Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkellä sairaudesta, eikä koskaan varaa mihinkään

Vierailija
20.11.2019 |

Olen nyt päätynyt lopputulokseen, että minun elämäni ei ole elämisen arvoista. Ymmärtäisin tämän köyhyyden kurimuksen, jos olisin itse syypää (alkoholi, itseaiheutettu sairaus jne) tähän tilanteeseen, mutta kun en ole. En enää jaksa mennä leipäjonoon, enkä mitään muutakaan. Olen kipeä ja lopen uupunut. Muita, jotka eivät enää jaksa ”tyytyä tilanteeseen”, tai ”elää nyt vain näin kun en ole mahdollisuutta muuhunkaan”?

Kommentit (230)

Vierailija
201/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliaikainen? Lukio 3 v ja yliopisto 6 v, yhteensä 9 v.

Ihan samoin se työtön/sairas voi olla paremmassa tilanteessa 9 vuoden päästä, eli hänenkin köyhyytensä on vain väliaikainen. Terveydenhoito kehittyy koko ajan.

Eikä opiskelijalla ole mitään takuuta työpaikasta.

Luksukset nyt vaan hankitaan itse. Ruotsin risteilylle jaetaan ilmaisia lippuja, ellei sellaista saa, niin maksaa itse ne muutamat kympit. Noilla tuloilla varmasti pääsee Ruotsiin kerran vuoteen.

Se työtön/sairas on todennäköisesti ollut opiskelija ja elänyt pienillä tuloilla. Pitäisikö tässä sinullekin toivoa pitkää työttömyyttä tai vakavaa, pahenevaa sairautta, niin ei tarvitse olla kateellinen?

Mitä on tuo horina Ruotsin risteilyistä? Sillä ilmaisella lipulla ei tee mitään, jos matka sinne laivalle kestää tuntikausia suuntaansa ja maksaa paljon. Eikä moni työkyvytön edes kykene istumaan tuntikausia bussissa.

Vierailija
202/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ketju, joku väitti ettei ole varaa risteilyyn.

Jos ei fyysinen kunto riitä, niin miten lisäraha siihen auttaisi?

Vingutte turhaan, ei verorahojen kuulukaan riittää luksukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerää pulloja , saat vähän rahhoo ja reipasta liikuntaa

Vierailija
204/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt ymmärrät eron, jos toinen asuu vartin matkan päässä satamasta ja toisella on sinne matkaa 800 kilometria? Lisäraha tosin auttaa siihen, että matkan satamaan voi suorittaa mukavammin kuin halpisbussilla.

Vierailija
205/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aivan käsittämätöntä on luulla, että opiskelu olisi joku takuu työpaikasta. Etenkään ihmisellä, jolla ei ole työllistynyt siihen ensimmäiseenkään ammattiin.

Kerää vaan opintolainaa, jota saa sitten maksella tuista.

No minä opiskelin toisen tutkinnon (jossa on pulaa työntekijöistä) kun ensimmäinen ei enää työllistänyt. Terveellä on aina tämä mahdollisuus.

Vierailija
206/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt ymmärrät eron, jos toinen asuu vartin matkan päässä satamasta ja toisella on sinne matkaa 800 kilometria? Lisäraha tosin auttaa siihen, että matkan satamaan voi suorittaa mukavammin kuin halpisbussilla.

Eli asuu maalla tosi halvalla? Sitten on varmasti varaa siihen risteilyyn.

Samaa istumista se on, istuipa bussissa tai autossa. Ei raha sitä muuksi muuta.

Turhaa vinkumista vaan. Ei yhteiskunta voi mitään luksusreissuja kustantaa, mikä siinä on niin vaikea tajuta.

Vierailija
207/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, suurin eläkesyy ovat nykyään mt-sairaudet, ja hoito kehittyy. Osa sairauksista, kuten masennus, myös paranee ajan mittaan itsekseenkin.

Jos on nuori ja eläkkeellä, pitää vaan miettiä ne omat tavat ansaita lisärahaa. Työpaikkoja, joissa tienaa muutaman satasen, löytyy kyllä, ne kokoainaiset paikat on harvassa

Meillä kaksi eläkeläistä mm jakaa mainoksia autolla. Ensin ihmettelimme, että voiko kannattaa, mutta kertoivat että sillä n 300 e kk he ylläpitävät auton, mikä parantaa heidän elämänlaatuaan. Vuodessa tuo on jo 3600e, eli hulppean reissun hinta.

Veronmaksajat ei koskaan tule mitään luksuksia maksamaan.

Hieno juttu jos ovat niin terveitä eläkeläisiä että mainosten jakaminen sujuu. Itse en pysty ilman kipuja vaihtamaan edes vaihteita autossa, pitäisi ostaa oma auto jossa on automaattivaihteet, saati että käteni kestäisi jonkun lippusten jaon lukuisiin postilaatikoihin. Jos olisin noin hyvässä fyysisessä kunnossa niin olisin töissä.

Vierailija
208/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pskaa88 kirjoitti:

Sama homma. Sairastuin fibromyalgiaan 20-vuotiaana. Koko ajan pahentunut, vuosi vuodelta. Ei työnteosta tulisi yhtään mitään. Koskaan tilillä ei ole edes 800 euroa. Telkkari on yli 10v vanha, läppäriä ei ole, ei autoa, ei varaa laitattaa itseäni, näytän aina hirveältä. Hieman kismittää kun muilla naisilla kaikenlaista elämää. Omani päättyi juuri siinä 20-vuotiaana. Kukaan ei edes alkaisi seurustella jonkun pienintä työkyvyttömyyseläkettä saavan kanssa enkä todellakaan jaksa joka päivä lähteä treffeille jonnekin. Seksihalutkin on kateissa.

Ulkonäön laittaminen on täysin tai lähes ilmaista. Pysyt hoikkana / juot paljon vettä / nukut tarpeeksi. Sitten jos on varaa hiukan pistää rahaa niin meikit / hiusväri. Siinäpä se!

Tuo on kyllä totta. Paras keino pitää huolta ulkonäöstään on pysyä laihana tai hoikkana. Silloin ei nainenkaan juuri kosteusvoidetta ja ripsiväriä enempää tarvitse ollakseen jo missä tahansa ikäryhmässä paremman näköinen kuin muut. Ja sopii hyvin köyhäilyteemaan olla aina nälissään kun ei syö. Iän mukana kun nälän näkeminen on ainoa keino enää pysyä hoikkana kun oma keho muuttuu semivihollisesta täysviholliseksi ja keskittää kaikki voimansa höttöläskin ja selluliitin tuottoon sekä lihasten surkastuttamiseen. Hiukset voi leikata kaveri tai itse ja onhan noita partureita kun leikkaa hiukset alle 15e:lla. Hiusvärin saa parhaimmillaan alle vitosella.

Vierailija
209/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi eläminen on vapaaehtoista.

Mutta kun ei uskalla tappaa itseään eikä suomessa saa eutanasiaa. Eikö poliitikkojen kannattaisi hyväksyä eutanasiaa? Uskon että meitä olisi aika paljon jotka sen haluaisivat ja sehän olisi yhteiskunnalle selvää säästöä.

Tätä olen useaan otteeseen ehdottanut - ja tullut suuresti paheksituksi. Ei ainoastaan vaikeasti sairaat, joiden kivunlievitys on maassamme asteella naurettavuus, vaan tosiaan meille muillekin sairaille, jotka lusimme loputonta köyhyyskakkuamme ilman mahdollisuutta parmpaan: eutanasia. Edullisin vaihtoehto. Mikä tässä mättää? Nauttiiko joku sadistisesti nähdessään meidän kurjuuttamme? Me _olemme_ se teidän ikuinen elättettävänne, emmekä edes tätä holokaustia halua!

Mä olen tullut tässä vuosikymmenten aikana siihen tulokseen, että parempiosaiset nauttivat sadistisesti, kun köyhä ja sairas ei saa eutanasiaa.

Uskon, että moni parempiosainen ei ymmärrä millaista on elää köyhyydessä Suomessa (ihan samoin, kuten sinä et ymmärrä, millaista on elää globaalin köyhyysrajan alapuolella) Tai moni heistä ajattelee, ettei pienituloisilla/tulottomilla nyt asiat niin huonosti ole.

Mutta tuo, että väität, että (kaikki) parempiosaiset nauttisivat ihmisten kärsimyksestä, ei pidä varmasti paikkaansa.

Vierailija
210/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkä sinulla ei ole varaa? Jos varaa on perustarpeisiin, et muuta ansaitsekaan. Suomi on sairaiden paratiisi.

Vierailija
211/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Saat ilmeisesti kuitenkin eläkettä?

Ja asumistuki ja tt-tuki?

Miksi ne eivät riitä?

Ei sitä eläkkeellä ole oikeutta tt tukeen on se sentään niin hyvä jos ei törkeän kalliisti asu, että juuri voi jäädä kympin yli oikeuden saada sitä.

Tämä. Minulla on sairaudestani huomattavia kuluja. Normaali keskituloinen ei edes käsitä, kuinka kauheaa arki voi olla kärsimyksen ja köyhyyden keskellä. Ei tämä ole elämisen arvoista, tämä on helvetti.

Onneksi naru on halpaa!!

Vierailija
212/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkä sinulla ei ole varaa? Jos varaa on perustarpeisiin, et muuta ansaitsekaan. Suomi on sairaiden paratiisi.

Miten niin ansaitse? Ansaitsenko kroonisen, etenevän sairauden? Karmaako tämän väität olevan - ansaitsen ilman omaa syytäni kärsimyselämän köyhyydessä? Oletko holokaustisakkia?

Vierailija
213/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi eläminen on vapaaehtoista.

Mutta kun ei uskalla tappaa itseään eikä suomessa saa eutanasiaa. Eikö poliitikkojen kannattaisi hyväksyä eutanasiaa? Uskon että meitä olisi aika paljon jotka sen haluaisivat ja sehän olisi yhteiskunnalle selvää säästöä.

Tätä olen useaan otteeseen ehdottanut - ja tullut suuresti paheksituksi. Ei ainoastaan vaikeasti sairaat, joiden kivunlievitys on maassamme asteella naurettavuus, vaan tosiaan meille muillekin sairaille, jotka lusimme loputonta köyhyyskakkuamme ilman mahdollisuutta parmpaan: eutanasia. Edullisin vaihtoehto. Mikä tässä mättää? Nauttiiko joku sadistisesti nähdessään meidän kurjuuttamme? Me _olemme_ se teidän ikuinen elättettävänne, emmekä edes tätä holokaustia halua!

Mä olen tullut tässä vuosikymmenten aikana siihen tulokseen, että parempiosaiset nauttivat sadistisesti, kun köyhä ja sairas ei saa eutanasiaa.

Uskon, että moni parempiosainen ei ymmärrä millaista on elää köyhyydessä Suomessa (ihan samoin, kuten sinä et ymmärrä, millaista on elää globaalin köyhyysrajan alapuolella) Tai moni heistä ajattelee, ettei pienituloisilla/tulottomilla nyt asiat niin huonosti ole.

Mutta tuo, että väität, että (kaikki) parempiosaiset nauttisivat ihmisten kärsimyksestä, ei pidä varmasti paikkaansa.

Aika moni, lähes jokainen. Osin alitajuisesti. Ihminen on sairas saasta. Oman onnensa näkee vain huomaamalla heikommat. Siksi heikompia on aina oltava. Minun sairaudestani on jopa kiusattu, että kärsisin enemmän - ja sillä haettiin ihan henkilökohtaista nautintoa. Pahan ruumiillistuma.

Vierailija
214/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä mielenterveysongelmien vuoksi. Saan kuussa käteen noin 1200€. Olen naimisissa ja meillä on lapsia. Opiskelen hiljalleen itseäni kiinnostavaa alaa avoimessa yliopistossa, harrastan valokuvausta ja käyn uimahallissa uimassa niinä vapaahetkinä joita lasten koulunkäynti ja eskarissa olo antaa. Olen kiitollinen eläkkeestä, kiitollinen perheestäni ja siitä tuesta jota mieheni on minulle antanut. 

Muiden edessä en suostu olemaan luuseri, enkä kuluerä. Ihan sama mitä kukaan sanoo, minä en ole syypää sairauteeni, enkä ole voinut siihen vaikuttaa silloin kuin siihen olisi pitänyt vaikuttaa (lapsuus ja nuoruus). Suoraan jos sanotaan, niin yhteiskunta petti minun kohdalla rankasti, ja tämä eläke on nyt sitten se hinta, jonka se virheestään maksaa. Minä en ole tilivelvollinen kenellekään, enkä velvollinen vetämään itseäni piippuun muiden ihmisten niin käskiessä. Minulla on vain tämä yksi elämä, ja sen alkupuolisko meni täysin penkin alle, joten loppupuoliskon elän perheelleni ja itselleni. 

Hyvä että olet tyytyväinen. Mutta mitä tekemäänsä virhettä yhteiskunta maksaa? Kiinnostaa, voisitko tarkentaa.

Vierailija
215/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeellä mielenterveysongelmien vuoksi. Saan kuussa käteen noin 1200€. Olen naimisissa ja meillä on lapsia. Opiskelen hiljalleen itseäni kiinnostavaa alaa avoimessa yliopistossa, harrastan valokuvausta ja käyn uimahallissa uimassa niinä vapaahetkinä joita lasten koulunkäynti ja eskarissa olo antaa. Olen kiitollinen eläkkeestä, kiitollinen perheestäni ja siitä tuesta jota mieheni on minulle antanut. 

Muiden edessä en suostu olemaan luuseri, enkä kuluerä. Ihan sama mitä kukaan sanoo, minä en ole syypää sairauteeni, enkä ole voinut siihen vaikuttaa silloin kuin siihen olisi pitänyt vaikuttaa (lapsuus ja nuoruus). Suoraan jos sanotaan, niin yhteiskunta petti minun kohdalla rankasti, ja tämä eläke on nyt sitten se hinta, jonka se virheestään maksaa. Minä en ole tilivelvollinen kenellekään, enkä velvollinen vetämään itseäni piippuun muiden ihmisten niin käskiessä. Minulla on vain tämä yksi elämä, ja sen alkupuolisko meni täysin penkin alle, joten loppupuoliskon elän perheelleni ja itselleni. 

Hyvin sanottu, koen täysin samoin.

Vierailija
216/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä kejussa, mene siihen missä narsistiset halveksijat kokoontuu.

Vierailija
217/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä kejussa, mene siihen missä narsistiset halveksijat kokoontuu.

Tämä on länsirannikon tyyli suhtautua sairaisiin: ”meillä on kaikilla haasteemme!”

Vierailija
218/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan 488€ kuussa plus takuueläke 177€. Ihan hyvin tulen toimeen ja voin hemmotellakin itseäni, käydä kahviloissa, juoda viiniä jne. Toki asun 88v isäukkoni kanssa samassa talossa ja kaikki laskut menevät se eläkkeestä ja ajan sen nimissä olevaa autoa. Kandee pitää välit vanhempiin kunnossa.

Vierailija
219/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainosten jakaminen on ihan eri asia kun on kaksi suhteellisen tervettä eläkeläistä ja auto.

Jakaminen kaksin on helpompaa ja turvallisempaa.

Olkaa onnellisia kun olette pariskunta ja omistatte auton. Ja pystytte sen ylläpitämään.

Jos on sairas, iäkäs ja yksin eikä autoa, niin aika rankkaa.

Polkupyörällä ei voi ajaa huimauksen vuoksi.

Ja toiselle kommentoijolle, 1200 euron työkyvyttömyyseläke käteen on melko hyvä summa. Varsinkin kun myös mies tuo rahaa huusholliin.

Moni ei saa palkkaakaan käteen tuota summaa. Ja elää yksin.

Eikä normieläkettäkään.

Vierailija
220/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke 784€.

Eläkkeensaajan asumislisä 501€ (Espoossa vuokralla 650€/kk+15€vesi)

Mahdollinen eläkkeensaajan hoitotuki 70/200€/kk

Yhteensä tulot kuussa 1285€, tai hoitotuen kanssa 1355€-1485€.

Vuokran ja veden jää jälkeen 635€. Siitä netti, kotivakuutus ja sähkö pois niin jää 550€. (Tämä laskettu ilman sairauskuluja).

Yksinasuva ihminen syö hyvin 300€ kuussa, halvemmalla jos tekee itse. Kaikkiaan jää 250€ käytettäväksi "johonkin". Siitä vaikka satanen kuussa säästöön, jos se pesukone hajoaa eikä ole pyykkitupaa.

Ja jos niitä lääke-ja sairaskuluja on, niin hakemus sisään hoitotukeen.

Olet selvästi trolli. Hoitotukea saadakseen pitää olla käytännössä todella huonossa kunnossa, tarvita apua ihan peseytymisessä ja pukeutumisessa jne. Ei sitä kuka tahansa työkyvytön köyhä saa.

Saan hoitotukea. Olen psyykkisesti sairas, mutta kotonani ei käy kukaan auttamassa. Hoitotukea saan sairaudesta aiheutuviin kuluihin. Tällä hetkellä alinta, mutta joitain vuosia sitten korotettua, kun terveysmenot oli isompia.

Ei varmasti kuka tahansa saa, mutta ei sen saaminen vaadi noin radikaalin huonoa kuntoa mitä maalailet.

Kelan sivuilla lukee näin:

"Hoitotuen saaminen edellyttää, että tarvitset

apua henkilökohtaisissa toiminnoissa, kuten peseytymisessä, pukeutumisessa tai kommunikoinnissa tai

ohjausta tai valvontaa, kuten muistuttelua, kannustusta ja silmälläpitoa arjen eri toiminnoissa."

https://www.kela.fi/elaketta-saavan-hoitotuki

Eikö tämä sitten pidä paikkaansa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme