Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viimeisen kerran: onko ketogeeninen ruokavalio terveellistä vai ei?

Vierailija
22.11.2019 |

Ja perustelut?

Viimeisen kerran: onko ketogeeninen ruokavalio terveellistä vai ei?

Vaihtoehdot

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viirapäät tarvitsevat aina uusia kiimadiettejä.

No minä olen sitten tosi viirapää kun olen tällä kiimadieetillä ollut jo vuosikymmenen, parantunut kaikista sairauksistani, saanut lääkehoitoisen diabetekseni remissioon ja laihtunutkin 30kg. Sen sijaan jos olisin jatkanut virallisen totuuden linjaa, olisin joko työkyvyttömyyseläkkeellä tai haudassa.

Vierailija
22/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko saa nauraa? Vai vasta kun uusi hulluus tulee myyntiin,

Naura ihan rauhassa.  Ketodieetissä ei muuten tarvitse ostaa yhtään mitään muuta kuin ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut ravitsemusasiantuntijoiden kannattavan ketogeenistä ruokavaliota. Minä olen tavallinen tallaaja ja uskon ihmisiä jotka ovat alan opintojen jälkeen tehneet asian parissa vuosikaudet töitä. Tajuan että minun tietoni ravitsemuksesta koostuu yksittäisistä tiedonmurusista sieltä täältä, ja niistä on osa vanhentuneita.

Riippuu varmaankin siitä, kenet luokittelee ravitsemusasiantuntijaksi. Jos kriteerinä käyttää suhtautumista ketogeeniseen ruokavalioon, yhteys supistuu tautologisena silkaksi omaksi uskomukseksi.

Tulkitsitko että olisin tehnyt juuri noin? Selvyyden vuoksi: minusta asiantuntija on ihminen jolla on alan koulutus. Jos siis esim. ravitsemustieteen tutkijaa haastatellaan, minulla on suuri taipumus ottaa hänen sanomansa todesta. Uskon helpommin häntä kuin ihmisiä jotka kertovat laihtuneensa dieetillä x, mitä tulee ruokavalioiden terveellisyyteen. En epäile laihtumista ja ihmisten kokemuksia, mutta uskoisin että nämä asiantuntijat tietävät terveellisyydestä enemmän.

Olisi kai pitänyt kirjoittaa että "Koska alalla arvostetut asiantuntijat kuten ravitsemustieteen tutkijat eivät vaikuta kannattavan ketogeenistä dieettiä, käsitykseni siitä on pääosin negatiivinen".

Auktoriteettiuskovaisuus on vain yhdenlaista uskovaisuutta, mutta sinä joka tapauksessa nojaat nyt oletukseen, että arvostetut asiantuntijat eivät kannata ketodieettiä vaikka se perustuukin vain ignoranssiin (en ole kuullut), eikä todennettaviin faktoihin.

Vierailija
24/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teologian tutkijat ovat arvostetuimpia jumaluusopin asiantuntijoita. Heidän ei tiedetä kannattavan laajalti ateismia. Siksi asiantuntijuuden kannattajana olen taipuvainen pitämään käsitystäni ateismista pääosin negatiivisena ja jumalaa todennäköisenä. Näinkö?

Vierailija
25/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvin epätasapainoiselta ruokavaliolta. VHH, jossa (hyviä) hiilareita n. 100 g/vrk saa mun kannatukseni.

Pisimpään elävät ja terveimmät elää kuitenkin hiilareilla, ja perinteiset ravitsemussuosituksetkin perustuu hiilaripainotteiseen ruokaan.

Vierailija
26/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viirapäät tarvitsevat aina uusia kiimadiettejä.

No minä olen sitten tosi viirapää kun olen tällä kiimadieetillä ollut jo vuosikymmenen, parantunut kaikista sairauksistani, saanut lääkehoitoisen diabetekseni remissioon ja laihtunutkin 30kg. Sen sijaan jos olisin jatkanut virallisen totuuden linjaa, olisin joko työkyvyttömyyseläkkeellä tai haudassa.

Hyvä että olet, mutta eihän nyt se mikä diabeetikoille on terveellistä ole mitenkään sovellettavissa yleisesti. Teillä on ihan eri tarpeet ja ihan eri tavoitteet terveydessänne kuin niillä, joilla ei ole diabetestä.

Vierailija
27/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvin epätasapainoiselta ruokavaliolta. VHH, jossa (hyviä) hiilareita n. 100 g/vrk saa mun kannatukseni.

Pisimpään elävät ja terveimmät elää kuitenkin hiilareilla, ja perinteiset ravitsemussuosituksetkin perustuu hiilaripainotteiseen ruokaan.

Lyhinpään elävät ja sairaimmat elää myös hiilareilla.

Vierailija
28/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen; ensinnäkin, on aika lähellä sitä tapaa miten ihminen alunperin on syönyt. Eli söi lihaa kun sai, välissä sitten pääsääntöisesti vähähiilarisisa kasviksia, juuria, siemeniä ja hedelmiä / marjoja silloin kun niitä sattui olemaan. 

Ketoruokavalioon ei tietty hedelmät niin kuulu mutta alkuihmiselle se ei ollut ongelma kun sokereita ja hiilareita ei tullut ylenpalttisesti

Vierailija
29/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noudattanut ketogeenistä ruokavaliota nyt yli puolentoista vuoden ajan, enkä ole koskaan voinut paremmin. Vatsavaivat ovat historiaa ja uni on parempaa. Laihduttamistarkoitusta ei ollut, mutta silti normaalipainon alarajalta painoa on lähtenyt seitsemisen kiloa, josta neljä pelkkää rasvaa. Kokonaiskolesteroli 4,8, HDL 1,5, LDL 3,0 ja triglyseridit 0,18. Verenpaine matala ja kaikki muut veriarvot priimaa. Nelikymppinen olen.

Vierailija
30/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen; ensinnäkin, on aika lähellä sitä tapaa miten ihminen alunperin on syönyt. Eli söi lihaa kun sai, välissä sitten pääsääntöisesti vähähiilarisisa kasviksia, juuria, siemeniä ja hedelmiä / marjoja silloin kun niitä sattui olemaan. 

Ketoruokavalioon ei tietty hedelmät niin kuulu mutta alkuihmiselle se ei ollut ongelma kun sokereita ja hiilareita ei tullut ylenpalttisesti

Kannattaa huomata, mitenkä ihmisen elimistö on itse asiassa sopeutunut luonnolliseen ravintoonsa. Ympärivuotinen luonnonvarainen ravinto on lähtökohtaisesti melko vähähiilarista ja ketoilu normaali metabolian tila.

Hedelmien ja alkuviljojen yms. kypsyessä syksyisin, lyhyen aikaa on saatavilla massiivisia määriä sokeripitoista ravintoa. Kun ihminen löytää sellaisen apajan, kehon metabolia kääntyy vararavintoa kerryttävään moodiin; syntyy syömishimo, eli elimistöön ahdetaan hedelmää ja viljaa niin paljon kuin mahdollista ja sitä varastoidaan rasvaksi. Tämä on ihan sama mekanismi, mitä kaikki nisäkkäät jokseenkin toteuttavat luonnostaan; ne lihovat talveksi, keräävät vararavintoa kaikkein niukimman ravintokauden tarpeiksi. Syksyllä mässätään sokeria ja se varastoidaan elimistöön läskinä. Talven ja kevään aikana tällä vararavinnolla selvitään hengissä, kun palataan ketoosivoittoiseen metaboliaan.

Nykyihminen on biologialtaan ihan sama otus. Maanviljelyn ja modernin kulttuurin myötä meillä vaan on ainainen syksy. Energiapitoista hiilaria on saatavilla ja syödään jatkuvasti. Keho tekee sitä, mihin evoluutio on sen opettanut, yrittää selviytyä. Vaatii henkisesti paljon pinnistelyä syödä syysravintoa ja pitää keho tilassa, jossa se himoitsee energiaa ja yrittää lihottautua, mutta samalla rajoittaa syömisen määrää niin, että tässä metabolian tilassa energiaa ei kuitenkaan saa varastoitavaksi asti. Keho yrittää toimia päinvastaisesti kuin mieli. Puhumattakaan laihduttamisesta hiilariravinnolla, jolloin keho huutaa lähestyvää kuolemaa koko ajan. 

Vierailija
31/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytiedon mukaan auttaa erilaisista aivovaurioista ja -sairauksista kärsiviä, ex-läskejä ja muita aineenvaihduntaongelmaisia ja mahdollisesti joistain muista sairauksista kärsiviä saavuttamaan sen terveyden tason mikä heille ylipäätään on mahdollista. Terveillä ei ole mitään syytä edes harkita sitä, sillä heille siitä on vain haittaa.

Vierailija
32/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Pahasti sairaiden letkuruokinta on hiilarivoittoista? Vai oliko tää joku ihan sisällötön mutuheitto

Vierailija
33/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Tutkimuskoonti https://www.virtahealth.com/research

...

Vierailija
34/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Pahasti sairaiden letkuruokinta on hiilarivoittoista? Vai oliko tää joku ihan sisällötön mutuheitto

Kyllä sinä ymmärrät, mitä sillä tarkoitetaan. Kakkostyypin diabetes, anyone? Matala-asteinen tulehdus, anyone? Sairaalloinen liikalihavuus, anyone? VHH- tai ketogeenisellä dieetillä ei tiedetä yhdenkään ihmisen noita hankkineen. Viljalla ja perunalla ne saa kyllä. Sokerista nyt puhumattakaan. 

Vierailija
35/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

Eihän tuo sano mitään siitä, mitä se aiheuttaa terveille. Kertoo vaan, mitä kaikkia sairauksia sillä voidaan hoitaa. Ei lääkkeitäkään syötetä terveille ennaltaehkäisevästi, kun ei se ole hyödyllistä eikä varsinkaan terveellistä.

Vierailija
36/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Eihän tuo sano mitään siitä, mitä se aiheuttaa terveille. Kertoo vaan, mitä kaikkia sairauksia sillä voidaan hoitaa. Ei lääkkeitäkään syötetä terveille ennaltaehkäisevästi, kun ei se ole hyödyllistä eikä varsinkaan terveellistä.

Noudattamalla ketogeenistä ruokavaliota, voisi ennaltaehkäistä monia sairauksia.

Vierailija
37/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Meinaatkos, että kyseiset sairaudet on saatu aikaan tällä ruokavaliolla? Tuskin.

Vierailija
38/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä ymmärrät, mitä sillä tarkoitetaan. Kakkostyypin diabetes, anyone? Matala-asteinen tulehdus, anyone? Sairaalloinen liikalihavuus, anyone? VHH- tai ketogeenisellä dieetillä ei tiedetä yhdenkään ihmisen noita hankkineen. Viljalla ja perunalla ne saa kyllä. Sokerista nyt puhumattakaan. 

No noihin ei ensinnäkään kuole ne jotka on sairaimpia tai elää lyhimpään. Mutta enpä ole ennen kuullut että viljan tai perunan epäterveellisyydestä olisi minkäänlaista näyttöä. Tarkoititko siis vaan ihan sitä että liiika prosessoitu tärkkelys ja sokeri on epäterveellistä? Sehän on itsestäänselvää, mutta jos ketogeenisen dieetin myyntipuheesi on, että se on parempi kuin valkoisella leivällä, sipseillä ja karkilla eläminen niin se nyt ei ole vielä kummoinen terveysväite.

Vierailija
39/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Meinaatkos, että kyseiset sairaudet on saatu aikaan tällä ruokavaliolla? Tuskin.

No en meinaa, mistä ihmeestä sellaista keksit?

Vierailija
40/47 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän