Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkellä sairaudesta, eikä koskaan varaa mihinkään

Vierailija
20.11.2019 |

Olen nyt päätynyt lopputulokseen, että minun elämäni ei ole elämisen arvoista. Ymmärtäisin tämän köyhyyden kurimuksen, jos olisin itse syypää (alkoholi, itseaiheutettu sairaus jne) tähän tilanteeseen, mutta kun en ole. En enää jaksa mennä leipäjonoon, enkä mitään muutakaan. Olen kipeä ja lopen uupunut. Muita, jotka eivät enää jaksa ”tyytyä tilanteeseen”, tai ”elää nyt vain näin kun en ole mahdollisuutta muuhunkaan”?

Kommentit (230)

Vierailija
221/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työssäkäyvä asiantuntija, mulla ei ole töiden jälkeen aikaa tai tarmoa tehdä mitään. Rahat menevät juoksevien asioiden hoitoon ja lapsen menoihin, säästöihin.

Makaan reporankana sohvalla töiden jälkeen.

Tasoissa ollaan.

Joskus olen ajatellut jättäytyä työttömäksi, jotta jaksaisi jotain tehdä itselleen.

Vierailija
222/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke 784€.

Eläkkeensaajan asumislisä 501€ (Espoossa vuokralla 650€/kk+15€vesi)

Mahdollinen eläkkeensaajan hoitotuki 70/200€/kk

Yhteensä tulot kuussa 1285€, tai hoitotuen kanssa 1355€-1485€.

Vuokran ja veden jää jälkeen 635€. Siitä netti, kotivakuutus ja sähkö pois niin jää 550€. (Tämä laskettu ilman sairauskuluja).

Yksinasuva ihminen syö hyvin 300€ kuussa, halvemmalla jos tekee itse. Kaikkiaan jää 250€ käytettäväksi "johonkin". Siitä vaikka satanen kuussa säästöön, jos se pesukone hajoaa eikä ole pyykkitupaa.

Ja jos niitä lääke-ja sairaskuluja on, niin hakemus sisään hoitotukeen.

Olet selvästi trolli. Hoitotukea saadakseen pitää olla käytännössä todella huonossa kunnossa, tarvita apua ihan peseytymisessä ja pukeutumisessa jne. Ei sitä kuka tahansa työkyvytön köyhä saa.

Saan hoitotukea. Olen psyykkisesti sairas, mutta kotonani ei käy kukaan auttamassa. Hoitotukea saan sairaudesta aiheutuviin kuluihin. Tällä hetkellä alinta, mutta joitain vuosia sitten korotettua, kun terveysmenot oli isompia.

Ei varmasti kuka tahansa saa, mutta ei sen saaminen vaadi noin radikaalin huonoa kuntoa mitä maalailet.

Kelan sivuilla lukee näin:

"Hoitotuen saaminen edellyttää, että tarvitset

apua henkilökohtaisissa toiminnoissa, kuten peseytymisessä, pukeutumisessa tai kommunikoinnissa tai

ohjausta tai valvontaa, kuten muistuttelua, kannustusta ja silmälläpitoa arjen eri toiminnoissa."

https://www.kela.fi/elaketta-saavan-hoitotuki

Eikö tämä sitten pidä paikkaansa?

Pitää todellakin. Minä en esimerkiksi MS-tautisena ole oikeutettu siihen. Ei mene läpi, ei sitten millään. Ihan autettava pitää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan 488€ kuussa plus takuueläke 177€. Ihan hyvin tulen toimeen ja voin hemmotellakin itseäni, käydä kahviloissa, juoda viiniä jne. Toki asun 88v isäukkoni kanssa samassa talossa ja kaikki laskut menevät se eläkkeestä ja ajan sen nimissä olevaa autoa. Kandee pitää välit vanhempiin kunnossa.

Hyvähän se on jos joku toinen elättää. Mutta miksi summa on vajaa kun takuueläkkeen määrä on isompi?

Vierailija
224/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työssäkäyvä asiantuntija, mulla ei ole töiden jälkeen aikaa tai tarmoa tehdä mitään. Rahat menevät juoksevien asioiden hoitoon ja lapsen menoihin, säästöihin.

Tasoissa ollaan.

Joskus olen ajatellut jättäytyä työttömäksi, jotta jaksaisi jotain tehdä itselleen.

Täällä ei puhuta työttömistä, vaan kroonisesti sairaista, kuolevista. Mene terapiaan hoidattamaan pershärösi.

Vierailija
225/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasoissa ollaan.

Täällä ei puhuta työttömistä, vaan kroonisesti sairaista, kuolevista. Mene terapiaan hoidattamaan pershärösi.

Miten nämä ovat kuolevia? Samassa veneessä me kaikki ollaan, jos ei ole perinyt miljoonia.

Vierailija
226/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

327 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasoissa ollaan.

Miten nämä ovat kuolevia? Samassa veneessä me kaikki ollaan, jos ei ole perinyt miljoonia.

Lue aloitus.

Vierailija
227/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkä sinulla ei ole varaa? Jos varaa on perustarpeisiin, et muuta ansaitsekaan. Suomi on sairaiden paratiisi.

Miten niin ansaitse? Ansaitsenko kroonisen, etenevän sairauden? Karmaako tämän väität olevan - ansaitsen ilman omaa syytäni kärsimyselämän köyhyydessä? Oletko holokaustisakkia?

Miten voisin auttaa? Rahaa ei valitettavasti ole, koska elän köyhyysrajalla.

Ohis

Vierailija
228/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke 784€.

Eläkkeensaajan asumislisä 501€ (Espoossa vuokralla 650€/kk+15€vesi)

Mahdollinen eläkkeensaajan hoitotuki 70/200€/kk

Yhteensä tulot kuussa 1285€, tai hoitotuen kanssa 1355€-1485€.

Vuokran ja veden jää jälkeen 635€. Siitä netti, kotivakuutus ja sähkö pois niin jää 550€. (Tämä laskettu ilman sairauskuluja).

Yksinasuva ihminen syö hyvin 300€ kuussa, halvemmalla jos tekee itse. Kaikkiaan jää 250€ käytettäväksi "johonkin". Siitä vaikka satanen kuussa säästöön, jos se pesukone hajoaa eikä ole pyykkitupaa.

Ja jos niitä lääke-ja sairaskuluja on, niin hakemus sisään hoitotukeen.

Olet selvästi trolli. Hoitotukea saadakseen pitää olla käytännössä todella huonossa kunnossa, tarvita apua ihan peseytymisessä ja pukeutumisessa jne. Ei sitä kuka tahansa työkyvytön köyhä saa.

Saan hoitotukea. Olen psyykkisesti sairas, mutta kotonani ei käy kukaan auttamassa. Hoitotukea saan sairaudesta aiheutuviin kuluihin. Tällä hetkellä alinta, mutta joitain vuosia sitten korotettua, kun terveysmenot oli isompia.

Ei varmasti kuka tahansa saa, mutta ei sen saaminen vaadi noin radikaalin huonoa kuntoa mitä maalailet.

Kelan sivuilla lukee näin:

"Hoitotuen saaminen edellyttää, että tarvitset

apua henkilökohtaisissa toiminnoissa, kuten peseytymisessä, pukeutumisessa tai kommunikoinnissa tai

ohjausta tai valvontaa, kuten muistuttelua, kannustusta ja silmälläpitoa arjen eri toiminnoissa."

https://www.kela.fi/elaketta-saavan-hoitotuki

Eikö tämä sitten pidä paikkaansa?

Pitää todellakin. Minä en esimerkiksi MS-tautisena ole oikeutettu siihen. Ei mene läpi, ei sitten millään. Ihan autettava pitää olla.

Olen saanut tuota kahdeksan vuotta, kai se riippuu virkailijasta sitten kenelle myönnetään? Tai diagnoosikoodista, jos skitsofrenian katsotaan automaattisesti hankaloittavan arkea. En tiedä. En ole autettava, ja se kyllä ilmenee hakemuksestakin. Ei se arki tietenkään "normaaliakaan" ole.

-se skitso-

Vierailija
229/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasoissa ollaan.

Asutko vuokralla? Sun ei todellakaan kannata työttömäksi jättäytyä koska jos et ansiosidonnaisen jälkeen saa heti töitä niin sun tulot on 500-600€/kk riippuen lapsien lukumäärästä. Jos asut vuokralla niin voit saada ehkä asumistukea, jos on oma velkainen asunto niin tuskin saat mitään asumistukea. Tt-tuesta voit vaan haaveilla koska sulla on säästöjä, et tule saamaan sitä. Tosiaanko houkuttelee tuollainen elintaso?

Vierailija
230/230 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Siskoltasi ei varmasti onnistu mikään työ, jos on tuossa kunnossa.

Mutta monelta onnistuu.

Moni vanhuuseläkkeelläkin oleva tekee jotain keikkatyötä, esim. lasten hoitamista MLL:n kautta.

Vanhuuseläkkeellä olevat eivät läheskään aina ole työkyvyttömiä millään mittarilla. Työkyvyttömyyseläkkeelle on muuten vaikea päästä ja siinä vaiheessa rajoitteet on jo sellaisia, ettei ammatillista kuntoutusta eli uudelleen kouluttautumista voi edes harkita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi