Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita korkeasti koulutettuja, jotka epäonnistuneet työelämässä?

Vierailija
20.11.2019 |

Koulutus KTM ja työ”uraa” takana noin 15 vuotta. En ole oikein pärjännyt tässä työelämässä, ja olen ollut jotenkin pettymys aina työnantajille.

Miten teillä muilla? Ainakin omat opiskelukaverit ovat kaikki johtajia, päälliköitä yms ja minä pienyrittäjä, joka juuri ja juuri pärjää.

Kommentit (357)

Vierailija
101/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismissa koulutetaan liikaa korkeakoulussa. Ei ole niin paljoa töitä kaikille maistereille. Aika moni kokeilla tuon saman. Ette ole mitenkään häviäjiä tai tyhmiä, tämä on vaan tälläinen järjestelmävika, että meitä on liikaa.

Vierailija
102/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tietojenkäsittelyn tradenomi, saman alan FM ja koodari joka ei ole tehnyt päiväkään alan töitä aspergerin ja sos. tilanteiden pelon vuoksi. Nyt 37-vuotiaana eläkkeellä ihan minimitoimeentulolla. Yritin yhteen aikaan tehdä duunia freelancerina, mutta homma kaatui nimenomaan aspergerin aiheuttamiin ongelmiin. Multa ei onnistunut kirjanpito enkä ollut tarpeeksi nopea koodari. Tiedän että minussa olisi potentiaalia mutta en jaksa yrittää enää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt sanoisi että olen ollut aina pettymys työnantajalleni... Mutta alipalkattu. Ensimmäisestä vakiduunista valmistumisen jälkeen erehdyin vaihtamaan pieneen startup-yritykseen, joka parin vuoden päästä heiluikin jo konkan partaalla (ei ollut minun syyni), ja siitä pitäen työurani on ollut epävakaata, eli lomautuksia, pätkäduuneja, työttömyyttä. Joissakin työpaikoissa työpanokseeni sinänsä on kyllä oltu tyytyväisiä, mutta minkäs teet kun kyseessä on ollut joku äitiyslomansijaisuus tms., jolle ei tule jatkoa.

Tuntuu että isoin ongelma on siinä, etten ole kovin sosiaalinen, en muodosta kaveruussuhteita työpaikoilla, ja itsetuntokin on sillä mallilla, etten kehtaa pyytää ketään suosittelijaksi.

Nyt olen 56-vuotias pitkäaikaistyötön, enkä enää usko työllistyväni. 

Luulisi, että sinun ammattitaidolla saisi ainakin noita määräaikaisuuksia. Oletko minkä alan KTM?

Ap

En ole KTM, vaan valitettavasti virallisesti humanisti (filosofi), mutta oikeasti osaamiseltani loogikko, eli matematiikka ja ohjelmointi ovat hallussa kyllä, ja niitä olen myös opiskellut. Lisäksi minulla on opettajan koulutus, mutta tuntuu että ne pestit varsinkin jaetaan tiskin alta.

Minkäänlainen markkinointi - itseni tai ideoitteni - ei tunnu olevan omaa hommaani ollenkaan.

Vierailija
104/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, mitä juttuja. Kiitos kaikille kertomuksista ja muutamaa poikkeusta huomioonottamatta asiallisista kommenteista. Kerrankin ketju, joka ei muutu toisten kommentoijien herjaamiseksi (niitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta).

KTM:t ovat selvästi fiksuja keskustelijoita! Nehän täällä etupäässä vastaavat, eivät tällä kertaa tavanomaiset AV:n keskustelijat.

Terv. DI

Vierailija
105/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialismissa koulutetaan liikaa korkeakoulussa. Ei ole niin paljoa töitä kaikille maistereille. Aika moni kokeilla tuon saman. Ette ole mitenkään häviäjiä tai tyhmiä, tämä on vaan tälläinen järjestelmävika, että meitä on liikaa.

Miksi ihmeessä meitä korkeakoulutettuja koodareita on työttömänä samaan aikaan kun meistä on olevinaan huutava pula?

Ei muutenkaan ole mitään oikeaa koulutettujen määrää. Paljon on kiinni siitä, onko yrityksillä halua investoida ja sitä kautta työllistää, vai halutaanko vain jakaa pikavoittoja osinkoina. 

Vierailija
106/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa sosialismissa eli aikoinaan Neukkulassa koulutetuille osoitettiin työpaikka. Koulutus, kuten kaikki muukin, oli tarkkaan suunniteltua. Talous ei heilahdellut suhdanteiden mukaan, joten suhdannetyöttömyyttäkään ei ollut. Vallitsi täystyöllisyys, hukkakoulutusta ei ollut.

Se on sitten toinen juttu, että se työpaikka saattoi olla seitsemän tuhannen kilometrin päässä sijaitseva vasemman jalan huopatöppösten valmistamiseen erikoistunut teollisuuskombinaatti.

Vierailija
107/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen sisältö voi olla paska. niin paska, ettei sen myötä ole mitään tarjottavaa työnantajalle.

Ei kai sillä ole mitään tekemistä yksilön/työntekijöiden ominaisuuksien kanssa, jos silloin ei pärjää työelämässä.

Siinä koulussa missä itse kävin esim "opettajat" ilman opettajan pätevyyttä vääntävät työajalla jatko-tutkimusta sen sijaan että yrittäisivät opettaa oppilaille työelämässä tarvittavia taitoja.

Vierailija
108/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Kai tulevaisuudessa opiskelupaikkoja on vaikeampi saada, vai onko nyt jo? Tein Hesarin testin, enkä pääsisi enää kauppikseen omilla yo-papereilla.

Ap

Vierailija
109/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tietojenkäsittelyn tradenomi, saman alan FM ja koodari joka ei ole tehnyt päiväkään alan töitä aspergerin ja sos. tilanteiden pelon vuoksi. Nyt 37-vuotiaana eläkkeellä ihan minimitoimeentulolla. Yritin yhteen aikaan tehdä duunia freelancerina, mutta homma kaatui nimenomaan aspergerin aiheuttamiin ongelmiin. Multa ei onnistunut kirjanpito enkä ollut tarpeeksi nopea koodari. Tiedän että minussa olisi potentiaalia mutta en jaksa yrittää enää. 

Eikö joku lääkitys auttaisi noihin pelkotiloihin? Itsellä paniikkihäiriö ja minulla auttaa propral. Kirjanpitäjä tekee kirjanpidot. Jos laskutat tuloksista, niin hitauskaan ei olisi ongelma. Älä luovuta vielä ❤️

Ap

Vierailija
110/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt sanoisi että olen ollut aina pettymys työnantajalleni... Mutta alipalkattu. Ensimmäisestä vakiduunista valmistumisen jälkeen erehdyin vaihtamaan pieneen startup-yritykseen, joka parin vuoden päästä heiluikin jo konkan partaalla (ei ollut minun syyni), ja siitä pitäen työurani on ollut epävakaata, eli lomautuksia, pätkäduuneja, työttömyyttä. Joissakin työpaikoissa työpanokseeni sinänsä on kyllä oltu tyytyväisiä, mutta minkäs teet kun kyseessä on ollut joku äitiyslomansijaisuus tms., jolle ei tule jatkoa.

Tuntuu että isoin ongelma on siinä, etten ole kovin sosiaalinen, en muodosta kaveruussuhteita työpaikoilla, ja itsetuntokin on sillä mallilla, etten kehtaa pyytää ketään suosittelijaksi.

Luulisi, että sinun ammattitaidolla saisi ainakin noita määräaikaisuuksia. Oletko minkä alan KTM?

Ap

En ole KTM, vaan valitettavasti virallisesti humanisti (filosofi), mutta oikeasti osaamiseltani loogikko, eli matematiikka ja ohjelmointi ovat hallussa kyllä, ja niitä olen myös opiskellut. Lisäksi minulla on opettajan koulutus, mutta tuntuu että ne pestit varsinkin jaetaan tiskin alta.

Minkäänlainen markkinointi - itseni tai ideoitteni - ei tunnu olevan omaa hommaani ollenkaan.

Sinullahan on loistava tausta! Koodareistahan on pulaa nykyisin. Vai menevätkö ne paikat nuorille miehille? 🤔

Ap

Vierailija
111/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiia16 kirjoitti:

Koulutuksen sisältö voi olla paska. niin paska, ettei sen myötä ole mitään tarjottavaa työnantajalle.

Ei kai sillä ole mitään tekemistä yksilön/työntekijöiden ominaisuuksien kanssa, jos silloin ei pärjää työelämässä.

Siinä koulussa missä itse kävin esim "opettajat" ilman opettajan pätevyyttä vääntävät työajalla jatko-tutkimusta sen sijaan että yrittäisivät opettaa oppilaille työelämässä tarvittavia taitoja.

Taisit käydä samaa koulua kuin minä! Omat humanistiprofessorini ja muut akateemiset apurahapummit tunsivat siellä suoranaista ylpeyttä siitä, ettei yliopisto ole alistunut markkinatalouden lainalaisuuksille. Valitettavasti se samalla tarkoitti sitä, että tämä ylpeys omasta yhteiskunnallisesta kuplaansa käpertyneestä hyödyttömyydestä toki riitti elättämään professoreita ja lehtoreita, mutta ei tarjonnut minkäänlaisia eväitä elämään ja työllistymiseen opiskelijoille yliopiston ulkopuolella.

Vierailija
112/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, mitä juttuja. Kiitos kaikille kertomuksista ja muutamaa poikkeusta huomioonottamatta asiallisista kommenteista. Kerrankin ketju, joka ei muutu toisten kommentoijien herjaamiseksi (niitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta).

KTM:t ovat selvästi fiksuja keskustelijoita! Nehän täällä etupäässä vastaavat, eivät tällä kertaa tavanomaiset AV:n keskustelijat.

Terv. DI

Haha, kiitos 😀 jännä juttu sinänsä, olen mielestäni lämminhenkinen, tsemppaan muita, autan kollegoita, olen ystävällinen ja asiallinen, mutta nämä eivät ole työnantajille haluttuja ominaisuuksia, varsinkaan ekonomille. Halutaan kylmä ja laskelmoiva, kyynerpää-taktiikalla etenevä minä-minä KTM 🤔

Ap

Vierailija
113/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä! Filosofian maisterin tutkinto ulkomaisesta yliopistosta, päivääkään en ole tehnyt oman alan töitä. Pääsin pariksi vuodeksi ihan hyvään työpaikkaan, mutta nyt irtisanottiin sieltä. Tuntuu täysin toivottomalta päästä mihinkään, sukulaisetkin ehdottelee seuraavaksi ammatiksi kaupan kassaa. :/

Ei sellaista ammattia ole kuin filosofi. Ei sinulle ole mitään ”oman alan töitä”.

Suomessa on juu kamalasti näitä FILOSOFIAA opiskelleita maistereita :D

Vierailija
114/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet korkeakoulutetut epäonnistuu suomessa koska suomalainen järjeestelmä on rakennettu niin ettei täällä tarvitse juuri yittää sen eenmpää mitä on tarvis. Tarvita kuin punainen tupa, perunamaa, emäntä ja pari mukullaa, farmari volvo ja kultainen noutaja. Jos joku menestyy liiikaa niin se herättää tietysti kateutta. Ne jotka on rikkaita on hullept perinnöt ja pääomatulot jotka perii jälkelääiset. Jos pieni firma alkaa menestyä ja tulee haave laajentaa, täytyy laittaaa talot pantiksi ja vuokrat on aivan älyttömät. Poliitikot ajattelevat itseään kuinka hyvin pitäisi hoitaaa omat hommansa jotta saisivat seuraavissa vaaleissa taas jälleen kannattavuutta omalle uralleen.

Eikun täällä just vaaditaan, että ihmisen pitäisi antaa kaikkensa työlle. Korkeasti koulutettu ei saisi vain haluta hoitaa työnsä hyvin ja olla vapaalla vapaasti.

Mun urani oli kymmenen vuotta määräaikaisuuksia. Ylitöitä, jatkuvaa venymistä, iltaisin opiskelua. Sain tarpeekseni, kun mikään ei nykyään riitä. Menin amikseen ja nykyään harrastan akateemisia juttuja. Aito kiinnostus oppia ja tietää on palannut, kun on vapaa-aikaa, jonka saan käyttää miten tahdon .

Vierailija
115/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä! Filosofian maisterin tutkinto ulkomaisesta yliopistosta, päivääkään en ole tehnyt oman alan töitä. Pääsin pariksi vuodeksi ihan hyvään työpaikkaan, mutta nyt irtisanottiin sieltä. Tuntuu täysin toivottomalta päästä mihinkään, sukulaisetkin ehdottelee seuraavaksi ammatiksi kaupan kassaa. :/

Ei sellaista ammattia ole kuin filosofi. Ei sinulle ole mitään ”oman alan töitä”.

Tiedoksi: suurin osa filosofian maistereista ei ole opiskellut filosofiaa pääaineenaan. Tohtorikaan ei useimmiten ole lääkäri. Pöljä

Vierailija
116/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinullahan on loistava tausta! Koodareistahan on pulaa nykyisin. Vai menevätkö ne paikat nuorille miehille? 🤔

Ap

Saattavat mennä. Joo, olen valitettavasti myös nainen. En ole huomannut mitään suurempaa pulaa koodareista olevan. Jos mitään palautetta työnantajalta hausta saan, se on tyyliä "saimme todella paljon hyviä hakemuksia, ja valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun".

Vierailija
117/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. DI

On täällä ainakin yksi ELL osallistunut myös.

-se

Vierailija
118/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi: suurin osa filosofian maistereista ei ole opiskellut filosofiaa pääaineenaan. Tohtorikaan ei useimmiten ole lääkäri. Pöljä

Juuri sitä kirjoittaja tarkoitti! Pöljä.

Vierailija
119/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Saattavat mennä. Joo, olen valitettavasti myös nainen. En ole huomannut mitään suurempaa pulaa koodareista olevan. Jos mitään palautetta työnantajalta hausta saan, se on tyyliä "saimme todella paljon hyviä hakemuksia, ja valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun".

Tuo on valitettavan tuttu vastaus työnhakuun nykyisin. Yleisempi taitaa olla ettei mitään kuulu työhakemuksen lähettämisen jälkeen.

Vierailija
120/357 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistuin 2 vuotta sitten FM luonnontieteelliseltä alalta. Arvosanani ja graduni olivat huippuluokkaa.. Harmi vain että sitten tipahdin työttömäksi ja työttömänä olen nyt ollut 2 vuotta.. Oman alan töitä ei ole (väitöskirja ei ole oikea tie minulle) ja muuallekkaan ei palkata, koska "sähän lähtisit heti pois/olet ihan ylipätevä". Epätoivo alkaa iskeä ja opintolainaa pitäisi alkaa maksaa takaisin.

Oletko opettajien sijaisuuksia miettinyt?

Ap

Saako tulla tähän väliin huutelemaan? Olen kirjoittanut tähän ketjuun pari kertaa, mutta tunnistamisen välttämiseksi en kerro, kuka näistä kirjoittajista olen.

Olen ollut päätoiminen opettaja (ja toisenkin alan ammattilainen) noin kaksikymmentäviisi vuotta. Jo ennen valmistumistani (muuksi kuin opettajaksi) olin muutaman vuoden peruskoulun lehtorin viransijaisena ja sen jälkeen yksityisellä sektorilla kaikille tarpeellisen,  kaikissa oppilaitoksissakin opetettavan aineen yrityskouluttajana.

Kolme vuotta sitten sain tehdä muutaman viikon sirpaleisen sijaisuuden eräässä ammatillisessa aikuisoppilaitoksessa. Opetin ainetta, jota en ole koskaan opettanut, mutta silti sain opiskelijoilta loistopalautteen. Mutta siinäpä sijaistyöni ovatkin olleet. Olen kaikissa mahdollisissa sijaisrekistereissä, kuntarekryissä ja avointen hakemusten ö-mapeissa, mutta en vain kelpaa.

Joku sijaiseksi kelpaava tai opettajana toimiva voisi varmaan selittää, millä perusteilla sijaisia palkataan. Hyvin kokeneen ammattilaisen palkkaamisen muutamaksi päiväksi ei luulisi vievän yhtään oppilaitosta vararikkoon. Jotain muuta on meneillään, mutta ulkopuolisena minä en pysty sitä näkemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan