TUTKIJAT HUOM!Tässä se syy jota epäilen nuorten naisten keuhkosyövän lisääjäksi:
Koska hiljainen keukosyöpä on lisääntynyt viimeaikoina on syynä
TREENIVAATTEITTEEN ja muitten vaatteitten (fleece esim)
MIKROMUOVIPÖLY!
Treenaaminen lisääntynyt nimenomaan nuorten naisten parissa ja treenivaatteitten suosio ja niissä oleskelu ehkä eniten, myös vapaa-ajan asut joissa kengistä alkaen muovia ja fleecetuotteet jne.
Koska syöpä pesiytyyy hengittäen keuhkoihin täytyy oleskelun mikromuovia pölisyttävissä paikoissa kuten kuntosaleilla
olla se syy.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Mua epäilyttää kosmetiikka, etenkin talkkia sisältävät puuterit sun muut. Niitä vielä huiskitaan naamalle. Yritin etsiä talkitonta puuteria. Oli hankalaa. Useissa verkkokaupoissa ei ollut minkäänlaisia tuoteselosteita.
Tämä on hyvä pointti. Talkki (maasta kaivettava luonnon aine) sisältää joskus luonnostaan asbestia. Johnson&Johnsonin vauvantalkista oli iso juttu kun se oli joskus muinoin satunnaisesti sisältänyt pieniä määriä asbestia ja yhtiö oli haastettu oikeuteenkin. Talkki oli siis kaivettu alueelta, missä oli ikävä kyllä pieniä määriä asbestia mukana.
Luin tuosta vasta joskus vuosi sitten ja olen siitä lähtien miettinyt, että pitäisi tuo kivipuuteri vaihtaa johonkin talkittomaan. Seuraava, minkä ostan on varmasti sellainen.
Vältän myös nanomateriaaleja sisältäviä tuotteita, esim. meikkivoiteita ja aurinkorasvoja, joissa lukee ainesosaluettelossa NANO. Nanohiukkaset pystyvät läpäisemään aivojen veri-aivoesteen, eikä niistä tiedetä vielä tarpeeksi.
DI
Vierailija kirjoitti:
Hiuslakan kulta-aika taisi alkaa joskus 80-luvulla. Minusta näyttää todennäköisimmältä, että nämä sairastuneet naiset ovat jo noilta vuosikymmeniltä lähtien altistuneet merkittäville määrille hengitettäviä kemikaaleja - kiitos h i u s l a k a n ! Mikromuovit ym. lisäävät ongelmaa, mutta tuskin ovat tässä se suurin syy.
Luulisi sitten, että kampaajalla olisi erityisen paljon keuhkosyöpää kun altistuvat hiuslakalle työssään?
Mä taas veikkaan syyksi puutereita. Niitähän naiset hengittelee kun ne puuteroi nenäänsä. Niissä on hienojakoisia aineita, joiden puhtaudesta ei voi olla aina varma. Joskus meikeistä on löytynyt asbestiakin. Ja yleisesti puutereissa käytetty hienojakoinen titaanidioksidijauhe on luokiteltu syöpävaaralliseksi luokan 2 karsinogeeniksi: https://www.ecobio.fi/titaanidioksidin-syopavaaraluokitus-julkaistu-toi…
Miksi ne homeet koetaan syyksi oireisiin maassamme paljon enemmän kuin muualla?
Titaanidioksidista tulee itselleni kuulonalenema. Ei sitä kannata hengittää eikä niellä!
Kukaan muu seitä ei totea, kuin itse tuttujesi kanssa saatat selvittää: television volumen äänen säätöpalkki on hyvä siihen mittaamiseen: jos yleensä kuulet riittävän hyvin vaikkapa 8- numeroisella palkilla, se altistus saattaa vaatia 20. On siinä m u i l l a sietämistä:-D
Kuulolaitteita on varmaan myyty valtavat määrät ihan siksi vaan, ettei ole haluttu etsiaä sitä syytä kuulon heikkenemiseen?
Kyllä se syy on HIUSLAKAT YM. MUUT SUMUTTEET, joita hiuksiin tohotetaan niin että kylppäriin tai wc:hen mennessä joutuu käyttämään kaasunaamaria.
Muovitehtaiden työntekijöillä ei ole keuhkosyöpää korostuneesti ja siellä ollaan muovipölyssä ihan työkseen. Onko vaatteiden pöly kuntosalien pukuhuoneissa sitten pahempi asia kuin PP tai PE tehdasmittakaavassa?
Tämä nyt ei liity nuoriin naisiin erityisesti mutta kemikaaleihin kyllä ja siivouksessa. Ennen joulua laitoin uuninpuhdistajaa sähköhellan uuniin, sai vaikuttaa tunnin. Uuni oli siis pois päältä mutta luukusta katselin miten vaahto kupli uunin pinnoilla.
Kun avasin lopulta luukun, uunista tulvahti hiukan lämmennyttä ilmaa ja vedin sitä vahingossa keuhkoihini. Saakeli että tuntui pahalta! Ihan sattui hetken. Jouduin sitä hengittelemään vielä kun pyyhin aineen pois. Oli viimeinen kerta sitä lajia. Mitähän h**etin myrkkyä mahdoin hengittää?
Voihan se syy olla missä vain, mikromuovi kuten sanoit, mutta onhan sitä miljoonissa muissakin käyttötavaroissa ja vaikkapa einesrasioissa. Ilmassakin pelkästään on mikromuovia.
Tämän lisäksi kaikki kosmetiikkatuotteet, hiusvärit, sävytteet, lakat, suihkeet..
Myös kannabiksen polttolisääntynyt, monesti sitä sekoitetaan tupakan kanssa, joten tupakan haitat ainakin vaikuttaa vaikka ei muuten polttaisikaan. Tämä ei välttämättä näy tilastoissa koska kyselyihin ei kerrota totuutta.
Ja sitten yksi suuri uhkatekijä: kännykän ja tietokoneiden säteily. Tästä on ollut paljon ihan tieteellistä näyttöä ja kehotusta ettei esimerkiksi kannata nukkua se kännykkä tyynyn alla. Tämä asia sivuutetaan eikä siitä puhuta, koska kännykkä on sen verran tärkeäksi osaksi tullut ihmisen elämää, että sitä käytetään hinnalla millä hyvänsä. Lisäksi emme voi tietää mitä se todellisuudessa aiheuttaa ja mistä se syöpä oikeasti tulee.
Miksei myös pelkät ilman saasteet voisi aiheuttaa syöpää?
Syitä on monia ja vähän absurdia syyttää pelkästään jumppavaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei liity nuoriin naisiin erityisesti mutta kemikaaleihin kyllä ja siivouksessa. Ennen joulua laitoin uuninpuhdistajaa sähköhellan uuniin, sai vaikuttaa tunnin. Uuni oli siis pois päältä mutta luukusta katselin miten vaahto kupli uunin pinnoilla.
Kun avasin lopulta luukun, uunista tulvahti hiukan lämmennyttä ilmaa ja vedin sitä vahingossa keuhkoihini. Saakeli että tuntui pahalta! Ihan sattui hetken. Jouduin sitä hengittelemään vielä kun pyyhin aineen pois. Oli viimeinen kerta sitä lajia. Mitähän h**etin myrkkyä mahdoin hengittää?
Siinä pullossa varmaan kerrotaan mitä siinä oli. Ei ne mitään juotavia, syötäviä tai haisteltavia ole ja suojakäsineitä tulee käyttää myös. Varsinkin nuo uunin puhdistusaineet on todella ytyä tavaraa eli myrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä pullossa varmaan kerrotaan mitä siinä oli. Ei ne mitään juotavia, syötäviä tai haisteltavia ole ja suojakäsineitä tulee käyttää myös. Varsinkin nuo uunin puhdistusaineet on todella ytyä tavaraa eli myrkkyjä.
No mitenpä siivoat hengittämättä, kaasunaamari päässä vai? FFP-suodin ei varmaan kaasuilta juuri suojaa. Suojakäsineet oli tietysti. Yllätyin reaktion voimakkuutta, en osannut varautua moiseen. Pointtini oli että miksi tuollaisia vielä on kaupan.
Vierailija kirjoitti:
Perustaisin luomukuntosalin jossa puuvilla olisi pakollista! Ja luomukosmetiikka jne.
Loistoidea - lisäksi ilmanvaihdon pitäisi olla kunnossa, ja allergiasta/astmasta kärsivien takia kunnan pitäisi myös tiedottaa niistä kuntosaleista tai liikuntapaikoista joissa ilmanvaihto on erinomainen tai edes hyvä (tai edes tyydyttävä - usein ei päästä siihenkään).
Olen vuosikymmenet harrastanut tai yrittänyt harrastaa myös sisäliikuntaa, mutta useimmiten olen joutunut lopettamaan sen vuoksi, että jo pelkkä hengittäminen on käynyt niissä paikoissa liian raskaaksi. Tällä hetkellä tiedän vain yhden sisäliikuntapaikan, joka ei pahenna ongelmiani, mutta minulla ei varsinaisesti ole pääsyä sinne, koska se on tarkoitettu vain tietylle porukalle. Samaan aikaan kipeästi tarvitsisin istumatyöni vuoksi erittäin monipuolista liikuntaa, kotioloissa/asuinympäristössäni se ei onnistu.
Sairastun nykyisellään riittävän monipuolisen liikunnan puutteesta (nykyisellään harrastan liikuntaa tunnin päivittäin, mutta lajivalikoimaa pitäisi voida monipuolistaa myös sisäliikuntaan, varsinkin pimeinä talviaamuina ja -iltoina).
Vielä pahempaa seuraa, jos käytän niitä liikuntatiloja, joissa on huono ilmanvaihto. Kyse ei välttämättä ole homerakennuksista vaan siitä että ilmanvaihto on puutteellinen, kemikaalit ovat sallittuja ja niitä käyttäviä on liikaa, ja joissakin myös lämmitys on liiallinen. Parasta olisi jos hajusteita ei edes käytettäisi, kun täysillä oleva huipputehokas ilmastointikin aiheuttaa ongelmia.
On täysi mahdottomuus että voisin kotioloissa tai asuinympäristössäni harrastaa niitä lajeja, joilla saisin pidettyä itseni kaikin puolin kunnossa. Ulkoliikunta kuuluu niihin ilman muuta, mutta se ei riitä.
Tuosta luomukosmetiikasta en tosin tiedä onko kaikki sekään ok, sillä myös luonnontuotteille voi olla allerginen. Kivideodorantti on ok, itse olen allerginen kaikille muille, myös miedoille dödöille.
Hyvin suuri merkitys on varsinkin sillä, millaisella aineella ympärilläni olevat ihmiset pesevät pyykkinsä.
Luomukuntosalilla käyvien pitäisi myös pestä pyykkinsä hajusteettomilla pesuaineilla. Itse asiassahan liikuntavaatteet pitäisi tarjota kävijöille paikan päällä, koska muuten hajuttomuutta ei pystytä takaamaan, täysi mahdottomuus. Jokin yksinkertainen väljä asu. Kylpylöissä tarjotaan kylpytakit, miksei sisäliikunta-asuakin voisi. Mieluiten tietysti ostaisin asuni itse, mutta muiden käyttämät pyykinpesuaineet ovat minulle iso ongelma.
Hiuslakan kulta-aika taisi alkaa joskus 80-luvulla. Minusta näyttää todennäköisimmältä, että nämä sairastuneet naiset ovat jo noilta vuosikymmeniltä lähtien altistuneet merkittäville määrille hengitettäviä kemikaaleja - kiitos h i u s l a k a n ! Mikromuovit ym. lisäävät ongelmaa, mutta tuskin ovat tässä se suurin syy.