Kamalin huvipuistolaite missä olet ollut?
Kommentit (700)
Itse haen kiepit ja nousut nykyään mielummin terassin puolelta.
Linnanmäellä oli Hurlum-Hei niminen vatkaaja, jossa sisääntulevat asiakkaat olivat yleisönä. Piti edetä erilaisten kieputtimien läpi, jonka jälkeen pääsi yleisöksi katsomaan perässätulijoiden selviämistä ja edesottamuksia. Muistelen, että reitin lopussa lattiasta nousi voimakas tuulenpuuska ylöspäin. Niinpä hameväki joutui esittelemään alusasujaan.
Tämä tapahtui 1950-luvulla. Sama vehje taitaa olla vieläkin, mutta sen nimi lienee joku HopLop tai mitä lie.
Särkänniemen legendaarinen coca-cola. Mikä lie oikealta nimeltään. Kun siellä roikuttiin ylhäällä pääalaspäin niin tuntui että valuu sieltä turvakaarien välistä. Ihan hirveä. En tiedä onko sitä enää olemassa, en ole käynyt Särkänniemessä yli vuosikymmeneen.
Lintsin Mustekala on yksi mun lemppareista. Mutta lapsena se oli kuin painajainen. Turvakaari ja penkki on niin valtava, että jos en olisi roikkunut käsistäni tangossa, olisin lennähtänyt ulos kyydistä. Ihme, että tuo laite on sallittu. Todella vaarallinen pienille lapsille. Ja olin ihan tarpeeksi pitkä siihen.
80-luvulla tivolissa (Sariola?) oli sellainen vähän kuin maailmanpyörän ja karusellin yhdistelmä eli kulki sellaista jyrkästi kallistetun ympyrän muotoista rataa. Olin ollut laitteessa monet kerrat aiemmin, joten tuli melkoisena yllätyksenä, että sillä kertaa lensi laatta.
Ehdin sanoa serkuilleni, että nyt on huono olo. He ehtivät nauraa ja sitten lensikin jo oksennus ja serkkujen nauru hyytyi.
Sain vieä kaiken päälle moitteet laitteen käyttäjältä, että olisi pitänyt sanoa, että on huono olo.
Sanoa? Ei sieltä sanomalla mitään olisi kuulunut ja toisaalta on hiukan vaikea huutaa, jos pidättää oksennusta.
Jäi traumat ja uskallauduin pyöriviin laitteisiin seuraavan kerran vasta aikuisena 90-luvulla.
Särkänniemessä se missä maataan mahallaan teräshäkissä. Pari kierrosta kävin ja olkapäät olivat sinisenkirjavina seuraavan viikon. Linnanmäen Enterprise penskana. Pyörii niin hitaasti ettei keskipakoisvoima riittänyt pitämään penkissä kun pyörä oli yläasennossa.
Https://youtu.be/xWythrBlDdQ
Ollessani Shanghaissa vaihto-opiskelemassa päädyin jotenkin tuohon laitteeseen Happy Valley -huvipuistossa. Olen aina pelännyt kaikkia hurjia laitteita, mutta ryhmäpaineen alla jotenkin (?!) suostuin menemään kyytiin, ja tietenkin vielä eturiviin.. Virhe!
Tuo alun pudotus oli aivan kamala, en pystynyt edes huutamaan sillä olin vain niin järkyttynyt ja peloissani :D Eturivissä ei siis nähnyt koko raidetta sillä pudotus oli niin jyrkkä, ja tuntui että roikkuu aivan tyhjän päällä.
Jalat kyllä tutisi pitkään tuon jälkeen. Muut opiskelijat menivät innoissaan uudestaan, mä jäin suosiolla vahtimaan reppuja ja puhaltelemaan.
Särkänniemen taffel disco oli aikoinaan sellainen, että laatta meinas lentää.
Pelkään vanhemmiten kaikkia laitteita!
Linnanmäellä erehdyin menemään Taigaan, vaikka arkajalka olen ja olin kuullut että se on paha. Niin olikin. Kiljuin niin että monta päivää oli ääni käheä. Muutenkin kaikki laitteet, raketti, kingi, ukko, kirnu on kaikki aivan kauheita. Joskus oikein uskaliaassa seurassa itsekin uskallan mennä niihin vaikken tykkääkkään niistä, mutta on siinä 2% hauskuutta, 98% paniikkia. Saapahan adrenaliinia 😅 en kyllä ikinä "naura iloisesti" laitteissa niin kuin ystäväni, vaan enemmänkin huutoraivoan laitteissa mutta haluan silti mennä niihin vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
PAINEKATTILA!! Vieläkin järkyttää pelkkä ajatuskin..
Piti tarkistaa ja oikein arvasin. Tää on siis kattila, jossa seistään selkä reunaa vasten ja painovoima liimaa kiinni seinään. Ei ehkä pahin, mutta musta on teininä otettu valokuva, kun tulin tosta laitteesta ja mulla kirjaimellisesti seisoo silmät päässä ällistyksestä 😲
Sinebryhoffia vastapäätä oli joku sisähuvipuisto. Siellä oli laite, joka kieputti ja pyöritti välillä vähän kallistuen. Selkärangan kohdalta lähti pitkältä matkalta nahka, kun se vehje heilutteli minua reunasta toiseen. Olin aikuinen, mutta hoikka.
Linnanmäki vanhoina hyvinä aikoina. Jouduin yksin taakse jarrumiehen eteen. Olin jatkuvasti takapuoli irti penkistä, käsivoimani oli heikot, joten muistan kyllä sen ajelun aivan liian hyvin. Parikymmentä kiloa myöhemmin laite oli paljon mukavamman tuntuinen.
Monen läheiseni kauhein laite on mun lempparini ja se on Kieppi
Vierailija kirjoitti:
Monen läheiseni kauhein laite on mun lempparini ja se on Kieppi
Koskaan ollut oksennus niin lähellä huvipuistossa.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla tivolissa (Sariola?) oli sellainen vähän kuin maailmanpyörän ja karusellin yhdistelmä eli kulki sellaista jyrkästi kallistetun ympyrän muotoista rataa. Olin ollut laitteessa monet kerrat aiemmin, joten tuli melkoisena yllätyksenä, että sillä kertaa lensi laatta.
Ehdin sanoa serkuilleni, että nyt on huono olo. He ehtivät nauraa ja sitten lensikin jo oksennus ja serkkujen nauru hyytyi.Sain vieä kaiken päälle moitteet laitteen käyttäjältä, että olisi pitänyt sanoa, että on huono olo.
Sanoa? Ei sieltä sanomalla mitään olisi kuulunut ja toisaalta on hiukan vaikea huutaa, jos pidättää oksennusta.
Jäi traumat ja uskallauduin pyöriviin laitteisiin seuraavan kerran vasta aikuisena 90-luvulla.
Paratrooper tai joku sellainen taitaa olla tuon nimi..
Vierailija kirjoitti:
Https://youtu.be/xWythrBlDdQ
Ollessani Shanghaissa vaihto-opiskelemassa päädyin jotenkin tuohon laitteeseen Happy Valley -huvipuistossa. Olen aina pelännyt kaikkia hurjia laitteita, mutta ryhmäpaineen alla jotenkin (?!) suostuin menemään kyytiin, ja tietenkin vielä eturiviin.. Virhe!
Tuo alun pudotus oli aivan kamala, en pystynyt edes huutamaan sillä olin vain niin järkyttynyt ja peloissani :D Eturivissä ei siis nähnyt koko raidetta sillä pudotus oli niin jyrkkä, ja tuntui että roikkuu aivan tyhjän päällä.
Jalat kyllä tutisi pitkään tuon jälkeen. Muut opiskelijat menivät innoissaan uudestaan, mä jäin suosiolla vahtimaan reppuja ja puhaltelemaan.
Makee video, menisin heti tuohon!
Tivolissa semmoinen tykkimäen calypson tyylinen joissa työntekijät seisovat pyörittämässä niitä vaunuja, näyttää iisiltä kun ne tyypit seisoo siinä mutta olepa vaunussa jota pyöritetään! Tuntui etten saanut henkeä ja laite kun pysähtyi, oli niin huono olo että piti lähteä kotiin. Koko loppupäivän pyöri päässä.
Viikinkilaiva ja keinukaruselli!
Tivoli Seiterän Super Waltzer on mainittu useasti. Se on siinä mielessä vanhanaikainen laite, että sen hurjuuteen vaikuttaa aikalailla se äijä, joka antaa laitteelle lisävauhdin. Siksi voi ajatella, että on tuurista kiinni, minkälaisen pyörityksen saa. No, ei ihan. Olen ollut ko. laitteen kyydissä useita kertoja ja välillä saanut ihan hurjat vauhdit ja välillä vain ihan ookoot. Vauhti riippuu siitä, keitä kyydissä on ja mitä heidän ilmeensä kertoo. Pienempien lasten (juuri ja juuri päälle minimipituuden ylittävien) kyydissä ollessa on usein iisimpi vauhti, kun taas kiljuva teinilauma saa taatusti megalomaanisen pyörityksen. Jos näyttää kuskille merkkiä vaikka pyörittämällä etusormella kohti kattoa, niin hän taatusti antaa lisää vauhtia.
Itse kysymykseen sanoisin, että hurjin laite, jonka kyydissä itse olen ollut, on varmaankin Tykkimäen Loop Fighter.
Star Flyer taas ei ole mulle paha, koska en ole korkeanpaikankammoinen, mutta hurja pyöritys yläilmoissa ja sieltä naama edellä alaspäin syöksyminen on aika pelottavaa. Tivoli Seiterässä on muuten kesympi versio Loop Fighteristä, Xtreme nimeltään. Se heiluu kutakuinkin samalla lailla edestakaisin, mutta ei mene pää ylösalaisin ympäri.
Tiettyihin laitteisiin en edes hingu. Esim. Lintsillä Ukko on sellainen, johon en uskaltaisi, samoin Särkänniemen X.
Tivolissa sellainen laite johon mennään sisään, se pyörii ja paine liiskaa kyydissäolijat seinään. Tuntui ettei saa happea sen paineen takia, pää tuli järkyttävän kipeäksi ja oksetti.
Monet muut kieputtimet kyllä kestän ja tykkäänkin mutta tuollaiseen ei enää ikinä.