Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön ja TE-toimiston virkailija kyseenalaisti terveydentilani

Vierailija
25.11.2019 |

En tiedä, oliko kyse henkisen, fyysisen vai molempien terveydentilojen kyseenalaistamisesta. No, sen voin kertoa, että flunssan olen kyllä kerran tämän syksyn aikana sairastanut, mutta muuten olen ollut ja olen täysin terve ja toimintakykyinen!

Mutta kyllä se vaan on nöyryyttävää, että ihmisen terveydentilaa aletaan sen perusteella kyseenalaistamaan, kun ihminen on työtön. Missä muussa normaalissa "asiakaspalvelusuhteessa" aletaan kyseenalaistamaan ihmisen terveydentilaa? Vai vieläkinkö, vaikka eletään jo vuotta 2019 ja puolentoista kuukauden kuluttua jo 2020-lukua, istuu syvässä ajatukset, että kaikki työttömät ovat jotenkin sairaita, joko sitten fyysisesti, psyykkisesti tai kumpiakin? Ilmeisesti on myös yleisesti hyväksyttyä olettaa työttömän olevan jotenkin sairas. Mutta oletapa samaa eräistä muiden ryhmien edustajista, niin olet välittömästi poliisitutkinnassa.

Muita, jotka joutuneet samanlaisen kohtelun kohteeksi?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hallituksen tulkinta on että työtön=mt-ongelmainen luuseri. Eikä unohdeta niitä psykososiaalisia ongelmia ;D

Muistakaas nyt kansalaiset ketä EI pidä äänestää seuraavissa vaaleissa. Saa mielenvikasen leiman otsaan ilman mitään syytä. Mitä seuraavaksi? Virkaholhooja jokaiselle työttömälle ja omaisuus valtiolle?

Vierailija kirjoitti:

Lindström:

–Tämä on pitkä prosessi, koska pitkäaikaistyötön ei ole pelkästään työtön, vaan hänellä on paljon psykososiaalisia ongelmia, minkä takia hallitus panosti myös tähän asiaan riihessä ja laittoi sinne lisää rahaa

Vierailija
42/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli sut saadaan siivottua työttömien listasta pois johonkin kuntoutukseen, tutkimukseen, hoitoon tai ihan mihin vaan niin heti näyttää työttömien määrä pikkasen paremmalta. 

Juuri sen takia jokaisen työttömän pitäisi laittaa visusti hanttiin. Ei ole oikein että työttömiä käytetään pelinappuloina, tai yritetään kiertää kunnan sakkomaksuja. Se ei ole työttömän vika kun TE-toimisto sun muut eivät kykene hoitamaan velvoitteitaan, eli löytämään työpaikkoja työttömille. Ai se ei olekaan TE-toimiston tehtävä? No mikä helvetti sen tehtävä sitten on? TE-virkailijoiden elättäminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on että hyvin monelle työttömällä on psykiatrisia ongelmia.

Vain ensin hoitamalla mielenterveys, voidaan olettaa että työtön pystyy kuntoutumaan

Vaarallista yleistämistä, itselläni ei ole minkäänlaisia ongelmia, päinvastoin nautin tästä elämästä ihan sata lasissa. Sen sijaan mitä työelämässä tullut oltua niin tuntuu että siellä niitä mielenterveysongelmaisia vasta olikin. Kummastelen puheita syrjäytyneistä/syrjäytymisestä,mitä se edes tarkoittaa kuka sen voi määritää ja miten entä jos haluaa olla vain yksin. Ihan yhtä "syrjäytynyt" voit olla jos olet työelämässä

Tuossa voi olla sekin että itse et ole tietoinen sairaudestasi, kun viestisi viittaa neuroosiin ja persoonallisuushäiriöön

Keittiöpsykologi vauhdissa näemmä, älä usko näihin kaikenmaailman muoti mielenterveysdiagnooseihin ja persoonallisuushäiriöihin. Harvoin on kyse oikeasti mielenterveysongelmista, se on puhtaasti sitä että ihmisiä halutaan hallita ja syyllistää ja ei sitten muutakuin nappikauppaan että pilleri teollisuus voi hyvin. Mielestäni ihmisiä syyllistetään liikaa kaikesta ja ihmiset syyllistävätkin liikaa itseään ja aivan turhaan. Nyky yhteiskunnassakin on räikeitä valuvikoja, sieltä sen korjauksen pitäisi lähteä sekä tavastamme elää, ei niin että ihmisessä on syy kun ei "sopeudu" tämä nykyisenlainen maailma jossa elämme niin se on vain seurausten jatkuvaa korjausta ja se syvenee vain ja monimutkaistuu.

Vierailija
44/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin työtön terveystarkastusta tarvitsee? Ja mitä se on, terveydenhoitaja käskee avaamaan suun ja toteaa juu, limakalvot terveen pinkit. Leima paperiin ja risusavottaan, vai? 

Vierailija kirjoitti:

Aha, virkailija tarjosi työttömälle kuuluvaa terveystarkastusta ja ap veti herneen nenään. Ei ihme, että yli 6 kk työttömänä olleet ei pääse töihin, koska he eivät ole sen 6 kk aikana lainkaan ymmärtäneet, mitä heille on sanottu. Ovat vain pahoittaneet mielensä kaikesta kyselystä.

Vierailija
45/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamala sinulle, IBS-kaveri, toi työkkärin täti! Että Imodiumia naamaan vaan putkeen ja sillä hyvä. Eihän sitä saa syödä kuin korkeintaan viikon kerralla, sitten pitää lopettaa. 

Vastavaivoja nyt muutenkin vähätellään, vaikka IBS on kyllä pahasti oireillessaan yhtä paha kuin noro. P'skan tuloa ei voi estää ja kotona on pakko pysyä. Toipuminen voi viedä viikon.

T: toinen IBS-potilas, kykenemätön työhön jossa en pääse vessaan HETI

Vierailija
46/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömät voivat keskimäärin huonommin ja ovat sairaampia kuin työlliset. Toisaalta huono terveys ja varsinkin mielenterveysongelmat ovat yhteydessä korkeampaan työttömyysriskiin ja pidempään työttömyyden kestoon. Työttömyys siis voi johtaa huonoon terveyteen, mutta myös huono terveys voi johtaa korkeampaan työttömyysriskiin. 

Toistuva ja pitkittyvä työttömyys alentaa työkykyä ja lisää kuolleisuutta. Vakavimmillaan työttömyys näyttäytyy suurina kuolleisuuseroina työttömien ja työllisten välillä."

https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/hyvinvoin…

Voipi olla mutta suattaapi olla ettei olekkaan ihan aina noin. Työttömien seasta löytyy myös ihmisiä jotka voivat ja ovat terveempiä kuin työelämässä olevat. Itse olen työtön (tällä hetkellä vielä). Terveyden tilassani ei kuitenkaan ole mitään vikaa. Syön terveellisesti ja liikun ja olen aktiivinen muutenkin. Päihteiden käytön kanssa ei ole ongelmia. Käyn kyllä juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Mutta käyn vain jäsentämässä ajatuksia. Psyykkisesti en ole sairas. Mitään mielenterveyden diagnooseja ei ole. Työttömyys ei välttämättä johda aina automaattisesti huonoon terveyteen/ korkeampaan työttömyysriskiin.

Vierailija
47/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli totaalinen uupumus 2 vuotta elämään. Ihmisiä ympäriltä kuoli kuka mihinkin ja itse jouduin sairaan rikoksen uhriksi, johon en edes saanut apua, koska oli niin sairas ettei sellaista ymmärretä, vaan lähinnä epäillään minulla puhjenneen skitsofreania. Onneksi eräs ihminen oli tuki ja turva ja lopulta uskaltauduin kertomaan hänelle koko tarinan. Hyväksytyksi tuleminen tapahtuneista huolimatta aloitti parantumisprosessin. Nyt olen määräaikaisessa työsuhteessa, josta näillä näkymin on luvassa jatkoa. Olen todella kiitollinen minut palkanneelle taholle. He uskalsivat ottaa riskin ja palkata tällaisen pitkäaikaistyöttömän luuserin. Traumat pyörivät edelleen joka aamu päässä, mutta saan voimaa työstä ja toivottavasti joskus mieleni paranee tuosta traumakehästä... 

Vierailija
48/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli sut saadaan siivottua työttömien listasta pois johonkin kuntoutukseen, tutkimukseen, hoitoon tai ihan mihin vaan niin heti näyttää työttömien määrä pikkasen paremmalta. 

Mukavaa, että terveydenhuoltoa ja etenkin niin toimivia mielenterveyspalveluita rasitetaan turhaan. Oma työ helpoksi ja muilla ei mitään väliä. Samalla oikeiden mielenterveyskuntoutujien ongelmat arvatenkin vähätellään lyttyyn ja heidät leimataan laiskoiksi työnvälttelijöiksi.

Vierailija
49/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin työtön terveystarkastusta tarvitsee? Ja mitä se on, terveydenhoitaja käskee avaamaan suun ja toteaa juu, limakalvot terveen pinkit. Leima paperiin ja risusavottaan, vai? 

Vierailija kirjoitti:

Aha, virkailija tarjosi työttömälle kuuluvaa terveystarkastusta ja ap veti herneen nenään. Ei ihme, että yli 6 kk työttömänä olleet ei pääse töihin, koska he eivät ole sen 6 kk aikana lainkaan ymmärtäneet, mitä heille on sanottu. Ovat vain pahoittaneet mielensä kaikesta kyselystä.

En ole tuosta kuullutkaan. Googletin just ja varaan ajan huomenna. Jos aikaa varataan 1,5 tuntia, niin ehkä siihen kuuluu muutakin kuin suuhun katsominen. Toivottavasti saa jäykkäkouristusrokotuksen uusittua.

Eri

Vierailija
50/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseenalaisti vai kysyi vain asiasta? Ehkä kuuluu tehtäviin kartoittaa työnhakijan terveydentilaa ja ohjata terveydenhuollon palveluihin, jos tarvetta on.

Millähän osaamisella ja tietotaidolla joku TE-toimiston työntekijä "kartoittaa jonkun terveydentilaa"???

Täysin kaiken etiikan ja lainkin vastaista. Henkilön terveyteen liittyvät asiat eivät millään tavalla kuulu TE-toimistolle. Eivät mitenkään.

TE-toimiston työntekijä voi kertoa erilaisista mahdollisuuksista, vaikka mahdollisuudesta maksuttomaan terveystarkastukseen, jos kunnalla/kaupungilla sellainen on tarjolla tai antaa jonkun esitteen työttömille tarkoitetuista liikuntaryhmistä tai muusta virikkeellisestä toiminnasta.

"terveydentilan kartoittaminen" kuuluu kyllä vain ja ainoastaan terveydenhuollon koulutetulle henkilöstölle, ei jollekin TE-toimiston sosionomille.

Vierailija
51/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimitenhan työttömien terveydentilassa on parantamisen varaa. Ammattilainen tietää vuosien kokemuksella.

Avaatko vähän?

Useimmilla tietämilläni työttömillä on jossain näissä suuria ongelmia: mielenterveys, terveys, sosiaalisia ongelmia, päihdeongelmia.

Useimmilla minun tietämilläni työttömillä taas ei ole mitään näistä ongelmista.

Vierailija
52/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseenalaisti vai kysyi vain asiasta? Ehkä kuuluu tehtäviin kartoittaa työnhakijan terveydentilaa ja ohjata terveydenhuollon palveluihin, jos tarvetta on.

Millähän osaamisella ja tietotaidolla joku TE-toimiston työntekijä "kartoittaa jonkun terveydentilaa"???

Täysin kaiken etiikan ja lainkin vastaista. Henkilön terveyteen liittyvät asiat eivät millään tavalla kuulu TE-toimistolle. Eivät mitenkään.

TE-toimiston työntekijä voi kertoa erilaisista mahdollisuuksista, vaikka mahdollisuudesta maksuttomaan terveystarkastukseen, jos kunnalla/kaupungilla sellainen on tarjolla tai antaa jonkun esitteen työttömille tarkoitetuista liikuntaryhmistä tai muusta virikkeellisestä toiminnasta.

"terveydentilan kartoittaminen" kuuluu kyllä vain ja ainoastaan terveydenhuollon koulutetulle henkilöstölle, ei jollekin TE-toimiston sosionomille.

Ei itse kartoita, vaan tarjoaa mahdollisuutta terveystarkastukseen. Joka on ihan samanlainen, kuin esim. työterveystarkastus. Kannattaa hyödyntää.

Eri

Vierailija
53/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Terveystarkastus sisältää terveydentilan kartoituksen, mahdollisen lähetteen verikokeisiin ja tarvittaessa ohjauksen lääkärille tai eri alojen asiantuntijoiden vastaanotolle."

Vierailija
54/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

te-toimisto tarjoaa mahdollisuutta ja työttömän on mentävä tähän terveystarkastukseen

Vierailija
55/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuosta kuullutkaan. Googletin just ja varaan ajan huomenna. Jos aikaa varataan 1,5 tuntia, niin ehkä siihen kuuluu muutakin kuin suuhun katsominen. Toivottavasti saa jäykkäkouristusrokotuksen uusittua.

Eri

Rokotuksen saat uusittua ihan vaan soittamalla omaan terveyskeskukseesi (tai mitren ikinä teillä on homma järjestettykään) ja varaamalla ajan rokotukseen. Myös muut rokotukset saat näin ajantasalle.

Mutta toki käyttäisin terveystarkastuksen myös hyväkseni, jos edellisestä olisi paljon aikaa. Ihan noin pitkää aikaa meillä ei varata, 15 minuuttia on se normaali aika terveydenhoitajalle.

Vierailija
56/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuvitteleeko joku täällä tosiaan, että keskimääräinen työtön on työtön vain koska ei jotenkin onnistu pääsemään töihin? Ei kyllä pidä paikkaansa.

Vierailija
57/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa.

Minulla on paljonkin vikaa terveydessä. Niin paljon, että olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Silti piti vaatia, että saa sen tuen, joka on tarkoitettu sairaille.

Sen jälkeen kun pääsin tapaamaan vajaakuntoisten omaa virkailijaa, on asiat edenneet helpommin ja olen saanut tarvitsemaani tukea.

Vierailija
58/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYP:iin yrittävät lähettää.

Vierailija
59/63 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei itse kartoita, vaan tarjoaa mahdollisuutta terveystarkastukseen. Joka on ihan samanlainen, kuin esim. työterveystarkastus. Kannattaa hyödyntää.

Eri

Vastasin vain laainaamaani, jossa sanottiin:

"Ehkä kuuluu tehtäviin kartoittaa työnhakijan terveydentilaa ja ohjata terveydenhuollon palveluihin, jos tarvetta on."

Tässä kyllä selkeästi ajatuksena on, että TE-toimiston työntekijä kartoittaa jollain perusteella henkiön terveydentilaa ja ohjaa terveydenhuollon palveluihin JOS TARVETTA ON. Eli TE-virkailija vetäisi jotain johtopäätöksiä kartoituksensa perusteella ja ohjaisi eteenpäin jos huomaa tarvetta olevan.

Kylläm voi tarjota mahdollista terveystarkastusta jos sellainen on tarjolla. Ottamatta kantaa millään tavalla sen asiakkaansa terveydentilaan. Sanoa, että sulla on oikeu tällaiseen. Ei niin, että mites toi sun ylipaino? Onko verenpainetta? Ohjaan sinut nyt tällaiseen terveystarkastukseen, koska kartoittamani perusteella tarvitset sitä.

Vierailija
60/63 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas päinvastainen ongelma, kun työkkärin mielestä olen tarpeeksi terve töihin, vaikken ole. Olen saanut taisteltua itseni siihen tilanteeseen, että alettiin puhua kuntouttavasta työtoiminnasta, koska en välillä pääse edes itse sängystä ylös kipujen takia, en voi kävellä kun sattuu, lyyhistyn kivusta jne, joten pitää mennä testaamaan, pystynkö töihin vai en, kun arkikin on välillä vaikeaa.

Joka kerta kysyin miten mahdan päästä kulkeutumaan sinne, kun julkiset eivät ole varteenotettava vaihtoehto. Tähän aina kohauteltiin olkia ja sanottiin, että jaa'a. 

Menee vain yksi vuoro kuntouttavaan työtoimintaan toiseen suuntaan klo 14, kun silloin se jo loppuu, eikä takaisin tule vuoroa, matkaa on 20km suuntaansa, joten pyöräily tai kävely ei tule kyseeseen, kun kipuja tosiaan on. 

Toisessa suunnassa myös olisi kuntouttava työtoiminta (n.25km/suunta), mutta se ei käy, koska sinne menee vain yksi vuoro klo 6 (kuntouttava alkaisi vasta klo 10), ja minulla on IBS, joka on todella paha aamuisin, enkä pääse pois vessasta ennen klo 10-12. Ymmärrän kyllä, että voi kuulostaa siltä, etten jaksaisi herätä aiemmin, muttei todellakaan ole siitä kyse, kuinka mielelläni vaihtaisin tämän heti siihen, että voisin aamusti lähteä huolettomasti kotoa. 

Virkailijani oli sitä mieltä, että voisin syödä Imodiumia, kun tarvitsee mennä kuntouttavaan, monta päivää viikossa siis ja pitkän aikaa, ainakin sen 3kk miksi ajaksi kuntouttavaan aina tehdään sopimus. Onneksi mukana oli sosiaalityöntekijä joka sanoi, ettei sellaista voi tehdä ja sanoinkin ihan suoraan, että minä en aikuisena ihmisenä ala vaipoissa kulkea, kun aamua lukuun ottamatta mahani on ollut ihan hyvässä kunnossa reilun vuoden. Ainoastaan aamut ovat pahoja, eivät toki aina, mutta sen ennustaminen on täysin mahdotonta. Sen takia sopimusta ei ole tehty, koska vaikka on mahdollista että aamu olisi hyvä, se on harvinaista, eikä tästä kuulemma myönnetä sairaslomaa, joten poissaolot olisivat luvattomia ja hyvin nopeasti sopimus katkeaisi ja saisin karenssin. 

Virkailijani sitten vaati minua pyöräyttämään unirytmini, käymään lääkärillä kysymässä olisiko jotakin testivaiheessa olevaa lääkettä (aivan niinkuin haluaisin olla koekaniini, kun aamuja lukuunottamatta voin hyvin, ihan vain koska työkkäri haluaa, tilanteeni voisi pahentua todella paljon, en halua riskeerata sitä) ja käymään ravintoterapeutilla vai mikä olikaan. Hän totesi, että teen kaiken juuri kuten kuuluu, ei tälle oikein voi mitään tehdä, ei ole mitään apua tähän. Olen nyt 2kk ajan herännyt joka ikinen aamu klo 5 (ennen heräsin klo 7-8), mutta kivut, kouristukset ja vessassa ramppaaminen alkaa nyt vain jo aiemmin. 

Outoa, kyllä meillä voi olla sairaana pois. Pitää vain ilmoittaa ohjaajalle ennen päivän alkua. Kolme peräkkäistä kertaa, sitten pitää olla lääkärintodistus. Voi myös vaihtaa päivää, jos joku päivistä ei käy. Eli minun pitää olla 2pv/vko mutta ei ne päivät kiveen hakattuja ole. Jotain väliltä ma-to. Siis 4h/ pv. Muutenkin toimintaan osallistutaan oman voinnin mukaan.

Ikävä tilanne sinulla :(

Puhuttiin tästä virkailijani, sosiaalityöntekijän ja kuntouttavan työtoiminnan ohjaajien kanssa, IBS:stä ei kuulemma saa sairastodistusta, joten poissaolosta tulee luvaton. En tiedä miksi, mutta näin kuulemma on, siitä ei saa sairaslomaa edes sitä päivää terveyskeskuksesta.

Ja minulla on nyt tämä huono aamu-jakso kestänyt koko tämän vuoden (viime vuosi taas oli ihan erilainen ja maha temppuili koko päivän), välillä on ollut muutama hyvä aamu, kesällä oli jopa viikon verran hyviä aamuja.

Tämä on silti niin kauheaa vuoristorataa ja tasaisen huonoa pitkiä aikoja, ettei kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja halunnut tehdä sopimusta, etten turhaan saa karenssia, kun kaikki tietävät, etten pysty sinne kulkeutumaan klo 9:ksi tai toiseen paikkaan klo 10:ksi.

-Lainaamasi