Hieno ele Peteliukselta. Milloin sinä pyysit vilpittömästi anteeksi?
Pirkka-Pekka Petelius otti lusikan kauniiseen käteensä ja pyysi anteeksi saamelaisvitsejään 80- ja 90-luvuilta. Mitäpä muuta kuin valtaväestön ennakkoluuloisuuttahan ne ruokkivat. Se oli rumaa silloin - ja sitä se on edelleen.
Anteeksi pyytäminen on hienon ihmisen merkki. Siihen pystyvät vain harvat.
Milloin sinä pyysit viimeksi anteeksi, vilpittömästi?
Kommentit (68)
Turhaa touhua. Huumoriksi sen silloin ymmärsin. Eikä käsitykseni vähemmistöistä muuttunut mihinkään suuntaan. Tuskinpa kukaan täysijärkinen muodostaa mielikuviaan, jostakin ihmisryhmästä, sketsien perusteella. Silloinhan anteeksipyydeltäviä olisi yhtä paljon kuin pyytäjiäkin.
Savolaisena minua ei ole loukanneet savolaisvitsit. Ovatpahan vilpittömästi naurattaneet!
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhujat riehuvat Peteliuksen anteeksipyynnöstä, koska he pelkäävät. Heidän oma möykkäämisensä alkaa kuulostaa koko ajan jälkeenjääneemmältä. Vihapuhujat tarvitsevat vähemmistöjä oman valtansa pönkittämiseen ja sitä mukaa kun vähemmistöjen syrjintä vähenee, käy vihaväen elintila ahtaammaksi. Vihaajat pelkäävät valtansa vähenemistä.
Sulla on käsitykset ihan päin peetä. Huumorimiehenä tykkään huumori ohjelmista enkä koskaan ole ajetellut että sketsien oli tarkoitus loukata ketään. Alkaa suorastaan nyppiä tämä kaikesta loukkaantuminen ja turhasta itkeminen. Mun puolesta voit vihapuhua itsellesi.
On todella noloa, että pyydetään anteeksi asioita, joista Suomen kansa on tykännyt, joiden parissa viihtynyt ja Peteliusta on tästä huumorista jopa kiitelty.
Minä pyydän vilpittömästi anteeksi av-palstan hyviltä haltijattarilta (joita myös modeiksi kutsutaan), koska en tule jatkossakaan seulomaan tekstejäni, vaan heittäydyn holtittomaksi ja annan särmikkään sanansäilän edelleen ruoskia palstaa ja keskusteluketjuja.
Taiteellinen ilmaisun- ja sananvapaus on sallittua. Tulen edelleen jatkamaan samalla linjalla.
Niin että, pidä tunkkis ja mutsis on ruma! Hähä! :D
Koska V-M Loiri pyytää anteeksi minulta, suomalaiselta verkkopaidassa ja verkkareissa kulkevalta mieheltä. Niin kovin Turhapuro-elokuvista mieleni pahoitin.
Entä Monty Pythonin elokuva "Brianin elämä", jossa pilkattiin juutalaisia, kristittyjä, roomalaisia ja Jeesusta - onko kuulunut anteeksipyyntöä? onko kuulunut?
Vierailija kirjoitti:
Kallialan anteeksipyyntöä odotellessa. Kyllä sekin tulee...
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006315894.html
– Minusta tuo kuulostaa ihan älyttömälle, mutta ehkä hänen asemansa kansanedustajana... pitää nyt nuoleskella, ehkä se on semmoista, Kalliala kommentoi IS:lle.
Tuskin pyytää, eikä ole tarviskaan. Sketseissä on usein satiiria ja satiiria on ollut iät ja ajat. Tämä nykyaika on yhtä perhanan pillitystä, "joskus mua on ainakin loukattu, yhy yhy".
Lappalaiset ovat mukavaa porukkaa, mutta twitteriä ei olisi pitänyt niihin kairoihin jakaa. Suurinta osaa tuskin paljon kiinnostaa etelän hapatukset, mutta muutama vinkuja löytyy aina kaikista ihmisryhmistä. Nyt he kaikki näyttäytyvät itkeviltä idiooteilta, mikä ei ole hyvä juttu.
PPP taas on yksi niljake, jota on vaikea arvostaa, vaikka luontoiltaa hyvin vetikin. Muuten tuotanto ja sielun sisin ovatkin yhtä pyrkyripaskaa. Sääli että tuollainen vetoaa niin moniin.
taiteilija Kierolainen kirjoitti:
On todella noloa, että pyydetään anteeksi asioita, joista Suomen kansa on tykännyt, joiden parissa viihtynyt ja Peteliusta on tästä huumorista jopa kiitelty.
Minä pyydän vilpittömästi anteeksi av-palstan hyviltä haltijattarilta (joita myös modeiksi kutsutaan), koska en tule jatkossakaan seulomaan tekstejäni, vaan heittäydyn holtittomaksi ja annan särmikkään sanansäilän edelleen ruoskia palstaa ja keskusteluketjuja.
Taiteellinen ilmaisun- ja sananvapaus on sallittua. Tulen edelleen jatkamaan samalla linjalla.
Niin että, pidä tunkkis ja mutsis on ruma! Hähä! :D
Naurettavaksi menneen nöyristelyn ja anteeks että olen olemassa juttujen seassa on mukava huomata että on muitakin joilla pysyy selkä suorana. Sama homma että sanon jatkossakin mitä ajattelen enkä ala häpeämään sitä.
Se on eri asia minkä verran rajallinen sanan köh, köh vapaus sallii.
Vai että vilpitön? Paskan marjat. Kukaan poliitikko ei tee mitään vilpittömästi. Osa näköjään nielee mukisematta.
Sais pyytää puolelta suomalaisia anteeksi, mutta eipä pyydä. Ohjelmien tarkoitus oli pilkata ja ivata stereotyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vai että vilpitön? Paskan marjat. Kukaan poliitikko ei tee mitään vilpittömästi. Osa näköjään nielee mukisematta.
Petelius myi sielunsa ja rupesi ammattipolitiikoksi. Pthyi meni arvostus koko ukosta.
- Anteeksi etten kestä sinua, kun olet niin tyhmä, että päätä särkee.
- Anteeksi, sinä lemuat.
- Anteeksi, olin väärässä. Et olekaan mukava ihminen.
Oliko tarpeeksi vilpitöntä?
Kuka pyytäisi anteeksi suomenruotsalaisilta, savolaisilta, ja eteläpohjalaisilta? Onhan näitä, kun oikein aletaan loukkaantumaan...
Petelius teki selväksi tällä ulostulollaan, että hän on vain yhden kauden kansanedustaja. Petelius oli uskottava mies koomikkona ja viihteentekijänä, mutta poliitikkaan hänestä ei ole.
Se onkin pitkä litania keiltä Peteliuksen pitää pyytää anteeksi kun on kerran lähtenyt sille tielle.
Haiskahtaa pahoin tuo et pyytää anteeksi vain saamelaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Kallialan anteeksipyyntöä odotellessa. Kyllä sekin tulee...
Hah, hah, hah kalliala on mies eikä pyytänyt anteeksi. Toisin kuin se nyhveröksi muuttunut.
Tervetuloa meidän ihanien vihreiden joukkoon!
Täällä totuuskomissio kaivaa esiin kaikki yksittäiset sanontasi vuosikymmenien takaa ja jos et osoita katumusta, tulemme murskaamaan sinut.
Olihan ne oikeasti törkeitä sketsejä, ja aikaansaivat syrjintää. Itse asiassa ne myös rikkoivat ja rikkovat edelleen lakia halventaessaan kansanryhmää. Paljon enemmän niissä olisi aihetta rikostutkintaan kuin Päivi Räsäsen vanhassa lausunnossa.
PPP on tehnyt yliampuvia sketsejä niin monesta ryhmästä että jos hän niiltä kaikilta vilpittömästi pyytelisi anteeksi hän tekisi sitä seuraavat pari vuotta työkseen.
Tästä on vilpittömyys kaukana.