Mitä tehdä 11-v huutamiselle?
Esikoinen on herkkä ja impulsiivinen, hyvässä ja pahassa. Hänellä on nyt todella paljon sitä, että kokee ettei häntä ymmärretä ja esim että minä puolustan aina muita. Yritän häntä kehua, tukea ja kannustaa. Mutta kun joku asia ei mene hänen mukaansa, korottaa heti ääntä. Lopulta huutaa ja kiljuu. Se on äärimmäisen raskasta muille perheessä, eikä mitään saa selvitettyä esim sisarusten kiistoissa kun yksi huutaa. Sitten itkee ja paiskaa huoneensa oven ja menee sänkyyn. Rauhallinen keskustelu ei tehoa, kokee vaan ettei häntä ymmärretä. Suuttuu miksi otan vaikka veljensä pois siitä eli puolustan -ei ymmärrä millään että hänen huutamisensa, en itse asian takia. Liian rankkaa sisaruksille kuunnella. Mitä tehdä? Pelikiellot ei toimi kun ei muutenkaan juuri pelaa, kännykkää ei voi turvallisuussyistä ottaa kuin silloin milloin itsekin olen paikalla. Ja näistä vaan syntyy lisää kaunaa.
Onko tuo normaalia ikäiselleen? Niin rankkaa, miten huudan saa häneltä käytöksestä pois? Iltaisin perhettä väsyttää eikä jaksa kukaan kuunnella.
Kommentit (29)
Tunteiden sanoittaminen on käsittääkseni se mitä nykyisin suositellaan tehtävän näissä tilanteissa. Meillä ainakin terkka paasaa siitä joka neuvolakäynnillä.
Mitä lapsi itse kertoo, kun keskustelette asiasta rauhallisella hetkellä? Osaako sanoa mistä kuppi menee nurin, kokeeko syyllisyyttä, onko itse hämmennyksissä voimakkaista tunteista? Ilmaiseeko motivaatiota keksiä paremman toimintatavan, onko hänellä itsellä mielessä jotain miten voisi toimia? Aikalisä, luvallinen tapa näyttää tunteen voimakkuus, joku keino jolla saisi varmistettua sen että tulee kuulluksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuollainen huutovaihe 10-11 v. tietämillä tytön kanssa. Teen työtä kotoa käsin ja oli TODELLA raskasta joutua huutojen vastaanottajaksi milloin mistäkin syystä. Useimmiten silloin, kun olimme kaksin, eli vaikka hänen myöhäisempänä kouluaamuna, kun muut olivat jo lähteneet. Tytölle tuli ikään kuin tavaksi purkaa stressinsä minuun huutamalla.
Tähän saatiin loppu kun sanoitin havaintoni hänelle ja kertakaikkiaan sanouduin irti huutojen vastaanottamisesta, ja kerroin, ettei hänellä ole oikeutta pilata minun päivääni huutamalla, ja häiritä työtäni. Tämän lisäksi yhteisen ajan lisääminen on todennäköisesti rauhoittanut tilanteen, meillä on harrastus jossa käyn kahdestaan tytön kanssa. En usko, että meillä tilanne olisi rauhoittunut sanktioilla, sitäkin kyllä tuli kokeiltua (puhelin pois).
:D sanoitin havaintoni, onpa hurskasta. Ei ihme, että lapsista tulee sekopäitä.
Ei se ole mitään sen hurskaampaa kuin tilanteessa ääneen havainnointia. Häiriökäyttäytyjän on vaikea jatkaa toimintaa, kun kuulee jonkun rauhallisesti selostavan, mitä hölmöä hän on juuri tekemässä. Jos et ole kuullut tunteiden sanoittamisesta lapselle, suosittelen että otat siitä selvää.
En tee sillä tiedolla mitään. En ole missään tekemisissä lasten kanssa.
Huudetaanko teillä muuten? En ymmärrä, että aina pitää rangaista. Sanotaan, että kun puhut kunnolla jutellaan.
Kai sitä esimurkkua/murkkuakin välillä saa v.. taa, niinkuin muitakin ihmisiä, pitääkö siitä rangaista, että tuntee muutenkin olonsa syrjityksi, vihaiseksi, kurjaksi jne
Huuda takaisin kuten Tamer huusi 2011 vuoden Big Brotherissa Terhille. Se tehoaa
Vie se huutokauppaan. Tiedä mitä löytöjä huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vaan aloittaisit sillä, että kiellät rangaistuksen uhalla huutamisen ja vastaavan häiriökäytöksen? Sitä kautta saa omatkin hermot kuntoon ja stressitasot normaaleiksi, minkä jälkeen voi aloittaa rauhassa huutamisen taustalla olleiden taustasyiden etsinnän ja mahdollisen ratkaisemisen.
Sillä ei isoa merkitystä ole millainen se rangaistus on, kunhan se tehoaa lapseen6 eli lapsi alkaa totella koska ei halua saada rangaistusta.
Jos et itse keksi sopivaa rangaistusta, niin minulla tulee suoralta kädeltä mieleen esim. seuraavat täysin lailliset vaihtoehdot:
- nurkassa seisominen tai joku muu vastaava, missä rangaistaan tylsällä seisomisella ja/tai tylsällä seinän tuijottelulla
- mikä tahansa mieluisa tai lapselle hyödyllinen esine pois, esim. jos lapsi pyöräilee kouluun, kavereille tai harrastuksiin niin pyörän voi ottaa pois ja laittaa lapsen kävelemään matkat
- sakko eli rahaa pois lapselta
- kotiaresti eli ulosmenokielto muualle paitsi kouluun ja kavereiden tapaamiskielto
- herkut pois lapselta, eli ei esim. mitään sokerijuttuja kuten karkkia, keksiä tai jäätelöä
- älypuhelimen korvaaminen esim. jollain 20 vuotta vanhalla puhelimella jos lapseen on pakko saada puhelimitse yhteys koko ajan
Miten sinua pitäisi rangaista, mikä olisi sinulle niin mieluista, että se otetaan pois, kun seuraavan kerran juoruat naapurin Miiasta paskaa. Mikä on pahempaa kuin murkkuikäisen pahanolon purkaus.
Ei se ole mitään sen hurskaampaa kuin tilanteessa ääneen havainnointia. Häiriökäyttäytyjän on vaikea jatkaa toimintaa, kun kuulee jonkun rauhallisesti selostavan, mitä hölmöä hän on juuri tekemässä. Jos et ole kuullut tunteiden sanoittamisesta lapselle, suosittelen että otat siitä selvää.