Kamalin huvipuistolaite missä olet ollut?
Kommentit (700)
Discoround painekattila 80-luvulla Särkänniemessä.
Huvipuistohullu kirjoitti:
sportgamerherostyles kirjoitti:
Powerparkin mustekala. Ei enää koskaan toiste. Se paska pyöri ihan liikaa ihan liian kauan. Tuli helvetin huono olo enkä uskaltanu kaikkiin mihin uskalsin seuraavalla kerralla.
Ei se pyöri kuin 3min. T. Kalan kuski
3min???? noin 50 s. maksimi huvipuistolaitteelle ellei ole eläinkaruselli tms.
Amerikassa menin pikkusiskon kanssa pimeässä menevään avaruusvuoristorataan. Yritin laskea tuumista onko pikkusisko riittävän pituinen mutta se jäi epäselväksi. Kukaan ei mitannut. Paniikki iski kun meidät laitettiin eri vaunuihin enkä saanut sanaa suusta, oltiin asuttu vasta vähän aikaa silloin siellä.. Olin koko pimeän ajon varma että pikkusisko lentää ulos ja itkin. Ei lentänyt.
Huhheijaa, taas kivoja liioiteltuja kokemuksia kuinka turvakaaret ovat menneet ajon aikana rikki ja kuinka on meinattu pudota.
Lintsin Tulireki. Ärsyttävän töksähtelevää kyytiä, ainakin viime kesänä.
En pysty enää aikuisiällä menemään hurjimpiin laitteisiin jo puuvuoristoradassa tekee tiukkaa, mustekala suosikki, Taigaan, Rakettiin tai siihen ukkoon tai kirnu laitteisiin en mene vaikka maksettaisiin tonni samoin King, korkeapaikankammo ja kuolemanpelko olis varmaa!
Vekkula. Olin varma että joudun psykoosiin.
Tästä on jo kauan aikaa, mutta Puuhamaa. Siellä oli pöytäryhmiä, missä saattoi syödä. Viereen tuli perhe, joidenka pikkulapsi p*skansi eväitään syöjien viereen eikä vanhemmat puuttuneet mitenkään tilanteeseen.
Linnanmäen kingi. Meinasin pyörtyä, koska pelotti niin paljon se korkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamatto Särkänniemessä ja Suomen Tivolissa High energy ja Trombi. Hyi että mikä paniikki tuli tuossa Aikamatossa ja Trombissa.
Ikinä en sitten kyllä uskaltanut mihinkään laitteeseen mennä missä mentiin pää ylösalaisin. Enkä edelleenkään uskaltais.
Moni mies (yleensä perheen isät) pystyy mennä isoille laitteille, jopa nauttivat. Äidit eivät enää halua/pysty/uskalla. Nuorena olleet kyllä. Montako yli nelikymppistä naista tiedätte joka noissa pyörii? Aivan. :)
Mä tiedän yhden. Hän siis hakeutuu itse noihin aina mutta hän on lapseton. Hän menee kummi ym lasten kanssa kun omat vanhemmat ei välttis halua/pysty. Liittyykö tää että jos on synnyttänyt, ettei pystyisi mennä enää noihin kauhu laitteisiin? Vai onko joku biologinen säätelymekanismi :) onko ihan tervettä keski ikäisenä nimittäin noissa käydä?
Mielenkiintoista.
Eiköhän ole enemmän yksilökysymys kuin sukupuoli, ikä tai synnyttäneisyys. Äitini 63 v. (4 lasta) tykkää käydä huvipuistoissa ja menee hurjimpiinkin laitteisiin. Samoin siskoni 40 v. (1 lapsi). Itse 30 v. (ei lapsia vielä) en ole lapsuuden jälkeen niin laitteista välittänyt enkä todellakaan mene mihinkään mikä menee pää alaspäin. Isäpuoleni 69 v. tykkää laitteista myös, miestäni 31 v. ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
sportgamerherostyles kirjoitti:
Powerparkin mustekala. Ei enää koskaan toiste. Se paska pyöri ihan liikaa ihan liian kauan. Tuli helvetin huono olo enkä uskaltanu kaikkiin mihin uskalsin seuraavalla kerralla.
Ei se pyöri kuin 3min. T. Kalan kuski
3min???? noin 50 s. maksimi huvipuistolaitteelle ellei ole eläinkaruselli tms.
2-3 min ne pyörii suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särkänniemen hihgh voltage
Jep!
Näyttää niin nössölle, mut herrajumala mä huusin ja pelkäsin, kun ei näkynyt maata missään ja pää oli ihan sekaisin ja tuntui et putoo.Taiga on lintsin karmein laite.
Se iso silmukka on mahtava ja näkymät upeat,mut muuten täyttä kidutusta, eikä näe mitään,eikä voi liikkuu.
High Voltagehan on ihan keinutuoli 😅 Melkoinen pettymys, kun on tottunut Pegasuksen kyyteihin. Koko ajan vaan odotti, että koska tämä lähtee vauhtiin, ja sit se jo pysähtyi 😆
Lintsin taiga kun olin vaunussa ja vaunu ei vielä lähtenyt liikkelle niin kyllähän siinä ehti miettiä että selviääkö ajosta hengissä vai ei😅
Särkänniemen Hype. Yli nelikymppisenä tanttarana sain mahti-idean testata Hypeä. Pelkäsin niin paljon, että lihakset olivat aivan maitohapoilla ja tärisin ja vapisin niin, etten ollut päästä laitteesta pois. Oli vain pakko tarrata käsillä ja jaloilla turvakaariin, jotta ei olisi "pudonnut".
Joskus 80 tai 90 luvulla kiertävässä tivolissa/sirkuksessa/jossain oli sellainen laite, jonka nimessä oli "180 astetta" tai jotain. Ihmiset menivät pyöreään tilaan ja asettuivat seinää vasten. Laite lähti pyörimään, samalla kuului todella kovaa ääniä ja kuvanauha vilisti siinä ihmisten päällä. En ihan tajua mitä siinä olisi pitäny tuntea, sen muistan, että vauhti oli kova ja sitä vain painui seinää vasten.
Osa poistuvista ihmisistä oli kalpeita ja täriseviä. Olihan se vähän sellainen "sielu tuli 2 metriä perässä parkuen" fiilis.
80- luvun alussa olin Särkänniemessä yläasteen luokkaretkellä, siellä oli laite, jossa pitkän vivun päissä lentokoneet, jotka pyöri ylös-alas. Jostain syystä turvakaareni ei pitänyt minua paikoillaan, olin välillä koneen lattiallakin, siellä keulassa. Koneessa istui aina kaksi ja kaverini pysyi paikoillaan. Minä pidin täysin voimin vastaan, etten putoaisi etuaukosta ulos, siinä ei ollut lasia. Sanoimme laitteenkäyttäjälle, millaista meno oli, mutta emme saaneet mitään selitystä. Muut laitteet jäi minulta sillä kerralla kokeilematta... kaveri sanoi: " mamis", kun en mennyt uuteen vuoristorataan.
Tukholman Junibackenilla on sisällä rata, jota kierretään vaunuissa, se nousee välillä aika ylöskin. Laite meni jumiin, kun olimme siellä perheen kanssa. Istuimme pitkään vaunussa korkealla ja odotimme. Korvaukseksi olisimme saaneet uuden kierroksen, harmitti kun en ottanut. Muu perhe olisi mennyt mielellään.. minä pelästyin
Vierailija kirjoitti:
Linnanmäen maailmanpyörä. Silloin joskus ikuisuus sitten niissä koreissa oli tosi matalat laidat, pelotti että sieltä lentää alas.
Kyllä! Ja aina kun se pysähtyi, kori heilui. Siis kun lasketaan ihmisiä kyytiin tai pois kyydistä. Tuulisella säällä keinui myös. Onneksi nykyisin koreissa on korkea laita.
Linnanmäellä oli sellainen iso viikinkilaiva aikoinaan. Oltiin luokkaretkellä 9. luokalla toukokuussa. Minun takana ollut poika oksensi kaaressa kun laiva keinui vaakatasoa ylemmäs. Sain koko oksennuksen niskaan ja selkään. Muistan itkeneeni. Luokkakaveri yritti pestä pitkistä hiuksista takaa sitä pois vessassa. Haisin oksennukselle bussimatkan kotiin. Isä huusi, että mitä siellä on juotu, kun tullaan kotiin yltä päältä oksennuksen peitossa.
Tulee mieleen Mr Bean kun käy aikuisena laitteissa. Käyn siis minäkin ja ikää on mutta lapsia ei ;) no ei kai tää elämä aina niin vakavaa saa olla. Ulkomaillakin kiinnostaa huvipuistot enemmän kuin museot. Anonyymisti voin tän tunnustaa mutten tästä huutele laajemmin.