Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Ovatko nämä kuulat todellisia? Omassa talossani ei puhe tai musiikki kuulu, mutta monesti mainittu tömps tömps tömps ja pam pam ovat arkipäivää. Monta tuntia illassa. Ei ole minkään esineen siirtelyä eikä ns. koreografiaa, vaan epäsäännöllistä tömps tömps ja pam pam.
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihmetyttänyt se ääni yläkerrassa, kun jokin pieni ja kevyt esine putoaa lattialle ja tämä toistuu monta kertaa peräkkäin. En osaa kuvitella mitä siellä pudotellaan ja miksi.
Asutaankohan samassa talossa? Meilläkin kuuluu tämä mutta yläpuolellamme ei asu ketään joten jostain muualta se kuuluu...
Yöpudottelija aloitti painon pudottelun. Mukavaa näin iltamyöhään. 5 eri mahdollisuutta missä asunnossa yöpudottelija asuu...
Naapurintytön rutiinit ovat äänekkäät. En voi ehkä puuttua niihin. Hän tulee kotiin, paiskoo ulko-oven, välioven ja kenkänsä todella äänekkäästi. Kanta-astuu vetämään verhot kiinni, todella äänekkäästi, tumps tumps tumps, kraah kraah kraah. Sitten avataan ikkunat äänekkäästi, wiiks wiiks wiiks. Jonkin ajan kuluttua suljetaan ikkunat wiiks wiiks wiiks. Ja sitten alkaa mölinä, uu aa eeii uu aa ee aa uuiii rahrahrahrahrah kiekaisu. Kanta-astutaan suihkuun puoleksi tunniksi. Lopuksi hän kanta-astuu ehkä nukkumaan koska hiljaisuus tulee. Tämä joka päivä paitsi sunnuntaina klo 21:00-22:30. Olen tehnyt itse äänilähteiden selvitystyön. Vinkiksi muillekin, tuoppi seinässä toimii hyvin ”kuulolaitteena”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin hiljattain pois tuollaisen jyskääjän ja paukkaajan alapuolelta kuusi vuotta kestettyäni, ja nyt asun ylimmässä kerroksessa, missä naapureiden kolinat eivät kuulu ihan niin kovaa. Yritän nyt puolestani itse elää mahdollisimman hiljaisesti, etenkin kun asunnossani on laminaatti, joka kaiuttaa kaikki kolinat varsinkin alaspäin. Mutta tässä asunnossa jostain käsittämättömästä syystä WC:n käsisuihkun käyttäminen aiheuttaa ihan hirveän jytinän, kuin potkisi täysillä seinää. En kehtaa käyttää sitä kuin keskellä päivää, se kuulostaa varmaan naapurissa kauhealta.
Sitä on kuitenkin pakko ihmetellä, miksi lähes joka kerrostalossa on joku ölisijä, siis sellainen, joka päästelee kovia, sanattomia äännähdyksiä. Mitä se ÖLIIÖÖÖÖ oikein tarkoittaa? "Minä Tarzan, sinä Jane"?
Asun ylimmässä kerroksessa ja täällä on muuten kyllä ihanan hiljaista, MUTTA... totta kai juuri mun seinänaapuri on se joka kerrostalon vakiokaluste, kiintiö-ölisijä. Oikeen kunnon ulvontaa kuuluu välillä. HUUUUUAAAAAAAAA!!!!! AAAAAAAAAA!!!!!! HHHÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!! Ei hyvää päivää. Sama tyyppi myös käy kusella niin kovaäänisesti että lorina kuuluu mun asuntoon yhtä kovaa kuin jos joku lorottelisi ämpäriin mun korvan vieressä. Help.
Edesmennyt miesystäväni oli juuri tällainen mölisijä, älisijä, humalassa tai krapulassa ollessaan. Ei missään tapauksessa omassa kerrostaloasunnossaan, mutta annas kun olimme minun tai siskon luona käymässä.
Kuselle mennessään: Oooh, AAAARRHH jesss! (ja samalla äänekkäitä pieruja) ja sitten heräillessään välillä känniunestaan: "MITÄ! ÄÖÄÄÄH. ÄÄÄ! MITÄ HELVETTIÄ! ÖÖÖÖÖÖÖ! ÄÄÄÄ!
Hankkiuduin hänestä eroon. Puolen vuoden päästä hän kuoli sairaskohtaukseen. Pakko sanoa mutta en ole ketään hävennyt niin kuin häntä. Antakaa anteeksi silloiset kerrostalonaapurit.
Pakko vielä sanoa tuosta ed.menneestä ölisijä-miesystävästä. Jos meille tuli erimielisyyttä vaikkapa paikallisessa marketissa ja luikahdin rauhoittumaan seuraavaan hyllyväliin, hän vaelsi ympärs kauppaa ja oläji: Maijaa, Maijjjaaaa, missä sä oot missä ooooot, Maija hei öööö, äääää mööööö heeiiiii....
Kun sitten yritin suhista hänelle, että turpa kiinni ja äläkä mölyä täällä kaupassa koska ihmiset katsovat , hän hölisi: ootsä noin pinnallinen, että sua häiritsee jos ihmiset katsoo! Ai häpeetsä mua, eiks me olla frendejä! ÖÖÖ äääää, Maijjjjaaa mihis sä nyt meet....Ja näin sitä mentiin kassojen läpi. Jäi ruiseipä ostamati silläkin kertaa.
KAdulla kun yritin kulkea hänen edellään ikään kuin en tuntisi häntä, hän jatkoi mielipuolista ölinäänsä ja huusi koko ajan nimeäni, että koko kaupungille tuli selväksi kuka olen.
Nyt kun tulen asiaa ajatelleeksi 20 vuoden jälkeen, hän todella oli krooninen seinänaapuri/ kauppa/ katu/ tori-mölisijä mutta ei koskaan omassa kerrostalohuushollissaan.
Tää meni ny vähä off-topic...jäi vissiin vähän mielen päälle.
Olikohan sillä joku neurologinen ongelma? Asperger, ADHD, Tourette ja mitä niitä onkaan... luulisi, että normaali ihminen miettii, mitä suustaan päästää. Tällainen pakkomielteinen mölinä vaikuttaa jopa vähän vammaiselta.
Kyllä hän vähän aspergerilta vaikutti, kun näin jälkeenpäin mietin. Hän oli kyllä ihan hyvässä ammatissa ja pidetty työtoveri.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on keilarata olkkarissa, siitä varmaan tulee vähän kolinaa kun keilataan.
Ja mies tykkää työntää kuulaa.
Mä tykkään laskeskella nappikokoelmaani lattialla, niitä on 15 421 kpl.
Oletko varma että nappeja on 15 421 kpl? Mietipä sitä ja kun valvot kl kolmeen, rumauta nappipurkki lattialle sisältöineen...
Jos niitä olikin 15 422 kpl!
Nellelw kirjoitti:
Kerrostaloon pesiytyy pohjasakkaa jonka johdosta me työssäkäyvät kärsimme
Nyt tehty meidän taloyhtiössä paljon ilkivaltaa jonka johdosta kamerat asennettu
Mielenterveys ongelmaisia, samalla tuhoavat vuokran antajan asunnon remonttikuntoon
Sama juttu, ongelmat alkoi kun muutama entinen osakas myi asuntonsa forenomille. Nyt pitää olla kameroita ja sähkölukkoja eikä silti mikään meinaa säilyä ehjänä tai paikoillaan vaan kaikki varastetaan mikä irti lähtee ja loput rikotaan.
Lisäksi öisin on kovempi ryske ja kolina kuin keskellä päivää. Harmittaa että myyntiin tämä omakin pitää laittaa, ihana taloyhtiö tämä oli ja hyvällä paikallakin mutta pilalla on ja ilmeisen pysyvästi :(
Jos pallopelit on pihalla ja talon seinään kiellettyjä, miksi ihmiset pallottelevat sisällä? Uskoisin että tietämättömyyttään. Tai idioottimaisuuttaan. Tai tahallaan...
Meidän alakerran naapurit alkavat mölyämään siinä yhdeksän-kymmenen maissa illalla. Tömps, tömps, pampam jne. ja koira haukkuu mukana kovaäänisesti tuntitolkulla. Hauskaa on ilmeisesti. Meillä vuorotyöiläisillä ei niinkään, tänään oli herätys ennen aamuviittä.
Päivällä ei kuulu juuri muuta kuin keskustelua, koira ei koskaan haukahdakaan. En ymmärrä miksi pitää alkaa riehumaan noin juuri iltaisin? Meteli on kamala.
Löytyykö tähän vielä uusia näkökulmia?
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö tähän vielä uusia näkökulmia?
Kyllä löytyy. Ensinnä tuohon yökuulailuun. En ole kuulailijan alakertaan koskaan osunut, mutta yönopanheittäjien alapuolelle kyllä.
Ostetaan mahdollisimman suuri puinen noppa. Odotetaan iltayhteentoista, jopa kahteentoista, ennen kuin aloitetaan. Aloitusmerkin saa naapurista: kun kuulostaa, että siellä on menty nukkumaan, voidaan aloittaa.
Pudotetaan noppa korkealta lattiaan, ja katsotaan, mikä silmäluku tulee. Sitten odotellaan hetki, en tiedä mitä, mutta sen verran kuitenkin, että ihmiset saavat uudelleen unen päästä kiinni. Sitten pudotetaan noppa jälleen korkealta.
Tuo on varmaankin mukava peli, kun sitä on jo parikin eri yläkerran naapuria harrastanut.
Sitten alakerran asioihin. Jos sattuu asumaan pyykkituvan yläpuolella, ovat pyykkituvan sulkeutumisen jälkeiset äänet mielenkiintoisia. Meillä pyykkituvan ovessa on sähkölukko, eikä pyykkitupaan pääse enää kymmenen jälkeen. Jos siis aikoo mekastaa pyykkituvassa (kuten usealla on halu), on paikalla oltava ennen kymmentä.
Pyykkitupamekastuksessa on se etu, että itse on sisällä ja pääsee pois, mutta kukaan muu ei enää kymmenen jälkeen pääse pyykkitupaan katsomaan, kuka hullu siellä paiskoo ovia ja tavaroita.
Mielenkiintoinen harrastus sinänsä tuo pyykkituvassa oleilu. Eilen sinne mentiin kaksissa naisin ja jyrättiin pyykkikärryjä ja paiskottiin väliovia puoli yhdentoista jälkeen asti. Kuka saa tuherrettua pyykkituvassa niin kauan, kun koneetkin menevät automaattisesti pois päältä kymmeneltä? Mitä siellä tehdään? Hipelöidään toisten pyykkejä ja suukotellaan omia? Paiskotaan pyykkikoneiden luukkuja ja kopistellaan puukengillä?
Mikä ihmisiä vaivaa, kun metelöinti pitää aina nostaa täyteen volyymiinsä vasta yöhiljaisuuden alettua?
Kantapää astujat ärsyttää, nytkin heräsin taas klo 6 kantapää astumisen ja nytkin kuuluu, eikö ihmiset osaa kävellä oikein???
Kesäisin pelaan pesäpalloa ja talvisin jääkiekkoa....30m2 yksiössäni. Jauzaa!
Kännykän laturia, ja rukoilen aina anteeksiantoa kun se tömähtää D:
Minä siirtelen huonekaluja monta kertaa viikossa harrastuksen tieltä ja takaisin. Mutta vain päiväsaikaan ja siinä ei montaa sekuntia mene, huonekalut ovat kevyitä ja niiden pohjassa on huopatarra eikä siitä kuulu ääntä. Ja muutenkin tämän on tosi hyvin eristetty talo, en usko että kuuluu muualle. Mutta vastauksena siihen miksi joku siirtelee huonekaluja. Lisäksi minulla on työtuoli jossa on pyörät alla mutta ei tästäkään varsinaista ääntä lähde.
Oikeastaan tämä on uusi juttu ja idean sain huonekalujen siirtelyyn tästä jutusta kun jäi mieleen aikaisemmin tuo huonekalujen siirtely. Kyllä nyt kelpaa harrastaa kun saa kunnolla tilaa.
Kaksi suomalaista ongelmaa: 1) erakkous 2) mitähän ne minusta ajattelee. Näiden jälkeen ymmärtää, että juntit hakkaavat toistensa seiniin.
Sitä mun lukemaa pitkää keskustelua ei ole enää netissä. Yritin kans etsiä äsken. Tosin ei ole ihme, kun siitä alkaa olla jo varmaan kymmenen vuotta kun luin sitä. Siinä kuulat oli mun muistin mukaan useimmilla harrastajilla pienempiä, juurikin marmokuulia ja niitä kuului olla paljon.
-482