Kuulin juuri, että on parikymppisille naisille normaalia tilata Zalandosta 40 mekkoa ja lähettää 39 takaisin!!!
Eiköhän ala syy länsimaisen rappioon löytyä aika läheltä...
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tilaa tommosta kasaa kerrallaan ja harvoin mitään palautan, mutta silti täytyy todeta, että nettikaupoissa on TODELLA PALJON PAREMPI valikoima ja saatavuus kuin kaupoissa! Minkäs teet kun näin todellakin on. Kaupoista ei löydy koskaan mitään tai jos löytyy niin kokoja (koko S) ei ole. Nettikaupoista löytyy aina kaikki. Helppoa :)
TÄMÄ. Oma koko tuntuu olevan aina se suosituin, jolloin joutuu tyytymään johonkin B-vaihtoehtoon. Lisäksi netistä ostaminen kuluttaa vähemmän omaa aikaa.
Zalando on ihan mahtava nettikauppa. Mulla ei ole zalandosta yhtäkään huonoa kokemusta ja olen ollut heidän asiakas jo monta vuotta. Aion todellakin aivan satavarmasti jatkaa heidän asiakkaanaan. En nykyään oikeastaan edes käy kaupoissa, koska kaikki löytyy Zalandolta helposti ja kätevästi. Tosi harvoin palautan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on TÄYSIN VAIN Zalandon vika! Ei kuluttajien!
Ekaksiki, tuotetiedot on puutteelliset, joka johtaa suuriin palatus lukuihin kyseisen tuotteen kohdalla, sitten nämä tuotteen laitetaan alenukseen. EIvät kerro että tuote on huono, viallinen, tai oikeita mittoja jne. eli huijaavat ITSE kuluttajia jotta moni ostaisi huonon tuotteen.
Esim. Benettonin vaatteet on AINA 2 kokoa liian pienet pohjoismaalaisille. Moni ei muista tätä.
Tokaksi, he VOISI estöö tuon palautusrumban, esim. estämällä ketään tilaamasta samaa tuotetta enemmän kuin 2 kokoa, ja katsoo henkilön historiasta onko tällä useita palautuksia aiemmin. Laittaa bannin touhulle! Mutta eivät suostu. Oma vika.
Tämä on osittain Zalandon vika. Vaatteiden mittatiedot puuttuvat tai annetaan epäolennaisia mittoja. Esimerkiksi hameissa ei kerrota vyötärön ympärystä, mikä on kaikkein olennaisin tieto. Sen sijaan kerrotaan, että malli on 180 cm pitkä ja käyttää kokoa 34.
Zalando myös kannustaa tilaamaan kiinnostavan tuotteen heti, eikä katsomaan jos löytyisi muuta kiinnostavaa.
Kuluttajan vika on siinä, että he tarttuvat tähän kyseenalaistamatta. Vaatteita ei jakseta sovittaa edes kivijalkakaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Zalando on kertonut että keskimäärin puolet palautetaan. Nämä sovitusshoppailijat ovat kyllä melkoisia ilmastorikollisia.
Autoilijoiden vika!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on kannattaa tilata enemmän kerralla. Huonompi homma se on, jos tilaa yhen rätin kerrallaan.
Ja muistakaa, että ainakaan normitilaukset zalandolla ei tule rahtikoneilla tietääkseni, vaan rekalla. Tästä en kuitenkaan ole satavarma.
Meinaatko että ne kuljetettaisiin yksi kerralla, joten parempi tilata monta??
Varmaan tarkoitti tilausten keskittämistä. Eli jos joka tapauksessa aikoo tilata vaikka shampoon, hoitoaineen ja saippuan tilaa ne kerralla vaikka edellisiä olisi jäljellä eikä yksitellen vasta kun edellinen tuote on lopussa. Tai vaatekaupasta voi tilata talvitakin lisäksi ensi keväälle tennarit ja kesäksi shortsit jos jo nyt tietää että niille on tarvetta.
Tulet väsyneenä koulusta/töistä kotiin.. kumpi houkuttaa enemmän?
Vaihtoehto A: lähteä kaupoille ihmisten sekaan, jonottaa sovituskopeissa, penkoa valtavia vaaterekkejä jotka ihmiset on sotkenut ja näky on kuin kaatopaikalla. Välillä aina myyjä ahdistelee ja huutelee sovituskoppiinkin tarvitsetko apua. Ihmiset tönii ja on ärsyttäviä, olet töistä väsynyt. Mikään vaate ei tunnu eikä näytä hyvältä eikä mitään kivaa edes löydy. Jotain kivaa saatat löytää, mutta kokoja ei ole.
Vaihtoehto B: menet kotiin, keität vaikka kahvit ja otat kupin kahvia koneen ääreen. Menet Zalandon sivuille katselemaan vaatteita, joita tarvisit. Vois myös suodattaa vaihtoehtoja esim. Haluamasi värin tai hinnan mukaan. Helppoa, nopeaa ja rauhoittavaa!
Ehkä olen vähän tyhmä ihminen, kun minusta tuossa ei ole mitään outoa ja itsekin joudun monesti tilamaan monta mallia ja kokoa, koska en voi tietää mikä niistä sopii parhaiten. Ei se tietenkään aina mukavaa ole, mutta jos esim jokin tärkeä juhla tulossa ja pitää saada sinne vaatteet niin ei voi ottaa riskiä, että vaate ei sopisi. Asun muutenkin kaukana vaatekaupoista joten senkin vuoksi monesti tilaan netistä. En oikein silti ymmärrä mitä pahaa tuossa on, vaikka kuinka yritän. Onko se sitten parempi tilata joskus paljon kuin usein ja vähän ja eihän se, että ottaa jonkun vaatteen joka ei sovi ole mikään hyvä ratkaisu ja pitäähän ne sopimattomat palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zalando on kertonut että keskimäärin puolet palautetaan. Nämä sovitusshoppailijat ovat kyllä melkoisia ilmastorikollisia.
Ovatko? Onko siinä isokin ero että tavara lähetetään varastolta kuluttajalle ja osa palautuu verrattuna siihen että kaikki tavara viedään liikkeisiin?
Jokainen pakkaus ja kuljetus kuluttaa materiaaleja ja energiaa. Kauppaan voi lähettää vaikka 50 tuotetta x yhdessä pakkauksessa, mutta pakkausmateriaalia menee paljon enemmän jos ne 50 tuotetta lähetetään vaikka 25 kuluttajalle (2 per tyyppi, kaikki palauttavat yhden). Kuljetusautossa se iso 50 kpl paketti vie luultavasti vähemmän tilaa kuin 25 kpl pienempiä paketteja (koska tuotteet pitää pakata niin että pysyvät ehjinä), vieläpä kahteen kertaan (palautukset). Mitä enemmän tilaa tarvitaan kuljetuksessa, sitä useampi auto tarvitaan niitä hoitamaan. Lisäksi kauppaan viedään vaan yhteen paikkaan, yksittäispaketit viedään ja tuodaan useammasta paikasta. Ei tietenkään välttämättä samalla autolla, mutta kauppa ja asiakkaat voivat olla samassa kaupungissa, eli ne yksittäispaketit toimitetaan tipotellen eri toimipisteisiin sen sijaan että vietäisiin kerralla yhteen kauppaan.
Ei mua kiinnosta maalaisjärkimutuilu, siihen pystyisin itsekin jos luulisin tietäväni mikä lopputuloksen pitää olla. Onko sulla jotain dataa asiasta?
Lehtijuttu jossa tutkimuslinkkejä
https://www.alumniportal-deutschland.org/en/global-goals/sdg-12-consump…
"When comparing online shopping with local shopping, these effects are often not taken into consideration. Since posting parcels also results in CO2 emissions, a reduction in greenhouse gases is only achieved if an online order replaces three and a half actual shopping trips by car, or if 25 products are delivered simultaneously or if the online purchase saves the customer a 50 kilometre journey."
Niin siis tuo tekstihän ei sano, että vaatteiden ostaminen ja palauttaminen olisi ympäristön ja resurssienkulutuksen kannalta kaupasta ostamista pahempi. Se sanoo, että usein toistetut arviot nettikaupan suhteellisesta ympäristöystävällisyydestä tekevät oletuksia jotka eivät aina pidä paikkaansa eivätkä huomioi kaikkia tekijöitä. Olen kyllä erittäin tietoinen toimitusketjujen ympäristöimpaktin arvioinnin haasteista, siksi juuri suhtaudunkin skeptisesti väitteisiin että jompi kumpi olisi pahempi ja haluan tietää mihin ne perustuvat.
Koitin tässä välissä itsekin selvittää asiaa lyhyellä googlailuilla, enkä löytänyt yhtään lähdettä joka olisi ratkaissut asiaa kumpaankaan suuntaan.
Olen melkein kolmekymppinen perheenäiti ja joudun yleensä tilaamaan vaatteet netistä, koska minulla ei ole aikaa shoppailla. Yleensä joudun palauttamaan suurimman osan vaatteista, sillä:
1. Olen tarkka vaatteistani ja ostan vain sen mitä aion tosissani käyttää ja mikä näyttää hyvältä. En myöskään halua tuhlata rahaa vaatteisiin joita en käytä, jonka vuoksi koen, että palauttaminen on itseasiassa ekologisempaa kuin käyttämättömien lumppujen säilöminen komeron perukoilla.
2. Kehoni on muuttanut usein muotoaan raskauden ja synnytyksen jälkeen, joten vaatteet jotka ennen istuivat, eivät näytä hyvältä enää. Joudun tilaamaan vaatteita eri malleilla ja leikkauksilla kuin ennen ja sovittelemaan, että mikä näyttää hyvältä.
3. Eri merkeillä on huomattavia kokoeroja, joten tilaan yleensä kaksi kokoa varmuuden vuoksi.
Ei se palautusmahdollisuus ole olemassa turhan takia, vaan maksavia asiakkaita varten. Menkää kirppareille jos haluatte päteä ekologisuudellanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on keskiverto. EI ole mitenkään erikoista että joku tilaa pari sataa, joista lähettää kaikki takaisin.
Ei helevetti! Ja sitten vaaditaan pokkana lihansyönnin lopettamista ja autoilun rajoittamista ilmastosyistä.
Tuskinpa nämä sovitusshoppailijat vaativat ketään lopettamaan autoilua tai lihansyöntiä. Eivät tuollaiset ihmiset ole kiinnostuneita ilmastosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen melkein kolmekymppinen perheenäiti ja joudun yleensä tilaamaan vaatteet netistä, koska minulla ei ole aikaa shoppailla. Yleensä joudun palauttamaan suurimman osan vaatteista, sillä:
1. Olen tarkka vaatteistani ja ostan vain sen mitä aion tosissani käyttää ja mikä näyttää hyvältä. En myöskään halua tuhlata rahaa vaatteisiin joita en käytä, jonka vuoksi koen, että palauttaminen on itseasiassa ekologisempaa kuin käyttämättömien lumppujen säilöminen komeron perukoilla.
2. Kehoni on muuttanut usein muotoaan raskauden ja synnytyksen jälkeen, joten vaatteet jotka ennen istuivat, eivät näytä hyvältä enää. Joudun tilaamaan vaatteita eri malleilla ja leikkauksilla kuin ennen ja sovittelemaan, että mikä näyttää hyvältä.
3. Eri merkeillä on huomattavia kokoeroja, joten tilaan yleensä kaksi kokoa varmuuden vuoksi.
Ei se palautusmahdollisuus ole olemassa turhan takia, vaan maksavia asiakkaita varten. Menkää kirppareille jos haluatte päteä ekologisuudellanne.
Postissa asioinnin, palautuspakkailujen ja sovittelujen ajassa olisit ehtinyt ihan shoppailemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Tulet väsyneenä koulusta/töistä kotiin.. kumpi houkuttaa enemmän?
Vaihtoehto A: lähteä kaupoille ihmisten sekaan, jonottaa sovituskopeissa, penkoa valtavia vaaterekkejä jotka ihmiset on sotkenut ja näky on kuin kaatopaikalla. Välillä aina myyjä ahdistelee ja huutelee sovituskoppiinkin tarvitsetko apua. Ihmiset tönii ja on ärsyttäviä, olet töistä väsynyt. Mikään vaate ei tunnu eikä näytä hyvältä eikä mitään kivaa edes löydy. Jotain kivaa saatat löytää, mutta kokoja ei ole.
Vaihtoehto B: menet kotiin, keität vaikka kahvit ja otat kupin kahvia koneen ääreen. Menet Zalandon sivuille katselemaan vaatteita, joita tarvisit. Vois myös suodattaa vaihtoehtoja esim. Haluamasi värin tai hinnan mukaan. Helppoa, nopeaa ja rauhoittavaa!
Vaihtoehto C, eli menen kaupoille kun ei ole ruuhka-aika enkä ole rättiväsynyt. Minulle se on pienempi paha kuin arpoa netin perusteella sopiiko joku vaate kokonsa ja mallinsa puolesta minulle, sitten odotella tilausta, hakea, avata, sovittaa ja ehkä pakata palautettavat, kiikuttaa postiin ja palauttaa.
Joillakin kun on ihan oikeitakin ongelmia niin ei ehdi miettimään sitten näitä "ongelmia" sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postissa asioinnin, palautuspakkailujen ja sovittelujen ajassa olisit ehtinyt ihan shoppailemaankin.
Vaatteet pakataan samaan laatikkoon, jossa on palautuslappu päällä ja paketin voi viedä pakettiautomaattiin. Paljon nopeampi hakea postista, sovittaa kotona ja palauttaa huonot, kuin mennä keskustaan kierteleen liikkeissä. Toki järkevämpää tilata netistä, jos on edes jonkun näköiden käsitys siitä minkälaiset vaatteet yleensä ylipäätään sopii itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku maksaa 100 housut ja sitten odottaa että palautus tulee luottokortille? Ei siis edes suoraan pankkitilille.
Aika hyvä luottoraja näillä parikymppisillä
Saahan sieltä laskulle.
Mitä tuo ”laskulle” tarkoittaa?
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Se on Zalandon ja monen muun verkkokaupan bisnesmalli. Tilaa, sovita ja palauta ne mitkä eivät ole hyviä. Se on nykyaikaa ja vastaa sitä, että kaupassa kokeilet sovituskopissa ja viet huonot takaisin paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olisin mutta kyse oli lähinnä siitä että pienen kiukuttelevat taaperon kanssa shoppailu ja varsinkaan vaatteiden rauhassa sovittelu ei ole mitenkään helppo tehtävä. Postissa asiointi hoituu kaupankäynnin/ulkoilun lomassa ja vaatteita voi sovitella kotona rauhassa omaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö höpö höpö! Lapsettomuus on suurin mahdollinen ekoteko maapallolle. Onko teillä ulisijoilla lapsia? Jos on ja vielä useita, turha marista!
Kukapa pyyhkii pyllysi, kun et enää itse pysty?
Juuri nämä on niitä ilmastovouhottajia jotka vaatii yksityisautoilua kuriin!
Nykyisessä kiireisessä maailmassa nettishoppailu on paljon suositumpaa kuin kaupoissa käyminen. Helppoa ja nopeaa tilata netistä.