80-LUKU OFFICIAL -elokuva-, tv-, musiikki- ym muistoja elämästä silloin
Itse olin 80-luvulla 8-18v, joten se eittämättä on itselleni rakkain vuosikymmen lapsuusmuistoineen, karkkeineen, MTV-musiikkivideoineen ja ensirakkauksineen.
Ajattelin tehdä ketjun, upean ajan kunniaksi.
Mitä sinä muistat 80-luvulta. Tai mitä musiikkia ja viihdettä haluat jakaa siltä ajalta.
Jos laitat linkin esim tubevideoon, muista laittaa myös teksti, mitä linkki sisältää.
Toki saa osallistua, vaikkei olisi sillon vielä syntynytkään. Moni nuorikin on onneksi löytänyt 80-luvun.
Laitan ketjun nyt alulle näin arkisena aikana, toivottavasti se ajan kanssa kuitenkin tuottaa hedelmää, ainakin viikonloppuisin kun ihmiset haluavat viihdyttää itseään kasarihelmien parissa.
ps. Official tarkoittaa tässä tapauksessa, että vain virallinen kasarimatsku tervetullutta, älä siis laita matskua muilta vuosikymmeniltä, vaikka ne jäljittelisivät kasaria.
Kommentit (933)
Neil Hardwick show vieraana Juice, Irwin ja Vexi Salmi (1989)
Ei näkynyt noita👍🏿☻silloin kuin elokuvissa.
Pekka Siitoin piti kosteita sulkeisia.
Mulle 80-luku alkoi Dianasta ja Charlesista ja paattyi Berliinin muurin kaatumiseen. Kasvoin aikuiseksi sen sen aikana, 13 - 23v. Olin laiha kuipero rillipaa kun kuulin Human Leaguen 'Don't you want me' ja Stray Cats:in Runaway Boys vuosikymmenen alussa. Molemmat teki suuren vaikutuksen. Kun vuosikymmen paattyi olin upea nainen!
Hill Street Blues lauantaina uutisten jälkeen ja sitten sen jälkeen amerikkalainen myöhäisillan poliisisarja, Kovaa peliä Bostonissa tai Miami Vice tulee mieleen. Benny Hill Show oli myös, siinä ärsytti kun ei tajunnut niitä sanallisia juttuja jotka oli mahdottomia suomentaa. (Tosin olin niin nuori että hyvä etten tajunnutkaan :) ).
Mietin nyt että mitkä ne lähetysajat olikaan? Myöhäisillan sarja oli varmaan 22.00-23.00, Hill Street Blues uutisten ja urheiluruudun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Spagna sori vaan on italodiskoa, Spagna on italialainen diskoartisti.
En tietääkseni puhunut mistään funfunista vaan Spagnasta, joka teki itse musan omalla naamalla.Pyh. Spagna oli tuolloin lähinnä dancerock-artisti. Nykyään ei juuri eroa mistään Italian Kaija Koosta.
Italo Disco on soundi, ei riippuvainen artistin kotimaasta. Sori vaan jos et tota ymmärrä. Kyllä FANCYkin (aka Manfred Alois Segieth) edusti Italo Discoa vaikka onkin saksalainen.Tuossa sulle esimerkki:
Fancy - Italo discoa
Spagna - ei Italo discoa vaan rockia:
[/
Eikös Spagna ollut espanjalainen?
Vierailija kirjoitti:
George Michael - Careless Whisper
En tajua miksi kaikkialla lukee, että George ois esittäjä kun tuo on Wham! In biisi. Öevuötä male it big.
Vierailija kirjoitti:
Turun Sinappi68 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sellasia sinappipurkkeja 70- vai 90-luvuilla, että niistä sai juomalasin kun sinapit oli syöry?
Muistan vaan kun lapsena kuulin, että juomalasini on entinen sinappipurkki, luultavasti turun sinappi?Toi olisi hyvin kätevä kikka saada juomalaseja, ihme kunnei nykyään ole myyntikikkaa hyödynnetty. Olisi ekologistakin.
Ainakin 70-luvulla oli sellaisia ruskeita tuoppeja. En muista mitä sinappia niissä myytiin mutta meilläkin niitä tyhjiä tuoppeja kaapissa käyttämättömänä lojui. Olisivat ehkä olut-tuoppeiksi soveltuneet. Taitaa vieläkin mummolassa olla kyseiset tuopit.
OK. Onkohan mun muistissa vikaa, vai onkohan sinappia myyty monissakin merkeissä sillälailla, kun minusta nämä mistä minä join, olivat ihan tavallisen maitolasin kokosia ja hämärä mielikuva että oisivat olleet vihreetä lasia.
Jääkäämme mielenkiinnolla oottamaan, oisko muilla näistä kerrottavaa. :)
Multa löytyy yksi hyllystä tälläkin hetkellä! Vihreä on. En muista minkä sinapin, koska synnyin vuonna - 81. Muistan vaan, että noita laseja oli meillä lapsuudenkodissa. Ja sieltä tuo omanikin on peräisin.
Kotipaikkani oli ison laskettelukeskuksen lähellä ja jotenkin asiaan kuului, että paikkakuntalaisena olisi pitänyt käydä laskettelemassa.
Kävin joskus ja oli maailman tylsintä hommaa. Hoh hoijakkaa.
Lopulta möin varusteet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolatukat oli silloin kuuminta hottia.
No eivät tod. olleet. Mullet oli muotia. Kouvulatukka tai "Can I talk to manager"-tukka tuli muotiin joskus 2000-luvulla.
80-luvulla ne muotia oli, 2000-luvullahan on matkittu kaikessa 80-lukua.
Nää nykynuorten pillifarkut ja revityt housut ym muotikin on suoraan sieltä, samoin oli kananperseleikkaus. Takatukka ja päältä lyhyt ja pystyssä.
No eivätpä olleet. Sä viittaat nyt sellaiseen yleiseen naisten hiusmuotiin nimeltään "bob". Niitä on ollut 20-luvulta lähtien, silloin nimellä "flapper".
Jokaisella vuosikymmenellä, kuten 1920, 1960, 1980 ja 2000 on kuitenkin bobista omat muunnoksensa. Kasarin bob permiksineen ei muistuta 2000-luvun rikottua piikkityyliä räikeillä väreillä/blondauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kiitos sarjamuistosta China Beach! En tiedä, minkä takia, mutta se oli jotenkin mua todella koskettava ja sehän oli aina ihan pakko nähdä! Ei uskaltanut jättää äänityksen varaan, sen verran usein VHS petti.
Muistan ihailleeni kovasti hoitaja Murphya, mutta varsinaisen vaikutuksen teki se ilotyttöä esittänyt, hänen nimeään en muista. Lojaali ja loppujen lopuksi adoptoi pienen tytön!
Tuota lekuria esitti Dana Delany ja prostituutta KC:a Marg Helgelberger. Paitsi että KC oli parittaja ja harrasti muutakin hämäräbisnestä kuten passiväärennöksiä. Tuo tyttö oli KC:n oma tytär, jonka tämä oli jättänyt paikallisen naisen hoitoon ettei tyttö turmeltuisi äidin elämäntyylin takia. Kun sota loppui 1975 amerikkalaisten tappioon ja evakuointiin, KC haki vastahakoisen ja vihamielisen tytön pikapikaa omiin holviinsa paetakseen maasta.
Näinhän se olikin, kiitos oikeasta muistosta! Itselle jäänyt mieleen vain se dramaattinen pako (niinhän oikeastikin monille kävi) ja mietin monta kertaa, miten heidän elämänsä USAssa sujui. Ihan hullua, miten voi jotkut sarjahahmot jäädä mieleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kiitos sarjamuistosta China Beach! En tiedä, minkä takia, mutta se oli jotenkin mua todella koskettava ja sehän oli aina ihan pakko nähdä! Ei uskaltanut jättää äänityksen varaan, sen verran usein VHS petti.
Muistan ihailleeni kovasti hoitaja Murphya, mutta varsinaisen vaikutuksen teki se ilotyttöä esittänyt, hänen nimeään en muista. Lojaali ja loppujen lopuksi adoptoi pienen tytön!
Tuota lekuria esitti Dana Delany ja prostituutta KC:a Marg Helgelberger. Paitsi että KC oli parittaja ja harrasti muutakin hämäräbisnestä kuten passiväärennöksiä. Tuo tyttö oli KC:n oma tytär, jonka tämä oli jättänyt paikallisen naisen hoitoon ettei tyttö turmeltuisi äidin elämäntyylin takia. Kun sota loppui 1975 amerikkalaisten tappioon ja evakuointiin, KC haki vastahakoisen ja vihamielisen tytön pikapikaa omiin holviinsa paetakseen maasta.
Näinhän se olikin, kiitos oikeasta muistosta! Itselle jäänyt mieleen vain se dramaattinen pako (niinhän oikeastikin monille kävi) ja mietin monta kertaa, miten heidän elämänsä USAssa sujui. Ihan hullua, miten voi jotkut sarjahahmot jäädä mieleen!
Se muakin kiinnostaisi että miten lopulta kävi. En silloin kasarilla jaksanut seurata niin vakavamielistä sarjaa kuin China Beach ja mitä katsoin, oli joku uusintakierros subin edeltäjällä TVTV!:llä. Mutten silti onnistunut näkemään kuin pari jaksoa.
Tuon pakojakson lopuksihan tytär pääsee suurlähetystön katolta helikopteriin mutta KC:n on jäätävä koska kopterissa ei ollut enää tilaa ja se oli viimeinen lento.
Seuraavasta jaksosta muistan vain että KC oli pidätettynä jossain saigonilaisessa putkassa, mutta pääsi sieltä poiskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolatukat oli silloin kuuminta hottia.
No eivät tod. olleet. Mullet oli muotia. Kouvulatukka tai "Can I talk to manager"-tukka tuli muotiin joskus 2000-luvulla.
80-luvulla ne muotia oli, 2000-luvullahan on matkittu kaikessa 80-lukua.
Nää nykynuorten pillifarkut ja revityt housut ym muotikin on suoraan sieltä, samoin oli kananperseleikkaus. Takatukka ja päältä lyhyt ja pystyssä.No eivätpä olleet. Sä viittaat nyt sellaiseen yleiseen naisten hiusmuotiin nimeltään "bob". Niitä on ollut 20-luvulta lähtien, silloin nimellä "flapper".
Jokaisella vuosikymmenellä, kuten 1920, 1960, 1980 ja 2000 on kuitenkin bobista omat muunnoksensa. Kasarin bob permiksineen ei muistuta 2000-luvun rikottua piikkityyliä räikeillä väreillä/blondauksella.
Kylläpä oli. Punk oli pop ja se näkyi muodissakin.
Ei kaikilla ollut kiharapilvi päässä.
Ok, ok, älä hermostu. Kuvittelin että Spagna olisi italodiskoa, mutta myönnän kyllä, etten tunne sitä genreä niin paljon, kuin sinä, tai itseasiassa en yhtään.
Opinpa taas jotain uutta ainakin, no hard feelings. :)