Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiallinen avautuminen ja pohdinta tyhmyydestäni

Vierailija
25.11.2019 |

Eli olen tyhmä, elämän jokaisella osa-alueella. Työelämässä en pärjää, sosiaalisissa tilanteissa ja suhteissa en pärjää, oman terveyden päälle en ymmärrä, luetun ymmärtäminen on vaikeata, hahmottaminen on vaikeata, rahan ymmärtäminen on vaikeata jne. Koulussa oli vaikea pärjätä tai pääsin kyllä läpi peruskolun mutta keskiarvo oli jotain 6.2 tai jotain. Ammattikoulun pääsin läpi kunhan tiettyä kokeita helpotettiin mutta enää en kyseisellä alalla pärjäisi koska en muista siitä juuri mitään. Uusia ammatteja yritin opiskella mutta siitä ei tullut mitään.

Ja sekin vielä että vasta nyt päälle 30-vuotiaana älynnyt miettiä hetkinen miksi kaikki on niin vaikeata ja kun alkanut miettiä asiaa niin masennus ja ahdistus vaan pahentuneet. Kai nuokin jotain vaikuttaa mutta kun kunnolla miettinyt ja muistellut lapsuutta niin kyllä selkeästi olen muita jäljessä ollut henkisesti. Lapsena sitä ei tajunnut kun muut hoiti asioita puolestasi mutta aikuisenakin kestänyt yli 10 vuotta tajuta ettei tämä nyt ihan normaalia ole.

Miksi olen tyhmä? Kai minulla on jotain neurologisia kehityshäiriöitä, psykologin testeissä kävin ja psykologi totesi että minulla on viitteitä add:hen ja asbergerin oireyhtymään mutta mitään varsinaista diagnoosia minulle ei ole annettu tosin jos näihin on viitteitä ja miettii mitä vaikeuksia minulla on niin eiköhän se ole aika selvää että nuo on.

Mieluummin olisin kyllä terve tai olisin saannut näihin apua tai selvyyden jo 20 vuotta sitten eikä vasta nyt niin olisi välttynyt varmaan masennukselta ja ahdistukselta sekä monilta epäonnistumisilta ja pään seinään hakkaamisilta.

Työelämässä pärjäämistä tämä eniten haittaa tosin luulen että olen kyllä totaalisen burn-out tällä hetkellä ettei senkään takia töistä tulisi mitään mutta kun nykyään töissäkin vaaditaan ties mitä taitoja ja jatkuvaa oppimista niin vaikeata olisi.

Tällaista tänään.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän hyvin kirjoitat ollaksesi niin osaamaton.

Vierailija
2/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja hyvin osaat jäsennellä asiat. Veikkaanpa, ettet ole ollenkaan niin tyhmä kuin luulet olevasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo tuossa todettiin, kirjallinen kykysi ilmaista itseäsi ylittää 80% nuorista aikuisista joiden kirjoituksia täällä saa lukea. En siis oikein usko että olisit niin tyhmä kuin itse kuvittelet. Enemmänkin kuulostat alisuorittajalta.

Vierailija
4/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Et todellakaan ole tyhmä. Itsellänikin lopahti viimeisellä peruskoulun luokalla totaalisesti kiinnostus koulun suhteen, ja tiedostin kylläkin syyn siihen, sillä perheessäni tapahtui niihin aikoihin surullisia muutoksia, jotka väistämättä vaikuttivat minuun. Minun koulujeni, myöhemmin myös ammattitutkintoon valmistamassa opistossa aikoinaan vaikutti todistuksen numeroarvosteluun tunneilla osallistumisen aktiivisuus eli viittausinto, eli vaikka kokeista olisit saanut ysin, niin passiivisuus tunnilla laskikin numeroa todistuksessa ALASPÄIN.

Vierailija
5/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
6/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla pikkasen masokistinen, mikään tyhmä ap ei ole.

Vierailija
7/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja ajatuksia mullakin. Sosiaalisten vaikeuksien takia alisuoriudun käytännössä kaikilla elämän osa-alueilla. Lisäksi ymmärrän asioita omituisilla ja erikoisilla tavoilla, hahmotan eri tavalla. Masennus ja ahdistus kruunaavat koko potin. 

Koulussa olin lähinnä hiljainen, ujo ja arka, jota ei juurikaan noteerattu mitenkään omituisuudestani johtuen. Minua jopa tavallaan pelättiin. 

Vierailija
8/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Et todellakaan ole tyhmä. Itsellänikin lopahti viimeisellä peruskoulun luokalla totaalisesti kiinnostus koulun suhteen, ja tiedostin kylläkin syyn siihen, sillä perheessäni tapahtui niihin aikoihin surullisia muutoksia, jotka väistämättä vaikuttivat minuun. Minun koulujeni, myöhemmin myös ammattitutkintoon valmistamassa opistossa aikoinaan vaikutti todistuksen numeroarvosteluun tunneilla osallistumisen aktiivisuus eli viittausinto, eli vaikka kokeista olisit saanut ysin, niin passiivisuus tunnilla laskikin numeroa todistuksessa ALASPÄIN.

Näin se on aina ollut, paitsi jos opettaja piti naamakertoimesta ja tunsi oppilaan perhesuhteiden kautta.

Vierailija
9/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun olisin itse kirjoittanut tätä! Älä koskaan sano itsesi tyhmäksi! Yhteiskunta on äärimmäisen kapea ja vain tietyt normi mahtuvat, se vasta tyhmää onkin. Jos maailmassa opittaisi hyväksyy myös eksentriset ihmiset niin pelkkää menestystä siitä tulisi.

En minäkään pärjää työelämässä ja sen lisäksi mielestäni kaikki toimii aivan epäloogisesti. Koulussa sama juttu jäin aina jälkeen. Minua pidetään kyllä todella fiksuna. Minulla on todettu eriasteisia add/häiriöitä mutta ei ihan diagnoosia.

Meillä ei valitettavasti ole paikka kapeassa yhteiskunnassa.

Vierailija
11/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit tyhmä, niin teksti vilisisi kirjoitusvirheitä eikä olisi noin hyvin kirjoitettu, jäsennelty ja perusteltu.

Tämä kirjoitus on parempaa kieltä, joten annan provon arvosanaksi 4+/5.

Vierailija
13/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jäsennelty ja oikein kirjoitettu teksti siihen nähden, että oisit oikeesti noin heikkolahjainen.

Eiks tossa pitäisi ennemmin tehdä neuropsykologiset testit, eli katsoa sun kognitiota, eikä mtn ADHD ja Asperger ym. -piirteitä?

Eli jos vaikka olisit heikkolahjainen, eli nykyaikainen termi on laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Voisi selittää, miksi et ymmärrä mtn. Eli et ole lievästi kehitysvammaisen tasolla, mutta sun ÄO on silti merkittävästi alle normaalin, yli 70 kuitenkin.

Vierailija
14/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jäsennelty ja oikein kirjoitettu teksti siihen nähden, että oisit oikeesti noin heikkolahjainen.

Eiks tossa pitäisi ennemmin tehdä neuropsykologiset testit, eli katsoa sun kognitiota, eikä mtn ADHD ja Asperger ym. -piirteitä?

Eli jos vaikka olisit heikkolahjainen, eli nykyaikainen termi on laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Voisi selittää, miksi et ymmärrä mtn. Eli et ole lievästi kehitysvammaisen tasolla, mutta sun ÄO on silti merkittävästi alle normaalin, yli 70 kuitenkin.

En enää kunnolla muista mitä testejä tein mutta siinä oli kysymyksiä ja kuvatehtäviä sekä piirrostehtäviä ajan kanssa ja ilman. Yksi oli missä annettiin paperi jossa oli ympyröitä, viivoja, laatikoita jne. ja niistä piti piirtää mitä mieleen tulee eli pallosta piti piirtää jokin asia mikä mieleen tulee.

ap

Vierailija
16/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa muutama totesi että osaan kirjoittaa ja jäsennellä hyvin. Joo kyllä mutta siinä menee aikaa. Jos se pitäisi tehdä tietyssä ajassa niin jälki ei olisi niin hyvää, tarvitsee rauhassa tehdä.

Sitten taas sosiaalisissa tilanteissa niin puheentuotto ja jäsentely ei onnistu tavallisten ihmisten keskuudessa. Eli jos jossain sukukokouksessa tai vastaavassa niin keskusteluun on hyvin vaikea ottaa osaa kun tuntuu ettei pysy kyydissä mukana kun keskustelun aihe vaihtuu jo toiseen kun itsellä olisi jokin mielipide edelliseen asiaan ja se harmittaa paljon. Ja jos yrittää johonkin väliin avata suunsa niin en saa mielipidettäni tai ajatustani selitettyä kunnolla vaan saatan jäädä miettimään siinä samalla yrittäen jäsennellä sen mielipiteen oikeaan järjestykseen ettei sanat ole miten sattuu.

Monesti vaan tyydyn olemaan hiljaa isommassa keskusteluporukassa. Yhden tai kahden ihmisen kanssa keskustelu on helpompaa mutta siinäkin oman mielipiteen tai vastauksen saaminen suusta ulos järkevässä muodossa vie aikansa ja usein vastaan väärin tai oudosti ja alkaa samalla häpeämään itseään kun nolaa itsensä.

ap

Vierailija
17/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä diagnoosin hankkimista. Eli testeihin rohkeasti!

Vierailija
18/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit tyhmä, niin teksti vilisisi kirjoitusvirheitä eikä olisi noin hyvin kirjoitettu, jäsennelty ja perusteltu.

Tämä kirjoitus on parempaa kieltä, joten annan provon arvosanaksi 4+/5.

Kirjoitusvirheet voivat kertoa esimerkiksi lukihäiriöstä, joten henkilö ei ole tyhmä vaan hänellä on vaikeuksia hahmottaa tiettyjä kirjoittamiseen liittyviä asioita. Ja aloittaja ei suinkaan ole tyhmä.

Vierailija
19/30 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kyllä saa mitenkään muutettua ajatusta siitä että olen tyhmä niin pois kun joka päivä on jokin asia mikä muistuttaa siitä. Vaatii todella paljon etten ala tässäkään keskustelussa haukkumaan itseäni sellaisilla sanoilla joista moni kyllä varmasti järkyttyisi. Olen minä niitä tänne useita kirjoittanut mutta nopeasti ne lähtee pois. Itsetunto on kyllä todella surkeassa tilassa.

Sitten kun on vielä jatkuva ahdistustila päällä joka helpottaa tai ei helpota opamoxilla. Toisekseen kokoajan on sellainen ei täysin terve olo, sitä sun tätä oiretta mutta en tiedä haluaako ne tuolla terveyskeskuksessa ottaa näitä minun oireta vakasvasti kun tietävät että minulla on ahdistusta niin laittavatko sen piikkiin.

Päivät vaan kuluu aikalailla kotona näyttöä tai kattoa tuijottaen ja suurelta osin mielessä pyörii vaan ajatus kuolemasta, muuta tekemistä ei juuri ole ellei jonkun tunnin sauvakävelyä tai fysiolta saatuja lihas ja liikeharjoitusten tekemistä lasketa. Aikalailla elämä vaan valuu hukkaan mutta on mennyt jo monta vuotta.

Häpeän itseäni todella paljon ja jokainen virhe tai väärä sana oli se kuinka mitätön tahansa aiheuttaa kovan itsensäruoskimistilanteen eli haukun itseni lyttyyn. Psyykkisesti olen aika lopussa, energia menee siihen että esittää kaiken olevan kunnossa ja sisällä käy samalla järjetön myrsky. Välillä kyllä saan itkukohtauksen mutta en osaa edes kunnolla itkeä vaan se on pientä kyyneltä vaan hetken, kai minä olen siltäkin osin rikki.

Joku tietysti kommentoisi että mene laitoshoitoon mutta siinä vaan kävisi niin että jäisi sille tiellä eikä se olisi enää elämää tai no teknisesti on elossa kun lääkkeitä täynnä ja ym. henkisesti on jo poissa.

Tällaista tänään.

ap

Vierailija
20/30 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satua. Keksi parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan