Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on älypuhelinriippuvaisten lasten vanhempien tekosyy sille, ettei puhelimenkäyttöä ole rajattu alusta asti?

Vierailija
24.11.2019 |

Family Time -sovellus, iPhonen ruutuaika ym sovellukset toimivat.
Miksi lapsen on koskaan, alkuaankaan, annettu pelata vaikka koulumatkoilla yhtään mitään? Tai käyttää alakouluikäisenä nettiselainta/youtubea ilman aikuisen valvontaa?
Miksi peleihin tai someihin on pääsyä ollenkaan koulupäivän aikana, kouluun lähtemisen, aamu- tai iltatoimien aikaan?

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, heitä ei näköjään ole paikalla. Mitä olette kuulleet syyksi? Eli onko edes toisen käden tietoa näiden vanhempien perusteluista sille, että rajoitukset eivät ole olleet käytössä?

Opettajat, anonyymisti, mitä olette kuulleet?

Vierailija
2/102 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vanhemmat ovat vissiin itse niin koukussa, että eivät ehdi vastaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos av:lla kysytään, ”mikä on tekosyysi, ettet harrasta liikuntaa” tai ”mikä on tekosyysi, ettet mene ajoissa nukkumaan”, nousee keskustelu.

Kun kysytään, mikä on tekosyysi, että annat lapsen päästä pelaamaan silloin, kun pitäisi keskittyä kouluun tai aamutoimiin - jäätävä hiljaisuus. Kukaan ei uskalla sanoa mitään.

Mä kiskon näitä kaikelle sokeita peliaddikteja joka viikko pois autojen edestä, siis oikeasti. Alakouluikäisiä poikia olleet toistaiseksi. Onko näiden vanhemmat oikeasti niin tyhmiä, etteivät osaa asentaa ja käyttää jotain family timea?

Vierailija
4/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla sitä ei ole, eivät vaan välitä?

Vierailija
5/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se, että olimme mieheni kanssa eri linjoilla rajoittamisesta. Mies ei siis katsonet asiakseen panostaa siihen. Sanoin, etä älä kuvittele, että minä sitä v*ttupään roolia yksin otan, ja näin sitä ei sitten rajoitettu. Pidän tätä miehen syynä.

Vierailija
6/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos av:lla kysytään, ”mikä on tekosyysi, ettet harrasta liikuntaa” tai ”mikä on tekosyysi, ettet mene ajoissa nukkumaan”, nousee keskustelu.

Kun kysytään, mikä on tekosyysi, että annat lapsen päästä pelaamaan silloin, kun pitäisi keskittyä kouluun tai aamutoimiin - jäätävä hiljaisuus. Kukaan ei uskalla sanoa mitään.

Mä kiskon näitä kaikelle sokeita peliaddikteja joka viikko pois autojen edestä, siis oikeasti. Alakouluikäisiä poikia olleet toistaiseksi. Onko näiden vanhemmat oikeasti niin tyhmiä, etteivät osaa asentaa ja käyttää jotain family timea?

Mulla ei ainakaan ollut edes älypuhelinta. Family time? Never heard. Sitä paitsi nyt mulla on iPhone, lapsilla Samsungit. Vaikuttaako asiaan?

Vierailija
7/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien on helpompi somettaa rauhassa kun lapset ovat hiljaa luuri kourassa

Vierailija
8/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien on helpompi somettaa rauhassa kun lapset ovat hiljaa luuri kourassa

Just näin

Vierailija
9/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkkyä, kun esim. kirjastossa 1-vuotias istuu rattaissa ja mamma antaa sille jonkun lasten ohjelman käsiin tuijotettavaksi siinä satojen pikkulasten värikkäiden kuvakirjojen äärellä.

Miksköhän ne edes tuli kirjastoon?

Vierailija
10/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on se, että älypuhelimenkäyttöä on vaikeaa vahtia ja esim. netin käytön vahtiminen on joidenkin ihmisten mielestä yksityisyyden loukkaamista. Joihinkin puhelimiin voi onneksi nykyään asettaa aikalukkoja, esim. Iphoneen, joita vanhemmat voisivat hyödyntää. Koulussa vanhemmat voisivat pyytää opettajaa pitämään lapsen kännykästä huolta koulupäivän ajan. (Olen kuullut huhuja, että nykyään jo ala-asteella voidaan käyttää älykännyköitä tiedonhankintaan eli vanha kunnon nokia ilman mitään härpäkkeitä ei ehkä olisi paras vaihtoehto?)

Suurin syy varmaan on, etteivät vanhemmat halua rajoittaa itseään. 

Vierailija
11/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikka on niin ihmeellistä. Lapsi on melkein Einstein, kun oppii esikouluiässä näpräämään puhelimella. Pitää hankkia uusin ja kallein, jotta ei jää jälkeen kehityksestä. Nuorimmilla jo pankkikortit ja lähimaksamiset, joten eihän sitä kännykkää voi ottaa pois. Henkilökohtainen kapistus. Miten sen bussikortinkaan kanssa?

Ja ennen kuin on vuotta edes kulunut, niin se laite on käytännössä hitsattu käteen kiinni. Ihmeellistä, että jotkut vielä kuvittelevat, että ne saisi kerättyä pois.

Vierailija
12/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ongelma on se, että älypuhelimenkäyttöä on vaikeaa vahtia ja esim. netin käytön vahtiminen on joidenkin ihmisten mielestä yksityisyyden loukkaamista. Joihinkin puhelimiin voi onneksi nykyään asettaa aikalukkoja, esim. Iphoneen, joita vanhemmat voisivat hyödyntää. Koulussa vanhemmat voisivat pyytää opettajaa pitämään lapsen kännykästä huolta koulupäivän ajan. (Olen kuullut huhuja, että nykyään jo ala-asteella voidaan käyttää älykännyköitä tiedonhankintaan eli vanha kunnon nokia ilman mitään härpäkkeitä ei ehkä olisi paras vaihtoehto?)

Suurin syy varmaan on, etteivät vanhemmat halua rajoittaa itseään. 

Kaikkiin pihelimiin on muuten saatavissa noita ohjausohjelmia. Ihan kaikkiin.

Vierailija
13/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ainakaan ollut edes älypuhelinta. Family time? Never heard. Sitä paitsi nyt mulla on iPhone, lapsilla Samsungit. Vaikuttaako asiaan?

Miksi lapsille älypuhelimet, jos vanhemmalla ei ole?

Vierailija
14/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että kysyt asiasta, osoittaa ainakin sen, että et ole edes ottanut asiasta selvää.

En ole minäkään. Mutta tämä oli syy, et meillä lapsille hankittiin saman järjestelmän puhelimet. Ihan ekana ajateltiin tätä.

Vierailija
15/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan alussa ollut helppo  saada aikuiselle omaa aikaa. Kun ei ole sitten pidetty kuria, niin homma lähtenyt lapasesta.  Sittemmin halutaan välttää konfliktia ja otetaan se helpompi tie.

Vierailija
16/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla se, että olimme mieheni kanssa eri linjoilla rajoittamisesta. Mies ei siis katsonet asiakseen panostaa siihen. Sanoin, etä älä kuvittele, että minä sitä v*ttupään roolia yksin otan, ja näin sitä ei sitten rajoitettu. Pidän tätä miehen syynä.

Kyllä mä otan kernaasti sen v*ttupään roolin silloin, kun se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin. Mutta useimmissa asioissa eksäkin on hajulla siitä, mikä on järkevää, kuten tää homma. Vaikka onkin mukavuudenhaluinen mies...

Vierailija
17/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kannattaisi ottaa todella asiaksi, koska tän hetken alakouluikäiset ovat ikäluokka, josta iso osa tulee syrjäytymään kokonaan opiskeluista yms kännykkäriippuvuuden takia. Kun mikään muu ei kiinnosta kuin pelit ja some. Aivot niin koukutettu helppoon tyydytykseen.

”Kyllähän kaikki muutkin pelas, niin ei me aateltu, et siinä ois mitään pahaa.” Sit ihmetellään, et miten se nyt noin. Ei kiinnosta mennä mihinkään kouluun peruskoulun jälkeen, voi voi.

Kun koko homma on täysin ennustettavissa.

Vierailija
18/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi välillä katsoo aamulla ja illalla puhelinta... en aina jaksa rajoittaa. Välillä toki mut pitäis kai olla tiukempi. Teen 3 vuorotyötä ja oon YH. Saa kivittää :)

Vierailija
19/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä mikään puolustus ole, mutta silloin kun puhelimet oli uusia, niin kukaan ei puhunut "alusta asti" olemassa olevista rajoitusohjelmista, jotka pitäisi heti asentaa. Jälkeenpäin se on sitten vanhempien vika ja olisi pitänyt tajuta. Medialla ja yhteiskunnalla ei ollut mitään vastuuta tuolloin suositella ja varoitella vanhempia, mutta nyt syytetään pelkästään vanhempia kyllä.

Vierailija
20/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi välillä katsoo aamulla ja illalla puhelinta... en aina jaksa rajoittaa. Välillä toki mut pitäis kai olla tiukempi. Teen 3 vuorotyötä ja oon YH. Saa kivittää :)

Ei aina jaksa rajoittaa? Öö, sinne puhelimiin asennetaan ohjelma, jolla määritellään ajat, milloin viihdehommia saa edes auki lapsen puhelimesta. Siitä on kyse.

Etkö ole koskaan kuullut tai etkö edes ymmärtänyt aloitusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan