Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisilla verenpainearvoilla jouduit vihdoin aloittamaan verenpainelääkityksen.

Vierailija
21.11.2019 |

Kauanko vaan seurattiin kohonnutta verenpainetta?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapaine oli jatkuvasti yli 90, usein lähellä sataa. Ei sitä varmaan kuukautta pidempään seurattu. Työterveyslääkäri sanoi että olen niin nuori että aletaan heti napakasti hoitaa. Olin tuolloin vähän yli 30 eikä elintavoissa ollut juuri parantamisen varaa. Sukurasitus RR-tautiin kova. Lääke on auttanut hyvin, eka jota kokeiltiin.

Vierailija
2/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kohonnut alapaine (väh. 90)  liki 25 vuotta ennen kuin siihen reagoitiin. Tosin vasta sitten kun yläpainekin oli koholla jolloin liki viisikymppisenä tuli lääkitys. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut aloittaa aiemmin sillä vaikka kohonnut verenpaine ei sinällään tunnu, niin lääkityksen myötä olo keveni ja mm. päänsäryt harvenivat merkittävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine on todella vakava oire, joka vaurioittaa elimistöä koko ajan. Ei siihen puuttumista pidä jäädä odottelemaan. Jotain on tehtävä heti. Jos laihtuminen ja liikunnan lisääminen ja oikea ruokavalio eivät auta, niin totta kai heti lääkitys.

Vierailija
4/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapaine oli jatkuvasti yli 90, usein lähellä sataa. Ei sitä varmaan kuukautta pidempään seurattu. Työterveyslääkäri sanoi että olen niin nuori että aletaan heti napakasti hoitaa. Olin tuolloin vähän yli 30 eikä elintavoissa ollut juuri parantamisen varaa. Sukurasitus RR-tautiin kova. Lääke on auttanut hyvin, eka jota kokeiltiin.

Minä myös kolmekymppinen ja sukurasite kova... Tänään alapaine oli 95, lääkärissä vielä paljon korkeampi. Unen laatua pitäisi saada kohennettua, muita elintapaongelmia lääkäri ei löytänyt. 

Vierailija
5/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut kohonnut alapaine (väh. 90)  liki 25 vuotta ennen kuin siihen reagoitiin. Tosin vasta sitten kun yläpainekin oli koholla jolloin liki viisikymppisenä tuli lääkitys. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut aloittaa aiemmin sillä vaikka kohonnut verenpaine ei sinällään tunnu, niin lääkityksen myötä olo keveni ja mm. päänsäryt harvenivat merkittävästi.

Ohhoh seurailtiinpa pitkään :O 

Vierailija
6/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpaine on todella vakava oire, joka vaurioittaa elimistöä koko ajan. Ei siihen puuttumista pidä jäädä odottelemaan. Jotain on tehtävä heti. Jos laihtuminen ja liikunnan lisääminen ja oikea ruokavalio eivät auta, niin totta kai heti lääkitys.

Ei ole laihdutettavaa, painoindeksi 23, vyötärönympärys 67 cm, en tupakoi, alkoholia vain vähän, arkiliikuntaa tulee päivittäin ja kovemmat treenit 3 kertaa viikossa, sen lisäksi palauttavia treenejä 1-2. Lihaa en syö, käytän vähäsuolaisia tuotteita, yritän syödä rehuja minimissään puoli kiloa päivässä. Krooninen uniongelma on häiritsemässä ja stressiä. 

Vierailija
7/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lääkitykseni todennäköisesti nostaa hieman paineita, mutta kyseistä lääkitystä ei voi vaihtaa, samantyyppisestä toisesta lääkkeestä sain rytmihäiriöitä. Nykyinenkin lääke nostaa hieman sykettä mutta tasaantuu iltaa kohti. 

Vierailija
8/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ei edes puhuttu että lääkitys pitäisi aloittaa mutta verenpainetta seurattiin aktiivisesti ja aina välillä otettiin sydänfilmi. Olin tuolloin vielä ihan hoikka.

Minulla on kummankin vanhemman puolelta vielä sukurasite sydän- ja verisuonitauteihin, mutta jostain syystä vasta muutama vuosi sitten nuori kesäkandi terveyskeskuksessa oli ensimmäinen joka määräsi lääkkeet. Siinä vaiheessa alapaine oli jo noin 100 ja yläpainekin 150 mitkä lukemat osin johtuivat jännityksestä.

Vierailija
9/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet eivät paranna itse sairautta, vaan lieventävät oireita. Olen syönyt muutaman vuoden verenpainelääkkeitä, mutta ruokavalio ja liikunta hoitaa taudin kuntoon, joten lopetin turhan lääkkeiden syömisen. Suolan vähentäminen, kasvisten lisääminen (parsakaalia, parsaa, ruusukaalia tms sekä runsaasti salaattia) ja turhien rasvojen vähentäminen auttaa aina, vaikak sukurasitettakin on.

Verenpainelääke ja Burana tappoivat vanhan, muuten terveen ja hoikan, anoppini. Lääkärit eivät vaivaudu tutkimaan edes asiaa. Sisäinen verenvuoto oli tullut eikä päässyt ajoissa sairaalaan.

Vierailija
10/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, näyttää 150/100 siltä, ettei suonet vielä kalkkeutuneet.

Ylä- ja alap ero kasvaa suureksi, kun on jo pahasti suonet kalkkeutuneet (se pulssipaine).

Itse en saa noin hyviä terkkarin vast.otolla: viimeksi pukkas mulle 150/115. Tämä lääkityksen aikana.

Kotona onneksi olleet ok, lääkityksellä.

Kävin silmälääkärillä pitkästä aikaa, ei ainakaan sanonut mitään silmänpohjamuutoksista. (eräänlainen testi sekin?)

Kauan olivat paineet koholla itsellä ennen lääkitystä, ja lääke tehosi heti.

Luvut olivat tyyliin 200/150 pahimmassa vpainekriisissä, jolloin sainkin lääkityksen. Menin päänsäryn vuoksi lääkäriinkin silloin. Lääkkeen jälkeen jäi kaikki päänsäryt + niskajumit!

En ollut tajunnut yhteyttä, kun en omistanut silloin vielä kotimittaria.

Eli verenpaine voi olla yksi syy päänsärkyihin.

Vierailija
11/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu jo pitkaan (so. useita vuosia ellei vuosikymmenia) alapaine paalle sata, viime mittauksessa oli 120/210 mutta se oli ilman 15 minuutin lepoa ensin. 

Laakari sanoo aina verenpainettani mitatessaan etta tata olisi hyva seurailla, en kuitenkaan ole seuraillut kun mulla ei ole mitaan oireita. Ei paansarkya, huimausta ym. 

Epailen itse etta mulla on "jannitysverenpaine" eli jos kotona yksin mittaisin niin tulos olisi vahemman korkea. 

En haluaisi alkaa syomaan laakkeita. 

Vierailija
12/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

160/100

Vierailija
13/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laihdutettavaa, painoindeksi 23, vyötärönympärys 67 cm, en tupakoi, alkoholia vain vähän, arkiliikuntaa tulee päivittäin ja kovemmat treenit 3 kertaa viikossa, sen lisäksi palauttavia treenejä 1-2. Lihaa en syö, käytän vähäsuolaisia tuotteita, yritän syödä rehuja minimissään puoli kiloa päivässä. Krooninen uniongelma on häiritsemässä ja stressiä. 

Oletko kokeillut liikunnan vähentämistä? Kova treeni voi saada elimistön kierroksille, jolloin öisinkään ei pysty rentoutumaan.

Vierailija
14/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös kolmekymppinen ja sukurasite kova... Tänään alapaine oli 95, lääkärissä vielä paljon korkeampi. Unen laatua pitäisi saada kohennettua, muita elintapaongelmia lääkäri ei löytänyt. 

Minulla aloitettiin alapaineen ollessa 90. Tosin alla oli tapahtumia jotka nostivat sitä, mutta suvussa molemmin puolin rr-sairautta, joten lääkitys aloitettiin heti. Olen itse asiassa onnekas, vanhemmillani aloitettiin lääkitys 30-vuotiaina, minulla kuusi vuotta myöhemmin. Kuolleita he jo toki ovat ja tiedän että omakin kuolema tulee olemaan nopea, mutta hyvä että saa elää täysillä loppuun saakka.

Vierailija
15/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ei edes puhuttu että lääkitys pitäisi aloittaa mutta verenpainetta seurattiin aktiivisesti ja aina välillä otettiin sydänfilmi. Olin tuolloin vielä ihan hoikka.

Minulla on kummankin vanhemman puolelta vielä sukurasite sydän- ja verisuonitauteihin, mutta jostain syystä vasta muutama vuosi sitten nuori kesäkandi terveyskeskuksessa oli ensimmäinen joka määräsi lääkkeet. Siinä vaiheessa alapaine oli jo noin 100 ja yläpainekin 150 mitkä lukemat osin johtuivat jännityksestä.

Onpa tosiaan jännä ettei kukaan muu aiemmin puuttunut tuohon. Mutta hyvä lääkärinalku oli tuo kesäkandi! 

Vierailija
16/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet eivät paranna itse sairautta, vaan lieventävät oireita. Olen syönyt muutaman vuoden verenpainelääkkeitä, mutta ruokavalio ja liikunta hoitaa taudin kuntoon, joten lopetin turhan lääkkeiden syömisen. Suolan vähentäminen, kasvisten lisääminen (parsakaalia, parsaa, ruusukaalia tms sekä runsaasti salaattia) ja turhien rasvojen vähentäminen auttaa aina, vaikak sukurasitettakin on.

Verenpainelääke ja Burana tappoivat vanhan, muuten terveen ja hoikan, anoppini. Lääkärit eivät vaivaudu tutkimaan edes asiaa. Sisäinen verenvuoto oli tullut eikä päässyt ajoissa sairaalaan.

Jos verenpaineongelma johtuu elintavoista niin silloin voikin auttaa. Monilla meillä kuitenkin on voimakas perinnöllinen taipumus. Äitini sai verenpainelääkkeet hoikkana urheilijana alle kolmekymppisenä. Minä nyt yli kolmekymppinen. Lääkäri ei löytänyt muuta valittamista kuin stressin ja liian huonot unet. 

Vierailija
17/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Mulla on ollu jo pitkaan (so. useita vuosia ellei vuosikymmenia) alapaine paalle sata, viime mittauksessa oli 120/210 mutta se oli ilman 15 minuutin lepoa ensin. 

Laakari sanoo aina verenpainettani mitatessaan etta tata olisi hyva seurailla, en kuitenkaan ole seuraillut kun mulla ei ole mitaan oireita. Ei paansarkya, huimausta ym. 

Epailen itse etta mulla on "jannitysverenpaine" eli jos kotona yksin mittaisin niin tulos olisi vahemman korkea. 

En haluaisi alkaa syomaan laakkeita. 

Voitko lainata jostain verenpainemittarin kotiin? 

Vierailija
18/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

175/90

Vierailija
19/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut liikunnan vähentämistä? Kova treeni voi saada elimistön kierroksille, jolloin öisinkään ei pysty rentoutumaan.

Koen että liikunta auttaa nukkumaan. Jos en liiku päässä pyörii helposti illalla sata eri asiaa, levottomat jalat vaivaa jne. Varsinkin jos käyn uimahallissa uinnin jälkeen saunassa tulee helpommin unet. 

Vierailija
20/47 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella voisi todeta että aika vaihtelevilla arvoilla lääkitykset määrätään tai jätetään määräämättä. Toki varmasti muut sairaudet vaikuttavat lääkärin arvioon että aloitetaanko lääkitys nyt vai seuraillaanko vielä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi