaan huolita enää töihin.

Vierailija
34/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, virkailija tarjosi työttömälle kuuluvaa terveystarkastusta ja ap veti herneen nenään. Ei ihme, että yli 6 kk työttömänä olleet ei pääse töihin, koska he eivät ole sen 6 kk aikana lainkaan ymmärtäneet, mitä heille on sanottu. Ovat vain pahoittaneet mielensä kaikesta kyselystä.

Vierailija
35/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus on taas näitä nollajuttuja.

Niinpä. Ap ei vastaa, jengi innolla kertoo omaa tarinaansa. Pääasia, että saa taas oksentaa pahan olonsa haukkumalla jotain.

Vierailija
36/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas päinvastainen ongelma, kun työkkärin mielestä olen tarpeeksi terve töihin, vaikken ole. Olen saanut taisteltua itseni siihen tilanteeseen, että alettiin puhua kuntouttavasta työtoiminnasta, koska en välillä pääse edes itse sängystä ylös kipujen takia, en voi kävellä kun sattuu, lyyhistyn kivusta jne, joten pitää mennä testaamaan, pystynkö töihin vai en, kun arkikin on välillä vaikeaa.

Joka kerta kysyin miten mahdan päästä kulkeutumaan sinne, kun julkiset eivät ole varteenotettava vaihtoehto. Tähän aina kohauteltiin olkia ja sanottiin, että jaa'a. 

Menee vain yksi vuoro kuntouttavaan työtoimintaan toiseen suuntaan klo 14, kun silloin se jo loppuu, eikä takaisin tule vuoroa, matkaa on 20km suuntaansa, joten pyöräily tai kävely ei tule kyseeseen, kun kipuja tosiaan on. 

Toisessa suunnassa myös olisi kuntouttava työtoiminta (n.25km/suunta), mutta se ei käy, koska sinne menee vain yksi vuoro klo 6 (kuntouttava alkaisi vasta klo 10), ja minulla on IBS, joka on todella paha aamuisin, enkä pääse pois vessasta ennen klo 10-12. Ymmärrän kyllä, että voi kuulostaa siltä, etten jaksaisi herätä aiemmin, muttei todellakaan ole siitä kyse, kuinka mielelläni vaihtaisin tämän heti siihen, että voisin aamusti lähteä huolettomasti kotoa. 

Virkailijani oli sitä mieltä, että voisin syödä Imodiumia, kun tarvitsee mennä kuntouttavaan, monta päivää viikossa siis ja pitkän aikaa, ainakin sen 3kk miksi ajaksi kuntouttavaan aina tehdään sopimus. Onneksi mukana oli sosiaalityöntekijä joka sanoi, ettei sellaista voi tehdä ja sanoinkin ihan suoraan, että minä en aikuisena ihmisenä ala vaipoissa kulkea, kun aamua lukuun ottamatta mahani on ollut ihan hyvässä kunnossa reilun vuoden. Ainoastaan aamut ovat pahoja, eivät toki aina, mutta sen ennustaminen on täysin mahdotonta. Sen takia sopimusta ei ole tehty, koska vaikka on mahdollista että aamu olisi hyvä, se on harvinaista, eikä tästä kuulemma myönnetä sairaslomaa, joten poissaolot olisivat luvattomia ja hyvin nopeasti sopimus katkeaisi ja saisin karenssin. 

Virkailijani sitten vaati minua pyöräyttämään unirytmini, käymään lääkärillä kysymässä olisiko jotakin testivaiheessa olevaa lääkettä (aivan niinkuin haluaisin olla koekaniini, kun aamuja lukuunottamatta voin hyvin, ihan vain koska työkkäri haluaa, tilanteeni voisi pahentua todella paljon, en halua riskeerata sitä) ja käymään ravintoterapeutilla vai mikä olikaan. Hän totesi, että teen kaiken juuri kuten kuuluu, ei tälle oikein voi mitään tehdä, ei ole mitään apua tähän. Olen nyt 2kk ajan herännyt joka ikinen aamu klo 5 (ennen heräsin klo 7-8), mutta kivut, kouristukset ja vessassa ramppaaminen alkaa nyt vain jo aiemmin. 

Outoa, kyllä meillä voi olla sairaana pois. Pitää vain ilmoittaa ohjaajalle ennen päivän alkua. Kolme peräkkäistä kertaa, sitten pitää olla lääkärintodistus. Voi myös vaihtaa päivää, jos joku päivistä ei käy. Eli minun pitää olla 2pv/vko mutta ei ne päivät kiveen hakattuja ole. Jotain väliltä ma-to. Siis 4h/ pv. Muutenkin toimintaan osallistutaan oman voinnin mukaan.

Ikävä tilanne sinulla :(

Vierailija
37/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut. Toinen yleinen hulvaton ennakkoluulo on että kaikilla työttömillä on luottotiedot menneet.

Vierailija
38/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli sut saadaan siivottua työttömien listasta pois johonkin kuntoutukseen, tutkimukseen, hoitoon tai ihan mihin vaan niin heti näyttää työttömien määrä pikkasen paremmalta. 

Vierailija
39/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut. Toinen yleinen hulvaton ennakkoluulo on että kaikilla työttömillä on luottotiedot menneet.

No minulla on, mutta ne meni jo työssä ollessa.

Vierailija
40/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen siivousta. Pääset eläkkeelle.