Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vähentänyt hiilareita ja nyt on kamala päänsärky

Vierailija
20.11.2019 |

Onko normaalia?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten melko jännä tauti se, johon sokerin ja viljojen vähentäminen ei sovi. 

Hiilarit sama asia kuin "sokeri" ja "viljat", nuo kauheat nykyajan parjatuimmat ruoka-aineet? Tiedätkö mikä on peruna, bataatti, kvinoa, omena, appelsiini, mansikka ja banaani? Kaikissa on "sokeria". Ei valkoista puhdistettua myrkkyä, vaan luonnollista hedelmäsokeria ja paljon hyvää kuitua, joka hidastaa tuon "sokerin" imeytymistä. "Viljoista" myös kaura on varsin terveellinen ja sisältää hyödyllistä beetaglukaania eikä aiheuta herkkämahaiselle oireita. Rukiin glykeeminen indeksi on matala, ja sekin on hyvä vaihtoehto jos vatsa sitä kestää. Omani kestää kaikki edellä mainitut oikein hyvin, mutta ketodieetti ei käynyt minullekaan. Oli jotenkin tunkkainen ja puutteesta kärsivä olo koko ajan.

Vierailija
42/65 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeasti olemassa sairaus, jonka hiilihydraatit parantavat, niin se olisi hyvä kirjoittaa selkeästi, eikä vihjailla.

Mitä se sinulle kuuluu? Terveystiedot ovat salassa pidettäviä tietoja, ei niitä tarvitse jokaiselle kysyvälle kertoa. Alapeukuttamisesi ei myöskään muuta sitä faktaa että VHH tai keto ei sovi kaikille. 

Oletko ainut suomenkielinen kyseistä tautia sairastava?

En ole, mutta en siltikään halua keskustella täällä sairaudestani. Se on yksityisasia. Kerroin omasta kokemuksestani ja jos se ei kelpaa, niin hyppää kirjoitukseni yli.

Kukaan ei tiedä nimeäsi, vierailija.

Siitä voisi olla hyötyä muille samaa tautia sairastaville, että kertoisit minkä taudin hoitoon hiilihydraatit kuuluvat olennaisena osana. Itsellä ei ole tiedossa yhtään sellaista sairautta. Se mitä kuvailit vaikutti lähinnä vieroitusoireilta. Ilman fyysisiä vieroitusoireitakin ruokavalion muuttaminen on hankalaa. Minkä tahansa tavan tai tottumuksen juurruttaminen on hankalaa sen muutaman viikon ajan. Sitten helpottaa.

Ai luulet tuntevasi kaikki mahdolliset harvinaiset sairaudet, oletko joku lääkäri?

Jos sanon että en halua puhua jostakin asiasta, niin en puhu siitä varsinkaan sinun kaltaisellesi normaalia puhetta ymmärtämättömälle ja toisten sanoja ikävästi vääristelevälle henkilölle. Saat rauhassa poimia vain fanaattisia uskomuksiasi vahvistavia havaintoja ja vetää niistä millaisia johtopäätöksiä haluat, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että rankka VHH tai keto ei sovi jokaisen sairauden hoitoon.

Hiilihydraateista ei muuten itsessään tule mitään "vieroitusoireita" kuten virheellisesti mututuntumallasi vihjaat, vaan ketoosioireet liittyvät siihen, että keho pakotetaan glukoosin sijasta siirtymään hankalammin hyödynnettävissä olevien energiavarantojen eli rasvahappojen käyttöön. 

Hiilihydraattien käyttäminen ei toisin sanoen itsessään aiheuta oireita, vaan keho reagoi shokilla energiatilan rajuun laskuun. Teoriassa alkushokin jälkeen (terveen)kehon pitäisi mukautua tilanteeseen ja käyttää pelkästään rasvahappoja energian lähteenä, mutta tämä ei mene näin kivasti kaikissa tapauksissa. Jollakin ihmisellä voi olla vaikka sellainen sisäelintauti, johon liittyy aineenvaihdunnan, suolatasapainon ja hormonitasojen häiriöitä. Oireena voi olla yleistä lihasheikkoutta, heikkoa verenkiertoa ja neurologista häikkää. Tällöin ketoosioireet ovat sietämättömiä ja pahimmillaan henkeä uhkaavia, jos hengitys lakkaa tai sydän pysähtyy lihasheikkouden vuoksi. Neurologiset oireet voivat myös pahentua merkittävästi, jolloin terveen ihmisen "pieni päänsärky" on full blown 24/7 migreeni jatkuvine pahoinvointeineen ja oksenteluineen, minkä päälle tulee vielä hermoston säätelyhäiriöt kuten takykardia ja kognition hämärtyminen. Oma sairauteni voi esimerkiksi johtaa ilman ketoosiakin kriisitilaan, jossa hoitomuotona on keittosuolaliuos, eräs hormonipistos ja glukoosin nauttiminen. 

Sairaan keho väsyy tavallista vähäisemmästä rasituksesta eikä pysty välttämättä itse säätelemään omia toimintojaan, jolloin pienikin muutos homeostaasissa, saati rankkaan ketoositilaan joutuminen, voi aiheuttaa romahtamisen ja oireiden voimakkaan pahenemisen. Tämän tosin ymmärtää jokainen muutamallakin aivosolulla varustettu normaali ihminen, ellei ole täysi trolli. 

Termi "ketogeeninen ruokavalio" tuli ensimmäisenä käyttöön nimenomaan jokseenkin toimivana neurologisen häiriön(epilepsia) hoitona . Ketodieetin alussa saattaa poistua paljon nestettä kehosta, jonka mukana suolaa ja muita mineraaleja. Sekin aiheuttaa aluksi oireita. Sulla on ilmeisesti diabetes, mikä tarkoittaa, että insuliinin ja glukoosin tasapainoa kannattaa tarkkailla. Diabetes on suomeksi Sokeritauti, eli elimistön kyvyttömyys käsitellä hiilihydraatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vähähiilarinen ruokani eräältä päivältä tällä viikolla, en takaa mitenkään oikeaoppiseksi tai kellekään sopivaksi, mutta ihan vaan esimerkkinä.

Aamupalaksi turkkilaista jugurttia+rahkaa ehkä 300 grammaa yhteensä ja kahvia.

Lounaaksi noin klo. 13 seisemän (pienen) munan munakas, jossa vähän kermaa ja täytteenä vuohenjuustoa ja yrttejä. Kahvia myös.

Iltapalaksi 200 g purkki smetanaa, yksi grillimakkara, vähän juustoja ja leikkelemakkaroita. Sekä pähkinäsekoitusta 50 grammaa paahdettuna, voilla ja chilillä maustettuna. Meni herkuttelun puolelle, mutta asialinjalla.

Yritän syödä vain nälkään ja silloin tuhdisti.

Juuri näin. Ei se ole tämän vaikeampaa.

Mulla esimerkkipäivä tältä päivältä:

Varhain aamulla: Toissapäiväistä jauheliha-kasvispiirapannaria (jauhelihaa, suikalejuureksia, voita, munia, maitoa, mausteita)

Lounas: Salaatti, jossa perus salaattipohja, fetaa, kananmunaa, oliiviöljyä

Päivällinen: Höyrytettyä kukka- ja parsakaalia voisulalla, kermaista uunilohta

Iltapala (vain koska päivällinen turhan aikaisin töistä johtuen) rooibosteetä ja palanen marjapiirakkaa (kyllä, ihan oikein luitte, vhh:lla voi syödä myös makeaa piirakkaa! kun sen tekee vhh aineksista)

Vierailija
44/65 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni äärimmäisen vähähiilarisesta kroppa sekaisin pitkäksi aikaa ja dieetin loputtua sain kamalan aknen, vaikka sellaista ei ole ennen ollutkaan.

Vierailija
45/65 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten melko jännä tauti se, johon sokerin ja viljojen vähentäminen ei sovi. 

Hiilarit sama asia kuin "sokeri" ja "viljat", nuo kauheat nykyajan parjatuimmat ruoka-aineet? Tiedätkö mikä on peruna, bataatti, kvinoa, omena, appelsiini, mansikka ja banaani? Kaikissa on "sokeria". Ei valkoista puhdistettua myrkkyä, vaan luonnollista hedelmäsokeria ja paljon hyvää kuitua, joka hidastaa tuon "sokerin" imeytymistä. "Viljoista" myös kaura on varsin terveellinen ja sisältää hyödyllistä beetaglukaania eikä aiheuta herkkämahaiselle oireita. Rukiin glykeeminen indeksi on matala, ja sekin on hyvä vaihtoehto jos vatsa sitä kestää. Omani kestää kaikki edellä mainitut oikein hyvin, mutta ketodieetti ei käynyt minullekaan. Oli jotenkin tunkkainen ja puutteesta kärsivä olo koko ajan.

Hyvin on aivopesty. Ei voi muuta sanoa. Eikä tälle illalle enää ehtiskään.

Vierailija
46/65 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ollut

- ed.

Vierailija
47/65 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni äärimmäisen vähähiilarisesta kroppa sekaisin pitkäksi aikaa ja dieetin loputtua sain kamalan aknen, vaikka sellaista ei ole ennen ollutkaan.

Miksi piti mennä äärimmäisen vähähiilarisen mukaan? Kun on monia monia muitakin tapoja.

Vierailija
48/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä etsi laihutusvinkkejä netistä, käy lääkärillä.

Vierailija
49/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-tyypin diabeetikoille ei suositella vhh-ruokavaliota.  Maltillisesti voi kyllä hiilihydraatteja vähentää ja vaihtaa niitä täysjyvätuotteisiin, mutta varsinaista "karppaamista" ei suositella. Tässä siis yksi sairaus, jossa tuota ruokavaliotaei suositella. Olkaa hyvät!

Vierailija
50/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tajua, että hiilareiden vähentäminen on aivan eri asia kuin keto! Kenellekään ei ole haitaksi pullamössön ja karkin vähentäminen ruokavaliosta.

Vierailija
51/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tajua, että hiilareiden vähentäminen on aivan eri asia kuin keto! Kenellekään ei ole haitaksi pullamössön ja karkin vähentäminen ruokavaliosta.

Ei ketokaan ole hiilariton.  Eräs vastaaja sanoi olleensa hiilarittomalla ja haukkui ruokavalion, kun sitten voi huonosti.

Ei ole ruokavalion syy, jos sitä ei osaa noudattaa.

Vierailija
52/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt viikon ollut 50-80g hiilareilla ja olo on mahtava. Ummetus ja piereskely on loppu, turvotus poissa:) Pitäisi vain syödä enemmän määrällisesti, olen pieniruokainen ja huomaan että nyt voi syödä enemmän. Esim normi 1 munan munakkaan sijaan 2 kananmunaa. Päivässä syön 1 ruisleipäsiivun kuidun takia, huomenna kokeilen tehdä mantelileipää

Vielä vähän alemmas voisin päästä mutta en halua ketoosiin saakka

Saat 1 ruisleivän palasta noin 1-2g kuitua. Hyvä kuidunmäärä päivässä on 30g.

Ei ole ainoa kuidunlähde tietenkään:)

Maha toimii kuin unelma kun jätin banaanin pois. Siemenistä, pähkinöistä, marjoista ja kasviksistakin saa kuituja

Vierailija
53/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1-tyypin diabeetikoille ei suositella vhh-ruokavaliota.  Maltillisesti voi kyllä hiilihydraatteja vähentää ja vaihtaa niitä täysjyvätuotteisiin, mutta varsinaista "karppaamista" ei suositella. Tässä siis yksi sairaus, jossa tuota ruokavaliotaei suositella. Olkaa hyvät!

Totta. Mutta omalle tyttärelle suositus oli 200-250 g hh päivässä. Sokerit ihan sekaisin, hypoja yms. Pudotimme 150 grammaan ja tilanne korjaantui, nyt pystyy elämään ihan normaalia elämää. Eli kohtuus siinäkin parempi

Miehen db2 sensijaan parantui vhh:lla. Eikä tarvinnut kuin päästä tuonne 100 g / vrk

Vierailija
54/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä oon ykköstyypin diabeetikko. Ollut jo kohta 40 vuotta. Ihan varsinaisesti karpannut jo vuosia. Mun hiilarit on noin 70-80g päivässä, se menee hyväkarppauksen puolelle. Ja on silti ihan sitä varsinaista karppausta. Suomessa on aivan älytöntä, että diabeetikoille tuputetaan vähärasvaista runsashiilarista. Niin että ole hyvä vaan!

Vierailija
55/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ruuat eilen

Aamulla marjasmoothieen ukkojuggella, lusikallinen tahinia

Lounas tonnikalasalaatti oliiviöljyllä, 1 munan munakas (olisi pitänyt olla 2)

Päivällinen kanasalaatti auringonkukansiemenillä, oliiviöljyä. 1 file

Illalla vielä 1 ruisleipäsiivu avokadolla, hummuksella ja tomaatilla.

Jo vuosia olen juonut suolavettä lasillisen päivässä koska verenpaineeni on niin alhaalla

Vierailija
56/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketokaan ole hiilariton.  Eräs vastaaja sanoi olleensa hiilarittomalla ja haukkui ruokavalion, kun sitten voi huonosti.

Ei ole ruokavalion syy, jos sitä ei osaa noudattaa.

Keto voi olla myös hiilaritonta. Esim karnivooraus, eli pelkkien eläinperäisten aineksen syöminen. Jos siihen sisällyttää maitoa ja kermaa, saa muutaman hiilarin, mutta muuten perin juurin rasva-prode ruokavalio.

Vierailija
57/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VHH sopii kaikille, jos ei pelästy hiilarien vähentämisen aiheuttamia vieroitusoireita (pahin vaihe kestää vain pari päivää) ja muistaa syödä riittävästi rasvaa. Yleisin virhe on nimenomaan liian vähäinen rasva ja sitä kautta kalorivaje.

Älä levitä valheita, ei sovi kaikille. Kerroin yllä oman kokemukseni enkä ole mikään pelästyjä tyyppinen ihminen, olen kokeillut elämäni aikana monenlaisia dieettejä ja paastonnutkin aikoinaan kaksi viikkoa pelkällä vedellä. Sairaan ihmisen keho ei kuitenkaan kestä ihan mitä tahansa, ja VHH/keto on juuri sellainen asia joka ei sovi kaikille terveysongelmista kärsiville. Ravitsemus on tuttu aihepiiri minulle ja pääsin ketoosin helposti, sillä noudatin kaikkia sääntöjä millin tarkasti. En syönyt liian vähän enkä liian paljon, rasvaa suorastaan kittasin kaksin käsin, mutta olo tuli silti aivan hirveäksi eikä se ollut mitään pientä päänsärkyä, vaan sellainen olo että kuolen jos jatkan tätä. Kestin ketoosioireissa kitumista kolme vuorokautta (yht. 6 vrk ketodieetillä) ja olin täysin toimintakyvytön. Yleisvointini heikentyessä oli lopulta pakko luovuttaa ja ottaa järki käteen, ja se oli paras päätös jonka tein koko typerän dieetin aikana. Älkää siis kritiikittä suositelko näitä hulluja dieettejä sairaille ihmisille jonakin ratkaisuna kaiken maailman kremppoihin!

Olet paastonnut pelkällä vedellä kaksi viikkoa, mutta et pärjännyt vähähiilarisella? Jep jep.

Vierailija
58/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ruuat eilen

Aamulla marjasmoothieen ukkojuggella, lusikallinen tahinia

Lounas tonnikalasalaatti oliiviöljyllä, 1 munan munakas (olisi pitänyt olla 2)

Päivällinen kanasalaatti auringonkukansiemenillä, oliiviöljyä. 1 file

Illalla vielä 1 ruisleipäsiivu avokadolla, hummuksella ja tomaatilla.

Jo vuosia olen juonut suolavettä lasillisen päivässä koska verenpaineeni on niin alhaalla

Kovin vaikuttaa kituilulta ja välipalatyyppiseltä ratkaisulta. Rasvaa reippaammin ja kunnon ruokaa.

Vierailija
59/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VHH sopii kaikille, jos ei pelästy hiilarien vähentämisen aiheuttamia vieroitusoireita (pahin vaihe kestää vain pari päivää) ja muistaa syödä riittävästi rasvaa. Yleisin virhe on nimenomaan liian vähäinen rasva ja sitä kautta kalorivaje.

Älä levitä valheita, ei sovi kaikille. Kerroin yllä oman kokemukseni enkä ole mikään pelästyjä tyyppinen ihminen, olen kokeillut elämäni aikana monenlaisia dieettejä ja paastonnutkin aikoinaan kaksi viikkoa pelkällä vedellä. Sairaan ihmisen keho ei kuitenkaan kestä ihan mitä tahansa, ja VHH/keto on juuri sellainen asia joka ei sovi kaikille terveysongelmista kärsiville. Ravitsemus on tuttu aihepiiri minulle ja pääsin ketoosin helposti, sillä noudatin kaikkia sääntöjä millin tarkasti. En syönyt liian vähän enkä liian paljon, rasvaa suorastaan kittasin kaksin käsin, mutta olo tuli silti aivan hirveäksi eikä se ollut mitään pientä päänsärkyä, vaan sellainen olo että kuolen jos jatkan tätä. Kestin ketoosioireissa kitumista kolme vuorokautta (yht. 6 vrk ketodieetillä) ja olin täysin toimintakyvytön. Yleisvointini heikentyessä oli lopulta pakko luovuttaa ja ottaa järki käteen, ja se oli paras päätös jonka tein koko typerän dieetin aikana. Älkää siis kritiikittä suositelko näitä hulluja dieettejä sairaille ihmisille jonakin ratkaisuna kaiken maailman kremppoihin!

Olet paastonnut pelkällä vedellä kaksi viikkoa, mutta et pärjännyt vähähiilarisella? Jep jep.

Samaa naureskelin. Mitähän lie syönyt vhh kokeilussa?

Vierailija
60/65 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt viikon ollut 50-80g hiilareilla ja olo on mahtava. Ummetus ja piereskely on loppu, turvotus poissa:) Pitäisi vain syödä enemmän määrällisesti, olen pieniruokainen ja huomaan että nyt voi syödä enemmän. Esim normi 1 munan munakkaan sijaan 2 kananmunaa. Päivässä syön 1 ruisleipäsiivun kuidun takia, huomenna kokeilen tehdä mantelileipää

Vielä vähän alemmas voisin päästä mutta en halua ketoosiin saakka

Saat 1 ruisleivän palasta noin 1-2g kuitua. Hyvä kuidunmäärä päivässä on 30g.

Hmm. Jotta saisi päivässä 30g kuitua, pitäisi syödä 30 palaa ruisleipää, joista saa yhteensä 2070 kcal. Eipä sitä päivään muuta mahdukaan kuin ruispalojen mussutusta ;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi