Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Meillä ei kuulu ikinä yläkerrasta mitään. Meidän alakertaan sen sijaan kuuluu. Herkkä mummo onneksi muutti pois sieltä. Häntä häiritsi jo se, että illalla käytettiin wc:n hanaa, kuulemma kolisi niin että hän heräsi.
Nykyiseltä alakertalaiselta en ole vielä kysellyt, kuuluuko melua.
Työkalupakkiini kerrostalossa kuuluvat seuraavat:
- kuulalaakerin kuulia, kolmea eri kokoa
- marmorikuulia ja pari biljardipalloa
- vanha toimistotuoli, jossa nariseva jousi ja kitisevät pyörät
- iskuporakone, 10mm kivipora ja kivenmurikka
- kovapohjaiset kengät joiden pohjiin olen kiinnittänyt metallivahvikkeet
- vanha kaappi, jonka saranat on huolella ruostutettu äänimaailman parantamiseksi
- karhunlankaa ja hartsinpala
- krokettipeli joka sisällä pelattuna on muuten yllättävän hauskaa ajanvietettä
Näillä on saanut viihdytettyä itseäni ja naapureitani jo pari vuosikymmentä. Ajattelin nyt paljastaa tämän arsenaalin teille, koska niin monelle tuntuu olevan vaikeata käsittää mistä nämä äänet syntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin rapussa on noita asunnon oven paiskojia. Ilmeisesti koko rapun pitää saada tietää että naapurin Janicat ja Petterit tulevat nyt kotiin tai lähtevät ulos.
Mun alakerran naapuri ryskää parvekkeen ovea käydessään vartin välein tupakalla. En ymmärrä tätä, kun sen oven voi sulkea hiljaa ilman ylimääräistä vaivaa.
valittajapesät ja voimapesät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä myös miettinyt.. ja lähinnä et missä kunnossa ne asunnot mahtaa olla sen räimimisen ja paukutuksen jäljiltä. Nykyään rivarissa ni ei tuu ku kahdesta suunnasta enää.
Itse hakkaaan ja potkin säkkiä minimissään neljä tuntia päivässä. Aamulla aloitan takomisen ja illalla toiset pari tuntia.
Olen kamppailulajien ex-pertti.
Teen lattiaan rystyhyppypunnerruksia ja toisinaan taon myös betoniseinään napsuja. Kovetan rystysiä ja käsivarren luita.
Koska asiasta on tullut valituksia, niin olen rakentanut erityisen betonipallon joka on vuorattu manillaköydellä. Sitä on mukava paukutella nyrkeillä ja se roikkuu katosta. Toisinaan jos vedän liian kovan kopin, niin tuo jalkapallon kokoinen betonimöykky tömähtää vastaseinään.
Sitten tulee iso pamahdus.
Jos valittajia tulee, niin avaan oven paidattomana.
Lihakset kireänä ja hiestä märkinä.
Saatan vähän huohottaa ja katsoa lävitsenne. Nyökkäilen ymmärräväisesti, mutta en tule muuttamaan tapojani ja minun taistelutaitojen kehitystä ei naapurit tule estämään koskaan.
Haluan olla mieluummin voimapesä kuin valittajapesä.
Meillä isäntä ripusti vanhan kunnon armomipesän katosta ketjulla roikkumaan ja lisäsi sinne sisään vanhoja kiviä kiukaasta, ns. kiuaskiviä.
Sitten se notta otti taisteluasennon ja alkoi vetelemään avokämmeniskuja aromipesälle.
Kyllä kämmenet punotti isännällä ja tajus päällystää aromipesän vaahtokumipatjalla.
Nyt voi jaella rystylyöntejäkin ja karate-choppeja senkin edestä ja takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seija kirjoitti:
On varmaan ikävä kuunnella kaikkea meteliä, mitä kuuluu kerrostalossa. Mutta kerrostalo on kerrostalo. Ihmisiä yläpuolella ja alapuolella ja kaikilla sivuilla. Vanhoissa puutaloissa on se huono puoli, että hyvin usein lattiat ovat puuta eivätkä betonia. Eipä puu juuri ääntä eristä. Vähän nuoremmat talot taas jo ovat elemettitaloja, jotka ovat erittäin hyviä kaikukammioita. Itse asuin kerrostalossa 30 vuotta. Tarkasti tiesi, mitä yläkerran vessassa tapahtui, onko vatsa kovalla vai ruikulla. Kylppärissä sai tietää perheen yksityissalaisuuksia ollessaan kylvyssä. Pikkulasten ääni kuuluu aina eikä lasten äänistä voi valittaa. Jos taas koira pitää meteliä, siitä saa valittaa. Ihmiset elävät. Sehän tässä valittajia harmittaa. Joku jumppaa, toinen soittaa, kolmas katselee televisiota, neljäs kuuntelee musiikkia ja kaikista kuuluu ääni. Ehkä niiden ihmisten, jotka eivät kestä toisten asukasten ääniä, pitäisi muuttaa muunlaiseen asumismuotoon. Jos kyseessä on vanhus, kannattaa muuttaa alueelle, jossa on paljon vanhuksia. Siellä on hiljaista. Jos taas vuorotyöntekijä tarvitsee lepoa päivällä, hankkikoon korvatulpat. Omakotitaloja saa suhteellisen halvalla nykyään. Siellä saa olla rauhassa. Hermoilijalle kerrostalo on huonoin mahdollinen vaihtoehto. Rivitalo, jossa on on betoniset väliseinät on parempi, kuin sellainen, jossa asuntojen väliseivät ovat kipsiä. Itse asun nykyään rivitalossa, jossa on paljon vanhuksia ja betoniset väliseinät ja on hiljaista kuin huopatossutehtaassa.
Miksi aina sanotaan, että jos haluat hiljaisuutta, niin osta omakotitalo?
Eikö sen pitäisi mennä, että jos HALUAT METELÖIDÄ, osta omakotitalo? Siellä saa metelöidä niin paljon kuin sielu sietää, kun ostaa jostain maalta asunnon. Bilettääkkin saa, vaikka kellon ympäri.Jos sun on pakko asua kerrostalossa, niin silloin eletään hiljaisemmin, koska on enemmän ihmisiä ympärillä. Omakotitalossa saa sitten huutaa vaikka keskellä yötä ilman syytä.
Vaikka asuisikin kerrostalossa niin kyllä siellä saa ihan normaalia elämää elää. Jos kuuluu kolinaa naapuriin niin sitten kuuluu. Se on eri asia jos on tarkoituksen mukaista ja jatkuvaa möykkää esim. juuri musiikin luukutus ihan täysillä joka päivä tai kun on hiljaisuus. Kerrostalossakaan hiljaisuus ei todellakaan tarkoita sitä, että ollaan kuin kirkossa ilman, että ääntäkään kuuluu.
No mutta, kun esim.jatkuva kolistelu ja tavaroiden tiputtelu lattialle EI ole mitenkään normaalia! Se, että tuntitolkulla raavitaan lattiaa, kolistellaan, rymytään, tampataan ympäri asuntoa kantapäillä -se on kaikkea muuta kuin normaalia.
Jos ei osaa hetkeäkään olla paikallaan tai ei osaa tehdä asioita rymistelemättä ja tömistelemättä, niin silloin ei kuulu kerrostaloon. Ei alakerran pitäisi joutua kuuntelemaan joka ikinen päivä monen tunnin ajan väkivaltaista imurointia, tiskausta, huonekalujen raahausta, tavaroiden tiputtelua ja kantapäätöminää. Pitäisi sen verran osata ottaa naapurit huomioon, et opettelee elämään kolistelematta jatkuvasti jotain.
Mulla valitettavasti on ollut kuvailemasi kaltainen hirviönaapuri. Ei ollut valehtelematta hetkeäkään hiljaista kun se %&?&# eukko oli kotona, ihan järkyttävää ryskäämistä ja ryntäilyä ja kolaamista melkein taukoamatta. En ymmärrä mitä näiden hillujien päässä liikkuu vai liikkuuko yhtään mitään. Ei kukaan naapuri tahdo olla jatkuvasti osallisena jonkun randomin elämään ja suorastaan aggressiiviseen ryskytykseen. Kamalaa pakkosyöttöä tuollainen ja vaikuttaa omaan mielenterveyteen lopulta, kun siltä ei pääse hetkeksikään pakoon. Paitsi lähtemällä itse vähäksi aikaa muualle.
Milli555 kirjoitti:
Mun lapset (2 ja 4) saa ihan käsittämättömän määrän meteliä aikaiseksi vaikka kuinka koettaisin pitää ne hiljaisina. Ne juoksee, tiputtelee esineitä, törmäilee sinne tänne, osuu ohimennessään pattereihin, paiskoo niitä kaapin ovia ihan vaan muutamia luetellakseni... Olisko naapureilla ihan vaan lapsia?
Ovatko sun lapset jollain tavalla häiriintyneitä vai miksi törmäilevät minne sattuu eivätkä osaa käyttäytyä?
Mä asun kerrostalossa ja elämisen ääniä kuuluu välistä ehkä vähän liikaakin. Ei mua toisaalta naapureiden äänet haittaa yhtään. Mielestäni ihmisen, joka ei kestä kerrostalon ääniä täytyy asua omakotitalossa.
No ku en ikinä löydä jääkapille hyvää paikkaa ja haluan kuitenki että se on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun kerrostalossa ja elämisen ääniä kuuluu välistä ehkä vähän liikaakin. Ei mua toisaalta naapureiden äänet haittaa yhtään. Mielestäni ihmisen, joka ei kestä kerrostalon ääniä täytyy asua omakotitalossa.
Joo. Kustannatko sinä sen omakotitaloasumisen kaikille niillekin, jotka asuvat kerrostalossa vain siksi, että muuhun ei ole varaa? Eivät siis siksi, että olisivat masokisteja ja haluavat väkisin kuunnella naapurin pershedelmien ilonpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset siirtää huoneensa maton sivuun ja rakentaa junarataa lattialle (laminaatti), kauhea pauke kun radanpalat tippuilee pienistä käsistä ja rataa ähelletään valmiiksi. Sitten ajellaan kilpaa junilla ja polvet tömisee lattiaan leikin temmellyksessä.
Suuria leluautoja ajellaan huoneesta toiseen ja ajamisen välillä juoksennellaan siellä sun täällä.
Sohvalta pitää joskus hypätä tasajalkaa lattialle - töms.
Joskus lapset innostuu ex tempore hippasille kotona. Tömd töms töms.
Välillä kiukuttelun lomassa paiskataan tavara jos toinenkin lattiaan. Padam padam pam pam.
Pikkutavarat kolisee välillä patteriin, ihan vaan sattumalta.
Sori siitäkin naapuri. Meillä asuu lapsia.
Pyrimme elämään niin ettei kerrostaloasunnostamme kuulu liikaa melua, mutta emme ala rajoittamaan elämäämme päiväsaikaan, jos normaalit elämän äänet jotakin naapuria häiritsevät. Lapset leikkivät ja leikeistä joskus kuuluu ääntä. Samoin muistakin lasten toimista. He harjoittelevat vielä kaikkea - kaappien sulkemista jne, ja mikä on sopiva voimakkuus milloin missäkin.
Hyi helkkari, mun yläpuolella asuu juuri samanlaisia itsekkäitä hirviöitä. Jos välittäisit kestään muusta kuin itsestäsi ja pershedelmistäsi katsoisit edes että lapset eivät siirrä mattoa sivuun leikkiessään ja paiskoessaan tavaroita ja polviaan lattiaan. Ja pakkoko sieltä sohvalta on tasajalkaa hyppiä lattialle?? Vie niitä lapsia ulos joskus niin ehkä sisällä voi joskus yrittää elää sivistyneesti ja muitakin ajatellen. Ei se miltä lapsia pilaa että ne oppisivat jo pienestä alkaen ajattelemaan muitakin kuin itseään.
Milli555 kirjoitti:
Mun lapset (2 ja 4) saa ihan käsittämättömän määrän meteliä aikaiseksi vaikka kuinka koettaisin pitää ne hiljaisina. Ne juoksee, tiputtelee esineitä, törmäilee sinne tänne, osuu ohimennessään pattereihin, paiskoo niitä kaapin ovia ihan vaan muutamia luetellakseni... Olisko naapureilla ihan vaan lapsia?
Olisko mitenkään mahdollista yrittää kasvattaa niitä lapsia, esimerkiksi niin että ulkona juostaan, sisällä ei, jos eletään kerrostalossa jossa pitää ottaa huomioon muitakin? Mulla ei ole lapsia niin en ole varma onko tällainen menettely täysin mahdotonta. No, useista eri naapureista päätellen ilmeisesti on.
Voisiko esim. leikkivät kissat aiheuttaa ääntä, jos metsästävät jotain kilisevää/kolisevaa palloa...?
Ihan normi tuoleistakin, kun niitä vetää ruokapöydän alta istumista varten, kuuluu "kriääääh," jos ei ole mattoa pöydän alla lattialla. Ei tarvitse edes kovin kovaa reuhoa niitä tuoleja.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet täydellisen väärässä! Ihminen, joka ei krs-talossa ymmärrä ottaa naapureita huomioon eikä noudata talon järjestyssääntöjä, voi kernaasti muuttaa ok-taloon/mökkiin metsään. Siellä voi sitten mölytä ja meuhkata niin paljon kuin sielu sietää. Ei kai niitä sääntöjä turhaan ole laadittu. Ne on nimenomaan tehty noudatettaviksi.
Kun on noin vaikeaa kestää naapurista kuuluva pienikin ääni, suosittelen muuttoa Helsingin keskustaan, Kallioon tms. paikkaan missä tahansa, jossa seinät ovat oikeaa kiveä eikä mitään kyprokkipa-s-kaa.
On muuten palvelut lähellä eikä tarvitse julkisia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet täydellisen väärässä! Ihminen, joka ei krs-talossa ymmärrä ottaa naapureita huomioon eikä noudata talon järjestyssääntöjä, voi kernaasti muuttaa ok-taloon/mökkiin metsään. Siellä voi sitten mölytä ja meuhkata niin paljon kuin sielu sietää. Ei kai niitä sääntöjä turhaan ole laadittu. Ne on nimenomaan tehty noudatettaviksi.
Ei oikeastaan voi. Kerrostalo on rahvaille edullisin asumismuoto. Varmasti mökki tai ok talo olisi ihan kiva, mutta ei nykyisillä palkoilla sellaisia makseta.
Meillä eletään ihan täysin rinnoin ja lapset tekee iloisia hyppyjä kerrostalosängysta lattialle koko rahan edestä. Kerrostalojenkin vuokrat on niin korkeat että kaikki heikkokuuloiset voivat pitää päänsä kiinni.
Me eletään koko rahan edestä!
Isäntäkin harvoin sikaaria polttelee, niin menee roteesti parvekkeelle polttamaan, vaikka on kielletty säännöissä. Sen verran kalliit vuokrat on että koko rahan etestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hirveetä, kun sääntö-Suomessa ei just sun sääntöjäs kirjaimellisesti noudateta!
Mietipä, miten paljon hankaloitat naapuries elämää!
Hirveetä, kamalaaaaaa, kauheeeeta!!!!!
Sen verran korkeat vuokrat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on rahvaille edullisin asumismuoto.
-
Vierailija kirjoitti:
Hyi helkkari, mun yläpuolella asuu juuri samanlaisia itsekkäitä hirviöitä. Jos välittäisit kestään muusta kuin itsestäsi ja pershedelmistäsi katsoisit edes että lapset eivät siirrä mattoa sivuun leikkiessään ja paiskoessaan tavaroita ja polviaan lattiaan. Ja pakkoko sieltä sohvalta on tasajalkaa hyppiä lattialle?? Vie niitä lapsia ulos joskus niin ehkä sisällä voi joskus yrittää elää sivistyneesti ja muitakin ajatellen. Ei se miltä lapsia pilaa että ne oppisivat jo pienestä alkaen ajattelemaan muitakin kuin itseään.
Tekstisi perusteella et itsekään vaikuta kovin sivistyneeltä, kun nimittelet ja hyihyttelet tuntemattomia, siihen päälle vielä tuollainen ruma kielenkäyttö, esimerkiksi "pershedelmä" ei ole kovin kauniisti sanottu lapsista. Että hyi hyi vain itsellesi! =)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo on rahvaille edullisin asumismuoto.
Rahvaille?
Tuskin on ihan ajattelemasi rahvas -vaikka mitä v-n väliä, vaikka olisikin- jos omistaa Eiranrannasta (Tiedätköhän missä se on?) 6h + k+ 1 h.
Rahvas?
Kuka määrittelee rahvaan?
Asun kaupungin vuokrakaksiossa enkä yhtään koe olevani rahvas, mutta joku pikkupikkumammuliini yrittää esittää hienoa ja arvottaa minut, palkansaajan, veronmaksajan, rahvaaksi.
Niin varmaan 🤣