Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on älypuhelinriippuvaisten lasten vanhempien tekosyy sille, ettei puhelimenkäyttöä ole rajattu alusta asti?

Vierailija
24.11.2019 |

Family Time -sovellus, iPhonen ruutuaika ym sovellukset toimivat.
Miksi lapsen on koskaan, alkuaankaan, annettu pelata vaikka koulumatkoilla yhtään mitään? Tai käyttää alakouluikäisenä nettiselainta/youtubea ilman aikuisen valvontaa?
Miksi peleihin tai someihin on pääsyä ollenkaan koulupäivän aikana, kouluun lähtemisen, aamu- tai iltatoimien aikaan?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla nyt 14-vuotis poika. Sai älypuhelimen kun oli 10-vuotias. Itse en olisi tätä halunnut antaa, mutta en myöskään halunnut, että hän jää kaiken ulkopuolelle,koska suurin osa oli saanut älypuhelimen jo 7-vuotiaana. joten 3 lk:n Jouluna hän sai puhelimen.

Meillä ei ole mitään rajotteita, mutta olen kieltänyt sosiaalisenmedian, itsestään ei saa ottaa kuvia mihinkään ja minulla on oikeus tarkistaa sivuhistoria.

Olen myös tarkka siitä, että puhelinta ei käytetä klo 20-21 jälkeen vaan se sammutetaan.

Olen aika tiukka kouluasioissa.

Jos koe on alle 7 (joka on sellainen numero joka pitäisi saada sillä, että tekee läksyt ja kuuntelee tunnilla vaikka ei lukisi kokeseen) puhelin ja pleikka 3 päivää kiinni. Puhelin ei tällöin mene edes kouluun mukaan.

Alkuun muutamat itkupotkuraivarit tuli (enemmän pleikasta) silloin kun nämä olivat uusia, mutta olen järkähtämätön ja siitä syystä minun ei tarvitse enää edes teinin kanssa tapella näistä. Jos sanon, että pelit pois, niin ne sammuvat alle 5 min (toki pyydettäessä annan pelata sellaiseen kohtaan jossa voi tallentaa pelin)

Meillä myös tänä vuonna ollut käytössä kirjan lukupakko, eli pojan on luettava väh. 2 kirjaa kuussa.

Tämä nyt ei varsinaisesti liittynyt aloitukseen, mutta ajattelin kertoa miten meillä.

Olen myös kertonut aika suoraan, että joku voi pyytää kuvia itsestä ja niihin ei saa vastata ja kaikki kuvat mitä nettiin laittaisi jäävär sinne, omaa nimeään, numeroa, osoitetta EI saa kertoa jne..

Itse en omista älypuhelinta

Sivusta, oot ihan mahtava vanhempi lapsellesi. Monet muut saisivat ottaa mallia.

Vierailija
42/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset oppi aika nopeasti kiertämään esim family timen ja nyt on joku maksullinen, minkä osaavat myös kiertää. Mies pystyy kyllä katsomaan omalta koneeltaan, kuinka kauan ovat pelanneet tai käyttäneet puhelinta. 11v otin älypuhelimen pois kokonaan, koska pelasi salaa jatkuvasti, eikä mitkään useamman päivän pelikiellot ja puhelimen ottaminen pois auttaneet, vaan aina palasi takaisin vanhaan. Itki jo itsekin, ettei voi itselleen mitään. Nyt pelaa pelkästään tietokoneella, jossa myös aikarajoitin. Sitä ei pysty kiertämään.

Aika kova työ tässä on ja paljon joutuu kestämään meillä erityisesti poikien taholta vihaa ja kiukkua, kun peliaikaa rajoittaa. Ihan tavarat on lennelleet ja minua on kutsuttu tyhmäksi, joista molemmista seuraa viikon pelikielto. Toista ei saa nimitellä tai rikkoa paikkoja. Nyt on onneksi seesteistä ja rauhallista ja hyvin lapset oppineet paremmin sietämään sitä, että on peliajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua jotenkin puistatti, kun bussia odottaessani n. 2v poika tuijotti kuin psykoosissa älypuhelimen ruutua kun ympärillä tapahtui vaikka mitä. Ohi meni ambulanssi pillit päällä, poliisiauto, koiria, rattaiden ympärillä tepasteli puluja... Katse ei kertaakaan noussut puhelimesta.

Tämä on ihan hirveää. Pienen lapsen pitää olla kiinnostunut ympäristöstään.

Meillä kolmevuotias saa katsoa tabletilla lastenohjelmia kotona mutta jos tulee taistelu kun aika on täynnä, tabletti menee jäähylle.

Naapurista kuuluu joka ilta tappelu kun ala-asteiköiseltä revitään puhelin pois ennen nukkumaanmenoa ja tätä yritetään välttää.

Kiva, että itse rajoitatte, jatkakaa samaa rataa. Toisaalta sitähän siellä naapurissakin tehdään. Et voi tietää, minkälaiset ongelmat teilläkin vielä on edessä. Kurja sanoa näin, mutta fiksu ja kivakin lapsi voi ajautua ongelmiin. Sillä kolmevuotiaalla ei ole vielä sitä houkutinta, "kun kaveritkin saa". Ja jos aikanaan kaverit ihan todella saavat pelata paljon, lapsellasi ei ole kavereita, jos kiellätte häntä. Tämä on minusta paljon isompi ongelma kuin "onko vanhemmilla  auktoriteettia". Meillä oli muutama ihan h*lvetillinen vuosi peliriippuvaisen varhaisteini-ikäisen kanssa. Ja kyllä, nimenomaan rajoitimme, ja se johtikin siihen, että muutama vuosi perhe-elämää oli ilmapiiriltään ihan kamalaa. Nykyisin se aika on onneksi jo ohi, mutta lähinnä painajaisena sitä muistelen. Joku yhteinen linja tähän pitäisi saada, ihan lainsäädännön tasolla puhelimien kielto alaikäisiltä tms., yksittäisten vanhempien syyttely ei auta yhtään mitään. Kiellät tai et kiellä, h*lvetti on valloillaan, jos lapsi sattuu olemaan koukuttuvaa sorttia ja kaverit samoin.

Vierailija
44/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, ja olen aika negatiivinen asenteeltani tätä nykylasten pelaamista kohtaan. Sen voin kuitenkin empatisoida, kun olen huom. nuoremman pikkuveljeni kasvatusta seurannut, että kaikki hänen kaverinsa saivat jo eskarissa suunnilleen ensimmäiset älypuhelimensa ja iPadinsa (vauras alue), ja kaiken maailman räiskintäpelejä (COD, CS) hakattiin jo 12-vuotiaina ihan täysiä. 

Vanhempamme ovat paljon lepsumpia tuon suhteen kuin mitä itse olisin, mutta aidosti oli sellainen tilanne, että joko antaa pelata tai sitten hänellä ei ole oikein mitään yhteistä kavereiden kanssa, koska kaverit saivat pelata kellon ympäri. 

Ei ole helppoa. 

Vierailija
45/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua jotenkin puistatti, kun bussia odottaessani n. 2v poika tuijotti kuin psykoosissa älypuhelimen ruutua kun ympärillä tapahtui vaikka mitä. Ohi meni ambulanssi pillit päällä, poliisiauto, koiria, rattaiden ympärillä tepasteli puluja... Katse ei kertaakaan noussut puhelimesta.

Tämä on ihan hirveää. Pienen lapsen pitää olla kiinnostunut ympäristöstään.

Meillä kolmevuotias saa katsoa tabletilla lastenohjelmia kotona mutta jos tulee taistelu kun aika on täynnä, tabletti menee jäähylle.

Naapurista kuuluu joka ilta tappelu kun ala-asteiköiseltä revitään puhelin pois ennen nukkumaanmenoa ja tätä yritetään välttää.

Kiva, että itse rajoitatte, jatkakaa samaa rataa. Toisaalta sitähän siellä naapurissakin tehdään. Et voi tietää, minkälaiset ongelmat teilläkin vielä on edessä. Kurja sanoa näin, mutta fiksu ja kivakin lapsi voi ajautua ongelmiin. Sillä kolmevuotiaalla ei ole vielä sitä houkutinta, "kun kaveritkin saa". Ja jos aikanaan kaverit ihan todella saavat pelata paljon, lapsellasi ei ole kavereita, jos kiellätte häntä. Tämä on minusta paljon isompi ongelma kuin "onko vanhemmilla  auktoriteettia". Meillä oli muutama ihan h*lvetillinen vuosi peliriippuvaisen varhaisteini-ikäisen kanssa. Ja kyllä, nimenomaan rajoitimme, ja se johtikin siihen, että muutama vuosi perhe-elämää oli ilmapiiriltään ihan kamalaa. Nykyisin se aika on onneksi jo ohi, mutta lähinnä painajaisena sitä muistelen. Joku yhteinen linja tähän pitäisi saada, ihan lainsäädännön tasolla puhelimien kielto alaikäisiltä tms., yksittäisten vanhempien syyttely ei auta yhtään mitään. Kiellät tai et kiellä, h*lvetti on valloillaan, jos lapsi sattuu olemaan koukuttuvaa sorttia ja kaverit samoin.

Tämä on ihan totta. Todella paljon riippuu lapsesta itsestään ja hänen kavereistaan millaiseksi ongelma muodostuu. Toiset lapset koukuttuvat todella voimakkaasti versus sisaruksiin ja muihin. Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä vaikeampaa on rajoitttaa, koska lapsen mielenkiinnonkohteet saattavat typistyä. 10v esimerkiksi ei enää välttämättä leiki, jos ei ole harrastusta tai mitään intohimoa mihinkään (mikä on puolestaan osittain luonnekysymys), niin siinä sitä taistellaan paljon ja lapsi itse kokee, että häneltä viedään ainoa kiva ja mielenkiintoinen asia pois. Yksi lapsistani on tällainen, kun taas muilla on muitakin mielenkiinnon kohteita ja tekemistä.

Kiinaan taitaa olla tulossa yhteiset peliajat lapsille, koska siellä älylaiteongelmat ja peliriippuvuus on niin yleistä.

Vierailija
46/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen positiivisesti yllättynyt että täällä on tällainen keskustelu, piti ihan tarkistaa vuosiluku että onko tätä päivää.

Meillä ollaan oltu suht tiukkoja pelaamisen kanssa, eikä esim. fortnitea tms. pahimmin koukuttavia pelaa kukaan eikä ole pleikkaa. Kaikkiin peleihin pitää saada suostumus vanhemmalta ja peliaikaa on tunti per päivä. Netti toimii klo 17 jälkeen. Näistä

tehdään poikkeuksia jos on perustelut. Puhelimet jää alakertaan illalla.

Tuntuu että ollaan ainoita jotka rajoittaa pelaamista. Lähipiirissä on ihan järkkyjä tapauksia, ystävän poika on niin riippuvainen että vapaapäivinä ei syö eikä käy vessassa kun pelaa vain. Ei ole kavereita, ei harrastuksia, koulu menee huonosti. Todellakin syrjäytymisvaarassa. Toinen on lasten 6-vuotias serkku jolta ihan fyysisen tappelun kanssa pitää repiä iPad illalla käsistä.

En ymmärrä. Onhan se vaivalloista kieltää ja vahtia mutta paljon huonompi vaihtoehto on jättää asia sikseen. Sehän on heitteillejättö suorastaan. Annetaan lapsen tulla riippuvaiseksi. Eivät ne itse osaa sanoa että nyt tuli pelattua tarpeeksi, lähdenkin tästä ulos leikkimään.

Vierailija
47/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän lapsemme olivat pieniä, ei tainnut edes olla mitään älypuhelimia. Heillä oli puhelin sitä varten, että heidät sai sillä kiinni, mutta ei sillä mihinkään nettiin päässyt eikä mitään ihmeellistä voinut tehdä. En kyllä osaa sanoa oliko älypuhelimen puutteesta mitään hyötyä kasvuvaiheessa. Nykyisin ovat nuoria aikuisia ja jokaisella on puhelin kasvanut käteen kiinni.

Vierailija
48/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä näistä väännetään. Jos voisin niin kelaisin aikaa taakse päin niin että mitään älypuhelimia ei edes olisi, tai koko kännykkää, minkäänlaista. Mutta kun on. Olemme antaneet lapsille omat vanhat puhelimet, ja kyllä älysellaiset, tai älyttömät ennemminkin. Puhelimissa on joitain käteviä ominaisuuksia. Asumme ulkomailla ja lapset voivat lukea ja kuunnella suomenkielisiä kirjoja, mistä tykkään. Voin seurata lapsia puhelimen kautta, että missä ovat. Viestittelevät kavereiden kanssa ja on siis ystäviä vaikka ystävät asuvat eri puolilla kaupunkia. Ja myös Suomen kavereihin pysyy yhteys. Mutta sitten se kaikki muu. Olemme joka päivä kuin sodassa tästä asiasta. Puhelimissa on aikarajoitukset, mutta näyttää että ne pystyy aina jotenkin kiertämään. Olen päätynyt käyttämään peliaikaa myös kaupankäynnin välineenä, en tiedä onko se hyvä vai huono. ”Siivoa huoneesi, niin saat 15 min peliaikaa”. Ja tämän kaiken lisäksi myös oma puhelimenkäyttö on ihan liiallista. Mutta kun tässä on kaikki hemmetin pankkisovellukset, tunnistautumiset virallisiin järjestelmiin ja muut, elämä ei enää onnistu ilman tätä. Inhoan koko laitetta.

Vierailija
49/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin tietää. Kerran meinasin kysyä yhdeltä äidiltä, että miksi antaa hiukan reilu 1v lapsensa käytellä älypuhelinta, surullisinta oli, että tuo napero käytti sitä kuin vanhakin tekijä ja oikein näppärästi selasi Youtubea! "Hauskinta" oli, että äiti kulki myös itse nenä kiinni puhelimessa ja hänen poikansa työnsi ostoskärryjä, joissa tämä pieni napero istui ja äiti käveli sellaiseen Iltalehti-hökötykseen, kun ei katsonut eteensä. Napero nosti katseensa ehkä sekunnin ajaksi näytöstä ja jatkoi sitten. En voi kuin kysyä, että miksi?

Vierailija
50/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne ei varmaan tule kovin montaa syytä, kun lapselle on niin kätevä työntää tabletti käteen vähänkin haastavan tilanteen kohdatessa :D 

Vierailija
51/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin tietää. Kerran meinasin kysyä yhdeltä äidiltä, että miksi antaa hiukan reilu 1v lapsensa käytellä älypuhelinta, surullisinta oli, että tuo napero käytti sitä kuin vanhakin tekijä ja oikein näppärästi selasi Youtubea! "Hauskinta" oli, että äiti kulki myös itse nenä kiinni puhelimessa ja hänen poikansa työnsi ostoskärryjä, joissa tämä pieni napero istui ja äiti käveli sellaiseen Iltalehti-hökötykseen, kun ei katsonut eteensä. Napero nosti katseensa ehkä sekunnin ajaksi näytöstä ja jatkoi sitten. En voi kuin kysyä, että miksi?

Äitikin on addikti.

Meidän naapurissa on pieni vauva, ja näen isää työntämässä rattaita vahingossa autojen alle jatkuvasti tuossa pihalla, kun on siis nukuttamassa vauvaa, mutta nenä liimautuneena puhelimeensa, ettei viitsi edes poistua pihatieltämme.

Vierailija
52/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään lastensuojelun työntekijän mielestä lapsen rajoittaminen puhelimen käytön suhteen on lapsen vapauden rajoittamista. Toinen oli aivan mykistynyt, kun eräs perheenäiti ilmoitti, että pyytää lapselta puhelimet pois yöksi ja ne vielä tottelee ja antaa puhelimet pois. Jos ammatti-ihmiset on asiasta näin pihalla, ei ole mikään ihme, että monet vanhemmatkin lipsuu. 

Vierailija
53/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat riippuvuuksiin taipuvaisia, joten heille pelit ovat toki vaarallisia. Toisaalta jos ei olisi pelejä niin he löytäisivät kyllä jotain muuta koukuttavaa.

Mun mies oli lapsena kova pelaamaan, pelasi siis teininä yötä myöden ja anoppi oli toki kovin huolestunut. Nyt mies ei enää pelaa käytännössä ollenkaan, mutta on luonut menestyvän uran it-alalla. Ja kaikki tämä sai alkunsa jo silloin lapsena, joten ainakaan häntä pelit ei pilannut vaan päinvastoin.

Meillä kyllä rajoitetaan pelaamista, mutta en ole turhan tarkka, koska lapset kyllä löytää paikan pelata jos kotona ei saa. Olen valitettavasti huomannut, että nämä joilla on hyvin lyhyt peliaika niin tulevat aina kavereille pelaamaan eivätkä lopeta edes kaverien vanhempien käskystä tai sitten kaivavat kännykän esiin. Heidän on pakko pelata kun kerrankin on tilaisuus.

Mulle tärkeintä on, että pelaaminen ei vie kaikkea aikaa vaan lapsen pitää myös tehdä kouluhommat kunnialla, ulkoilla, harrastaa ja lukea. Eikä mun lapset pokkuroi vastaan, koska tietävät säännöt.

Vierailija
54/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Family Link rajoituksineen päällä.

Kouluaikaan puhelin on pakko sallia, jotta lapsi voi käyttää puhelinta koulutehtäviin: valokuvaus, QR-koodien lukeminen (materiaaleissa käytetään näitä), Kahoot-pelit tunneilla, Google Classroomin käyttö, videointi, äänitys, musiikin editoiminen esityksiin, muistiinpanot, luokan wa-ryhmät, soittimien virittäminen...

Lisäksi seuraamme ala-asteikäisten lasten sijaintia puhelimen kautta. Puhelin on siis oltava päällä.

Tarvittaessa lapset ostavat puhelimellaan (edelleen ne ala-asteikäiset) HSL:n lippuja, mikäli matkustavat kausilippualueen ulkopuolelle.

On aika vaikea laittaa tuntimääräistä asetusta, koska jos puhelinta on tarvittu johonkin järkevään päivällä, voi käyttöaika loppua illalla. Lapsilla harrastuksia, joista pitää pystyä ottamaan yhteyttä, jos jotain poikkeavaa tapahtuu. Harrastus- ja kisareissuilla lapsilla on rajoittamaton puhelimen käyttö, koska mieluummin niin päin, että puhelin on tarvittaessa käytettävissä kuin että rajat on tulleet vastaan. Jos lapsi on toisella paikkakunnalla ja ei saa yhteyttä ryhmän valvojaan, niin hän voi olla pulassa.

Matkustaessa rajoitukset on usein poissa, koska pelaaminen tai lukeminen laitteella on ihan ok viihdykettä. Pimeää maisemaan ei välttämättä jaksa seurata yli 10 tuntia, kun ajetaan Lappiin. Joo, tässä esim. kuski pääsee helpommalla, kun matkustajilla on jotain järkevää tekemistä esim. kinastelun sijaan.

Minkälaisia kokemuksia ap:lla on lasten puhelimien käytöstä ja niiden rajoittamisesta?

Vierailija
55/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi välillä katsoo aamulla ja illalla puhelinta... en aina jaksa rajoittaa. Välillä toki mut pitäis kai olla tiukempi. Teen 3 vuorotyötä ja oon YH. Saa kivittää :)

Ei aina jaksa rajoittaa? Öö, sinne puhelimiin asennetaan ohjelma, jolla määritellään ajat, milloin viihdehommia saa edes auki lapsen puhelimesta. Siitä on kyse.

Etkö ole koskaan kuullut tai etkö edes ymmärtänyt aloitusta?

Ymmärrän, että "ei aina jaksa rajoittaa" tarkoittaa sitä, että peliaikaa antaa enemmän, jos vaikka yh-äidin täytyisi saada levätä ja lapsi ei anna siihen rauhaa. Jo puolen tunnin unet sillä aikaa, kun lapsi pelaa tabletilla Ekapeliä, voivat pelastaa päivän.

Meidän lapsuudessa katsottiin iltapäivät VHS:ää tai luettii Aku Ankkaa; ne toki eivät ole vahingollisia, koska miksi??!

Vierailija
56/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluaikaan puhelin on pakko sallia, jotta lapsi voi käyttää puhelinta koulutehtäviin: valokuvaus, QR-koodien lukeminen (materiaaleissa käytetään näitä), Kahoot-pelit tunneilla, Google Classroomin käyttö, videointi, äänitys, musiikin editoiminen esityksiin, muistiinpanot, luokan wa-ryhmät, soittimien virittäminen...

Lisäksi seuraamme ala-asteikäisten lasten sijaintia puhelimen kautta. Puhelin on siis oltava päällä.

Tarvittaessa lapset ostavat puhelimellaan (edelleen ne ala-asteikäiset) HSL:n lippuja, mikäli matkustavat kausilippualueen ulkopuolelle.

On aika vaikea laittaa tuntimääräistä asetusta, koska jos puhelinta on tarvittu johonkin järkevään päivällä, voi käyttöaika loppua illalla. Lapsilla harrastuksia, joista pitää pystyä ottamaan yhteyttä, jos jotain poikkeavaa tapahtuu. Harrastus- ja kisareissuilla lapsilla on rajoittamaton puhelimen käyttö, koska mieluummin niin päin, että puhelin on tarvittaessa käytettävissä kuin että rajat on tulleet vastaan. Jos lapsi on toisella paikkakunnalla ja ei saa yhteyttä ryhmän valvojaan, niin hän voi olla pulassa.

Matkustaessa rajoitukset on usein poissa, koska pelaaminen tai lukeminen laitteella on ihan ok viihdykettä. Pimeää maisemaan ei välttämättä jaksa seurata yli 10 tuntia, kun ajetaan Lappiin. Joo, tässä esim. kuski pääsee helpommalla, kun matkustajilla on jotain järkevää tekemistä esim. kinastelun sijaan.

Minkälaisia kokemuksia ap:lla on lasten puhelimien käytöstä ja niiden rajoittamisesta?

Rajoitukset saa myös niin että muut sovellukset on rajattu pois, mutta voi soittaa ja laittaa viestiä. Vinkkinä vaan.

Vierailija
57/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin edes 1-3 luokkalainen tarvitsee älupuhelinta, tai ylipäätään puhelinta? Korkeintaan joku senioripuhelin, jolla voi soittaa, jos tulee joku hätä. Enkä ymmärrä tätä valitusta, että pitäisi olla uusimmat ja hienoimmat laitteet ja vaatteet. Ei tarvi! Opeta lapsellesi, ettei ihmisen arvo määrity tavaroiden kautta. Jos valittaa, että kavereillakin on, niin kerro lapselle että kaverien vanhemmat ovat idiootteja.

Vierailija
58/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on haastavaa kun lapsi jossain vaiheessa oppii ohittamaan tämän family time linkin. Ainakin I phonessa onnistuu kiertää.

Meillä 7v teki tämän. Ja jos vanhemman puhelin ei ole lukossa, niin voi hyvinkin käydä muokkailemassa asetuksia.

Myös jatkuva lisäajan kinuaminen voi olla rasittavaa. Miten arvioida oikea aikamäärä silloin, kun lapsi tarvitsee laitetta koulussa? Mm. netin jakaminen läppärille vie aikaa aika tehokkaasti, koska sitä ei voi avata ja sulkea koko ajan.

Vierailija
59/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli varmaan ihan siksi, että sinun kaltaiset voivat kauppailla rauhassa. Jos hän ei olisi antanut puhelinta, olisit kirjoittamassa toisessa ketjussa siitä, miten lapsi riehui kaupassa ja äiti ei saanut tilanteeseen mitään rotia.

Itsekin olen antanut konsertissa äänettömän puhelimen katsottavaksi taaperolle, joka voisi muuten häiritä kaikki muita.

Vierailija
60/102 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajoitukset saa myös niin että muut sovellukset on rajattu pois, mutta voi soittaa ja laittaa viestiä. Vinkkinä vaan.

Kyllä, mutta sitten pitäisi livenä pystyä seuraamaan, mitä sovelluksia lapsi tarvitsee. Jos pitää vaikka treeneissä nauhoittaa (video, ääni), niin vanhemman pitää sallia tämä erikseen. Jos pitää virittää, niin sekin pitää sallia. Jos laittaa wa-viestin, niin sekin pitää sallia. Tai etsiä wa:ssa jaettu nauhoite... 

Vinkkinä vaan. Ei ole mikään yksinkertainen paletti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi