Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi meikkaamattomuus on Suomessa ihanne?

Vierailija
22.11.2019 |

Töihin meikkaaminen tai meikkaaminen varattuna ollessa koetaan joidenkin muiden naisten taholta oudoksi. Kysytään miksi meikkaat kun sulla on jo mies tai miksi meikkaat töihin, mitä järkeä. Miksi se saunapuhtaus on ihanne?

Itselläni on ollut aina niin karsea hormonaalinen akne etten tykkää olla ilman meikkiä. Voin toki olla lenkillä tai kaupassa yms. normitilanteissa kuten normaalia on, mutta miksei estetiikasta, visuaalisesta ilmeestä jne. saisi välittää? Enhän kuuntele samaa musiikkiakaan, lue samoja kirjojakaan tai tuijota samaa tauluakaan joten miksi pitäisi joka päivä töllätä peilistä täysin samaa naamaa?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa näyttää liian laittautuneelta tai pramealta. Muuten saa nyrpeitä katseita ja kateutta.

Se on juuri näin. Lisäksi tähän liittyy usein asenne, ainakin naisten itsensä osalta, että meikattu nainen ei mitenkään voi olla pätevä eikä älykäs. Omaa meikkaamattomuutta ja homssuisuutta sitten hyvitellään niin, että minä en tuhlaa aikaani pinnallisuuksiin, vaan itseni kehittämiseen ja "syvällisiin" asioihin. Mutta entäs sitten kun vieressä onkin täysin yhtä pätevä, ellei jopa pätevämpi nainen, joka yhtä lailla harrastaa niitä syvällisiäkin juttuja, mutta on kaiken lisäksi huolellisesti laittautunut, kenties jopa "feikeissä" tekokynsissä, ripsissä ja microbladingissa? Feikki-korttia en myöskään ymmärrä. Meikkaus on itseilmaisua siinä missä meikkamattomuuskin. Tällä perusteella myös meikkaamaton on feikki.

Kateutta, jos joku näyttää vähänkin hyvältä. Alitajuinen kilpailu uroksien huomiosta. Kyllähän se ryydyttää jos itse on se sialle huulipunaa -tapaus.

Vierailija
42/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä tietyssä tehtävässä (vuoro kiertää) pitää tulla töihin puhtaana, meikittömänä ja hajustamattomana. Eräänlainen laboratoriotyö kyseessä ja minimisoidaan henkilöstä irtoavia partikkeleita näin. Itse en muutenkaan meikkaa, mutta jotkut työkaverit tuovat töihin meikkejä ettei tarvitse labrahommien jälkeen kulkea naama paljaana. En ole huomannut kenenkään kummeksuvan edes tuota, saati sitä että muina päivinä tullaan meikattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ap:sta mieleen tyyppi joka laittaa ihan järkyttävän määrän pakkelia naamaan. Kunnon pulisonki kontouraukset, kokkareiset ripsivärit ja peitevoidetta sentti. Sellaisilla varustuksilla ymmärrän jos ihmiset kommentoi jotain tuollaista. Vaikka eihän sekään asia niille muille kuulu millään tavalla.

Vierailija
44/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat niin turhamaisia.

Vierailija
45/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko meikkaamattomuus suorastaan ihanne, mutta kyllähän Suomessa näkee enemmän homssuisia naisia kuin missään meidän naapurimaissa. Ikävä sanoa, mutta tämä on jälleen yksi syy miksi muualta löytyy helpommin kelvollinen vaimo.

Homssuisuus ei kyllä mitenkään korreeloi meikkaamisen/meikkaamattomuuden kanssa. Eivät kaikki meikkaamattomat ole homssuisia, ja homssuinen voi olla, vaikka olisi meikit naamassakin. Itse asiassa huonosti tehty meikki antaa enemmän homssuisen kuvan kuin meikkaamattomuus.

Vierailija
46/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat niin turhamaisia.

Jokainen meistä on turhamainen jossain asiassa.

Vierailija
47/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikkaaminen vanhentaa ihoa ja altistaa syövälle ym. vakaville sairauksille

Tuota minun seitsemänkymppinen äitinikin sanoo: "Iho säilyy paljon parempana, kun ei meikkaa." Hänellä ja hänen lähisuvullaan on erittäin hyvä iho, jota ei ole meikeillä pilattu. Jokaisella heistä kuitenkin on kasvoissaan aurinkovaurioita, vaikkeivät he ole koskaan edes ottaneet aurinkoa; tavalliset omakotiasujan ulkohommat ovat riittäneet.

Minä, viisikymppinen, olen meikannut suurin piirtein jokaisena arkipäivänä 80-luvulta lähtien. Minun ihoni on vieläkin parempi kuin äidilläni, edes aurinkovaurioita ei ole. Äidillä ei ole mitään kommentteja tähän asiaan. Onko sinulla?

Vierailija
48/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota minun seitsemänkymppinen äitinikin sanoo: "Iho säilyy paljon parempana, kun ei meikkaa." Hänellä ja hänen lähisuvullaan on erittäin hyvä iho, jota ei ole meikeillä pilattu. Jokaisella heistä kuitenkin on kasvoissaan aurinkovaurioita, vaikkeivät he ole koskaan edes ottaneet aurinkoa; tavalliset omakotiasujan ulkohommat ovat riittäneet.

Minä, viisikymppinen, olen meikannut suurin piirtein jokaisena arkipäivänä 80-luvulta lähtien. Minun ihoni on vieläkin parempi kuin äidilläni, edes aurinkovaurioita ei ole. Äidillä ei ole mitään kommentteja tähän asiaan. Onko sinulla?

Vau, ihosi on parempi kuin 20 vuotta vanhemmalla äidilläsi. Kuka olisi uskonut?

Vierailija
49/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa näyttää liian laittautuneelta tai pramealta. Muuten saa nyrpeitä katseita ja kateutta.

Vielä pahempi juttu on , jos ei meikkaa ollenkaan. Suomessa ei saa olla meikkaamatta. Olen yrittänyt monesti kysyä teiltä meikkipelleitä, että MIKSI teille on niin kauhea asia jos joku nainen ei meikkaa? Vastausta en ole saanut. Uskon sen olevan kateutta ja katkeruutta. Ei kukaan haluaisi oikeasti meikata, siksi meikkipellet ovat kateellisia ja katkeria meikkaamattomille.

En ole koskaan osoittanut kellekään meikkaamattomalle olevani katkera. Silloin kun oli varaa kävin kemiallisissa kuorinnoissa ja sain hetkeksi niin hyvän ihon, että pärjäsin ilman meikkiä. Tuskin meikkaisin jos ihoni olisi jatkuvasti yhtä hyvä.

Toinen juttu on silmäripseni jotka kaartuvat alaspäin. Taivutettuna ja vedenkestävällä ripsivärillä väritettyinä ne ovat pitkät ja tuuheat unelmaripset. Entäs poskipäät? Ne ovat korkeat ja sipaisu poskipunaa saa ne erottumaan kasvoista.

Nämä kikat vievät vain hetken joka aamusta, alle 15 minuuttia, mutta olen joidenkin mielestä melkein rikollinen meikkipelle kun toistan nämä ennen työpäivää. Moni on minulle näistä kateellinen, minä monille hyvästä ihosta. Ap

Vierailija
50/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee ap:sta mieleen tyyppi joka laittaa ihan järkyttävän määrän pakkelia naamaan. Kunnon pulisonki kontouraukset, kokkareiset ripsivärit ja peitevoidetta sentti. Sellaisilla varustuksilla ymmärrän jos ihmiset kommentoi jotain tuollaista. Vaikka eihän sekään asia niille muille kuulu millään tavalla.

No sulle varmaan tulee muttei ole tuosta kyse. Mitäpä jos lukisit vaikka kommenttini tästä ketjusta. Ap

Vierailija
51/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla naisilla ei ole kulmakarvoja eikä silmäripsiä - meikkaamalla he saavat piirrettyä sellaiset.

Jotkut piirtävät ne yliampuvan kokoisina ja keskelle otsaa... - kuin sarjakuvahahmolle.

Vierailija
52/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse olen kokenut asian täysin päinvastoin. En voi meikata iho-ongelmien (atopia, allergiat) takia ja monesti tuntuu, että sitä katsotaan vähän karsaasti kun ei meikkaa.

Varsinkin nuoret käyttää todella paljon meikkiä (ja osaavat meikata todella taitavasti) ja kyllä itse tunnen olevani tosi ruma ja outo kun kuljen tuolla ihan sen näköisenä kuin oikeasti olen.

Vierailija
53/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut tällaisesta. Meikkaan joka päivä töihin ja yleensä vapaa-ajallanikin, koska se on kivaa. Kukaan ei ole kysynyt miksi vaivaudun - oli sitten parisuhdetilanteeni tai työpaikkani mikä tahansa.

Vierailija
54/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Britanniassa töissä. Välillä menen töihin ilman meikkiä (IT-puoli, en tapaa asiakkaita). Vaatteet ovat kuitenkin asialliset. Yhdessä illanistujaisessa muutama työkaveri rohkaistui kysymään, miten uskallan olla töissä ilman meikkiä ja kuulemma ihailevat itsevarmuuttani. Totesin, että olen siellä tekemässä töitä enkä näyttämässä nätiltä. Kahden viikon kuluessa alkoi naiset ilmestyä töihin ilman meikkiä.

Sosiaalinen painehan näitä asioita ajaa.

Vierailija
56/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri näin. Lisäksi tähän liittyy usein asenne, ainakin naisten itsensä osalta, että meikattu nainen ei mitenkään voi olla pätevä eikä älykäs. Omaa meikkaamattomuutta ja homssuisuutta sitten hyvitellään niin, että minä en tuhlaa aikaani pinnallisuuksiin, vaan itseni kehittämiseen ja "syvällisiin" asioihin. Mutta entäs sitten kun vieressä onkin täysin yhtä pätevä, ellei jopa pätevämpi nainen, joka yhtä lailla harrastaa niitä syvällisiäkin juttuja, mutta on kaiken lisäksi huolellisesti laittautunut, kenties jopa "feikeissä" tekokynsissä, ripsissä ja microbladingissa? Feikki-korttia en myöskään ymmärrä. Meikkaus on itseilmaisua siinä missä meikkamattomuuskin. Tällä perusteella myös meikkaamaton on feikki.

Meikkaamattomuus ei ole synonyymi homssuisuudelle.

Vierailija
57/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika pitkälti rajoittunut tässä asiassa, etten kauppaan tai salillekaan mene ilman meikkiä, sillä omaan todella pahan näköisen ihon. Aknearvet ja sen lisäksi couperosa iho, joka reagoi todella voimakkaasti kaikenlaiseen lämpötilan vaihteluun esimerkiksi niin en ihan rehellisesti vaan pysty menemään ihmisten ilmoille kun iho näyttää lähinnä siltä, että olisi pahasti palaneet kasvot ja en kaipaa sitä huomiota, mitä se aiheuttaa. Eli siis meikkaan koska halua paremmin sulautua joukkoon enkä halua katseita. Joskus ärsyttää kun päivitellään että ”jotkut ne menee salillekin itseään esittelemään kun on meikattuna”. Facebookin naistenhuoneella oli tästä aiheesta itseasiassa joku keskustelukin. Minä meikkaan sinne salillekin jopa ihan vaan oman mukavuuteni vuoksi. Varmaan suurin osa ei kiinnitä kanssaihmisiin niin paljon huomiota, että noteeraisi kuka meikkaa ja kuka ei ja milläkin tavalla. Ihmetyttää vaan ne, kenen pe*settä se niin kovasti kutittaa, sillä niitäkin ihmisiä on.

Vierailija
58/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, että minun ei tarvitsisi kirjoittaa selkosuomella tai käyttää tavuviivoja, mutta löytyihän sieltä yksi väärinymmärtäjä ja muutama komppaaja.

Äidilläni oli kolmikymppisenä erittäin hyvä iho, minulla oli kolmikymppisenä vielä parempi.

Äidilläni oli nelikymppisenä erittäin hyvä iho, minulla oli nelikymppisenä vielä parempi.

Äidilläni oli viisikymppisenä erittäin hyvä iho, minulla on viisikymppisenä vielä parempi.

Oliko sinulla muuta kommentoitavaa?

Vierailija
59/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, että minun ei tarvitsisi kirjoittaa selkosuomella tai käyttää tavuviivoja, mutta löytyihän sieltä yksi väärinymmärtäjä ja muutama komppaaja.

Äidilläni oli kolmikymppisenä erittäin hyvä iho, minulla oli kolmikymppisenä vielä parempi.

Äidilläni oli nelikymppisenä erittäin hyvä iho, minulla oli nelikymppisenä vielä parempi.

Äidilläni oli viisikymppisenä erittäin hyvä iho, minulla on viisikymppisenä vielä parempi.

Oliko sinulla muuta kommentoitavaa?

Niinhän sinä luulet. Jos olet verrannut itseäsi valokuviin äidistäsi niin voit heittää "teoriasi" romukoppaan. Ihmiset näyttävät valokuvissa erilaisilta kuin oikeassa elämässä. Unohtamatta miten ihmiset luulevat olevansa noin viisi kertaa kauniimpia kuin oikeasti ovat.

Vierailija
60/67 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyt värivoide, meikkipuuteri, kulmaväri ja ripsiväri. Joskus silmiin vähän peiteväriä, jos on oikein väsynyt.