Miksi kohtelet minua kuin idioottia, vain siksibettä näytän nuoremmalta?
Teen työtä, jossa kohtaan viikoittain uusia ihmisiä ja vietän heidän kanssaan aikaa. Autan heitä päivittäin mm. kokkaan, siivoan, käyn kaupassa, vien vessaan/suihkuun ymym.
Aina vaan ällistyn siitä, että asenne on se että olen "idiootti" ja luullaan selkeästi (puheiden perusteella) reilu 20-vuotiaaksi. Kun sitten jossain vaiheessa selviää että olen lähempänä 40v kuin 30v niin yhtäkkiä olenkin ihminen ja älykäs. Todella raivostuttavaa. Voin vaan kuvitella miltä pienikokoisista/lyhyistä naisista tuntuu, huh. Minä olen kuitenkin yli 170cm (normaalipainossa/hoikahko).
Sinä, joka tuomitset ihmisiä ulkonäön perusteella, oletko tullut ajatelleeksi että ihmisen ikä ei ylipäätään kerro siitä miten hyvin hän tekee työnsä tai kuinka älykäs hän on?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Minä en ole edes huomannut, miltä näytät. En ole kiinnostunut ihmisten ulkonäöstä ja omat silmäni ovat sen verran heikot, että ilman laseja en edes näe yksityiskohtia. Sen sijaan minä pidän ihmisiä idiootteina ihan heidän puheidensa perusteella. Jos siis olemme kohdanneet, olet todennäköisesti jutellut lapsellisuuksia.
No jos huudat että Hei sinä pitkä tyttö, niin todennäköisesti näet aika hyvin.
T:eri 35v.
Autettavat mummelit paskoo housuihinsa ja ovat kireitä vaivoinensa ja omien pienien eläkkeittensä kanssa. Ja sehän on meidän, heitä auttavien ihmisten vika, ainoat jotka heistä huolehtivat, saamme kakkaa niskaan koska joku muu ei ole ottanut vastuuta siitä mistä pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette miten kohdellaan toisinaan hoikkaa pitkähiuksista vaaleaverikköä jolla ei oikeasti ole uurteita ei ryppyjä eikä suonikkaita käsiä vaan tyttömäinen olemus ja hymy herkässä ??
- niin sinähän olet niitä opiskelijoita ????
En ole ... töissä täällä vuodesta 2003
- niin sinullehan ei vielä ole lapsia???
- on minulla , 23 ja 18- vuotiaat
- ei tästä tiedä ysärillä syntyneet !
- ei varmaan, olen itse 70-luvulla syntynyt.- multa kysyttiin eilen paperit - olen kuitenkin jo 26!
- niin multakin - olen 42.
Toisaalta kivaa ei ole meillä miehillä, jotka on jo nuorena tienneet, etteivät voi saada lapsia, ja edes ikä ei estä työkavereita selittämästä, että kyllähän sinulle niitä lapsia vielä tulee, kun ei vielä ole.
Ap, tapahtuuko tätä vain asiakassuhteissa?
Vierailija kirjoitti:
Ap, tapahtuuko tätä vain asiakassuhteissa?
Tapahtuu muuallakin. Loukkaavan tästä tekee työssä se, että oletettu ikäni=en osaa mitään, ja että olen muka jotenkin huonompi. Rasittavia on myös asiakkaiden ystävät, jotka heittävät "harmitonta kaksimielistä läppää" 🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️
Ei mua vapaa-ajalla haittaa tuo ikäasia ellei siihen liity tytöttelyä/vttuilua.
Ap
Ap, kysyin sen takia, että kärsin itse samasta ongelmasta ja kohtaan ikävää käytöstä myös vapaa-ajalla. Olen liki 40-vuotias ja lyhyt nainen. Todistelun taakka on välillä sietämättömän raskas. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Minä en ole edes huomannut, miltä näytät. En ole kiinnostunut ihmisten ulkonäöstä ja omat silmäni ovat sen verran heikot, että ilman laseja en edes näe yksityiskohtia. Sen sijaan minä pidän ihmisiä idiootteina ihan heidän puheidensa perusteella. Jos siis olemme kohdanneet, olet todennäköisesti jutellut lapsellisuuksia.
Ei mene läpi. Osaan tunnistaa milloin leipäläpi pidetään kiinni enkä juttele koskaan typeriä/mauttomia. Haluaisitko silti tarkentaa mitä sillä tarkoitat, ehkä ajatusmaailmasi on niin omalaatuinen että meillä on eri käsitys hyvän maun jutuista.
Kokemukseni mukaan suurin osa teistä avustettavista oksentaa omaa pahaa oloaan meidän avustajien päälle. Yksi tapa tehdä niin on ilmeisesti keksiä joku tapa dissata auttajaansa. Ihmetyttää juurikin se, miten kiero on ihmismieli, juuri niin kuin sinullakin tuntuu olevan. Miksi ampua itseään jalkaan olemalla ilkeä/alentava sille mahdollisesti ainoalle ihmiselle, jonka kanssa olet päivittäin henkilökohtaisesti kontaktissa?
ApOlet ilmeisesti henkilökohtainen avustaja tai lähihoitaja. Ota huomioon hoidettavien kivut ja tylsä elämä. Sille lähimmälle juuri kiukuttelee niin lapset kun sairaatkin.
Juu tämän tiedän hyvin. Mutta sairastelu, liikuntakyvyttömyys tai kivut eivät ole mikään etuoikeutus kohdella toista huonosti.
Ap
Olen pahoillani.
Jos haluat etäisyyttä ihmisiin, niin tervetuloa perintään töihin. Kuulet syytöksiä, huutoa, valittamista, raivoamista, huorittelua, kiroilua ja halveksimista siitä, että asiakkaan asiat ovat huonosti. Teet töitä surkealla palkalla, vaikka tiedät valtavasti erilaisten laskuttajien ohjeista ja kuulet velkaantuneilta ihmisiltä olevasi idiootti tai ääliö.
Toivotan sinulle parempaa jatkoa.
40v osaa puolustautua kiusaamiselta paremmin ja siksi lopettavat.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysyin sen takia, että kärsin itse samasta ongelmasta ja kohtaan ikävää käytöstä myös vapaa-ajalla. Olen liki 40-vuotias ja lyhyt nainen. Todistelun taakka on välillä sietämättömän raskas. :(
Voin kuvitella. Tsemppiä ja pidä itsesi puolia näiden ulkokuoren perusteella tuomitsevien kanssa.
Ap
Monilla suomalaisilla on jokin vamma päässä ja asenteissa. Vaikka ollaan kaikki aikuisia, niin jos on 10 vuotta ikäeroa, tarkoittaa se sitä, että tuota nuorempaa voi tylyttää, sille pitää kertoa mitä se saa tehdä milloinkin ja mitä pitää tehdä. Järkyttävää paapomista ja kontrolointia, päällepäsmäröintiä. Luulisi että aikuisten kesken voitaisiin olla ihan vain tasa-arvoisia. En minäkään muistuttele vanhempia virtsankarkailusta tai kommentoi mahdollisia muistiongelmia. En kohtele vähättelevästi ja alentavasti. Mikä keski-ikäisiä oikein riivaa, kun pitää korottaa itseään lyttäämällä muita? Miksi näin tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Monilla suomalaisilla on jokin vamma päässä ja asenteissa. Vaikka ollaan kaikki aikuisia, niin jos on 10 vuotta ikäeroa, tarkoittaa se sitä, että tuota nuorempaa voi tylyttää, sille pitää kertoa mitä se saa tehdä milloinkin ja mitä pitää tehdä. Järkyttävää paapomista ja kontrolointia, päällepäsmäröintiä. Luulisi että aikuisten kesken voitaisiin olla ihan vain tasa-arvoisia. En minäkään muistuttele vanhempia virtsankarkailusta tai kommentoi mahdollisia muistiongelmia. En kohtele vähättelevästi ja alentavasti. Mikä keski-ikäisiä oikein riivaa, kun pitää korottaa itseään lyttäämällä muita? Miksi näin tehdään?
Jep. Ja nimenomaan että kun olen itse vielä keski-ikää nopsaa lähestyvä😂😂. Iän perusteella, tai kuvitellun iän perusteella ei kannata tehdä ainakaan ääneen sanottuja väittämiä. Omassa päässä voikin sitten ajatella mitä vaan, useimmiten ne melut kannattaa pitää omassa mahassa.
Ap
Oon huomannut saman, joidenkin asenne on aluksi ihan kamala, töykeä, isotteleva, kunnes juttelevat enemmän kanssani ja tajuavat että olen vanha ja fiksu.
Pojittelu on vähättelevää ja alentavaa mikä on sen tarkoituskin. Vallankäyttöä. Tätä harrastaa eritoten itseäni nuoremmat naiset.
Ymmärrän tuskasi ap.
T: nelikymppinen poikamainen mies, täysi-ikäisten lasten isä
Ap niin tuttua. Itsekin 35-vuotiaana ja hoitotyössä törmään joka päivä ja monta kertaa vähättelyyn ja alentuvaan käytökseen luullun ikäni perusteella (sekä potilaiden että hoitohenkilökunnan taholta). Kysellään yksinkertaisuuksia pää vinossa kuin lapselta. Kun selviää että olen jopa naimisissa ja perheellinen, lapsilukuani (3) ihmetellään. Miten olen jo niin monta ehtinyt? Ja kun sitten kerron oikean ikäni niin sitä kauhistellaan. Näytän kai jotenkin epävarmalta ja kokemattomalta, vaikken tunne itseäni sellaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pojittelu on vähättelevää ja alentavaa mikä on sen tarkoituskin. Vallankäyttöä. Tätä harrastaa eritoten itseäni nuoremmat naiset.
Ymmärrän tuskasi ap.
T: nelikymppinen poikamainen mies, täysi-ikäisten lasten isä
No huh, onpa ikävää. En ole itse koskaan kuullut "pojittelua" mutta uskon täysin että tällaistakin tapahtuu.
Ap
On vähän samantyylisiä kokemuksia samantyylisestä työstä jossa avustettava ja lähipiiri selvästi pitivät minua, keski-ikäistä, nuorena likkana. Joskus positiivisetkin kommentit voivat olla vähän ahdistavia, kuten nyt on kyllä "herttanen flikka" kun oikeammin olisi voinut sanoa vaikka, että on mukava rouva. Mutta en kyllä tiedä, onko kovin kunnioittavaa sanoa parikymppisillekään työpaikalla, että he ovat söpöjä tyttöjä, aikuisiahan hekin ovat. Tai kun alanvaihdon vuoksi lähdin opiskelemaan, kommentoitiin, että kyllä se opiskelu on näille nuorille tärkeää... ihan kuin olisin ensimmäistä kertaa aloittamassa opintoja. No tuo ei ehkä olisi ilkeästi sanottu oikeasti nuorelle mutta jotenkin se vaan alkaa pidemmän päälle ahdistaa, kun selkeästi pidetään noin paljon nuorempana ja tarjotaan jäätelöä välipalaksi. Joskus ihmettelen ihmisiä, että ovatko todella noin sokeita vai ajattelevatko jotenkin stereotyyppisesti, että vain tietynikäiset voivat olla tietyssä työssä.
Samoja kokemuksia minulla. Olen toisaalta vielä nuori parikymppinen mutta esim lastenhoitajan keikkaa tehdessä monessa paikassa huomasi ettei luottamusta ollut työntekijöiltä eikä lapsiltakaan. Joskus lapset kysyivät miten tuo voi olla töissä täällä kun on noin nuori tai muuta vastaavaa. Tuntuu etten voi samalla tavalla tehdä töitä kuin minua vanhemmat vaan joudun heti moitituksi jos pidän kuria tai annan ohjeita. Joskus todella asiatonta käytöstä työkavereilta joutuu katsomaan ja juurikin tuo että puhutaan kuin tyhmälle. Työhaastatteluissakin tähän olen törmännyt. Kerran vanhempi mies kysyi jotain työkokemuksestani ja mainitsi perään että eihän sinulla voi paljon kokemusta olla kun olet noin nuori. En mennyt tuohon työpaikkaan... Johan näis työkuvioissa alkaa jaksaminen olla koetuksella kun aina joutuu todistella.
Kiitos vinkistä, tämän voisi laittaa kokeiluun 😁.
Ap